Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

Omdat de onderaannemers ritten voor de betreffende vervoersbedrijven rijden. Plus dat het ook een stukje herkenbaarheid voor de reiziger is. Daarbovenop komt ook nog eens dat er in diverse regio's de bussen een verplichte huisstijl moeten hebben. En daar moeten de onderaannemers ook aan voldoen.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Maar, wat is de reden dat die onderaannemers die ritten rijden?
PSA: Links gaan, rechts staan
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Korte vragen

Bericht door Tom523 »

Zijn vaak ritten die voor het OV-bedrijf minder aantrekkelijk zijn. Zoals versterkingen of ritten in de ochtend en avond.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Of afgelegen van de garages van de concessiehouder of omdat er bijvoorbeeld klein of extra groot materieel wordt ingezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Nog een veelvoorkomende reden is dat een bus van het normale vervoersbedrijf dan behalve een enkele rit de rest van de dag op de stalling staat te leuteren. Dit speelt vaak bij scholierenlijnen. Bij een onderaannemer als TCR of Juijn heeft een bus meer activiteit buiten deze tijden om zoals besloten vervoer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Zoals elders ter sprake kwam, heeft een NS trein een flink eind Pro-Rail bovenleiding naar z'n grootje geholpen. De schade wordt zo spoedig mogelijk verholpen. Tot zo ver duidelijk, maar wie draait er bij zo'n feestje eigenlijk op voor de kosten? Zijn partijen daarvoor verzekerd?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Dat hangt er geheel vanaf of de bovenleiding slecht was of de stroomafnemer. En in dat laatste geval kan het ook nog zijn dat NS niet voor de volledige schade opdraait als de vernieuwde infra daardoor weer langer mee kan.
Artikel 19. Aansprakelijkheid Spoorwegonderneming jegens Beheerder
1. Spoorwegonderneming is ten opzichte van Beheerder aansprakelijk:
a. voor personenschade, te weten dood, verwonding of elk ander lichamelijk of geestelijk letsel;
b. voor zaakschade, te weten vernieling of beschadiging van roerende en onroerende zaken;
c. voor vermogensschade
toegebracht aan Beheerder of zijn Hulppersonen gedurende het gebruik van Spoorwegen door de gebruikte Spoorvoertuigen of door de vervoerde personen of goederen. Tenzij in de Toegangsovereenkomst anders is overeengekomen geldt dezelfde aansprakelijkheid ook bij
gebruik van door Beheerder beheerde dienstvoorzieningen en bij door Beheerder geleverde diensten.

[...]

3. Spoorwegonderneming is van de in het eerste lid bedoelde aansprakelijkheid ontheven:
[..]
b. in geval van zaakschade, wanneer de schade is veroorzaakt door schuld van Beheerder of door een opdracht van Beheerder die niet aan Spoorwegonderneming kan worden toegerekend of door omstandigheden die Spoorwegonderneming niet kon vermijden en waarvan zij de gevolgen niet kon verhinderen;

[...]

6. Ingeval van zaakschade aan Spoorwegen wordt enkel en alleen voordeeltoerekening toegepast indien Beheerder daadwerkelijk voordeel ondervindt van het herstel van de zaakschade. Daarvan is alleen sprake indien het herstel van de zaakschade de eerstvolgende gehele vernieuwing van het deel (niet zijnde een enkele component) van de Spoorwegen waarvan de herstelde zaak onderdeel is, met meer dan vijf jaar uitgesteld kan worden ten opzichte van de vóór het Schadegeval door Beheerder gehanteerde planning. Op verzoek van Spoorwegonderneming verstrekt Beheerder de relevante planningen aan Spoorwegonderneming. Bij een beroep op voordeeltoerekening dient Beheerder bewijs bij te brengen van deze planning(en)
Bron: Netverklaring 2019
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Dank je wel.
dennistd schreef:Dat hangt er geheel vanaf of de bovenleiding slecht was of de stroomafnemer.
Dat lijkt me in dit geval niet makkelijk te bewijzen. Fifty-fyfty dan? En betaalt de verzekering?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Het ICRm-materieel wordt enkel ingezet in de [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie], [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie], [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] en [serie=Internationale Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie]. Toen vroeger nog ICR reed met een 1700-loc voor- of achterop, reed het standaard in de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], maar bij hoge uitzondering werd het materieel wel eens elders ingezet. Zo reed het destijds eens in de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] (toen nog naar Amersfoort) en er is zelfs ooit ICR-7 in de [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] ingezet. Nu vraag ik mij af: mag en kan het ICRm-materieel dat er nu rijdt ingezet worden in een andere treinserie bij hoge uitzondering (afgezien van het feit dat je dan personeel nodig hebt dat bekend is met TRAXX en ICRm)?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Het zou wel kunnen maar het zal niet snel gebeuren, zo ruim zitten ze er niet in namelijk.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Sowieso is materieel normaliter voor heel Nederland toegelaten toch? Los van of je langs perrons past en er het juiste personeel voor hebt enzo toch?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Milco schreef: Toen vroeger nog ICR reed met een 1700-loc voor- of achterop, reed het standaard in de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], maar bij hoge uitzondering werd het materieel wel eens elders ingezet. Zo reed het destijds eens in de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] (toen nog naar Amersfoort) en er is zelfs ooit ICR-7 in de [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] ingezet.
Ik ga je even verbeteren: ICRm heeft nooit (planmatig) in de 2800 gereden, maar juist in de 2000 (Den Haag Centraal - Arnhem).
En het heeft ook lang in de 1900 (Den Haag Centraal - Venlo) gereden. :)
Maar heeft ICRm serieus in de [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] gereden? :shock:
Laatst gewijzigd door Meltrain op di 09 apr 2019, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Ik heb ook niet genoemd dat ik planmatige inzetten bedoelde, maar ik herinner me dat het bij hoge uitzondering ooit wel eens in de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] heeft gereden. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Aha, op die manier. ;) Tja, ik heb het ook wel eens in de 2200 (S Amsterdam Centraal - Dordrecht (- Breda)) gezien. :P
Maar ICRm heeft dus wel 2 à 3 jaar planmatig in de 2000 gereden, al betrof het slechts enkele treinen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja, ICR kan ook wel in andere series rijden, maar er zijn twee zaken die de inzet beperken tot de vier series waarin het nu rijdt:
1. Het aantal machinisten dat ervaring heeft met TRAXX is vergeleken met ander materieel nog altijd redelijk beperkt.
2. ICR is verdeeld in drie deelparken en geen van de deelparken heeft veel reserve dat overdag niets staat te doen zodat het kan invallen, het aantal stammen dat in de spits en dal rijdt is gelijk, alleen in de avonduren is er meer reserve.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Ik weet ook niet of de Traxx overal is toegelaten. Van Leiden - Woerden weet ik dat er aslastbeperkingen zijn, reden waarom 1700'en er niet mogen komen. Dat zou op meer plekken kunnen spelen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Maar het lijkt me dat de Traxx "overal behalve" is toegelaten, dan andersom?

Hoeveel verschil zit er eigenlijk tussen een goederen- en een reizigersTraxx? Alleen de deurendichtlamp, of is er nog meer?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Afhankelijk van de landenpakketten die de TRAXX heeft kunnen er technische en softwarematige verschillen zijn. Uiterlijk is het meestal niet te zien, tenzij je heel goed bent in het herkennen van schuitjes van stroomafnemers :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

^^ Wat zijn schuitjes?


m.b.t. ICR(m)..> vroéger heb ik ook weleens zo'n ICR deur (voortijdig) open gedaan op langs het perron in Apeldoorn.. toen kon dat nog.. *O*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Ik ga je even verbeteren: ICRm heeft nooit (planmatig) in de 2800 gereden, maar juist in de 2000 (Den Haag Centraal - Arnhem).
ICRm heeft weldegelijk planmatig in de 2800 gereden alleen is dat maar één dag planmatig geweest, namelijk op 22 juli 2011. Op die dag kon het door werkzaamheden in Zwolle niet in de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] rijden en kwamen deze stammen mooi van pas om VIRM vrij te maken ter versterking van de treinen rond Nijmegen op de slotdag van de vierdaagse.
Al blijft het de uitzonderlijkste materieelinzet die ik ooit heb meegemaakt op m'n vaste forenstrajectje van destijds.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Suus schreef:Afhankelijk van de landenpakketten die de TRAXX heeft kunnen er technische en softwarematige verschillen zijn. Uiterlijk is het meestal niet te zien, tenzij je heel goed bent in het herkennen van schuitjes van stroomafnemers :Y
Binnen de landenpakketten zijn er ook verschillen. Vaak erg klein, maar bijvoorbeeld de door NS ingezette Traxx locs hebben extra knopjes voor de deurbediening en nog een paar andere wijzigingen. Niks schokkends en dat kan allemaal modulair toegevoegd of juist verwijderd worden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Dus reizigerslocs kunnen/mogen wel goederentreinen rijden, maar andersom niet? Of missen de reizigerslocs dan weer een "goederenmodule"? (al zou ik niet weten wat)
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Aking schreef:Dus reizigerslocs kunnen/mogen wel goederentreinen rijden, maar andersom niet? Of missen de reizigerslocs dan weer een "goederenmodule"? (al zou ik niet weten wat)
De goederenlocs kunnen wel reizigerstreinen rijden, maar missen een specifieke communicatiemethode, waardoor ze alleen in de ouderwetse UIC modus/TB0 modus kunnen rijden, en kennen dus geen zijdekeuze.
De reizigerslocs kunnen uiteraard (zoals ook de foto toont) prima goederentreinen rijden. Het zijn tenslotte verder dezelfde locs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten