Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

De Pimpel werd ook wel eens door goederenlocs getrokken, wat deze foto laat zien. (Deze Traxx is ex-Captrain).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Die locs waren op dat ogenblik wel in huur bij NSI, want naast een enkele rit voor de Pimpel stonden zij ook elke avond voor de CityNightLine. (Waar gaat het heen met de tijd, ik mis hem nog steeds :cry: )
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Lijn 45 schreef:De Pimpel werd ook wel eens door goederenlocs getrokken, wat deze foto laat zien. (Deze Traxx is ex-Captrain).
Voor de CityNightLine waren twee locs gereserveerd van de zes die van Macquarie werden geleast. De loc die overdag in Nederland was moest in principe de slag IC 145/146 verzorgen. In eerste instantie waren daarvoor de 186 148 en 149 geselecteerd, maar zij schoven later door naar de HSL. Er zijn toen twee extra locs geleasd bij Macquarie, de 186 237 en 238 die voor de CNL en één slag met de IC Berlijn waren bestemd. Beide locs zijn gebleven nadat de CNL werd opgeheven en zijn toen eveneens geschikt gemaakt voor de HSL, ze mogen door de software dan Duitsland niet meer in en dus verviel ook de inzet voor de IC Berlijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Heeft iemand enig idee wat de Belgen van plan zijn op de lijn Luik-Gouvy-Luxemburg? Ik probeerde een reis op 3 juli te plannen en het lijkt erop dat de dienst geknipt wordt in Gouvy, met 3 minuten overstaptijd richting Luxemburg en 5 minuten richting Luik. De reisplanner doet alsof je richting Luxemburg 2 uur moet wachten... Betekent dat dat de Belgen alvast binnen België met Desiro gaan rijden?
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Korte vragen

Bericht door Rob357 »

Weet iemand wat er mis gaat in de reisinformatie bij bus 83 ri Centrumplein te Almelo? Door wegwerkzaamheden rijdt de bus langs een vervangende halte Beatrix de Rijkweg en niet langs van Riemsdijkweg. Echter is er bij elke bus richting Centrumplein van +- 60 minuten tot +-30 minuten voor vertrek een periode waarin in de reisinformatie vermeld wordt dat de bus niet rijdt op de halte Beatrix de Rijkweg. Voor en na deze periode is de reisinformatie gewoon zoals het hoort. Ik ben er al een keer voor naar de volgende halte gelopen, toen de chauffeur gevraagd en die zei dat hij er gewoon langs gereden was en er niets uit viel. Nu ga ik er standaard vanuit dat hij wel gewoon rijdt op de Beatrix de Rijkweg.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Over welke reisinfo gaat het? Apps, borden, 9292?
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Korte vragen

Bericht door Rob357 »

Ik kijk in de OVinfo app (daar komt die 60-30 minuten vandaan), maar in 9292 vervalt de reis ook.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 18 apr 2019, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen

Bericht door julsteren »

Rob357 schreef:Weet iemand wat er mis gaat in de reisinformatie bij bus 83 ri Centrumplein te Almelo? Door wegwerkzaamheden rijdt de bus langs een vervangende halte Beatrix de Rijkweg en niet langs van Riemsdijkweg. Echter is er bij elke bus richting Centrumplein van +- 60 minuten tot +-30 minuten voor vertrek een periode waarin in de reisinformatie vermeld wordt dat de bus niet rijdt op de halte Beatrix de Rijkweg. Voor en na deze periode is de reisinformatie gewoon zoals het hoort. Ik ben er al een keer voor naar de volgende halte gelopen, toen de chauffeur gevraagd en die zei dat hij er gewoon langs gereden was en er niets uit viel. Nu ga ik er standaard vanuit dat hij wel gewoon rijdt op de Beatrix de Rijkweg.

Wat ben ik blij met mijn autootje :') dat ik deze halte niet meer hoef te gebruiken.

Maar er is gewoon een tijdelijke halte richting Aml, richting Venne stopt de bus bij de reguliere halte.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Er staat een vast bericht dat de halte vervallen is. Dat ie pas als rijdt niet komt te staan gebeurd zo te zien pas op het moment dat een bus zich aanmeldt op de rit, waarin dan weer verwerkt zit dat de haltes vervallen.
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Korte vragen

Bericht door Rob357 »

@Julsteren: de situatie in het echt is prima, de vervangende halte is duidelijk en wordt netjes bedient. Maar de reisinformatie doet dus een beetje raar. Ik gebruik de halte nu enkele keren per week omdat ik tijdelijk een project doe bij een bedrijf in de buurt, maar vanaf volgende week is dat ook weer klaar en kom ik hier niet meer.

@marvinkok: zo'n idee had ik ook, dat de twee haltes (Beatrix de Rijkweg en van Riemsdijkweg) als "stopt niet" worden aangemerkt zodra ze opstarten op de rit. Maar is er dan vervolgens iets dat er voor zorgt dat dat voor Beatrix de Rijkweg weer verdwijnt?
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Rob357 schreef:Weet iemand wat er mis gaat in de reisinformatie bij bus 83 ri Centrumplein te Almelo? Door wegwerkzaamheden rijdt de bus langs een vervangende halte Beatrix de Rijkweg en niet langs van Riemsdijkweg. Echter is er bij elke bus richting Centrumplein van +- 60 minuten tot +-30 minuten voor vertrek een periode waarin in de reisinformatie vermeld wordt dat de bus niet rijdt op de halte Beatrix de Rijkweg. Voor en na deze periode is de reisinformatie gewoon zoals het hoort. Ik ben er al een keer voor naar de volgende halte gelopen, toen de chauffeur gevraagd en die zei dat hij er gewoon langs gereden was en er niets uit viel. Nu ga ik er standaard vanuit dat hij wel gewoon rijdt op de Beatrix de Rijkweg.
Hij komt richting Almelo niet langs de normale halte Beatrix de Rijkweg: deze ligt namelijk op het deel van de route waar de bus niet komt door de omleiding. Daarom is er een tijdelijke halte Beatrix de Rijkweg. 'Het systeem' kent alleen geen tijdelijke haltes, maar omdat de route daarin wel aangepast is verdwijnt de halte dus gewoon uit de reisinformatie.

Dat dit pas een uur van tevoren gebeurt ligt aan de verschillende systemen: de dienstregeling die OVinfo in eerste instantie gebruikt zijn de KV1-bestanden die statisch zijn. Het opheffen gebeurt pas met de dynamische informatie die pas later binnenkomt.
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Korte vragen

Bericht door Rob357 »

Maar hoezo kan ik hem dan een kwartier van te voren wel weer gewoon zien als rijdend in de OVInfo app? Netjes met up to date vertragingsinformatie etc. Het gaat echt om de periode van +-30 tot +-60 minuten voor vertrek van de vervangede Beatrix de Rijkweg hatle dat hij als vervallen in de systemen staat. Daarvoor en daarna is de informatie geheel zoals het zou moeten zijn.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

Ik heb voor 27 april een ticket met zug binding van Brig naar Arnhem via Basel SBB (ICE106) en Köln hbf (ICE 122).
Nu blijkt dat de 106 niet tussen Basel en Offenburg rijdt EN dat de 122 NIET op Köln hbf stopt.

Mag ik nu zonder meer mee met de ICE 72 van Basel naar Frankfurt hbf en daar op de 122 overstappen of moet dat via de DB geregeld worden?
JothamvW
Berichten: 1227
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Als je Zugbindung hebt zal je niet zomaar met een andere trein mee mogen, moet je inderdaad regelen met DB/NS International lijkt me.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

Voor de duidelijkheid: DB heft die treinen op NADAT ik gereserveerd heb. Heb voor zowel de 106 vanaf Basel (waar ie nu dus niet komt) als voor de 122 vanaf Köln hbf (waar ie nu dus niet stopt) een reservering.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Dat was duidelijk. Contact opnemen met de DB kan geen kwaad, je kaartjes zijn echter wel geldig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik zou zeker contact opnemen met de instantie waar je geboekt hebt. Voorkomt ook misverstanden straks.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

Is een weekendvrij-abonnement vrijdag aanstaande nu wel geldig of niet? Scheelt een beetje in de treinkosten.
Bij ons op het werk is Goede Vrijdag geen erkende feestdag, maar ik ben wel 'verplicht vrij'.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

Met Weekend Vrij reis je op Goede Vrijdag de hele dag gratis. Het is namelijk een feestdag volgens NS.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Goede Vrijdag is altijd een dingetje. Vaak staat er bij daltickets dat ze pas na 9:00 geldig zijn doordeweeks, behalve op feestdagen. Op een of andere manier is Goede Vrijdag dan weer niet een feestdag waarop dat geldt. Erg vaag allemaal.

Is dat AH-dagkaartje bijvoorbeeld vrijdag voor negen uur geldig?
Dat zal dan wel ja zijn bij NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja, de AH dagkaart is op Goede Vrijdag de hele dag geldig, maar op zaterdag 27 april juist de hele dag niet geldig :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

henrivanderweijden schreef:Ik heb voor 27 april een ticket met zug binding van Brig naar Arnhem via Basel SBB (ICE106) en Köln hbf (ICE 122).
Nu blijkt dat de 106 niet tussen Basel en Offenburg rijdt EN dat de 122 NIET op Köln hbf stopt.

Mag ik nu zonder meer mee met de ICE 72 van Basel naar Frankfurt hbf en daar op de 122 overstappen of moet dat via de DB geregeld worden?
Als je de reis niet kan maken zoals weergegevenop het ticket vervalt automatisch de Zugbindung. Dat hoef je niet aan te laten tekenen op het ticket, maar je kunt gewoon in een andere trein stappen.

Concreet voorbeeld: ik had recent een Sparpreis met NV tussen Aschaffenburg en Mainz. De trein reed echter maar tot Darmstadt, daarna SEV. In de eerstvolgende directe ICE gestapt (via Frankfurt), niets meer gehoord.
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Korte vragen

Bericht door Rob357 »

Weet iemand welke twee DM '90s op Hgl staan? Volgens mij is het de 3424 met de bladlaser techniek, maar welke is de ander?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Dat is de 3409.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Iedereen heeft als het goed is weer de Treinpakkers in de brievenbus ontvangen, met daarin twee overgangskaartjes van de 2de naar de 1e klas. Op de achterkant staat met (voor mij iets te) kleine lettertjes dat deze kaartjes niet gecombineerd mogen worden met acties van bijvoorbeeld Albert Heijn, Kruidvat en de Treinpakkers zelf, maar mag ik dit kaartje wel gebruiken in combinatie met een goedkoop enkeltje, retourtje of dagkaart van bijvoorbeeld Treinreiziger of Vakantieveilingen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten