Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Klaasje »

Suus schreef:Ik vermoed dat de rij-eigenschappen van de SNG wel eens veel dichter de rij-eigenschappen van de ICNG benaderen dan die van TRAXX+ICR.
Het helpt natuurlijk niet mee dat de TRAXX-en aan alle kanten beperkingen hebben. Bij lage snelheid weinig trekkracht door die gekke ILT-regel en bij hogere snelheid beperkingen van het vermogen omdat er nou eenmaal niet meer dan grofweg 6 mW kan worden geleverd. Dit gaat overigens ook een probleem geven bij de langere combinaties ICNG als die daadwerkelijk wat vlotter zijn dan bijvoorbeeld VIRM. Met 330 meter trein zit VIRM ook al redelijk dicht aan het maximum van wat de bovenleiding kan leveren uitgaande van werkende verwarming en airco. Als ICNG niet veel lichter is, gaat het bij een mooie treinlengte niet heel veel sneller dan VIRM zijn.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Durashift »

reisthijs schreef:Zal een proefrit met SNG niet eerder te maken hebben met de aanstaande introductie hiervan tussen Leeuwarden/Groningen en Zwolle?
(..)
Lijkt mij ook, als ik het zo las op treinreiziger.nl.
Een MAT rit vanuit de Randstad met een PR sausje erover heen. Op zaterdag start de reguliere dienst. :)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Klaasje schreef:Als ICNG niet veel lichter is, gaat het bij een mooie treinlengte niet heel veel sneller dan VIRM zijn.
ICNG is als het goed is wel een stuk lichter dan VIRM, er zit meer aluminium in. Jammer genoeg heeft de factsheet van Alstom er geen info over.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door ibodejoode »

Marrick
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 22:33

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Marrick »

Mijn reeds vertraagde 600 staat nu nog wat extra vertraging te krijgen in Steenwijk omdat we ingehaald moeten worden door ‘een speciale trein’. Rara welke trein dat was.

Maargoed, mijn aansluiting in Leeuwarden op de Arriva-trein ging sowieso al niet lukken i.v.m. een aanrijding.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Het kabinet schiet de Zuiderzeelijn weer af:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... n-lelylijn

Maar in de Noordoostpolder strijden ze verder:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... og-starten
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Durashift »

Ego tripperij lijkt het mij. Die D66 kerel met zijn opmerking: 'in de kamer is de D66 fractie wel vóór'..
Tja, na de volgende verkiezingen zit die fractie weer anders in elkaar en, vermoed ik, niet weer in een coalitie.. Duss... wat zegt dat nou allemaal..

Hoe zit het met de uitbetaalde compensatiegelden van destijds. Renderen die nu economisch een beetje?

Want wat mij betreft mag de lobby organisatie dan wel terugbetaling van die compensatiegelden in hun lobbystrategie opnemen. Immers, áls de lobby lukt zijn die compensatiegelden uiteindelijk toch voor niks geweest.. :?:
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Een evaluatie van alweer een paar jaar terug waar voor noordelijk Flevoland het behalen van de einddoelen op schema lag:
https://stateninformatie.flevoland.nl/V ... ie-ZZL.PDF

En de voortgang de komende jaren voor noordelijk Flevoland:
https://raad.noordoostpolder.nl/Vergade ... t-2022.pdf

5 miljoen is door Flevoland gestoken in de overslaghaven Flevokust (die inmiddels redelijk gebruikt wordt):
https://amsterdamlogistics.nl/aanleg_bu ... n_starten/
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... containers

De drie noordelijke provincies hebben een website waarop al hun projecten weergegeven zijn:
http://www.rsp-projecten.nl/#

Trouw vatte het in 2012 al mooi samen: het Zuiderzeelijngeld ging vooral naar asfalt. En de spoorlijn naar Veendam:
https://www.trouw.nl/home/zuiderzeelijn ... ~afd743ad/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door isadora »

Dus heel simpel, het geld is op en stoppen met schooien nu.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Nee, dat is een veelgemaakte vergissing: overheidsgeld is nooit op, en als je maar genoeg zeurt kan er soms verrassend veel. Elke euro kan niet maar één keer uitgegeven worden, maar door de overheid ook met een zeker gemak twee keer. Dat heeft welliswaar z'n grenzen, maar het werkt toch net effe wat anders dan je eigen spaarvarken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door ibodejoode »

Durashift schreef:Ego tripperij lijkt het mij. Die D66 kerel met zijn opmerking: 'in de kamer is de D66 fractie wel vóór'..
Tja, na de volgende verkiezingen zit die fractie weer anders in elkaar en, vermoed ik, niet weer in een coalitie.. Duss... wat zegt dat nou allemaal..

Hoe zit het met de uitbetaalde compensatiegelden van destijds. Renderen die nu economisch een beetje?

Want wat mij betreft mag de lobby organisatie dan wel terugbetaling van die compensatiegelden in hun lobbystrategie opnemen. Immers, áls de lobby lukt zijn die compensatiegelden uiteindelijk toch voor niks geweest.. :?:
Die compensatiegelden renderen hier in Friesland uitstekend (voor de automobilist). Wij hebben hier nu een schitterend wegennet. De Haak rond Leeuwarden, de traverse Harlingen, de Centrale As etc. etc. Aangelegd deels samen met de NUON gelden. Helaas op OV Rail gebied is het hangen en wurgen. Leeuwarden - Groningen nar 4x per uur duurt maar en duurt maar, Sneek - Leeuwarden van 3 naar 4x per uur wil maar niet.... Terugvorderen kan niet meer, zit in asfalt en aquaducten.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Durashift »

Beetje ongelijk verdeeld dus..

Maar, provinciale belastingen (wegenbelasting o.a.) verhogen en dan gewoon terugbetalen aan 'Den Haag' :wink: :)
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Zuiderzeelijn/Lelylijn wordt toch onderzocht door het ministerie:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... nderzoeken

Onverwacht. Misschien bedoelt de staatssecretaris de oude rapporten afstoffen...

Zouden opties als een verbinding Enkhuizen - Stavoren en een spoorlijn over de Afsluitdijk nu ook weer bekeken worden? Die opties kunnen namelijk tegelijk ook de verbinding Leeuwarden - Groningen verbeteren.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Durashift »

^^^ in ieder geval een busverbinding op het Lelytracé. Nog in dit kabinetsperiode te realiseren. :wink:
(..) De Lelylijn is iets voor de lange adem en is volgens Schonis "niet morgen aangelegd." Tot die tijd, zo bepleitte D66, zou een hoogwaardige busverbinding op het tracé van de Lelylijn een goed alternatief zijn. De staatssecretaris nam dat over en zei dat ze een dergelijke verbinding samen met de provincies nog in deze regeerperiode wil realiseren.

Bron: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... nderzoeken
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Er *was* ooit een hoogwaardige busverbinding Lelystad-Groningen die vanwege concessie-eisen en de openstelling van de Hanzelijn geknipt is in Emmeloord.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Onderzoek naar de spoorlijn voor de lange termijn, en op korte termijn realisatie van een bus. In theorie kan de bus Groningen - Emmeloord weer zo doorgetrokken worden naar Lelystad. Maar voor Emmeloord - Lelystad loopt de aanbesteding IJssel-Vecht al.
sumazuyq
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 15:35

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sumazuyq »

Groningen - Lelystad met de bus gaat toch nooit iets worden. Onconfortabel, onhandig en waarschijnlijker nog langzamer dan met de trein via de Hanzelijn ook.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Klaasje »

Lelystad-Groningen doet de trein ruim binnen anderhalf uur. Dat krijg je met een bus alleen voor elkaar als je nergens de snelweg verlaat. De vervoerstroom Lelystad-Groningen is te klein voor de instandhouding van een bus. Reizigers vanuit Almere en verder moeten extra overstappen op een minder comfortabel en nauwelijks sneller vervoermiddel. Kansloos als je het mij vraagt.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Het zal ook niet om Groningen gaan, maar om Drachten, Lemmer en Emmeloord. Maar de oude Qliner is natuurlijk niet voor niets verdwenen na de komst van de Hanzelijn. Als het echt sneller moet, dan wordt het vooral aan de rand van de plaatsen stoppen vlakbij de snelweg. Of dat nou extra reizigers oplevert?
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Statler Rail »

Bij de aanbesteding IJssel-Vecht die nu loopt is het niet toegestaan om nieuwe concessiegrensoverschrijdende lijnen aan te bieden, dus een doorgaande verbinding Lelystad - Friesland kan je dus vergeten, of het moet een doorkoppeling tussen lijn 140 en 42 in Emmeloord zijn. Overigens is er tussen Emmeloord en Lelystad tegenwoordig überhaupt geen HOV meer, maar een gewone streekbus. Met een reden.

Overigens, als het om reistijd gaat moet je juist Emmeloord overslaan, want dat kost heel veel tijd. FlixBus doet er volgens mij 2 uur en 25 minuten over van Amsterdam Sloterdijk naar Groningen, maar is ook regelmatig een kwartier te vroeg. Qua reistijd ben je dan al aardig concurrerend met de trein. Haltes aan de snelweg kosten niet veel tijd. Het zijn plaatsen als Heerenveen en Emmeloord die teveel tijd kosten om te bedienen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Abus schreef:Het zal ook niet om Groningen gaan, maar om Drachten, Lemmer en Emmeloord. Maar de oude Qliner is natuurlijk niet voor niets verdwenen na de komst van de Hanzelijn. Als het echt sneller moet, dan wordt het vooral aan de rand van de plaatsen stoppen vlakbij de snelweg. Of dat nou extra reizigers oplevert?
Momenteel is de snelste route per OV van Zuidwest-Friesland naar de Randstad de bus via Lemmer en Emmeloord. Als de aansluitingen verzekerd worden of er een doorgaande lijn bestaat is de verbinding potentieel aantrekkelijk. Ik heb iets te vaak een uur doelloos op het busstation van Emmeloord rond gehangen om deze route ooit nog in overweging te nemen. Als ik met het OV naar bijvoorbeeld Schiphol reis neem ik de trein via Leeuwarden of ik ga per olieslurper naar Heerenveen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Dennenboom »

Deze bus zal straks ook als argument gebruikt worden om maar niet te investeren in een snelheidsverhoging van de Hanzelijn. Want de oplossing van alle OV-problemen is de goedkopere, flexibele, hoogwaardige bus. In theorie dan, want de praktijk schijnt wat weerbarstiger te zijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Niet geheel onverwacht: NS wil de ICD uit Breda doortrekken naar Groningen, en hoopt daarmee investeringen in het spoor los te weken. Klik.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Roeland »

Dan vermoed ik dat deze straks Lelystad zal overslaan, om daar vaart te kunnen maken/houden.
Ze waren trouwens toch ook bezig om de bochten bij Hoogeveen en Meppel geschikter te maken voor wat hogere snelheden?
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 22 nov 2019, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

NOS schreef:Tussen station Schiphol en Amsterdam-Zuid worden nieuwe wissels aangelegd waardoor treinen vanaf het HSL-traject kunnen doorrijden naar Leeuwarden en Groningen.
Ik ben benieuwd waar die wissels dan zouden moeten komen? Vanaf de HSL doorrijden in die richting kan gewoon al.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten