[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MetroRET
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor MetroRET » vr 29 mar 2019, 18:41

En zelfs helemaal door naar Den Helder.

IC Berlijn is zelf helemaal doorgetrokken naar Dordrecht.

Roeland
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Roeland » vr 29 mar 2019, 19:06

Volgens mij hebben ze, met dit plan, bij ProRail drie dingen heel goed gedaan:
- gekeken naar hoe je de beschikbare capaciteit zo goed mogelijk kunt benutten
- heel goed rondgekeken op dit forum (ik kom tenminste veel plan-onderdelen tegen die ik de afgelopen jaren ook op OViNL zag)
- verder durven kijken dat het twee-treinen-systeem, dat sinds 2007 de spoorsector domineert

Dan zien we meteen ook hoe beperkend het is, om de afgelopen jaren de spoor-infra teveel toe te bouwen naar één 6xIC-model, zoals bijv. op Driebergen het geval is...

sirvinniei
Berichten: 2262
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor sirvinniei » vr 29 mar 2019, 19:18

reisthijs schreef:Kijk nog eens goed naar de kaart van ProRail.... Daar is de ICE volledig geïntegreerd in de IC-paden zonder stop in Ede-Wageningen!


Je hebt helemaal gelijk. Ik had de ICE niet als doorgaande lijn gezien.
Dan blijft nog mijn vraag: zal de toeslag voor de ICE afgeschaft worden?

Drietreinensysteem hebben we toch nu ook al: hst/icd, IC en sprinter. Alleen is de toeslag en reservering een beetje inconsequent.
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41402
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Suus » vr 29 mar 2019, 19:46

De toeslag op de ICE is al praktisch afgeschaft, alleen mensen die een binnenlandse reis maken en niet beschikken over een abonnement/studentenkaart of met actiekaartjes reizen moeten de toeslag nog betalen.
Rame à l'approche

sirvinniei
Berichten: 2262
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor sirvinniei » vr 29 mar 2019, 20:31

En dat is mijn definitie van inconsequent. Abonnementen hoeven niet betalen, maar losse kaartjes wel, terwijl bij de icderect iedereen toeslag moet betalen en bij de TGV je alleen met een reservering kan reizen.
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10076
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Hainje » vr 29 mar 2019, 20:53

Roeland schreef: - heel goed rondgekeken op dit forum (ik kom tenminste veel plan-onderdelen tegen die ik de afgelopen jaren ook op OViNL zag)

En op Somda wellicht ook.
Zit het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem er eigenlijk ook bij? *duikt*
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

JothamvW
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor JothamvW » vr 29 mar 2019, 21:07

Nee, en station Berghem Piekenhoef ook niet... _O-
Frequent reiziger in de regio Arnhem Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 4, 7 en 331 in Arnhem en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Ook vaak op vrijdagen in de Arnhemse lijn 1 naar Velp en in de weekenden diezelfde lijn 1 en diverse treinen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10076
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Hainje » vr 29 mar 2019, 21:10

Kan aan mij liggen, maar Berghem Piekenhoef erbij halen vind ik dan weer een beetje flauw.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

sirvinniei
Berichten: 2262
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor sirvinniei » vr 29 mar 2019, 23:12

O en ze missen nog een stop bij de intercitylijn bij Hoogeveen.
Ik heb geen onderschrift

SuperGhost
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor SuperGhost » za 30 mar 2019, 10:57

Hoe kunnen we dat vergeten zijn? :shock:

Zoetermeer krijgt een IC, Harderwijk krijgt een IC, dan verdient Hoogeveen natuurlijk ook een IC :')

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1361
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor SLToilet » za 30 mar 2019, 13:58

Roeland schreef:Inderdaad opvallend dat ze geen nieuwe stations intekenen.
Ik mis geplande stations zoals Hazerswoude en Leeuwarden-zuid. Maar ook evt. nieuwe stations tussen Tilburg en Den Bosch.


Mee eens dat het aantal stations dan ook een stuk omhoog zou kunnen, daar is niet echt naar gekeken. Door het weghalen van de overstap in Den Bosch zou een sprintercity Breda-Utrecht, puur gekeken naar het aantal uitgespaarde minuten, best een paar keer extra kunnen stoppen. Maar als de sprinter en de IC benoorden Den Bosch op 15 minuten van elkaar zitten, kun je tot 6 meer stations aandoen zonder kunstgrepen. Dat komt neer op maximaal drie toevoegingen, daarmee kun je leuk uit de voeten. Het grootste nadeel is dat iedere trein flink knijpt op de capaciteit tussen Tilburg en Breda, het idee van extra sporen bij Tilburg Reeshof van de provincie zou dan ook niet gek zijn.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Roeland
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Roeland » za 30 mar 2019, 14:29

Het leuke van het ProRail plan met alternerende IC-stops op Reeshof en Universiteit is, dat je die extra sporen niet nodig hebt. Ze gaan uit van 4 IC's Utrecht - Den Bosch - Tilburg - Breda, in een kwartiersdienst. Daarin past geen extra stop in Udenhout of Berkel-Enschot.
Waarmee ProRail meteen impliciet aangeeft, niet te verwachten dat er spoedig een A27-spoorlijn bij zou komen.

Een andere vraag: hoeveel reizigers vanaf Zaltbommel reizen rechtstreeks naar Utrecht, en hoeveel naar Geldermalsen / Culemborg / Houten? Als bijna al die Bommelaars naar Utrecht reizen, dan zou je die 4 Utrecht-Breda-IC's ook alternerend op Geldermalsen en Zaltbommel kunnen laten halteren (en kun je de sprinter tussen Gdm en Den Bosch schrappen).
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 03 apr 2019, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten ivm leesbaarheid.

samsam538
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor samsam538 » za 30 mar 2019, 16:44

Roeland schreef:Waarmee ProRail meteen impliciet aangeeft, niet te verwachten dat er spoedig een A27-spoorlijn bij zou komen.

Terecht. Ik denk dat in het huidige politieke landschap er geen draagvlak is voor een nieuwe spoorlijn. Zeker omdat de complexiteit van het aanleggen van een spoorlijn t.o.v. een snelweg veel groter is.

Ik denk dat de sprinter toch beter is in dit geval, want anders wordt de Utrecht-Breda intercity nog langzamer.
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 03 apr 2019, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: quote alleen de tekst waar je op reageert.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12457
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Vinny » za 30 mar 2019, 20:02

Behalve dat de verbinding leuk op de kaart staat zal de spoorlijn Utrecht-Breda nauwelijks toegevoegde waarde hebben. Het wordt een ander verhaal als de tussengelegen steden en dorpen nog gaan uitbreiden en er langs de route universiteitscampussen en ziekenhuizen worden gerealiseerd. Voorlopig zie ik dat niet gebeuren.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32822
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Daniel » za 30 mar 2019, 20:47

Dat vraag ik me af: de regio Utrecht heeft een behoorlijke aantrekkingskracht qua werkgelegenheid maar tegelijk ook een behoorlijk probleem voor wat betreft huisvesting. In Utrecht zelf en direct er omheen is niet gek veel ruimte meer om nog uit te breiden, terwijl dat er in een regio als de Alblasserwaard meer is.
Juist een snelle treinverbinding kan dan net de trigger zijn om de ontwikkeling van nieuwe woonwijken te doen plaatsvinden aan bijvoorbeeld de westkant van Gorinchem waar een knooppunt met de MerwedeLingeLijn die je daar kruist ook de reistijden vanuit de rest van de regio drastisch kan inkorten.

Als je ziet hoeveel reizigers nu al vanuit Gorinchem naar Utrecht reizen, zowel via Geldermalsen als met de rechtstreekse bus, dan heb je maar weinig nodig om die verbinding een echte boost te geven en in elk geval een deel van het woonruimteprobleem van Utrecht op te lossen. Een sprinterstation ter hoogte van het huidige knooppunt Meerkerk zou daar trouwens ook nog aan kunnen bijdragen.
En vergeet ook niet dat je de verbinding van Utrecht naar België er ook ca. een half uur sneller mee maakt, nu Breda tegenwoordig ook internationale verbindingen heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

RobertT
Berichten: 227
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor RobertT » za 30 mar 2019, 23:51

Roeland schreef:
RobertT schreef:Ook apart,de treinen Breda-Tilburg-sHertogenbosch stoppen of in Tilburg Reeshof,of in Tilburg Universiteit.Daarnaast een sprinter Breda-Tilburg-Eindhoven-Deurne.Geen rechtstreekse treinen meer vanuit de regio Tilburg richting Nijmegen/Arnhem.
En een IC Den Haag-Schiphol-Utrecht-sHertogenbosch-Tilburg-Breda.Breda krijgt dan verbindingen met Schiphol linksom via Rotterdam en helemaal rechtsom via sHertogenbosch

Is de reizigersvraag vanuit Tilburg naar NIjmegen dan groter dan naar Utrecht?


De reizigersvraag is weliswaar groter van/naar Utrecht,maar met name ook de Uni van Tilburg heeft veel reizigers uit de regio Arnhem/Nijmegen.
Hier zou beter 1 van de 2 IC's omgebogen kunnen worden naar de richting Nijmegen/Arnhem vanuit de richting Tilburg.Juist de 3600 kent nu ook veel doorgaande reizigers

SuperGhost
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor SuperGhost » zo 31 mar 2019, 23:00

Maar vanuit Arnhem/Nijmegen is natuurlijk ook een grote vraag naar de universiteit in Eindhoven. Ik denk dat Zwolle-Eindhoven logischer is. Alleen zou ik die dan niet verder naar Venlo doorsturen, want dat is niet logisch (dan neem je de Maaslijn natuurlijk). Ik zou dan de intercity vanuit Rotterdam naar Venlo doortrekken, of juist 2 van de 4 uit Utrecht en dan die uit Rotterdam naar Limburg door.

RobertT
Berichten: 227
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor RobertT » zo 31 mar 2019, 23:20

Sowieso vraag ik me af wat er uiteindelijk gerealiseerd wordt,een en ander ook afhankelijk van de vraag of NS blijft rijden op het hoofdnet.Maar dat er heel andere verbindingen dan nu gaan komen lijkt me duidelijk

Roeland
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Roeland » ma 01 apr 2019, 07:56

Daniel schreef:Een sprinterstation ter hoogte van het huidige knooppunt Meerkerk zou daar trouwens ook nog aan kunnen bijdragen.

Een "knooppunt Meerkerk" bestaat niet, voorzover ik weet. Althans, qua reizigersvraag in ieder geval niet.
Ja, er is een busvervoerder die de rezigers op een voorheen rechtstreeks lijntje op een tochtige halte ergens in the middle of nowhere tussen Meerkerk en Noordeloos laat overstappen in de drg-2019 (en dat hopelijk weer repareert in de drg-2020).
Als er ooit een A27-spoorlijn zou komen, en als er dan een halte rond Meerkerk zou komen, moet die halte natuurlijk bij het dorp komen (viaduct Blommendaal), en niet ergens tussen de koeienvelden.

Durashift
Berichten: 3785
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Durashift » ma 01 apr 2019, 13:44

Welnee joh, daar naast de snelweg is juist ideaal.. Koop een koeienveld erbij en bouw een P+R garage. Mooie hub voor uit de auto de trein in. :lol:

reisthijs
Berichten: 4996
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor reisthijs » ma 01 apr 2019, 13:55

RobertT schreef:Sowieso vraag ik me af wat er uiteindelijk gerealiseerd wordt,een en ander ook afhankelijk van de vraag of NS blijft rijden op het hoofdnet.Maar dat er heel andere verbindingen dan nu gaan komen lijkt me duidelijk
Dat lijkt mij nog helemaal niet duidelijk... Ik verwacht dat het meeeste qua routes bij het oude blijft, alleen met hogere frequenties op sommige trajecten.
Bijvoorbeeld het idee om treinen uit Nijmegen naar Eindhoven te laten rijden in plaats van Tilburg ziet er misschien leuk uit als lijntje op de kaart, maar is als je uitgaat van de infrastructuur die er nu is (of op afzienbare termijn wordt gerealiseerd) lijkt dat geen praktische lijnvoering.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12457
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Vinny » ma 01 apr 2019, 20:12

Je zit natuurlijk ook met fysieke beperkingen aan de infrastructuur: niet alle verbindingen die je theoretisch zou willen aanbieden zijn technisch (makkelijk) uitvoerbaar. Voor wat betreft de spoorlijn Utrecht-Breda lijkt me de afweging of je voor een integrale viersporigheid Utrecht-'s Hertogenbosch, plus een ongelijkvloerse aansluiting bij Vught en een sanering van alle spoorwegovergangen tussen Utrecht en Eindhoven gaat, waardoor deze lijn ook hogere maximumsnelheden en betere aansluitingen in Brabant mogelijk maakt of een geheel nieuwe lijn langs de A 27. Beiden zijn relatief erg duur omdat je forse uitgaven moet doen aan rivierkruisingen. Allebei of allebei een beetje lijkt me verspilling van geld.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

SuperGhost
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor SuperGhost » ma 01 apr 2019, 22:08

Je hebt in dat plan toch alleen viersporigheid tussen Utrecht en Geldermalsen nodig? Tussen Geldermalsen en 's-Hertogenbosch zou het toch prima met de bestaande infra moeten kunnen?

sirvinniei
Berichten: 2262
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor sirvinniei » di 02 apr 2019, 06:39

Met snel genoeg sprintermatrieel heb je zelfs geen viersporigheid tussen Geldermalsen en houten nodig. Tussen castellum een den Bosch zitten 3 extra sprinterhaltes. Moet net te doen zijn in het treinpad van 7,5 minuut.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op di 02 apr 2019, 10:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift

Klaasje
Berichten: 6635
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Berichtdoor Klaasje » di 02 apr 2019, 07:33

Inhalen bij Geldermalsen en Houten en je bent er.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten