Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Uit de stukken van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio:

Marnixstraat/Elandsgracht
Van 15 april t/m 29 juni zal het kruispunt Marnixstraat/Elandsgracht opnieuw ingericht worden. Daarbij zal de kruising er volledig uit liggen van 13 t/m 19 mei:
Tram 5 wordt omgeleid vanaf de Van Baerlestraat via de Bilderdijkstraat en De Cercqstraat naar de Marnixstraat v.v.
Tram 7 wordt omgeleid vanaf de Kinkerstraat via de Bilderdijkstraat en Overtoom naar het Leidseplein v.v.
Tram 17 wordt omgeleid vanaf de Hoofdweg via de Jan Evertsenstraat en De Clercqstraat naar de Rozengracht v.v. bij gebrek aan juiste wissels op de kruising Kinkerstraat/Bilderdijkstraat.
Tram 19 wordt omgeleid vanaf De Clercqstraat via de Bilderdijkstraat en Overtoom naar het Leidseplein v.v.
Het busstation blijft in gebruik via een lus (Nassaukade > Marnixstraat > Elandsgracht) met een extra halte op de Nassaukade bij de Rozengracht voor een overstap van bus op tram.

Muiderstraatweg
Van 29 april t/m 16 mei zal de Muiderstraatweg in Diemen eruit liggen i.v.m. herinrichting. Tram 19 wordt in deze periode ingekort tot de Brinkstraat. Door deze werkzaamheden is de HWR ook 10 dagen onbereikbaar voor trams.
Ter vervanging van tram 19 zal een pendelbus rijden vanaf het Amstelstation via de Hugo de Vrieslaan, Kruislaan, Arent Krijtsstraat, Wilhelminaplantsoen, Prinses Beatrixlaan en Prins Bernhardlaan naar Sniep.

IJtram
Ook nieuws over de verbetermaatregelen voor tram 26. Er blijken toch nog enkele infra aanpassingen nodig om met dubbele stellen te kunnen rijden, waaronder verlenging van de haltes bij de Zuiderzeeweg. Ook wordt de stalling op het Zeeburgereiland uitgebreid voor 32 trams incl. wasstraat en een bijvulpunt voor remzand. Verder zal het huidige beveiligingssysteem in de Piet Heintunnel vervangen gaan worden en op een groot deel van het traject geheel verdwijnen.

Amstelveenlijn
Er is een reserveweekend aangewezen voor de werkzaamheden aan de Amstelveenlijn waarbij tram 5 (indien nodig) er uit zal liggen. Dit zal het weekend van vrijdagavond 17 mei t/m maandagochtend 20 mei zijn. Of dit weekend nodig gaat zijn wordt bepaald op 23 april.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Uh? Dus de IJtram gaat, op de tunnel na, grotendeels onbeveiligd rijden? :shock:

Goh, een afschaling op het gebied van veiligheidssystemen zie/lees je tegenwoordig niet vaak meer.. (A)
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

De IJtram rijdt al grotendeels onbeveiligd. Op dit moment alleen de bestaande hoofdseinen (3 per richting) en bij de stalling (uitrijden richting IJburg; richting CS is onmogelijk gemaakt, net als IPTA-lus). Voor de rest is er geen (blok)beveiliging (en ook nooit geweest).
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

???????

Op gvb.nl vind ik hier niets over.
Voor Beter OV is overvallen door de maatregelen die het GVB neemt om de capaciteitsproblemen op de Noord/Zuidlijn aan te pakken.

Vanaf aanstaande maandag worden in de tegenspitsrichting de stations overgeslagen, zodat de metro’s weer sneller op het beginpunt van de spitsrichting zullen zijn aangekomen. Daardoor kan de frequentie met het zelfde aantal beschikbare metrotreinen in de spitsrichting worden verhoogd van een 6-minutendienst naar een 5-minutendienst.

In de ochtendpits rijden de metro’s wel van Amsterdam-Noord naar de Zuidas; in de middagspits rijden de metro’s wel van de Zuidas naar Amsterdam-Noord.
In de tegenovergestelde richting kunnen reizigers gebruikmaken van vervangende bussen, die onder de lijnnummers 57 en 58 beschikbaar zullen zijn. Om voor de buschauffers goed herkenbaar de zijn, wordt reizigers verzocht hun OV-chipkaart nabij de metrostations duidelijk zichtbaar omhoog te houden.

Voor Beter OV vindt dat de reizigersaantallen beter hadden moeten worden ingeschat. Dat de Noord/Zuidlijn veel meer reizigers trekt dan was begroot, is als zodanig een mooi resultaat, maar de noodmaatregelen dragen niet bij aan de comfortbeleving van het OV, aldus de reizigersclub. Voorts is het de vraag of de vervangende busdienst goed kan rijden, op diverse trajecten is sprake van grote vekeersdrukte. Daarnaast wijst de reizigersclub op het belang van eerlijk afrekenen: saldoreizigers dienen in de bus niet extra te moeten betalen voor de langere routers van deze bussen.
bron
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Wat voor dag is het maandag ook alweer? (A)
🍉
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Zoiets vermoedde ik al, maar je weet maar nooit met GVB.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Durashift schreef:Uh? Dus de IJtram gaat, op de tunnel na, grotendeels onbeveiligd rijden? :shock:

Goh, een afschaling op het gebied van veiligheidssystemen zie/lees je tegenwoordig niet vaak meer.. (A)
Het beveiligingssysteem was de oorzaak achter een groot deel van de storingen op lijn 26. Zoals haubtbahnhof al zei zijn daarom een tijdje terug de lus passagiersterminal en een uitrijspoor bij remise Zeeburg buiten dienst gesteld zodat het systeem daar kon worden afgezet. Bij de eerstvolgende werkzaamheden wordt het systeem bij de PTA helemaal verwijderd, de lus wordt dan ook opgebroken. Misschien drastisch, maar wel slim. Die beveiligingssystemen blijven helaas nog altijd een eeuwige bron van ellende dus op een normale stadstramlijn moet je er maar zo weinig van hebben als mogelijk.
dennistd schreef:Goed nieuws voor de museumtram: de Raad van State heeft het bestemmingsplan vernietigd *O*
Nice! Lijkt het zowaar toch nog goed te komen *O*
We kunnen er niet meer Onderuit
GVBeestje
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Wat ik mij dus al een tijdje afvraag. Weet iemand waarom het spoor richting de PTA keerlus na het afbuigen nog een klein stukje rechtdoor gaat en eindigt met een stootblok? Was het oorspronkelijk de bedoeling om hier te keren met tweerichtingsmaterieel o.i.d.?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Dat ziet er uit als flankbeveiliging:
Als het sein voor een afbuigende tram rood is staat het wissel richting het stootjuk. Mocht een tram door rood rijden rijdt hij dan tegen het stootjuk in plaats van de tegemoetkomende tram.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Ongeval op metrostation Heemstedestraat:

https://www.at5.nl/artikelen/192830/24- ... -met-metro
Beul van de blindegeleidelijn
GVBeestje
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

IC140 schreef:Dat ziet er uit als flankbeveiliging:
Als het sein voor een afbuigende tram rood is staat het wissel richting het stootjuk. Mocht een tram door rood rijden rijdt hij dan tegen het stootjuk in plaats van de tegemoetkomende tram.
Duidelijk, bedankt! :D
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Als ik voor morgen een reis naar Spaklerweg plan krijg ik reisadviezen met lijn 51 die daar weer stopt. Foutje of lopen de werkzaamheden voorspoedig?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

1 april! :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Vandaag rijdt er een setje van 3 metro’s type S1/S2 op lijn 54 (en aannemelijk ook op lijn 53):
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
GVBeestje
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Ik weet niet zeker of het hier nog niet genoemd was, maar lijn 5 filmt nu weer consistent 'Westergasfabriek' op de trapwagens. Benieuwd of dat zo blijft wanneer het veranderd wordt in het veel lekker bekkende "Westergas - The Other District" '-)
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Displays op de trams aanpassen is goedkoper dan alle kaarten op de haltes vervangen. Op de nieuwe kaarten staat nog steeds “5 Westergasfabriek”. Niet echt handig als de rest “Van Hallstraat/Westerpark” is.

Overigens zegt de website nog wel “5 Van Hallstraat”. Geen idee waarom ze zo lopen te klooien met deze eindbestemming.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

De displays op de haltes tonen ook van Hallstraat.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Ik had een tijdje geleden een tram 5 (wagen nr. 910) die "Van Halstraat" toonde. Met één -l. Ik zal eens opletten of die bestemming nu verdwenen is.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ja! Die fout heb ik ook gezien. :D

De 5 erna had wel gewoon dubbel L.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Deze kende ik nog niet:

Afbeelding
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

n-evo schreef:Ja! Die fout heb ik ook gezien. :D

De 5 erna had wel gewoon dubbel L.
Het is alleen aan de A-zijde van de 910. Die kant is nooit geupdate. Merk je ook aan lettertype of j, spaties tussen de letters, vergeleken met de Bzijde.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:Deze kende ik nog niet:
Spoiler: show
Afbeelding
Mooie fotosjop!
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef:Het is alleen aan de A-zijde van de 910. Die kant is nooit geupdate. Merk je ook aan lettertype of j, spaties tussen de letters, vergeleken met de Bzijde.
Ah grappig, zag 'm inderdaad maar van één kant toen ik voor het stoplicht stond te wachten.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Mooi teringzooi op de Zuidtak. Je zou maar als argeloze reiziger staan te wachten en dit ineens voorbij zien komen:

Afbeelding
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Heb je in ieder geval wat te zien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten