Buurtbusvraag

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Buurtbusvraag

Bericht door Plutona »

Zijn er buurtbussen die op zondag rijden?
Ik heb ergens in mijn hoofd dat er hier en daar iets rondrijdt.
Belbussen zoals in Rivierenland tel ik niet mee.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Frank93 »

In de concessie Noord-Holland Noord was afgelopen zondag de laatste keer dat lijn 415 op zondag reed. Het verrassende was alleen dat op zondag (en in de avonduren) deze lijn met betaalde chauffeurs gereden werd. Vanaf komende zondag als de nieuwe dienstregeling ingaat rijdt deze lijn alleen nog maandag t/m zaterdag overdag.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Michael »

Buurtbussen worden over het algemeen gereden door vrijwillgers en voor zover ik weet mogen vrijwilligers niet op zondag werken dus ga ik er niet vanuit dat er buurtbussen op zondag rijden.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Durashift »

^^^ binnen het OV dan, neem ik aan?
Want anders zouden heel veel evenementen e.d. die op vrijwilligers draaien niet op zondag gehouden worden..

Zal wel een maatregel zijn binnen de OV CAO om ervoor te zorgen dat voldoende chauffeurs de zondag toeslag kunnen ophalen :wink: en busbedrijven voor de zondag niet heel veel lijnen verbuurtbussen?
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Michael »

Zo heb ik het altijd begrepen in ieder geval. Wellicht is dat dan alleen bij het OV het geval zoals jij schetst
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buurtbusvraag

Bericht door regenmaker »

Lijn 507 tussen Twello en Voorst reed lange tijd op zondag (tot december 2015). Tegenwoordig rijdt deze op zondag als Kolibrie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Buurtbusvraag

Bericht door huibf »

Michael schreef:Buurtbussen worden over het algemeen gereden door vrijwillgers en voor zover ik weet mogen vrijwilligers niet op zondag werken dus ga ik er niet vanuit dat er buurtbussen op zondag rijden.
Niet mogen is een groot woord. Het is niet gebruikelijk. Het mag namelijk best.
De vraag is of ze vrijwilligers het willen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Wubbo »

Er zijn zat sectoren waar vrijwilligers op zondag werken. Denk bijvoorbeeld aan kerkgemeenschappen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Suus »

Ik kan mij voorstellen dat de inzet van vrijwilligers op zaterdag en zondag bij buschauffeurs de nodige onrust veroorzaakt, want zij krijgen voor het werken op deze dagen een toeslag. Het rijden van buurtbussen met vrijwilligers op die dagen begint dan wel heel erg op werkverdringing te lijken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buurtbusvraag

Bericht door nvdw »

Er zijn buurtbusverenigingen die al moeite hebben om de doordeweekse diensten dicht te krijgen, laat staan de weekends. Dan is er nog de vraag of je voldoende reizigers trekt om inzet op zondag te rechtvaardigen, of zelfs de zaterdag.

En wat betreft werkverdringing: als die buurtbus niet zou rijden, reed er helemaal niets meer, zo simpel is het.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Z2N »

Dat is een politieke keuze, niet een arbeidsrechtelijke keuze.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Vincent
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 02:30
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Vincent »

nvdw schreef: En wat betreft werkverdringing: als die buurtbus niet zou rijden, reed er helemaal niets meer, zo simpel is het.
In alle eerlijkheid kan een buurtbus met vrijwilligers wel degelijk werkverdringing of broodroof zijn. Ik werk als betaalde kracht op een buurtbus en vul gaten in die men niet dicht krijgt met vrijwilligers. Ik weet ook dat de consequentie straks is als er wel voldoende vrijwilligers zijn > ik ben mijn werk kwijt. Het was aanvankelijk ook de bedoeling om dit maar 6 weken te doen, maar inmiddels duurt het 1,5 jaar en is er nog geen uitzicht op wanneer het ophoudt.

Alles valt of staat met hoe de buurtbus is ontstaan of het daadwerkelijk broodroof is overigens.

De buurtbussen waar ik op rijdt rijden op zondag overigens niet - al kan ik mij het goed voorstellen als er besloten wordt om de 522 (Weesp-Vreeland) wel op zondag te laten rijden tussen 12:00 en 17:00 bijvoorbeeld. Denk dat daar best nog wel eens vraag naar kan zijn vanuit Nigtevecht of Vreeland. Zeker als ik zie hoe druk het er op zaterdag kán zijn op sommige ritten.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Plutona »

Suus schreef:Ik kan mij voorstellen dat de inzet van vrijwilligers op zaterdag en zondag bij buschauffeurs de nodige onrust veroorzaakt, want zij krijgen voor het werken op deze dagen een toeslag. Het rijden van buurtbussen met vrijwilligers op die dagen begint dan wel heel erg op werkverdringing te lijken.
Dat kan ik mij voorstellen, als je praat over gebieden waar een reguliere busverbinding is op zondag. Als de buurtbus de enige vorm van OV in de buurt is, kan het hooguit nadelig zijn voor taxichauffeurs.
Om een voorbeeld te geven: Ik vind het schandalig dat een toch relatief grote plaats als Schagen (bijna 50.000 inwoners) geen busverbinding op zondag heeft.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Post »

Over welk Schagen hebben we het dan?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schagen_(plaats)
Want Wikipedia heeft het bij dit Schagen over 19.000.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Wannes »

De gemeente schagen heeft bijna 50 000 (46.326) inwoners.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Suus »

Maar heeft een oppervlakte twee keer zo groot als Zaanstad (waar 155.000 mensen wonen), dus om nu te zeggen dat het dichtbevolkt is :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Cas »

Inwoneraantal van de gemeente zegt weinig over de grootte van de plaats. Die fout wordt ook veel gemaakt met andere grote gemeenten zoals Ede, overigens.
Als voorbeeld voor traibergen: de gemeente Westland heeft bijna evenveel inwoners als de gemeente Dordrecht, maar dat zegt niet dat het Westland een stadsdienst met 8 lijnen nodig heeft.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buurtbusvraag

Bericht door nvdw »

En er rijdt ook op zondag twee keer per uur een trein...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Western Soldier
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Western Soldier »

Toch is het ook zeker niet overal in plaats van een grote bus. In de gemeente Renkum rijdt nu een buurtbus naar Wolfheze vanuit Oosterbeek en Renkum. De buurtbus wordt best veel gebruikt zeker tussen Oosterbeek en Wolfheze, daar komt het zelfs voor dat mensen achterblijven bij de bushalte. Er heeft nooit een grote bus gereden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
waldo79
Berichten: 7633
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Buurtbusvraag

Bericht door waldo79 »

Kennelijk kan het exploitatief nog steeds niet uit om de hele dag met reguliere bussen te rijden tussen Oosterbeek, Renkum en Wolfheze...dat er op individuele basis bussen uitpuilen zegt niets over de bezettingsgraad gedurende de rest van de dag.
Western Soldier
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Western Soldier »

Het is in elk geval duidelijk dat het hier niet gaat om verdringing van betaald werk. Er is hier namelijk nooit sprake geweest van een grote bus. Het gaat inderdaad om af en toe een rit. Tussen Oosterbeek en Wolfheze is het gemiddelde ongeveer 4 of 5, maar dat maakt het al genoeg om ritten te hebben die vol zitten, maar dat is nog te weinig om grote bussen te rijden. Zeker op de hele route, tussen Renkum en Wolfheze ligt het gemiddelde denk ik op 2. Tussen Oosterbeek en Doorwerth op ongeveer 3 en tussen Doorwerth en Renkum minder dan 2.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Vincent
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 02:30
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Vincent »

Western Soldier schreef:Het is in elk geval duidelijk dat het hier niet gaat om verdringing van betaald werk. Er is hier namelijk nooit sprake geweest van een grote bus.
Dat is natuurlijk ook wat ik bedoel. Alles valt of staat met hoe de buurtbus is ontstaan: vanuit de behoefte in de samenleving of om goedkoper te gaan rijden? Meestal is het laatste helaas het geval.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buurtbusvraag

Bericht door regenmaker »

In Overijssel is men fan van reguliere lijndiensten vervangen door buurtbussen. :Y Denk aan lijnen 505, 506, 516, 517, 518 en 525.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Buurtbusvraag

Bericht door huibf »

Vincent schreef:
Western Soldier schreef:Het is in elk geval duidelijk dat het hier niet gaat om verdringing van betaald werk. Er is hier namelijk nooit sprake geweest van een grote bus.
Dat is natuurlijk ook wat ik bedoel. Alles valt of staat met hoe de buurtbus is ontstaan: vanuit de behoefte in de samenleving of om goedkoper te gaan rijden? Meestal is het laatste helaas het geval.
Voor lijn 21 van Valkenswaard naar Geldrop is dat laatste ook het geval. Zojuist reed daar de laatste rit. Maandag is het buurtbuslijn 257.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Buurtbusvraag

Bericht door Yanaike »

huibf schreef:
Vincent schreef:
Western Soldier schreef:Het is in elk geval duidelijk dat het hier niet gaat om verdringing van betaald werk. Er is hier namelijk nooit sprake geweest van een grote bus.
Dat is natuurlijk ook wat ik bedoel. Alles valt of staat met hoe de buurtbus is ontstaan: vanuit de behoefte in de samenleving of om goedkoper te gaan rijden? Meestal is het laatste helaas het geval.
Voor lijn 21 van Valkenswaard naar Geldrop is dat laatste ook het geval. Zojuist reed daar de laatste rit. Maandag is het buurtbuslijn 257.
Maar voor lijn 21 werd ingevoerd reed er op dat traject een buurtbus, dus de situatie daar ligt toch net even wat anders.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten