Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Ik ben wel eens benieuwd welke "onmogelijke" overstappen in de praktijk toch behoorlijk vaak haalbaar zijn.
Zelf haal ik vaak de volgende overstappen, die in theorie niet mogelijk zijn:
*Op Rotterdam Centraal vanaf de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] (uit Dordrecht) op de [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie].
*Op Utrecht Centraal vanaf de [serie=Intercity|2019|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] (uit Amsterdam) op de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie].
Kennen jullie nog meer van dergelijke overstappen?
Zelf haal ik vaak de volgende overstappen, die in theorie niet mogelijk zijn:
*Op Rotterdam Centraal vanaf de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] (uit Dordrecht) op de [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie].
*Op Utrecht Centraal vanaf de [serie=Intercity|2019|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] (uit Amsterdam) op de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie].
Kennen jullie nog meer van dergelijke overstappen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Vanuit de ICE uit Frankfurt op de [serie=Intercity|2019|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] in Utrecht. (één keer gedaan om de ICE ruim te vroeg in Utrecht aankwam)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Dat zijn prettige verrassingen, maar andersom gaan er ook aansluitingen de mist in.
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Op Rotterdam Centraal: van de 500/600 uit Utrecht op de 2400 richting Delft/Den Haag HS en van de 2800 uit Utrecht op de 2200 richting Delft/Den Haag HS, in beide richtingen (2 minuten, maar niet cross-platform), lukt ook nog wel als je een beetje weet waar je in de trein moet zitten.
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Dat moet dan wel eventjes geleden zijn, want de ICE komt al jaren om :01 aan, en de 11700 gaat nu om :07 en vorig jaar om :06. Beiden zijn binnen de normen.Etienne schreef:Vanuit de ICE uit Frankfurt op de [serie=Intercity|2019|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] in Utrecht. (één keer gedaan om de ICE ruim te vroeg in Utrecht aankwam)
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
In welke richting zijn die overstappen? En lukt het in beide richtingen?
De [serie=Intercity|2019|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] richting Den Haag vertrekt om :58.Z2N schreef:Dat moet dan wel eventjes geleden zijn, want de ICE komt al jaren om :01 aan, en de 11700 gaat nu om :07 en vorig jaar om :06. Beiden zijn binnen de normen.Etienne schreef:Vanuit de ICE uit Frankfurt op de [serie=Intercity|2019|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] in Utrecht. (één keer gedaan om de ICE ruim te vroeg in Utrecht aankwam)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Ledn <-> Mt. Met een beetje doorlopen wil het prima lukken, maar plannen doe ik er niet op.
Scherp. Maar dan alsnog, niet regelmatig haalbaar, wat vgm wel de bedoeling was.De [serie=Intercity|2019|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] richting Den Haag vertrekt om :58.Dat moet dan wel eventjes geleden zijn, want de ICE komt al jaren om :01 aan, en de 11700 gaat nu om :07 en vorig jaar om :06. Beiden zijn binnen de normen.Etienne schreef:Vanuit de ICE uit Frankfurt op de [serie=Intercity|2019|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] in Utrecht. (één keer gedaan om de ICE ruim te vroeg in Utrecht aankwam)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Van de [serie=Intercity|2019|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] uit Arnhem op de [serie=Intercity|2019|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie]/[serie=Intercity|2019|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] naar Amersfoort wil ook nog wel lukken als je doorloopt.
En de IC uit Dordrecht op de Sprinter naar Gouda op Rotterdam Centraal is er nog zoeen.
En de IC uit Dordrecht op de Sprinter naar Gouda op Rotterdam Centraal is er nog zoeen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Ik haal 's avonds de overstap van de [serie=Intercity|2019|Maastricht - Utrecht Centraal - Enkhuizen2900[/serie] op de [serie=Sprinter|2019|Breukelen - Utrecht Centraal - Veenendaal Centrum7300[/serie] in Utrecht wel eens, dan sprint ik dus in -1 minuut van spoor 5 naar 14
(In werkelijkheid komt de [serie=Intercity|2019|Maastricht - Utrecht Centraal - Enkhuizen2900[/serie] vaak 2 tot 3 minuten te vroeg aan, scheelt mij toch een half uur eerder thuis)
Verder geldt het denk ik voor alle overstappen van 2, 3 of 4 minuten op grote stations waar de normtijd voor een overstap hoger ligt, zeker als je weet waar je moet zijn en het niet te druk is moet het dan over het algemeen makkelijk lukken.
(In werkelijkheid komt de [serie=Intercity|2019|Maastricht - Utrecht Centraal - Enkhuizen2900[/serie] vaak 2 tot 3 minuten te vroeg aan, scheelt mij toch een half uur eerder thuis)
Verder geldt het denk ik voor alle overstappen van 2, 3 of 4 minuten op grote stations waar de normtijd voor een overstap hoger ligt, zeker als je weet waar je moet zijn en het niet te druk is moet het dan over het algemeen makkelijk lukken.
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
In Nijmegen haal je soms de overstap van de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] op de [serie=Stoptrein (RS11)|2019|Roermond - Nijmegen32200[/serie]. Andersom is het vrijwel niet haalbaar: de [serie=Stoptrein (RS11)|2019|Roermond - Nijmegen32200[/serie] is vrijwel niet te vroeg in Nijmegen en bij de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] wordt ruim voor vertrektijd gefloten.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6473
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Deze wilde ik ook noemen idd.Daniel schreef: En de IC uit Dordrecht op de Sprinter naar Gouda op Rotterdam Centraal is er nog zoeen.
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Van [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] naar [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] en andersom op Rotterdam Centraal is met een sprintje ook nog wel te halen (2 minuten van 12 naar 9 of van 7 naar 4), maar officieel kan 'ie niet.
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Ik heb die een tijdje in het weekend gedaan, beide kanten op. Moet zeggen dat ik niet veel verschil merkte in de reisrichtingen. Ook de stoptrein naar Roermond vertrekt meestal zeer stipt, is mijn ervaring. Ik schat dat ik het in 80-90% van de gevallen gehaald heb :)dennistd schreef:In Nijmegen haal je soms de overstap van de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] op de [serie=Stoptrein (RS11)|2019|Roermond - Nijmegen32200[/serie]. Andersom is het vrijwel niet haalbaar: de [serie=Stoptrein (RS11)|2019|Roermond - Nijmegen32200[/serie] is vrijwel niet te vroeg in Nijmegen en bij de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] wordt ruim voor vertrektijd gefloten.
Een mogelijke overstap die in de praktijk vaak onmogelijk is, is die in Zutphen van de IC Roosendaal-Zwolle op de stoptreinen richting Apeldoorn/Oldenzaal/Winterswijk. In theorie heb je 4 minuten, maar er kan zoveel fout gaan dat het in de praktijk tegenvalt. Ik pendel dagelijk Arnhem-Zutphen, maar als ik zo'n overstap zou hebben, zou ik die per week minimaal één keer missen. Vandaag was ook weer zo'n geval: de IC richting Roosendaal was op tijd weg, wij waren op tijd, maar op de IJsselbrug bleven we doodleuk 6 minuten staan totdat de stoptrein naar Apeldoorn voorlangs voorbij was gekomen :')
Mijn Flickr account.
-
- Berichten: 3581
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Waarschijnlijk eentje die niet veel gemaakt wordt: vanuit de RE19 uit Duitsland op de [serie=Stoptrein|2019|Doetinchem - Arnhem30700[/serie] richting Doetinchem. Officieel staat daar één minuut voor en dus niet haalbaar, in de praktijk is de RE19 wat vroeger (15 minuten voor Emmerich-Zevenaar is heel ruim, Emmerich-Zevenaar kun je ook in 10 minuten doen) en is de overstap in Zevenaar cross-over en dus wel haalbaar. In de andere richting, dus van de [serie=Stoptrein|2019|Doetinchem - Arnhem30700[/serie] op de RE19 is doordat beide treindiensten assymetrisch zijn ingelegd, niet haalbaar.
Verder heb ik wel eens op zondagmorgen de overstap van de [serie=Stoptrein|2019|Winterswijk - Arnhem30900[/serie] vanuit Doetinchem op de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] richting Nijmegen in Arnhem gemaakt. Officieel bedraagt de overstap 1 of 0 minuten en dus niet mogelijk. In de praktijk op werkdagen ook niet.
Verder heb ik wel eens op zondagmorgen de overstap van de [serie=Stoptrein|2019|Winterswijk - Arnhem30900[/serie] vanuit Doetinchem op de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] richting Nijmegen in Arnhem gemaakt. Officieel bedraagt de overstap 1 of 0 minuten en dus niet mogelijk. In de praktijk op werkdagen ook niet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Dan heb je geluk gehad. Ik reis regelmatig met de 3600 en de 32200 (maar altijd van of naar Nijmegen, dus zonder de overstap) en ik schat dat je het doordeweeks in zo’n 80% van de gevallen niet haalt. De overstap 3600->32200 lijkt me toch echt iets kansrijker: de 3600 is nog wel eens 1 of 2 minuten te vroeg en in mijn ervaring willen de machinisten van Arriva vaak nog wel even de deuren ontgrendelen als iemand op het laatste moment aan komt rennen (al is het vertrek inderdaad meestal wel stipt). Vereiste is wel dat je naar spoor 1 moet; krijg je met spoor 35 te maken, dan heb je op voorhand verloren.Timon91 schreef:Ik heb die een tijdje in het weekend gedaan, beide kanten op. Moet zeggen dat ik niet veel verschil merkte in de reisrichtingen. Ook de stoptrein naar Roermond vertrekt meestal zeer stipt, is mijn ervaring. Ik schat dat ik het in 80-90% van de gevallen gehaald heb :)dennistd schreef:In Nijmegen haal je soms de overstap van de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] op de [serie=Stoptrein (RS11)|2019|Roermond - Nijmegen32200[/serie]. Andersom is het vrijwel niet haalbaar: de [serie=Stoptrein (RS11)|2019|Roermond - Nijmegen32200[/serie] is vrijwel niet te vroeg in Nijmegen en bij de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] wordt ruim voor vertrektijd gefloten.
Ik denk trouwens ook dat de overstap 3600 (uit Ht)->32300 haalbaar is, in het bijzonder wanneer de 32300 van 1a of 1b vertrekt.
Zelf heb ik 1x de overstap 3600->800 van -1 minuut gehaald in Ht (Nm-Mt), maar dat lukt zelden. Andersom kun je het al helemaal vergeten, tenzij de 3600 fors vertraagd is. De overstap van -1 minuut 800->3100 in Ut (Mt-Shl) is volgens mij wel vaak haalbaar, maar daar kom ik niet zo vaak.
Een overstap die me iets te vaak de mist in gaat is die in Rm van de 32200 op de 800/2900 (Nm-Mt), ondanks dat die 5 of 6 minuten is. De 3 of 4 minuten later vertrekkende 32400 is dan meestal wel nog haalbaar.
-
- Donateur
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Twee in Tilburg:
Als de 6600 richting Breda vertraagd is heb ik de aansluiting van de 5200 op de 6600 wel eens zien lukken.
Een niet enkel aan treinen gerelateerde: Vanuit Eindhoven is de aansluiting 's avonds in Tilburg op Lijn 327 Breda Bijster - Tilburg Centraal Station richting Oosterhout maar 3 minuten, maar als de trein niet vertraagd is, je wat kan rennen en bij de goede treindeur staat haalbaar.
Als de 6600 richting Breda vertraagd is heb ik de aansluiting van de 5200 op de 6600 wel eens zien lukken.
Een niet enkel aan treinen gerelateerde: Vanuit Eindhoven is de aansluiting 's avonds in Tilburg op Lijn 327 Breda Bijster - Tilburg Centraal Station richting Oosterhout maar 3 minuten, maar als de trein niet vertraagd is, je wat kan rennen en bij de goede treindeur staat haalbaar.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Ja de overstap in Utrecht Centraal van de 800 op 3100 haal je praktisch altijd. Ik heb nooit die kant op met die overstap te maken, ik doe het namelijk andersom als ik niet in de rechtstreekse trein naar Amstel zit. Bij die overstap zie ik bijna standaard mensen die de 3100 dan halen. Andersom heb ik wel al een aantal keer de 800 vanuit de 3100 gemist door vertraging. Waarbij ik meestal ervoor kies om dan door te reizen naar Bijlmer om daar dan al op de metro te stappen in plaats van op Amsterdam Amstel, omdat bij een vertraagde 3100 de volgende trein naar Amstel soms voor zoveel mensen zorgt dat de eerste metro vaak te vol zit. Dan heb ik liever een zekerheidje door op Bijlmer in de metro te stappen.umbusko schreef:Dan heb je geluk gehad. Ik reis regelmatig met de 3600 en de 32200 (maar altijd van of naar Nijmegen, dus zonder de overstap) en ik schat dat je het doordeweeks in zo’n 80% van de gevallen niet haalt. De overstap 3600->32200 lijkt me toch echt iets kansrijker: de 3600 is nog wel eens 1 of 2 minuten te vroeg en in mijn ervaring willen de machinisten van Arriva vaak nog wel even de deuren ontgrendelen als iemand op het laatste moment aan komt rennen (al is het vertrek inderdaad meestal wel stipt). Vereiste is wel dat je naar spoor 1 moet; krijg je met spoor 35 te maken, dan heb je op voorhand verloren.Timon91 schreef:Ik heb die een tijdje in het weekend gedaan, beide kanten op. Moet zeggen dat ik niet veel verschil merkte in de reisrichtingen. Ook de stoptrein naar Roermond vertrekt meestal zeer stipt, is mijn ervaring. Ik schat dat ik het in 80-90% van de gevallen gehaald heb :)dennistd schreef:In Nijmegen haal je soms de overstap van de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] op de [serie=Stoptrein (RS11)|2019|Roermond - Nijmegen32200[/serie]. Andersom is het vrijwel niet haalbaar: de [serie=Stoptrein (RS11)|2019|Roermond - Nijmegen32200[/serie] is vrijwel niet te vroeg in Nijmegen en bij de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] wordt ruim voor vertrektijd gefloten.
Ik denk trouwens ook dat de overstap 3600 (uit Ht)->32300 haalbaar is, in het bijzonder wanneer de 32300 van 1a of 1b vertrekt.
Zelf heb ik 1x de overstap 3600->800 van -1 minuut gehaald in Ht (Nm-Mt), maar dat lukt zelden. Andersom kun je het al helemaal vergeten, tenzij de 3600 fors vertraagd is. De overstap van -1 minuut 800->3100 in Ut (Mt-Shl) is volgens mij wel vaak haalbaar, maar daar kom ik niet zo vaak.
Een overstap die me iets te vaak de mist in gaat is die in Rm van de 32200 op de 800/2900 (Nm-Mt), ondanks dat die 5 of 6 minuten is. De 3 of 4 minuten later vertrekkende 32400 is dan meestal wel nog haalbaar.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Iets wat ik mij gisteren pas besefte: de aansluiting tussen de [serie=Sprinter|2019|Gouda - Alphen a/d Rijn8700[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Leiden Centraal - Alphen a/d Rijn8900[/serie] in Apn bestaat officieel niet. In vroeger tijden was dat natuurlijk een doorgaande trein, en ook vandaag zijn er heel wat reizigers die hem maken, maar officieel bestaat hij doordat van perron wisselen er officieel 4 duurt niet.
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Utrecht - Delft via Den Haag Centraal van de 2000 op de 5100.
2 min. overstap; als die op tijd is en je zit vooraan. Maar ook diverse keren in het weekend gehad dat de 2000 iets te vroeg aankwam.
typefoutje hersteld
2 min. overstap; als die op tijd is en je zit vooraan. Maar ook diverse keren in het weekend gehad dat de 2000 iets te vroeg aankwam.
typefoutje hersteld
Laatst gewijzigd door Anne op zo 14 apr 2019, 22:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
De 5600 komt niet in Den Haag Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Bedoel je niet de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie].
Anders is [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] -> [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] wel heel krap in 1 minuut van sp11 naar sp3.
Anders is [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] -> [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] wel heel krap in 1 minuut van sp11 naar sp3.
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Die doorgaande treinen in Apn (vanuit Gouda naar Leiden) bestaan tegenwoordig toch niet meer? Of zie ik iets over het hoofd?Z2N schreef:Iets wat ik mij gisteren pas besefte: de aansluiting tussen de [serie=Sprinter|2019|Gouda - Alphen a/d Rijn8700[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Leiden Centraal - Alphen a/d Rijn8900[/serie] in Apn bestaat officieel niet. In vroeger tijden was dat natuurlijk een doorgaande trein, en ook vandaag zijn er heel wat reizigers die hem maken, maar officieel bestaat hij doordat van perron wisselen er officieel 4 duurt niet.
Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)
Dat staat er toch....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten