Dienstregeling 2010

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Vinny »

Tja dat heb ik me ook afgevraagd bij de stoptrein Hoorn - Hoofddorp die een aantal jaar geleden gekomen is. Het heeft even geduurd, maar het schijnt best een succesvolle verbinding te zijn. Overigens heeft Hoofddorp in 2007 12.500 reizigers. Dat is niet heel weinig...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Geert »

Nou ja, het is niet bepaald zo dat er geen treinen Schiphol -> Hoofddorp rijden. Die ene overstap moet wel te doen zijn dunkt me.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Suus »

Lelystad - Hoofddorp blijft wel bestaan, alleen dan met de IC via Amsterdam. Die heeft een stop meer en een iets langer traject, maar vanaf Weesp rijden de meeste treinen naar Schiphol meestal niet echt meer op topsnelheid. En als de nieuwe s3700 het patroon van de s14300 gaat volgen dan staat hij ontzettend lang stil in Duivendrecht en Amsterdam Zuid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Daniel »

Tja, het zal vooral een kwestie van het aantal verbindingen Hoofddorp - Schiphol dat men wil bieden zijn. Immers kom je op weg naar Hoofddorp-opstel zowiezo over een perronspoor van station Hoofddorp.
De NoordOost heeft in het verleden ook in Hoofddorp gestopt en doet dat nu ook niet meer, dus kennelijk vindt men dat er al genoeg verbindingen zijn of past het gewoonweg niet.

Dat laatste is zeer waarschijnlijk het geval: om .19 .49 vertrekt de s5700 van Schiphol naar Hoofddorp en komt daar aan op spoor 1 (gaat dus logischerwijs via spoor HZ de tunnel uit). Direct daar achteraan heb je dan de binnengekomen s3700 (aankomst .20 .50) die je snel naar Opstel moet zien te krijgen want 1 minuut daar achteraan vertrekt de s3900 (.21 .51) al van Schiphol naar Hoofddorp (spoor 2) toe en die moet ook het opstelterrein op.

Overigens is s3700 -> s3900 geen overstap: de eerste komt op 5-6 aan en de andere vertrekt van 4. Pas na een kwartier gaat er weer een trein naar Hoofddorp.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:En als de nieuwe s3700 het patroon van de s14300 gaat volgen dan staat hij ontzettend lang stil in Duivendrecht en Amsterdam Zuid.
Dat gaat-ie niet doen, het wordt juist een IC die wél een beetje doorrijdt en dus een klein kwartier sneller is. Schiphol-Lelystad gaat met de 3700 49 minuten duren, terwijl de s3900 er 1:03 over doet.

Voor reizigers Hoofddorp-Almere-Lelystad zou het dus beter zijn als niet de 3900, maar de 3700 in Hoofddorp begon (maar dat is dan voor reizigers naar Amsterdam Centraal weer niet handig).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef: Overigens is s3700 -> s3900 geen overstap: de eerste komt op 5-6 aan en de andere vertrekt van 4. Pas na een kwartier gaat er weer een trein naar Hoofddorp.
Kunnen ze die s3900 dan niet twee minuutjes later gooien of gewoon ook op spoor 5-6 laten stoppen? :?
Want ik vind dit ronduit flauw.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door MdJ »

Zal wel zo zijn, dat de treinen richting Leiden, s3500 en s14300 op 5-6, de treinen tot Hoofddorp (opstel) naar 4. Andersom ook. De s3500 is weer te verklaren omdat de t3526, t3528 en t3566 leeg naar Gv gaan, dus gaat dan maar de hele serie. Ook de t14318 en t14320 gaan leeg naar Gv... Andersom geldt dat ook, maar dan komen de t3521 , t3557 , t3559 , t14361 en t14363 van Gv.

Nu zal dezelfde volgorde wel aangehouden worden...
Bij twijfel: gebruik beton.
Oud forumgebruiker

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Oud forumgebruiker »

Vinny schreef:Tja dat heb ik me ook afgevraagd bij de stoptrein Hoorn - Hoofddorp die een aantal jaar geleden gekomen is. Het heeft even geduurd, maar het schijnt best een succesvolle verbinding te zijn.
Ja, erg gek als ze de s4500 ombouwen tot Intercity. Het is de enige trein geworden voor Pmo, Pmr, Pmw en Zdk. Dan moet je wel...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door webguy »

Als je gedetailleerd wil zien welke materieel wordt ingezet in welke trein volgens het NS Jaarplan, dan staat hier een Excel-lijst. Er zitten 3589 treinen in, inclusief wat mat-ritjes die je dus kan negeren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Suus »

ST is dan ICR, en VRM is hetzelfde als IRM?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Daniel »

Zou inderdaad niet weten wat VRM anders moet zijn dan een typo voor IRM :wink:
Valt me wel op dat de t1965 naar IRM gaat volgens deze lijst: gunstig gezien de reizigersaantallen, maar ongunstig voor de grote in-/uitstapstromen waarvoor je immers minder deuren voor hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door JWM »

10 bakken ICR hebben toch evenveel deuren als 10 bakken VIRM :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Daniel »

Ja, alleen moeten er door die deuren wel de reizigers van 2 verdiepingen i.p.v. die van 1 verdieping :wink:
Verwacht trouwens niet dat 'ie met 10 bakken IRM gaat rijden: op papier is 6 bakken geloof ik gelijkwaardig met 10 bakken ICRm, dus wil je wat extra capaciteit bieden dan zullen het wel 8 bakken worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Raymond »

Hmm.. ICRm in de 1961. De huidige 8 bakken VIRM zijn al aan de krappe kant. Dat gaat gemerkt worden.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door playertwo »

Reiziger Ddrs schreef:Ja, alleen moeten er door die deuren wel de reizigers van 2 verdiepingen i.p.v. die van 1 verdieping :wink:
Verwacht trouwens niet dat 'ie met 10 bakken IRM gaat rijden: op papier is 6 bakken geloof ik gelijkwaardig met 10 bakken ICRm, dus wil je wat extra capaciteit bieden dan zullen het wel 8 bakken worden.
In een VIRM VI kunnen 593 zitten (en 276 staan). In 10 bakken ICR kunnen 823 zitten. Je kan eerder uitgaan van 7 bakken ICR = VIRM VI
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Ruben »

Worden de coupés bij IRM ook meegerekend met de officiële staanplaatsen? Naast dat ik het plafond laag vind, zie ik ook wel eens een plaatje met verboden te staan op de voormalige liftdeurtjes, nu kan dit ook alleen voor bij die lift bedoeld zijn, maar dat weet ik dus niet. 276 op alleen de balkons past nooit, dus het zal wel.Maar comfortabel, al is daar bij staan sowieso niet echt van te spreken, is geheel wat anders dan staan in een IRM.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Mikos »

Die stickers zijn er inderdaad voor bedoeld aan te geven dat de Railtender-liften niet geschikt zijn voor personenvervoer. :wink:
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door playertwo »

NS-Reiziger schreef:Worden de coupés bij IRM ook meegerekend met de officiële staanplaatsen? Naast dat ik het plafond laag vind, zie ik ook wel eens een plaatje met verboden te staan op de voormalige liftdeurtjes, nu kan dit ook alleen voor bij die lift bedoeld zijn, maar dat weet ik dus niet. 276 op alleen de balkons past nooit, dus het zal wel.Maar comfortabel, al is daar bij staan sowieso niet echt van te spreken, is geheel wat anders dan staan in een IRM.
Heb geen flauw idee, heb de aantallen van Wikipedia, en diegene heeft ze zo te zien weer van de site van NS Financial Services Company, maar ik neem aan dat je 276 verspreid over de gangpaden, trappen en balkons verdeeld.

Hoeveel staanplaatsen er in ICR zijn zou ik niet weten, maar dat zullen er ook al wel snel 50 per rijtuig zijn (inclusief balkons).
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Raymond »

Dat viel vies tegen vond ik. Het totaal aantal personen staat aan de buitenkant op de bak bij de UIC codes. Dus als je binnen kijkt hoeveel zitplaatsen er zijn kan je zo het verschil uitrekenen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door webguy »

Rekent de NS niet naast klapstoeltjes iets van 2 personen per m2?
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Raymond »

4 per m² volgens mij zelfs.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door webguy »

Oh ja, dat klinkt meer alsof het klopt...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Ardan »

4 pers./m2 wordt in ieder geval bij de metro gebruikt, maar dan sta je echt hutjemutje aan elkaar en moeten er geen zwaarlijvige mensen tussen staan. Er stond me iets van bij dat bij de NS wel 2 pers./m2 werd gehanteerd.
Ik doe ook maar wat
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Raymond »

Er zijn iig treinvervoerders in Nederland die rekenen met 4 per m². Stadler maakt het helemaal bont bij z'n materieeloverzichten en gaat soms zelfs uit van 8 personen per m², maar dat staat gelijk aan sardientjesvervoer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten