OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Klopt, je mag maximaal 4 euro in de min komen te staan en hebt dus bij een instaptarief van 10 euro maar 6 euro nodig. Het is net als bij de trein dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Hendrik »

Bedankt voor je snelle reactie! :pos:
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Mdk »

Is het instaptarief bij bussen niet in geheel nederland €4?
Bij twijfel altijd klagen
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Tristan »

Bij Connexxion sowieso niet. :neg:
Laatst gewijzigd door Tristan op do 28 mar 2019, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door waldo79 »

Het hangt er dus af op welke lijn je instapt (A)

Goh Tristan, leef jij ook nog -o-
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Michael »

Bij lijnen die een langere afstand afleggen geld vaak een hoger instaptarief. Bij het uitstappen krijg je het instaptarief min de ritprijs weer terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

:o mijn gratis klassewissel lijkt weer eens verdwenen -o-
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Durashift »

Nou, het moest er maar eens van komen: mijn (verlopen) persoonlijke OV-chipkaart vernieuwen. :oops:
Nadat ik mijn accountnaam eens opgesnord heb in mijn bewaarde e-mails, een nieuw wachtwoord aangemaakt heb bij ov-chipkaart.nl probeerde ik een nieuwe kaart aan te vragen op basis van mijn verlopen kaartnummer (> 12 maanden).

Lukt dus niet. :twisted:

Vermoedelijk omdat de kaart dus langer dan 12 maanden verlopen is, want saldo checken lukte ook niet om die reden.

Wat ik dan irritant vind is dat ik dan via enkele pagina's naar de tool om een verlopen kaart te vervangen/vernieuwen wordt geleid en daar telkens lees 'verlopen kaart' zonder voorbehoudt dat er een beperkte termijn aan dat verlopen zit (< 12 maanden, denk ik). Want als ik dan op 'volgende stap' druk, krijg ik pas de melding dat er geen gegevens meer zijn van mijn kaart door de ouderdom daarvan.

Puntje voor verbetering, lijkt mij.
(ja, ik weet: kan ik beter per mail sturen aan ov-chipkaart dan hier klagen). :)

Omdat ik ook nog geen recente digitale foto heb (mede reden van uitstel) maar wél nog redelijk recente fysieke pasfoto's.. ga ik maar zo'n aanvraagformulier voor een nieuwe kaart ophalen bij een fysiek servicepunt van een vervoerder. *bus* *trein*
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door dennistd »

Waardoor je dus €3,50 extra betaalt.... Waarom niet gewoon je pasfoto inscannen of als je geen scanner hebt er een foto van maken?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Of gewoon lekker met je mobiele telefoon een kekke selfie maken *O*
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daantje »

Of je hoofd knippen uit een andere foto die je wel digitaal hebt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Of een digitale pasfoto laten maken.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Heb je daar ervaring mee? Want ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat werkt, een digitale pasfoto laten maken :Y.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door reisthijs »

Alle camera's zijn toch digitaal tegenwoordig? Laatste keer dat ik pasfoto's heb laten maken kreeg ik de digitale foto direct gemaild (naast ook een aantal afdrukken). "Klaar terwijl u wacht"
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Durashift »

dennistd schreef:Waardoor je dus €3,50 extra betaalt.... Waarom niet gewoon je pasfoto inscannen of als je geen scanner hebt er een foto van maken?
Oh, is dat zo? Staat dus ook niet vermeldt bij ov-chipkaart. Althans, heb ik niet gezien.

Scannen zou kunnen. Foto van een foto maken heb ik aan gedacht.. maar weet niet of dat dan duidelijk genoeg wordt voor de digitale acceptant..

.. en ik moet toch naar het loket om het saldo terug te laten storten van de oude kaart.

Maar misschien ga ik nog wel ff fröbelen met de selfiestand van de telefoon. :?:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Joekendoeitgurrel! :Y *O*
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door dennistd »

Het is 3 euro lees ik trouwens:
Het verwerken van het formulier zorgt voor extra handelingen, zoals het invoeren van je gegevens in onze systemen. Daarom betaal je bij een papieren aanvraagformulier een toeslag van € 3.
https://www.ov-chipkaart.nl/ov-chip-kop ... pkaart.htm
PHS

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door PHS »

Tot zover de klantvriendelijkheid van de OV-chipkaart...

Het is wel duidelijk waarom TLS zo veel winst maakt.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Tristan »

En waarom ik (en velen met mij) dus zo fel tegenstander van de kaart (of eigenlijk vooral van de uitvoerder) ben.
Laatst gewijzigd door Tristan op za 06 apr 2019, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

KM46 schreef:Of een digitale pasfoto laten maken.
Aking schreef:Heb je daar ervaring mee? Want ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat werkt, een digitale pasfoto laten maken :Y.
reisthijs schreef:Alle camera's zijn toch digitaal tegenwoordig? Laatste keer dat ik pasfoto's heb laten maken kreeg ik de digitale foto direct gemaild (naast ook een aantal afdrukken). "Klaar terwijl u wacht"
In mijn geval werden de foto's op een USB-stick geplaatst :wink: .
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door huibf »

Tristan schreef:En waarom ik (en velen met mij) dus zo fel tegenstander van de kaart (of eigenlijk vooral van de uitvoerder) ben.
Nog steeds...
Ik kan wel een lijstje maken (en met mij vele) waarom de chipkaart toch zoveel beter is dan de strippenkaart of losse kaartjes.

1. De strippenkaart van 45 strippen is duur. Je betaald een fors bedrag vooruit. Als je de kaart verliest of beschadigd ben je je geld kwijt.
2. Reis je niet dagelijks met de bus maar wel 3x per week moet je heel vaak een strippenkaart halen.
3. Je betaald per 'zone'. Als ik reis van de laatste halte in een zone naar de eerste in de volgende betaal ik ontzetten veel. Evenveel als de eerste halte in de zone naar de laatste halte in de volgende zone.
4. Geen gedoe met losse kaartjes. Dus zo van bus op tram, trein. En geen wachtrijen bij de kaartautomaat.
5. Alrijd een reistegoed. Zelfs zonder geld op zak bijna overal probleemloos reizen.

En zo nog 100....
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Hainje »

Is het niet vooral de bureaucratie waar Tristan zo'n hekel aan heeft? Want die OVC is dan wel makkelijk, maar als het fout gaat word je geconfronteerd met bureaucratie 2.0.
🍉
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door cassie127 »

huibf schreef:
Tristan schreef:En waarom ik (en velen met mij) dus zo fel tegenstander van de kaart (of eigenlijk vooral van de uitvoerder) ben.
Nog steeds...
Ik kan wel een lijstje maken (en met mij vele) waarom de chipkaart toch zoveel beter is dan de strippenkaart of losse kaartjes.

1. De strippenkaart van 45 strippen is duur. Je betaald een fors bedrag vooruit. Als je de kaart verliest of beschadigd ben je je geld kwijt.
2. Reis je niet dagelijks met de bus maar wel 3x per week moet je heel vaak een strippenkaart halen.
3. Je betaald per 'zone'. Als ik reis van de laatste halte in een zone naar de eerste in de volgende betaal ik ontzetten veel. Evenveel als de eerste halte in de zone naar de laatste halte in de volgende zone.
4. Geen gedoe met losse kaartjes. Dus zo van bus op tram, trein. En geen wachtrijen bij de kaartautomaat.
5. Alrijd een reistegoed. Zelfs zonder geld op zak bijna overal probleemloos reizen.

En zo nog 100....
Over de strippenkaart gesproken... In de buurtbussen van Syntus Overijssel zijn ze weer terug van weggeweest. Daar kun je nu dus een 25 strippenkaart kopen voor €17,50. Reizen tot en met 3 zones kost je 2 strippen, vanaf 4 zones of meer kost het je 3 strippen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door nvdw »

Hainje schreef:Is het niet vooral de bureaucratie waar Tristan zo'n hekel aan heeft? Want die OVC is dan wel makkelijk, maar als het fout gaat word je geconfronteerd met bureaucratie 2.0.
Omdat er geen sanctie op wanprestatie is, maar wel verplichte winkelnering, uitbesteed door de overheid aan een monopolist die in eigendom is van een handjevol vervoerbedrijven die van de kaart en de transacties afhankelijk zijn.

En dat is op zichzelf nog niet zo erg, maar als er vanuit de overheden (die het vervoer aanbesteden) geen motivatie of zelfs een mogelijkheid is om op chipkaartgebied dingen af te dwingen, dan gebeurt er dus niks...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Hainje schreef:Is het niet vooral de bureaucratie waar Tristan zo'n hekel aan heeft? Want die OVC is dan wel makkelijk, maar als het fout gaat word je geconfronteerd met bureaucratie 2.0.
Dat valt ook wel mee hoor :wink: . Gewoon even het juiste loket vinden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten