OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

En welk loket is dat dan precies? Want toen ik bij het loket was verwees men mij naar de website :Y.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Voor het woord loket kun je ook website invullen :wink: .
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Maar dat deed je niet -o-
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door trolly »

nvdw schreef:
Hainje schreef:Is het niet vooral de bureaucratie waar Tristan zo'n hekel aan heeft? Want die OVC is dan wel makkelijk, maar als het fout gaat word je geconfronteerd met bureaucratie 2.0.
Omdat er geen sanctie op wanprestatie is, maar wel verplichte winkelnering, uitbesteed door de overheid aan een monopolist die in eigendom is van een handjevol vervoerbedrijven die van de kaart en de transacties afhankelijk zijn.

En dat is op zichzelf nog niet zo erg, maar als er vanuit de overheden (die het vervoer aanbesteden) geen motivatie of zelfs een mogelijkheid is om op chipkaartgebied dingen af te dwingen, dan gebeurt er dus niks...
Exact dat. Plus nog een paar redenen waardoor de OV-chipkaart beter zou kunnen zijn dan bijvoorbeeld de strippenkaart, maar dat niet is:
  • - Een forse prijs voor de kaart zelf, terwijl een statiegeldregeling ook mogelijk zou zijn, zoals bij de Londense Oystercard
    - de verrekeningsproblematiek tussen de vervoerbedrijven wordt neergelegd bij de reiziger (wat het risico op foute handelingen, en dus op een kennismaking met de draconische bureaucratie achter de kaart aanzienlijk vergroot)
    - de reiziger kan zijn reistegoed lastig controleren
    - de reiziger weet pas aan het eind van zijn reis wat zijn reiskosten zijn
Allemaal zaken die wellicht stuk voor stuk best overkomelijk zouden zijn. Maar het is een beetje als met een Fyra: als er maar genoeg dingen aan loszitten en het heeft ook nog eens een grote bek, dan zou de eindconclusie moeten zijn dat het monster teruggestuurd wordt. Of toch tenminste ingrijpend verbeterd. Hier niet dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

trolly schreef:- de reiziger kan zijn reistegoed lastig controleren
Wat is er zo lastig aan te controleren? Het verschijnt bij elke uitcheck op de kaartlezer immers :wink:
- de reiziger weet pas aan het eind van zijn reis wat zijn reiskosten zijn
Dat was bij de strippenkaart toch niet anders, of nouja, daar wist je het in elk geval pas bij het instappen in het laatste voertuig (en zodra je het wist was er ook geen weg terug, want dan was je kaart al gestempeld).
En in beide gevallen was het bij het plannen van de reis mogelijk vooraf vast te stellen wat die reis zou gaan kosten.

Het enige echte gedoe met de OV-chipkaart vindt ik hoe de reisproducten georganiseerd zijn. In sommige regio's is dat mooi grensoverschrijdend geregeld, maar in een hoop regio's ook weer niet.
Als fraai voorbeeldje: zou ik m'n reis naar het werk volledig per bus afleggen dan ligt m'n bestemming dus één halte over de concessiegrens. Daardoor betaal je of de hoofdprijs voor dat stukje (opnieuw instaptarief, dus relatief duur voor de meters buiten het geldigheidsgebied van m'n abonnement) of zou je voor dat kleine stukje weer een extra product moeten aanschaffen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Daniel schreef:
trolly schreef:- de reiziger kan zijn reistegoed lastig controleren
Wat is er zo lastig aan te controleren? Het verschijnt bij elke uitcheck op de kaartlezer immers :wink:
En daarbuiten heb je dus pech -o- tenzij je altijd een kaartlezer in je zak hebt zitten natuurlijk :Y
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door The best »

Aking schreef:
Daniel schreef:
trolly schreef:- de reiziger kan zijn reistegoed lastig controleren
Wat is er zo lastig aan te controleren? Het verschijnt bij elke uitcheck op de kaartlezer immers :wink:
En daarbuiten heb je dus pech -o- tenzij je altijd een kaartlezer in je zak hebt zitten natuurlijk :Y
Of als je internet hebt, dan kun je het ook checken.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Op elk moment in real-time tegenwoordig ja?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Niet real-time, maar dat kan dan weer wel bij een automaat.

Overigens is het "reistegoed" op een strippenkaart net zo lastig te controleren als je niet weet wat de reis gaat kosten :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door huibf »

Hainje schreef:Is het niet vooral de bureaucratie waar Tristan zo'n hekel aan heeft? Want die OVC is dan wel makkelijk, maar als het fout gaat word je geconfronteerd met bureaucratie 2.0.
Als je de 50 punten leest niet ...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Daniel schreef:Overigens is het "reistegoed" op een strippenkaart net zo lastig te controleren als je niet weet wat de reis gaat kosten :wink:
Het tegoed op een strippenkaart is natuurlijk perfect te controleren, dat je, mogelijk, niet weet hoeveel tegoed je nodig hebt is een ander verhaal :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door trolly »

En zowel reistegoed als benodigd tegoed waren voor instappen prima te controleren: het tegoed in de vorm van niet-afgestempelde strippen, het benodigd tegoed aan de hand van zone-kaarten en/of routekaarten met daarop aangegeven zonegrenzen.

Dank overigens, Daniel en anderen, voor de verdere onderbouwing van mijn stelling. Ik ben niet zo rabiaat als sommigen hier, maar hoewel het OV-chipkaartsysteem een flitsender uiterlijk heeft dan zijn voorganger, vind ik dat er voor de reiziger uiteindelijk bedroevend weinig door verbeterd is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Karl »

Dat gevoel wordt bij velen nog eens versterkt omdat het elders met vergelijkbare systemen wél kan, zoals de Londense Oystercard met statiegeld, een pricecap, etc.
Het is een spectrum.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Durashift »

trolly schreef:En zowel reistegoed als benodigd tegoed waren voor instappen prima te controleren: het tegoed in de vorm van niet-afgestempelde strippen, het benodigd tegoed aan de hand van zone-kaarten en/of routekaarten met daarop aangegeven zonegrenzen.

(..).
Ja, precies. Als je dan ook nog bepaalde OV modaliteiten had waarbij je zelf mocht afstempelen.. kon je dat nog eens in je voordeel doen.. :) (A)

Nu moet je verdomd snel kijken op het display wat de reis gekost heeft.. en dan is die duidelijkheid ook nog per type lezer verschillend, vind ik.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door trolly »

Dat. En fraude light was ook een optie: de buschauffeur de halte ná de zonegrens noemen in de hoop dat hij mild zou stempelen, en er dan stiekem nog een halte extra bijpakken. Je snapt gewoon niet dat ze daar wat aan gedaan hebben (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Fraude light kan nog steeds hoor, nu moet je alleen hopen dat de chauffeur het uitcheckpiepje niet hoort *O*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Hainje »

Aking schreef:Fraude light kan nog steeds hoor, nu moet je alleen hopen dat de chauffeur het uitcheckpiepje niet hoort geen moer kan schelen of je wel of niet ingecheckt bent. *O*
FTFY
🍉
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door dennistd »

Aking schreef:Fraude light kan nog steeds hoor, nu moet je alleen hopen dat de chauffeur het uitcheckpiepje niet hoort *O*
Ik heb daar een extra goed gehoor voor ontwikkeld blijkbaar: ik hoor het altijd meteen en ik gooi dan ook af en toe mensen om die reden de bus uit (A)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door trolly »

Terecht wat mij betreft, want gewoon zwartrijden. Het smerige van mijn strippenkaartmethode was nou juist dat het een vorm van grijsrijden was, waarbij de chauffeur zichzelf uit eigen beweging medeplichtig maakte. Tegen de tijd dat ie door had dat er misbruik werd gemaakt van zijn tolerante gestempel was het al te laat.

Ik was inderdaad geen regelmatige passagier op de betreffende lijnen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Mdk »

Wat betreft de oyster card geld natuurlijk wel dat deze ontworpen is voor één (gigantische) concessie, waar men slechts met één vervoerder te maken heeft. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit alles wel een stuk makkelijker maakt.

Maargoed dat betekent niet dat translink gewoon een verschrikkelijk bedrijf is dat geen enkele prikkel ontvangt om efficiënt en klantvriendelijk te werken, laat staan om een beetje pro-a tief te innoveren. Het zou m.i. nieteens zo'n slecht idee zijn om de verantwoordelijkheid voor een systeem als deze bij prorail neer te leggen. Het is niet exclusief spoorgerelateerd, maar wel een heel belangrijk stuk ov-infrastructuur dat overlapt met veel van prorails bestaande activiteiten.
Laatst gewijzigd door Mdk op di 09 apr 2019, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel altijd klagen
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Gekko123 »

Mdk schreef:Wat betreft de oyster card geld natuurlijk wel dat deze ontworpen is voor één (gigantische) concessie, waar men slechts met één vervoerder te maken heeft. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit alles wel een stuk makkelijker maakt.
Strikt genomen rijden er wel degelijk meerdere vervoerders in Londen. Ze rijden echter wel allemaal onder de vlag van TfL. De beste vergelijking met hier is dan denk ik Blauwnet. Zo heeft Arriva een aantal buslijnen, maar ook Abellio heeft het een en ander aan buslijnen daar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

En wie de video's van Geoff wel eens bekeken heeft, heeft vast wel eens gezien dat ze ook op stations in Londen wel meerdere poortrijen hebben (voor Tfl en de trein).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Mdk »

Hmm, dat is inderdaad wel waar ja. Overigens dacht ik dat de oyster card niet te gebruiken was voor national rail services, of heb ik dat dan dus ook fout?
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Z2N »

Dat kan wel, op eigenlijk alle National Rail-treinen binnen Groot-Londen, behalve bij Virgin Trains, LNER, Southeastern Highspeed (speciale tarieven), East Midlands Trains, Heathrow Express en Gatwick Express. Kaartje
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door maarten83 »

Daniel schreef:Volgens mij kreeg je dan een nieuwe kaart met daarop een exacte kopie van de oude.
Als dat niet zo mocht zijn lees ik het ook graag, want ik heb in november dit jaar hetzelfde (al gaat het bij mij om slechts 6 dagen dat het bus abonnement langer geldig is dan de chipkaart).
Deze week al een nieuwe kaart gekregen en inderdaad alles is overgezet inclusief regioabonnement.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten