Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

De aansluiting op Lunetten is al enkele jaren vervallen (doordat 31 minder is gaan rijden) in ruil voor een aansluiting op de 29 bij Vaartsche Rijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Cas »

Ik zit/zat regelmatig in de 29, ook nadat de overstap daarheen verschoven was, maar er zijn altijd eigenlijk weinig instappers bij Vaartsche Rijn richting de Uithof. Voor m'n gevoel zijn het er nooit meer dan een paar, en die komen volgens mij vooral uit de buurt in plaats van uit de trein.

Een van mijn studievrienden kwam uit Tiel, maar had een fiets staan op Lunetten. Denk dat veel mensen of liever doorgaan naar centraal, met de gegarandeerde overstap en meer flexibiliteit, of een eigen fiets op Lunetten gebruiken.
請勿靠近車門
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Durashift schreef:Kopje koffie?
RTV Utrecht schreef:(..) Treinreizigers die vanuit Den Bosch/Tiel naar de Uithof gaan, krijgen een gratis kopje thee of koffie als ze uitstappen op station Lunetten en hun reis voortzetten met de fiets. De NS hoopt op die manier Utrecht Centraal te ontlasten.

De pilot begint vandaag en duurt twee weken. Reizigers worden in de trein geattendeerd op de alternatieve reismogelijkheid. Ze kunnen op Lunetten een OV-fiets pakken of een deelfiets van Donkey Republic.
(..)
Bron: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1899388/

Weet iemand wat de effecten van de proef in Bunnik is geweest?
Er kwam net iemand langs om te vragen of ik op weg was naar de Uithof. Voor Lunetten zou het al aardig zijn als daar weer een kiosk zou komen net als voorheen.
Western Soldier
Berichten: 1236
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Western Soldier »

Is er geen bus of is de bus geen onderdeel van de actie?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Cas »

Daniel schreef:De aansluiting op Lunetten is al enkele jaren vervallen (doordat 31 minder is gaan rijden) in ruil voor een aansluiting op de 29 bij Vaartsche Rijn.
Er is een bus, maar die biedt geen aansluiting en is dan ook geen onderdeel van de actie.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

De 31 sluit best redelijk aan op de sprinter uit Den Bosch, maar door de omweg via Rijnsweerd is hij niet enorm aantrekkelijk (aankomst eigenlijk iets te vroeg op de Uithof).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

DB is van plan om Arriva te verkopen.
Bron: Railway Gazette
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Dat was toch al even?
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Dat willen ze al een paar jaar volgens mij, maar is het de vorige keer niet gelukt of iets in die trant. Nu schijnen de plannen weer redelijk serieus te zijn, want de Aufsichtsrat (zeg maar de Duitse Raad van commissarissen) heeft er mee ingestemd.

Kunnen ze wel weer alle nieuwe stickers met 'a DB company' weghalen _O-
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

Gewoon eentje erbij plakken met 'former' en een pijltje erbij (A)
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

Als ik goed begrijp is het nu een 'moetje' zodat de opbrengst ervan DB financieel wat meer vlees op de botten geeft in relatie tot de eisen die de DLD overheid daarvoor stelt..

Sinds 2010 in bezit.. wát heeft het DB nou uiteindelijk opgeleverd?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Een berg schulden, onderinvestering in het eigen netwerk, en dalend vertrouwen vanuit de Duitse bevolking in het management van de eigen nationale spoorwegen. Of was je nu op zoek naar voordelen? (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Bij de verbouwing van station Zaandam is Chroom-6 aangetroffen.

https://www.deorkaan.nl/chroom-6-aanget ... n-zaandam/
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

"De Orkaan" klinkt echt als een Speld-kloon.
🍉
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Het is geen Speld. ;) Maar de schrijvers voegen regelmatig een vleugje (of meer) humor toe.
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

dennistd schreef:Gewoon eentje erbij plakken met 'former' en een pijltje erbij (A)
"Former Arriva, a DB company <--"?
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

Nee, zo:

Afbeelding
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

Nieuw idee tegen de woningnood: boven de draad bouwen. :wink:
NOS.nl schreef:(..) Het kan een oplossing zijn voor het nijpende woningtekort waar veel steden last van hebben: bouwen boven het spoor. De vier grote steden zijn momenteel met de NS in gesprek hoe de waardevolle ruimte boven het spoor benut kan worden voor wonen, werken en leven.

Het kan natuurlijk woningen opleveren. Bovendien hoeven er vanwege het al aanwezige openbaar vervoernetwerk geen extra wegen en ov-verbindingen te worden aangelegd - wat bij nieuwe woonwijken aan de rand van steden vaak wel het geval is. Ook kan het voor meer samenhang zorgen in steden die, zoals bijvoorbeeld Utrecht, worden gesplitst door het spoor.

Het zijn verkennende gesprekken, zegt Sebastiaan de Wilde, directeur Vastgoed & Ontwikkeling bij NS, maar er zijn mogelijkheden genoeg. Bij Amsterdam Sloterdijk bijvoorbeeld zijn volgens De Wilde nog zo'n twintig voetbalvelden aan ruimte beschikbaar boven de sporen. "Duizenden mensen zouden hier kunnen wonen en werken, met openbare voorzieningen en publieke ruimte. " (..)
Lees meer en bekijk de plaatjes bij de bron: https://nos.nl/artikel/2278884-wonen-bo ... ieden.html

Leuk idee natuurlijk.. zal niet makkelijk uit te voeren zijn, lijkt mij. Zal ongetwijfeld bouwhinder voor treinpaden opleveren.
Verder zie ik bij de artist impression van Sloterdijk maar weinig gebouwen bóven het spoor.. maar vooral her en der ernaast. (A)

Zou jij boven het spoor willen wonen?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

dennistd schreef:Nee, zo:

Afbeelding
Je kunt natuurlijk ook gewoon DB uitwissen, dan staat er gewoon: Arriva, a company. :Y
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SLToilet »

Durashift schreef:Nieuw idee tegen de woningnood: boven de draad bouwen. :wink:
NOS.nl schreef:(..) Het kan een oplossing zijn voor het nijpende woningtekort waar veel steden last van hebben: bouwen boven het spoor. De vier grote steden zijn momenteel met de NS in gesprek hoe de waardevolle ruimte boven het spoor benut kan worden voor wonen, werken en leven.
Lees meer en bekijk de plaatjes bij de bron: https://nos.nl/artikel/2278884-wonen-bo ... ieden.html

Leuk idee natuurlijk.. zal niet makkelijk uit te voeren zijn, lijkt mij. Zal ongetwijfeld bouwhinder voor treinpaden opleveren.
Verder zie ik bij de artist impression van Sloterdijk maar weinig gebouwen bóven het spoor.. maar vooral her en der ernaast. (A)

Zou jij boven het spoor willen wonen?
Ik zou het geweldig vinden om boven het spoor te wonen, maar wat ik vrees is dat eronder helemaal nul flexibiliteit overblijft om iets aan de sporen aan te passen. Voortschrijdende inzichten hebben onze stations meermaals onherkenbaar getransformeerd. Daarbij zijn de locaties van perrons maar ook de sporen zelf en de wissels aan verandering onderhevig geweest.

Daarom ben ik van mening dat bij de bouw de locaties van de sporen niet moet worden "dichtgetimmerd" zoals dat bij sommige tunnelstations het geval is, maar er ruimte moet blijven voor verandering. Des te meer ook omdat tunnelstations in Nederland amper tot geen kruisende lijnen kennen, maar ook omdat met Schiphol uitbreiding al een lastige kwestie is geworden en voor Rotterdam Blaak helemaal onmogelijk voor een reëel budget. Desondanks kan je met de overkluizingen een heel mooi stedelijk landschap en een grotere reizigersvraag creëren. Zelf ben ik dol op hoogbouw en stedelijke verdichting omdat dit vaak gepaard gaat met beter OV maar ook meer leven in de buurt. Doodse industriegebieden verspreid door Nederland zijn al getransformeerd. Het gebruiken van de ruimte boven het spoor draagt bij aan nog meer leven in de brouwerij.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

ProRail heeft een nieuwe waarschuwingscampagne ter preventie van spoorongelukken met replica's van kapotte kleding van slachtoffers.
Er is nu ophef onder bij o.a. NS en haar medewerkers.

https://www.prorail.nl/nieuws/kledingli ... rond-spoor

Mij valt dan weer deze reden op:
(..) In de toekomst willen we treinen meer en sneller laten rijden. Ook is het steeds drukker op de weg. Die combinatie baart ProRail zorgen. Bij elk overlijden staat niet alleen bij familie en vrienden de tijd stil: ook in de spoorsector. incidentenbestrijders, machinisten, conducteurs, hulpverleners, omstanders en alle andere betrokkenen zijn namelijk ook slachtoffer van deze ongelukken.(..)
Gaat het ProRail nou werkelijk om het voorkomen van slachtoffers OF zijn deze eigenlijk maar lastig voor het toekomstig (snelle) proces van meer treinen op het spoor..?

Het wekt veel beroering onder de machinisten en andere betrokkenen, dus kennelijk zijn de recplica's wel goed gemaakt..
Of jongeren nou echt hun 'stunts' of onoplettendheid laten varen door de getoonde kledingstukken zal mij benieuwen..
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Reiziger Delft »

Volgens mij bedoelt ProRail dat de kans op een ongeluk toeneemt, omdat er meer en snellere treinen gaan rijden
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

NS wil gaan kijken naar een alternatief voor de melding “aanrijding met een persoon”. Dit staat in een schriftelijke reactie van NS naar aanleiding van een programma van RTV Rijnmond waar een nabestaande en en 113 Zelfmoordpreventie bezwaar maken tegen deze storingsmelding. Eerder gaf NS aan de melding te blijven gebruiken uit transparantie voor de reiziger.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/180568/N ... en-persoon
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Waarom niet gewoon "i.v.m. aanrijding"? Het maakt voor de reiziger toch niet zoveel uit of die aanrijding met een persoon, auto, vrachtwagen, dier of een omgevallen boom is?
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

Zeker wel: een aanrijding met persoon is normaliter in zo'n 2,5 uur opgelost, een aanrijding met een voertuig kan 1 uur maar ook 2 dagen duren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten