Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
De Zweedse overheid gaat dit jaar 5,4 miljoen euro opzij zetten voor marktverkenning en -ontwikkeling voor nieuwe nachttrein-routes van/naar Zweden. https://www.railjournal.com/passenger/m ... -services/
Re: Kort buitenlands nieuws
Stockholm - Amsterdam? *O*
Re: Kort buitenlands nieuws
Yes please! :D
Overigens niet verkeerd om hier langzaamaan naar te gaan kijken: met de opening van de Fehmarnbelttunnel moet een nachttrein de afstand tussen Amsterdam en Stockholm prima in 14 uur kunnen afleggen. 18:30 uit Amsterdam weg en voor half 9 in Stockholm, ik teken ervoor! :)
Overigens niet verkeerd om hier langzaamaan naar te gaan kijken: met de opening van de Fehmarnbelttunnel moet een nachttrein de afstand tussen Amsterdam en Stockholm prima in 14 uur kunnen afleggen. 18:30 uit Amsterdam weg en voor half 9 in Stockholm, ik teken ervoor! :)
Re: Kort buitenlands nieuws
Op zo'n lange reis.. hoeveel x van de ritten zou men daadwerkelijk volgens dienstregeling daar in het hoge noorden aankomen om 9:30??
Re: Kort buitenlands nieuws
Die 14 uur heb ik als een ruime schatting genomen, als je echt zou doortrappen zou het in 13 moeten kunnen. En slechter scoren dan de EN 294 (Rome - München) doen maar weinig treinen in Europa, en zelfs de Italianen slagen er niet in om die trein gemiddeld meer dan een uur vertraging te geven. Dus aankomen om 9:30 zal wel goed zitten, dat is mijner inziens nog steeds aantrekkelijk.
Re: Kort buitenlands nieuws
okay, maar dat zo'n trein binnen dienstregelingstijd aankomt is echt minimaal, lees ik af in de tabel.
Je zal maar net die ruim 3 uur van eergisteren treffen.. :N
Je zal maar net die ruim 3 uur van eergisteren treffen.. :N
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat is de schuld van de Italianen, de spoorwegen in Noord-Europa rijden veel beter op tijd. Drukmaken om vertragingen lijkt me dan ook niet echt van belang, maar anders kan je je melden bij de Zweedse overheid. (A)
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Kort buitenlands nieuws
Ehm... je moet nog altijd door Duitsland heen. En daar heb ik al erg vaak flinke vertraging meegemaakt, met name in het Fernverkehr...
F.k.a. Bollenstad
Re: Kort buitenlands nieuws
Zullen we beginnen met Stockholm - Hamburg? Dat is ook de meest gewenste optie in de Zweedse Flygskam-groepen en lost in ieder geval het grootste probleem tussen Zweden en Duitsland op, namelijk de wanhopige toestand waarin de Deense DSB verkeert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Nog steeds liever dat dan de Noorse collega's, al noemen zij zich naar de reizigers nu anders.
Re: Kort buitenlands nieuws
Welke problemen heeft de DSB dan? Ik weet dat er problemen zijn met de IC4, maar daar heeft een nachttrein toch niets mee te maken?Suus schreef: namelijk de wanhopige toestand waarin de Deense DSB verkeert.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Kort buitenlands nieuws
Na jaren van stilstand wordt er in Denemarken eindelijk geïnvesteerd in een dringende vervanging van de beveiligingssystemen en de elektrificatie, maar daardoor zijn spoorlijnen vaak maandenlang afgesloten. Dat betreft ook spoorlijnen die een internationaal belang hebben. Zo is er dit jaar heel veel overlast tussen Kopenhagen en Rødby en tussen Kopenhagen en Odense.
DSB heeft een relatief lage streefnorm voor punctualiteit gecombineerd met een strenge norm van 3 minuten, maar de scores zijn matig, vooral in de zomermaanden wanneer veel Zweden naar Europa willen:
En Denemarken heeft nog steeds geen symmetrische dienstregeling, waardoor je de ene kant op soms een mooie overstap hebt, terwijl je aan de andere kant soms net tegen een wegrijdende trein aankijkt en lang moet wachten op de volgende. Vooral bij overstappen in Kopenhagen uit dit probleem zich, omdat in Zweden wel een symmetrische dienstregeling wordt gehanteerd.
Toegegeven: waarschijnlijk wordt het halverwege dit jaar iets beter als de HSL tussen Kopenhagen en Ringsted open gaat.
DSB heeft een relatief lage streefnorm voor punctualiteit gecombineerd met een strenge norm van 3 minuten, maar de scores zijn matig, vooral in de zomermaanden wanneer veel Zweden naar Europa willen:
En Denemarken heeft nog steeds geen symmetrische dienstregeling, waardoor je de ene kant op soms een mooie overstap hebt, terwijl je aan de andere kant soms net tegen een wegrijdende trein aankijkt en lang moet wachten op de volgende. Vooral bij overstappen in Kopenhagen uit dit probleem zich, omdat in Zweden wel een symmetrische dienstregeling wordt gehanteerd.
Toegegeven: waarschijnlijk wordt het halverwege dit jaar iets beter als de HSL tussen Kopenhagen en Ringsted open gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
^^^met of zonder spanningsluizen?
(A)
(A)
Re: Kort buitenlands nieuws
Het Deense hoofdnet is met 25 kV geëlektrificeerd, dus het zou zonder spanningssluizen moeten kunnen. Maar voorlopig zal een groot deel van de treinen die er overheen rijden helemaal geen gebruik maken van de bovenleiding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
De Süderelbbrücken in Hamburg, de enige verbinding waar treinen in Hamburg de Elbe oversteken, zijn pas 40 jaar oud maar moeten al vervangen worden:
https://www.nahverkehrhamburg.de/sueder ... den-11231/
https://www.nahverkehrhamburg.de/sueder ... den-11231/
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat is een bekend Duits probleem. Ook op de (snel)wegen moeten de Duitsers bruggen vervangen die er pas een half mensenleven op hebben zitten. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort buitenlands nieuws
Zaterdagavond waren er een paar kleine bermbrandjes tussen München en Regensburg. Om de brandweer zijn werk te laten doen werd het treinverkeer stilgelegd. De schrik bij de brandweerlieden was dan ook groot toen een halfuur later ineens een RegionalExpress met 120km/h aan kwam rijden: ze konden zichzelf nog net in veiligheid brengen door weg te springen. De trein raakte alleen de brandslangen :X
https://www.presseportal.de/blaulicht/pm/64017/4239090
https://www.presseportal.de/blaulicht/pm/64017/4239090
Re: Kort buitenlands nieuws
Tsja, langzamerhand komt de wraak voor het goedkoop bouwen in de jaren zeventig en ook het bezuinigen bij de onderhoud van onze infrastructuur.....ArrivaBas schreef:Dat is een bekend Duits probleem. Ook op de (snel)wegen moeten de Duitsers bruggen vervangen die er pas een half mensenleven op hebben zitten. :X
Re: Kort buitenlands nieuws
150 elektrische bussen voor Parijs, binnenkort waarschijnlijk nog meer: https://www.sustainable-bus.com/news/ra ... d-heuliez/
Dit zijn allemaal 12-meter bussen, 50 van Alstom (Aptis), 50 van Heuliez (GX 337 Elec) en 50 Bolloré (Bluebus).
Dit zijn allemaal 12-meter bussen, 50 van Alstom (Aptis), 50 van Heuliez (GX 337 Elec) en 50 Bolloré (Bluebus).
Re: Kort buitenlands nieuws
Willen ze alle bussen uitproberen om daarna de beste te kiezen, of worden ze voor verschillende soorten lijnen gehaald? Zeker omdat ze allemaal even lang zijn.
請勿靠近車門
Re: Kort buitenlands nieuws
Nee, maar aangezien dit slechts een eerste order is van een grotere bestelling (RATP wil emissieloos gaan rijden in Parijs), kun je nu wel goed testen welke bus in de praktijk het beste bevalt.
Maar we blijven in Frankrijk:
"Désolé monsieur, on a perdu votre fille" : un père de famille dans le Bas-Rhin dépose plainte contre la SNCF
Tyline, 4 ans et demi, est montée dans le train à Rennes, déposée par sa mère pour rejoindre Strasbourg et son père. Malheureusement, les agents du service Junior et Cie de la SNCF l'ont fait descendre à la gare Lorraine TGV.
Bron en meer: Franceinfo
Een foutje van Junior&Cie, de dienst van de SNCF waarmee kinderen zonder begeleiding van ouders van A naar B kunnen reizen. Een meisje van 4 dat onderweg was van mamalief in Rennes naar papalief in Straatsburg werd namelijk op Lorraine TGV (bij Metz en Nancy) de trein uit gezet door de medewerkers. Na het ontdekken van de fout heeft een andere TGV een extra stop gemaakt om het meisje alsnog naar de Elzas te brengen, de vader doet aangifte tegen de SNCF.
Maar we blijven in Frankrijk:
"Désolé monsieur, on a perdu votre fille" : un père de famille dans le Bas-Rhin dépose plainte contre la SNCF
Tyline, 4 ans et demi, est montée dans le train à Rennes, déposée par sa mère pour rejoindre Strasbourg et son père. Malheureusement, les agents du service Junior et Cie de la SNCF l'ont fait descendre à la gare Lorraine TGV.
Bron en meer: Franceinfo
Een foutje van Junior&Cie, de dienst van de SNCF waarmee kinderen zonder begeleiding van ouders van A naar B kunnen reizen. Een meisje van 4 dat onderweg was van mamalief in Rennes naar papalief in Straatsburg werd namelijk op Lorraine TGV (bij Metz en Nancy) de trein uit gezet door de medewerkers. Na het ontdekken van de fout heeft een andere TGV een extra stop gemaakt om het meisje alsnog naar de Elzas te brengen, de vader doet aangifte tegen de SNCF.
Re: Kort buitenlands nieuws
Reisde dat kind alleen? Dan valt de SNCF uiteraard een hoop te verwijten, maar zit er bij de ouders ook een steekje los. :N
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Kort buitenlands nieuws
Hoezo? Er staat toch dat dat een begeleidende service betreft. Als ouder ga je toch ook niet mee naar een kinderdagverblijf of naar school om te kijken of de begeleiders daar hun werk wel doen...
Het is een spectrum.
Re: Kort buitenlands nieuws
Junior&Cie is inderdaad een goedgeregelde dienst: (ten minste, in theorie)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten