‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Geen idee...
Je zou dit document eens kunnen lezen: https://www.parlementairemonitor.nl/935 ... 486w6hamzw
En anders even googlen op 'Eijsden Hoofdrailnet' als je het echt wilt weten allemaal.
Je zou dit document eens kunnen lezen: https://www.parlementairemonitor.nl/935 ... 486w6hamzw
En anders even googlen op 'Eijsden Hoofdrailnet' als je het echt wilt weten allemaal.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Op basis van de informatie achter diezelfde link deed ik mijn uitspraak over de bedieningsplicht. Er staat letterlijk: "Conclusie: juridisch gezien is er nu geen sprake van een bedieningsplicht."
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 08 apr 2019, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
simpel en meedogenloos
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
En die is er nog steeds niet, ook bij de huidige concessie (2015-2025) staat Eijsden niet vermeld in de lijst met stations die NS verplicht moet bedienen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dat document stamt uit 2006.cherrypie schreef:Op basis van de informatie achter diezelfde link deed ik mijn uitspraak over de bedieningsplicht. Er staat letterlijk: "Conclusie: juridisch gezien is er nu geen sprake van een bedieningsplicht."
https://wetten.overheid.nl/BWBR0017795/2015-01-01 Hier staat, in bijlage van artikel 1, dat Maastricht-Eijsden, in ieder geval vanaf 2015 onder het HRN valt. Wat er tussen de tijd van de IC Brussel-Maastricht en nu allemaal is veranderd, en hoe juridisch de bediening van Eijsden werd geëijsd, mag je zelf uitzoeken als je daar zin in hebt.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dit nieuwsbericht geeft een inkijkje in het spel (A) dat voor het grote publiek op de achtergrond wordt gespeeld.
https://www.tijd.be/dossier/rekenmeeste ... 14130.html
https://www.tijd.be/dossier/rekenmeeste ... 14130.html
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
^^ Ja, maar de Arriva verbinding is internationaal. Vergelijkbaar met ICE dus. Valt buiten de openstelling van binnenlands verkeer vanaf 2020 in België, lijkt mij.
Daarnaast lees ik in dat artikel dat Veolia in NL een treindienst rijdt.. maar dat is toch verleden tijd?
Daarnaast lees ik in dat artikel dat Veolia in NL een treindienst rijdt.. maar dat is toch verleden tijd?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Sinds Arriva in Limburg rijdt is dat inderdaad verleden tijd ja. www.tijd.be is blijkbaar niet op de hoogte daarvanDurashift schreef:Daarnaast lees ik in dat artikel dat Veolia in NL een treindienst rijdt.. maar dat is toch verleden tijd?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dus de tijd is niet heel erg bij de tijd?
Maar het is wel weer duidelijk dat de reiziger op 1, 2 en 3 staat ja :X
Maar het is wel weer duidelijk dat de reiziger op 1, 2 en 3 staat ja :X
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik lees in het verhaal dat de NMBS bedieningsplicht heeft voor Visé (Wezet) en Liège-Bressoux, en dat maakt de exploitatie daarmee duurder vermoed ik. Zelf denk ik dat er nog eens goed naar de hele spoorlijn gekeken moet worden, en wat mij betreft wordt de verbinding door het Waals gewest en de provincie Limburg als opdrachtgever uitbesteed aan de huidige en mogelijk toekomstige exploitant van de Drielandentrein. Volgens mij moet het mogelijk zijn om elk uur een stoptrein en in de spitsuren een snellere intercity in te leggen en dit relatief rendabel te exploiteren. Het blijft natuurlijk een lijn die een lands- en taalgrens overgaat en dus sowieso minder reizigers zal trekken dan een willekeurige verbinding in de Randstad, maar dat spreekt voor zich natuurlijk.Wubbo schreef:Ja, en volgens mij zijn er ook afspraken met NS dat zij dan niet meer naar Eijsden hoeven te rijden (dat is nog hoofdrailnet). Ik lees in dit verhaal eigenlijk vooral "wil niet" in plaats van "kan niet" of "kunnen we niet betalen".
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Maar het is natuurlijk ook van de gekke dat dit nu pas boven tafel komt. Je zou toch mogen verwachten dat de provincie Limburg dit soort details had uitgezocht, uitgewerkt en afgestemd met de Belgische collega's, vóórdat de aanbestedingsprocedure van start ging. Het bevestigt mijn 'somberman'-vermoeden dat veel provincies op ambtelijk niveau totaal niet zijn uitgerust om deze en allerhande andere dossiers uit te voeren.Vinny schreef: Ik lees in het verhaal dat de NMBS bedieningsplicht heeft voor Visé (Wezet) en Liège-Bressoux, en dat maakt de exploitatie daarmee duurder vermoed ik. Zelf denk ik dat er nog eens goed naar de hele spoorlijn gekeken moet worden,
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dagblad de Limburger (NL) heeft inmiddels een artikel online gezet naar aanleiding van de antwoorden in de Belgische Kamer:
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190408_ ... jn-te-duur
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190408_ ... jn-te-duur
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Wat een soap. En ondertussen rijden er de meest aftandse treinen op het traject.
Als Nederland gewoon ook eens gaan dwarsliggen en de treinen van NMBS niet meer toelaten vanaf Eijsden Grens.
Enig idee wie er het meest gebruikt maakt van het grensoverschrijdende deel. Walen of Nederlanders?
Als Nederland gewoon ook eens gaan dwarsliggen en de treinen van NMBS niet meer toelaten vanaf Eijsden Grens.
Enig idee wie er het meest gebruikt maakt van het grensoverschrijdende deel. Walen of Nederlanders?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Als frequente reiziger tot Eijsden vanuit Maastricht schat ik dat er na Eijsden richting Visé en verder met name Walen, gevolgd door Vlamingen en overige buitenlanders genieten van alles wat NMBS te bieden heeft.
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het vreemde is dat de verbinding helemaal geen Vlaamse stations bedient, maar wel vanuit de Vlaamse tak van de NMBS geëxploiteerd wordt. Het enige stukje Vlaanderen waar de trein doorheen rijdt is de Voerstreek; het tweetalige gebied iets onder Eijsden, maar waar geen station staat. Ik heb dus wel de indruk dat er wat taaltwisten en vakbondspolitiek op de achtergrond een rol spelen. Tja, zo kennen we de Belgen zou ik zeggen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Huh, dus wacht effe...
De Walen liggen de Duitsers in Nederland dwars omdat de Vlamingen met een vercrackt boemeltje boemelen? _O- :')
De Walen liggen de Duitsers in Nederland dwars omdat de Vlamingen met een vercrackt boemeltje boemelen? _O- :')
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Door Vlaams personeel in te zetten kan die NMBS in ieder geval garanderen dat er Nederlandstalig personeel op de trein zit. In het verleden was dit niet altijd het geval wat door Nederland terecht als een veiligheidsrisico gezien werd. Er zijn in Maastricht een paar keer treinen opgeven omdat de machinist geen Nederlands bleek te spreken.Vinny schreef:Het vreemde is dat de verbinding helemaal geen Vlaamse stations bedient, maar wel vanuit de Vlaamse tak van de NMBS geëxploiteerd wordt. Het enige stukje Vlaanderen waar de trein doorheen rijdt is de Voerstreek; het tweetalige gebied iets onder Eijsden, maar waar geen station staat. Ik heb dus wel de indruk dat er wat taaltwisten en vakbondspolitiek op de achtergrond een rol spelen. Tja, zo kennen we de Belgen zou ik zeggen...
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dit issue speelt overigens ook binnen België zelf. Tegenwoordig krijgt lang niet iedereen in Wallonië Nederlands op school.The Greyhound schreef:Door Vlaams personeel in te zetten kan die NMBS in ieder geval garanderen dat er Nederlandstalig personeel op de trein zit. In het verleden was dit niet altijd het geval wat door Nederland terecht als een veiligheidsrisico gezien werd. Er zijn in Maastricht een paar keer treinen opgeven omdat de machinist geen Nederlands bleek te spreken.Vinny schreef:Het vreemde is dat de verbinding helemaal geen Vlaamse stations bedient, maar wel vanuit de Vlaamse tak van de NMBS geëxploiteerd wordt. Het enige stukje Vlaanderen waar de trein doorheen rijdt is de Voerstreek; het tweetalige gebied iets onder Eijsden, maar waar geen station staat. Ik heb dus wel de indruk dat er wat taaltwisten en vakbondspolitiek op de achtergrond een rol spelen. Tja, zo kennen we de Belgen zou ik zeggen...
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-v ... ~abfb263e/
https://radio1.be/zorgwekkend-dat-leerl ... ten-volgen
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dat doet Nederland dus al. De recent gemoderniseerde Breaks mogen de grens niet over daarom zet de NMBS nu die aftandse tweetjes in.huibf schreef:Als Nederland gewoon ook eens gaan dwarsliggen en de treinen van NMBS niet meer toelaten vanaf Eijsden Grens.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Plaats het hier maar even...
Wellicht tijdelijke stop voor trein Maastricht - Aken per 1 juni
Er bestaat een aanzienlijk risico dat de treinen die Arriva momenteel inzet op het traject Maastricht-Aken vanaf 1 juni niet meer mogen rijden. De Drielandentrein, die nu nog maar tussen twee landen pendelt, heeft een tijdelijke vergunning gekregen en die loopt op 1 juni 2019 af. Uit een brief van de gedeputeerde Hubert Mackus van Limburg blijkt dat het twijfelachtig is of er voor die datum een nieuwe vergunning kan worden verleend aan Stadler.
Stadler heeft bij de ILT wel een aanvraag ingediend voor een nieuwe vergunning, maar volgens Mackus kan die vergunning pas verleend worden als alle noodzakelijke informatie is aangeleverd voor een inhoudelijke beoordeling. Daardoor kan de inspectie nu nog geen nieuwe vergunning afgeven. Het resultaat daarvan is dat de treinen dus per begin juni niet meer ingezet mogen worden op het Nederlandse en het Duitse spoor.
https://www.ovpro.nl/trein/2019/05/15/w ... er-1-juni/
Wellicht tijdelijke stop voor trein Maastricht - Aken per 1 juni
Er bestaat een aanzienlijk risico dat de treinen die Arriva momenteel inzet op het traject Maastricht-Aken vanaf 1 juni niet meer mogen rijden. De Drielandentrein, die nu nog maar tussen twee landen pendelt, heeft een tijdelijke vergunning gekregen en die loopt op 1 juni 2019 af. Uit een brief van de gedeputeerde Hubert Mackus van Limburg blijkt dat het twijfelachtig is of er voor die datum een nieuwe vergunning kan worden verleend aan Stadler.
Stadler heeft bij de ILT wel een aanvraag ingediend voor een nieuwe vergunning, maar volgens Mackus kan die vergunning pas verleend worden als alle noodzakelijke informatie is aangeleverd voor een inhoudelijke beoordeling. Daardoor kan de inspectie nu nog geen nieuwe vergunning afgeven. Het resultaat daarvan is dat de treinen dus per begin juni niet meer ingezet mogen worden op het Nederlandse en het Duitse spoor.
https://www.ovpro.nl/trein/2019/05/15/w ... er-1-juni/
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Kwam al in een ander topic ter sprake. Maar inderdaad verschrikkelijk amateuristisch als het echt zo blijkt te zijn.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Artikel is alleen niet correct. Rondom Luik is er al deels ERTMS geïnstalleerd.cherrypie schreef:Dagblad de Limburger (NL) heeft inmiddels een artikel online gezet naar aanleiding van de antwoorden in de Belgische Kamer:
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190408_ ... jn-te-duur
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
(Via Somda)
NMBS onderzoekt inmiddels een frequentieverhoging in december 2020 naar een halfuursdienst doordeweeks, zie hier (downloadt pdf) (pagina 34).
NMBS onderzoekt inmiddels een frequentieverhoging in december 2020 naar een halfuursdienst doordeweeks, zie hier (downloadt pdf) (pagina 34).
EN SEMAINE
• Les relations S41 Liers – Liège – Verviers, S42 Liers – Liège – Seraing – Flémalle et S43 Liers – Liège – Visé – Maastricht circulent toutes les 30 minutes tout au long de la journée en semaine
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Is van dit PDF document ook een Nederlandse versie beschikbaar?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten