‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

De trein naar Eijsden komt pas als Arriva toelating heeft in België.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Dennenboom »

Sinds wanneer is het overigens niet meer mogelijk om vanuit Maastricht gekomen in Eijsden op het station te keren? Er zijn in een verder verleden nog wel eens spitsslagen Maastricht - Eijsden geweest.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Daniel »

Dat kan, mits je links rijdt want het overloopwissel in Eijsden is alleen met een sleutelkastje vanaf het perron te bedienen. Echter is het uitgaande van een gelijkblijvende grenstijd waarschijnlijk handiger om op emplacement Visé te gaan keren (zoals de bedoeling schijnt te zijn) omdat de huidige stoptrein zichzelf nagenoeg op station Eijsden kruist en een kering van 3 minuten inclusief omlopen van de machinist en bedienen van het sleutelkastje allicht wat krapjes is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

Maar mag het spulletje wel op het emplacement in Visé komen dan? Want dat is toch ook België? :')
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Dit liet Arriva weten n.a.v. mijn vraag of het mogelijk is om alvast tot Eijsden door te rijden in afwachting van toelating tot België.

"De wens om de Drielandentrein door te trekken naar Eijsden is begrijpelijk, maar helaas beveiliging technisch niet mogelijk. Het seinstelsel is er niet op ingericht om daar een trein te laten “keren”. De trein moet dan na aankomst in tegengestelde richting een groen sein krijgen en dat baanvak (in de terug richting) moet dan als rijweg worden ingesteld. En daar voorziet het systeem dus niet in, helaas".
simpel en meedogenloos
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Als ik de antwoorden op de vragen van Vlaams Kamerlid Jef van den Bergh juist interpreteer zetten de NMBS & NS voorlopig in op het continueren van de lijn (Hasselt) - Luik - Maastricht, omdat de exploitatiekosten daarvan goedkoper zouden uitvallen dan het rijden met de Flirts van Arriva. Bekijk hier de http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cf ... 926326.xml vragen en antwoorden op de website van de Belgische Kamer.

Overigens is het wel positief dat het perron in Visé nog deze lente wordt aangepast.
simpel en meedogenloos
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Plutona »

En zo gaat ook het zoveelste proefballonnetje ter ziele.
Dat worden dus nog jaren oude, stinkende, verpauperde en bovenal vertragingsgevoelige Belgische treinstellen. Eijsden is het slechtst presterende station van Nederland.
Overigens worden de laatste maanden ook weer klassieke motorstellen ingezet tussen Maastricht en Luik, dus de ellende is compleet.
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 03 apr 2019, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten ivm leesbaarheid.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door reisthijs »

Plutona schreef:Dat worden dus nog jaren oude, stinkende, verpauperde en bovenal vertragingsgevoelige Belgische treinstellen.
Als het aan de NMBS ligt niet, ze willen gemoderniseerde treinstellen inzetten als Nederland die toelaat.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

cherrypie schreef:Als ik de antwoorden op de vragen van Vlaams Kamerlid Jef van den Bergh juist interpreteer zetten de NMBS & NS voorlopig in op het continueren van de lijn (Hasselt) - Luik - Maastricht, omdat de exploitatiekosten daarvan goedkoper zouden uitvallen dan het rijden met de Flirts van Arriva
Maar hoe heeft de NMBS precies kosten aan een trein die geëxploiteerd wordt door Arriva? :|
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Z2N »

NMBS moet de verbinding blijven aanbieden maar zou dat dan met Arriva-materieel en NMBS-personeel doen. Voor de NMBS is het echter goedkoper om eigen materieel in te zetten, en dus willen zij Arriva niet betalen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door waldo79 »

Zeg gewoon nee als NMBS tegen die constructie met Arriva in plaats van deze schimmige bewegingen.

Hoogst irritant en de reiziger heeft het nakijken.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

Z2N schreef:NMBS moet de verbinding blijven aanbieden maar zou dat dan met Arriva-materieel en NMBS-personeel doen. Voor de NMBS is het echter goedkoper om eigen materieel in te zetten, en dus willen zij Arriva niet betalen.
Maar Arriva mag een internationale verbinding toch geheel zonder de NMBS aanbieden? en die hebben dan toch niks met de NMBS te maken?

Dat de NMBS daarnaast, vermoedelijk vanuit de overheid of een of andere concessie deze verbinding aan moet blijven bieden en er dus desnoods met eigen treinen tussendoor blijft rijden is niet het probleem van Arriva lijkt me?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Z2N »

Dat mogen ze inderdaad, alleen is dat niet wat afgesproken is met Arriva. Dan zouden zij extra subsidie moeten krijgen voor het exploitatieverlies van de dienst naar Luik, want anders loont het voor hen ook niet (dat doet het voor NS en NMBS nu ook niet).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

Huh, dus als Arriva een nieuwe dienst begint (die beter aanslaat en daardoor mensen wegkaapt bij de NMBS/NS) moet NMBS daarvoor gecompenseerd worden? :')

En dan ook nog door Arriva zeker? Of gewoon door d'n Belgische Jean met de pet/belastingbetaler?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Z2N »

Nee, Arriva zou extra gecompenseerd moeten worden als zij een dienst naar Luik willen beginnen. NMBS en NS blijven gewoon hun uursdienst bieden, omdat dat in de contracten van de betreffende vervoerders staat. Arriva mag open access een eigen dienst beginnen, maar doet dat niet omdat dat niet rendabel gaat zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Nitein-Repart »

cherrypie schreef:Als ik de antwoorden op de vragen van Vlaams Kamerlid Jef van den Bergh juist interpreteer zetten de NMBS & NS voorlopig in op het continueren van de lijn (Hasselt) - Luik - Maastricht, omdat de exploitatiekosten daarvan goedkoper zouden uitvallen dan het rijden met de Flirts van Arriva. Bekijk hier de http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cf ... 926326.xml vragen en antwoorden op de website van de Belgische Kamer.

Overigens is het wel positief dat het perron in Visé nog deze lente wordt aangepast.
*O* *O* *O*
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

Z2N schreef:Nee, Arriva zou extra gecompenseerd moeten worden als zij een dienst naar Luik willen beginnen. NMBS en NS blijven gewoon hun uursdienst bieden, omdat dat in de contracten van de betreffende vervoerders staat. Arriva mag open access een eigen dienst beginnen, maar doet dat niet omdat dat niet rendabel gaat zijn.
Dat klinkt al iets logischer, maar zelfs dan blijft mijn punt "als Arriva dat wil moet Arriva dat lekker doen", en moeten ze er dus zelf maar voor zorgen dat de boel winstgevend wordt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Z2N »

Arriva mag dat zeker doen, maar of ze het nog willen doen als blijkt dat er nu geen geld mee verdienen? (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Naast 'mogen' en 'willen' speelt in deze tranendalcasus ook nog 'kunnen'. Arriva kan qua regelgeving niet eens de grens over als de juiste (lees: door België vereiste) versie van ECTS ontbreekt. Ik weet niet of Arriva al bezig is met deze peperdure software-update, maar het zou me niets verbazen als dit project figuurlijk ontspoort... Ondertussen rijdt NMBS onbeveiligd met vertraagde rammelbakken door Maastricht.
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 03 apr 2019, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten ivm leesbaarheid.
simpel en meedogenloos
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Z2N schreef:Nee, Arriva zou extra gecompenseerd moeten worden als zij een dienst naar Luik willen beginnen. NMBS en NS blijven gewoon hun uursdienst bieden, omdat dat in de contracten van de betreffende vervoerders staat. Arriva mag open access een eigen dienst beginnen, maar doet dat niet omdat dat niet rendabel gaat zijn.
Vanuit Nederlands perspectief denk ik dat de NMBS het beste uitgekocht kan worden: op de verbinding werken momenteel Vlaamse treinbegeleiders (standplaats Hasselt) heeft Suus wel eens aangegeven. Dat zal dan Arriva-personeel moeten worden. Volgens mij is dat best mogelijk maar dan moeten ze in België gaan wennen aan een modernere bedrijfsvoering. Dat zal de vakbond wel weer niet leuk gaan vinden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5649
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Durashift »

Nou, ik snap er weinig meer van..

Hoe zit dit dan met de concessie eisen? Heeft Arriva dit niet gegund gekregen op basis van het laten rijden van de 3 landen trein?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Wubbo »

Ja, en volgens mij zijn er ook afspraken met NS dat zij dan niet meer naar Eijsden hoeven te rijden (dat is nog hoofdrailnet). Ik lees in dit verhaal eigenlijk vooral "wil niet" in plaats van "kan niet" of "kunnen we niet betalen".
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Wubbo schreef:Ja, en volgens mij zijn er ook afspraken met NS dat zij dan niet meer naar Eijsden hoeven te rijden (dat is nog hoofdrailnet). Ik lees in dit verhaal eigenlijk vooral "wil niet" in plaats van "kan niet" of "kunnen we niet betalen".
Er is onder de concessie voor het hoofdrailnet inderdaad geen bedieningsplicht voor station Eijsden. Het CDA en enkele andere politieke partijen proberen al jaren dit stukje spoor onder bevoegdheid van de Provincie Limburg te krijgen, tot op heden zonder succes. Zolang NMBS met boemeltjes blijft rijden zie ik overigens het overslaan van Eijsden als halte niet gebeuren.
simpel en meedogenloos
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Yanaike »

Jawel, er is onder het hoofdrailnet wél bedieningsplicht voor station Eijsden. NS heeft dat uitbesteed aan NMBS.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

En ten tijde van die IC hadden ze ontheffing ofzo?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten