Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Dat is omdat men niet consequent is: op de website staat bv. op de pagina over Koningsdag een link met lijn N02 als tekst terwijl in de gelinkte dienstregeling N2 staat :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

dennistd schreef:Een tweet van de gemeente Scherpenzeel:
Syntus is van plan om de dienstregeling van buslijn (x)80 te wijzigen. Daardoor wordt de eindhalte station Veenendaal-De Klomp. Wat vindt u ervan? Laat het ons weten via: https://nl.surveymonkey.com/r/TSCP57T
https://twitter.com/_Scherpenzeel/statu ... 7752035328
Ik zie het bericht ook op facebook staan met afbeelding erbij.
Afbeelding
Wat zouden ze met "lin" (of lln, kan het niet zo goed lezen) bedoelen?
Ik heb geen onderschrift
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

LLN, is in het onderwijs een afkorting voor leerlingen. Lijkt me een logische verklaring gezien het over lijnen 6XX gaat dus scholierenlijnen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Ah, vaag dat ze dat dan bij de post over de inkorting van lijn 80 plaatsen.
Misschien gooien ze 2 plannen door elkaar: de inkorting van lijn 80 en een klaarblijkelijke inkorting van lijn 683.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

En opheffing van 690 blijkbaar, overigens rijden die lijnen ook al buiten Scherpenzeel om dus da's geen aanpassing.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door JordiBrabant »

nvdw schreef:
Suus schreef:Die mensen hebben er duidelijk geen kaas van gegeten.
Nee, kleine busjes moeten er komen. Je bespaart er in de praktijk niks mee maar het doet het als kreet altijd zo goed, vooral bij mensen die zelf nooit van het ov gebruik maken.
Inderdaad, iedereen die dit roept vergeet altijd dat een vier keer zo kleine bus niet betekent dat de chauffeur ook met maar 25% van z'n normale loon genoegen neemt. Personeel is Daarnaast, moeten die kleine busjes ook aangeschaft en gestald worden, maar de grote Setra's blijf je nodig hebben in de spits. Dat worden dus twee vloten, die aan de afschrijvingstermijn nog te weinig kilometers hebben gemaakt. Ik denk dat de zogenaamde bezuinigers een dief van hun eigen portemonnee geworden zijn. *bus* Om nog maar te zwijgen over flex-vervoer.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:En opheffing van 690 blijkbaar, overigens rijden die lijnen ook al buiten Scherpenzeel om dus da's geen aanpassing.
Ja, vermoedelijk heeft de gemeente Scherpenzeel al een volledige concept dienstregeling gehad.



Over scholierenlijnen gesproken: ik zie op Facebook vooral veel opmerkingen over de bereikbaarheid van middelbare scholen in Veenendaal. Misschien is een scholierenlijn richting Veenendaal wel een oplossing als lijn 80 ingekort wordt. De middelbare scholen in Veenendaal liggen relatief dicht bij elkaar. Je kan dan eventueel een slecht bezette rit Amersfoort-Scherpenzeel opheffen om hier DRUs voor vrij te maken.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Voor wie zou je die scholierenlijn dan rijden? Op de meeste dagen stappen vrijwel alle scholieren/studenten op De Klomp uit. Alleen als het stortregent/stormt zitten er veel scholieren in die door naar Veenendaal reizen.

Maar uit dat plaatje maak ik alleen een wijziging op de scholierenlijnen en niet de X80 op, allicht kan Maxim meer loslaten?
In detail kijkend vervalt de 690 trouwens niet echt, maar verdwijnt die alleen ten zuiden van De Klomp. Ten noorden daarvan wordt de bus die nu 690 rijdt een verdubbeling op de 680 (dus via Ederveen i.p.v. de N224) en komt er bij Renswoude nog steeds een versterker bij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

Binnenkort komt de enquête / consultatie :Y
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dnmw2705 »

Morgen gratuit reizen in Amersfoort met Syntus... Lekker hoor
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door wouter15 »

Maxim schreef:Binnenkort komt de enquête / consultatie :Y
En deze is verschenen via deze link: https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/nieu ... -provincie
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Ze hebben niet geleerd van vorig jaar: wederom heb je de keuze van "ja ik ga meer met de lijn reizen" of "geen mening". Wat moet ik nou invullen als ik het een goed idee vind, maar niet (veel) met die lijn reis?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Zitten mooie plannen tussen die nieuwe verbindingen bieden en daarnaast efficiënter gebruik van een gelijke materieelinzet bieden. Wel vindt ik het opvallend dat er aan de ene kant heel snel naar SyntusFlex gegrepen wordt, terwijl ze aan de andere kant ook laten zien goed te kijken waarom lijnen nou niet lopen en maatregelen bieden om daar wat aan te doen.

Een samenvatting voor wie van buiten de regio komt en geen zin heeft de enquête door te worstelen om de plannen te zien.

Zuidwest Utrecht
  • Lijn 295 wordt de hoofdlijn tussen Rotterdam Capelsebrug en Utrecht en gaat de hele dag in een kwartiersdienst rijden
  • Lijn 195 gaat als aanvullende lijn van Schoonhoven naar IJsselstein rijden. In de spits blijft deze naar Utrecht rijden en in de ochtendspits ook naar Rotterdam. Reizigers voor Benschop moeten dus overstappen in Schoonhoven of IJsselstein
  • In de spits wordt overwogen om lijn 195 in IJsselstein via bedrijventerrein Lage Dijk/Paardenveld te laten rijden
Stadsdienst Woerden
  • Lijn 2 wordt voorgesteld voor omzetting in SyntusFlex
  • Lijn 3 en 4 gaan in één richting rijden, waarbij de richting halverwege de dag wisselt. In de daluren wordt niet of 1x/uur gereden, de rest van de ritten wordt door Flex vervangen
  • Lijn 5 gaat met een grote bus rijden en wordt doorgetrokken naar Oudewater Tappersheul
Mijdrecht
Voor de lijnen M1 en M2 wordt vervanging door SyntusFlex voorgesteld

Amersfoort
  • Lijn 8 gaat vanuit Randenbroek/Schuilenburg via de Stadsring naar het station rijden, zodat de lijn voor die wijken veel sneller wordt
  • Lijn 9 neemt de route van lijn 8 tussen station en Gasthuislaan over en rijdt vervolgens via Dorrestein en het Leusderkwartier terug als lusroute. De halte bij De Eemgaarde wordt op verzoek bediend (drukknop bij de halte)
  • Lijn 19 gaat een gestrekte route van de huidige lijn 9 door het Bergkwartier bedienen (zonder lus via de Arubalaan) en vervolgens via de Leusderweg naar DHV en Rusthof
  • In de avonduren en het weekend wordt voor het Soesterkwartier SyntusFlex voorgesteld in plaats van lijn 1
Afbeelding

Scholierenlijnen West
  • Voorgesteld wordt de scholierenlijnen van Uithoorn/Mijdrecht naar Woerden te integreren in lijn 123 die daardoor frequenter gaat rijden (en versterkingsritten krijgt op de drukste momenten)
  • In de spitsen krijgt lijn 123 hierdoor ook ritten van/naar Uithoorn, daarnaast blijven er ritten bij het Kalsbeek College in Woerden eindigen, maar die rijden voortaan ook via het station
Zomerlijnen
  • Voorgesteld wordt de lijnen 381, 382 en 383 op te heffen, waarbij lijn 381 wel blijft rijden van Driebergen-Zeist via Austerlitz naar Zeist Busstation. Het NMM wordt vanaf Zeist voortaan door lijn 575 bediend
FoodValley
  • Lijn 80/X80 wordt ingekort tot De Klomp, maar gaat op de drukste spitsmomenten 4x/uur tot aan De Klomp rijden
  • De nieuwe lijn 87 gaat Veenendaal Oost en Petenbos ontsluiten, in de drukste richting is deze aan lijn 80/X80 gekoppeld
  • Lijn 280 wordt vanaf Veenendaal doorgetrokken naar Rhenen en Kesteren, in de daluren, avond en weekend wordt tussen Veenendaal en Kesteren een uurdienst gereden.
Afbeelding

Uithoflijnen
  • De frequentie op lijn 203 en 272 wordt uitgebreid
  • 's avonds en in het weekend wordt overwogen een nieuwe lijn van Amersfoort Centrum naar De Uithof te rijden
Scholierenlijnen Oost
  • Lijn 623 wordt vervangen door een nieuwe rit op lijn 203
  • Lijn 683 rijdt voortaan vanaf De Klomp
  • Op lijn 680 wordt een extra bus vanaf De Klomp toegevoegd
  • Lijn 690 vervalt
  • Lijn 682 gaat vanaf Houten via het WKZ in Utrecht naar Amersfoort rijden, zodat lijn 681 kan vervallen. Reizigers vanaf het station worden verwezen naar de tram en overige buslijnen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Lijn 5 gaat met een grote bus rijden en wordt doorgetrokken naar Oudewater Tappersheul
Ik kwam daar eerder al iets van tegen https://www.bv-oudewater.nl/2019/04/04/ ... ppersheul/
Opvallend dat er er een grote bus gereden gaat worden. Ik dacht dat de bezetting juist tegenviel.
Lijn 2 wordt voorgesteld voor omzetting in SyntusFlex
Lijn 3 en 4 gaan in één richting rijden, waarbij de richting halverwege de dag wisselt. In de daluren wordt niet of 1x/uur gereden, de rest van de ritten wordt door Flex vervangen
We krijgen een gevalletje Harderwijk zo te zien.

Lijn 8 gaat vanuit Randenbroek/Schuilenburg via de Stadsring naar het station rijden, zodat de lijn voor die wijken veel sneller wordt
Lijn 9 neemt de route van lijn 8 tussen station en Gasthuislaan over en rijdt vervolgens via Dorrestein en het Leusderkwartier terug als lusroute. De halte bij De Eemgaarde wordt op verzoek bediend (drukknop bij de halte)
Lijn 19 gaat een gestrekte route van de huidige lijn 9 door het Bergkwartier bedienen (zonder lus via de Arubalaan) en vervolgens via de Leusderweg naar DHV en Rusthof
Deze routes lijken me allemaal een stuk directer. Mooi! Dat drukknop systeem ben ik nog niet eerder tegengekomen voor vraagafhankelijk vervoer. Slim!
Voorgesteld wordt de lijnen 381, 382 en 383 op te heffen, waarbij lijn 381 wel blijft rijden van Driebergen-Zeist via Austerlitz naar Zeist Busstation. Het NMM wordt vanaf Zeist voortaan door lijn 575 bediend
Ze gaan wel direct van het ene uiterste naar het andere uiterste. Lijn 81 was altijd goed bezet in de zomer vanaf Woudenberg. Had dan een lijn Woudenberg - Driebergen-Zeist gemaakt (evt. 1x per uur). Ironisch genoeg lijkt me Austerlitz juist de plek waar geen volwaardige buslijn voor nodig is.
De nieuwe lijn 87 gaat Veenendaal Oost en Petenbos ontsluiten, in de drukste richting is deze aan lijn 80/X80 gekoppeld
Hmmm im zie geen frequenties of lusrichting staan. Verder wel een slimme route, hoewel je mogelijk wel vertraging krijgt door het rijden op de rondweg oost. Ik denk wel dat je voor een permanente oplossing voor de bediening van Veenendaal oost toch echt lijn 85 moet gaan omleggen via de wijken daar.
Lijn 280 wordt vanaf Veenendaal doorgetrokken naar Rhenen en Kesteren, in de daluren, avond en weekend wordt tussen Veenendaal en Kesteren een uurdienst gereden
Twee vliegen in één klap: er komt eindelijk een buslijn tussen Veenendaal en Kesteren en Rhenen, Veenendaal en Kesteren krijgen de hele week door een snelle verbinding met Amersfoort.
Ben wel erg benieuwd naar de aansluitingen. Wordt er in Veenendaal op lijn 50 aangesloten? Blijft de aansluiting richting Wageningen? (En wat wordt überhaupt de voorkeursroute tussen Scherpenzeel/Renswoude/Woudenberg en Wageningen?) Komt er een aansluiting op station Kesteren of Rhenen op de treinen?
Daarnaast krijgt deze lijn te maken met de filegevoelige brug tussen Kesteren en Rhenen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Die aanpassing van de stadsdienst in Amersfoort Zuid vindt ik zelf ook wel een hele mooie ja. Vooral Schuilenburg/Randenbroek gaat erop vooruit met een snellere verbinding en het combineert vooral ook mooi zo met de wens uit Dorrestein/Leusderkwartier om een verbinding met de winkels aan de Leusderweg te bieden, die worden mooi ontsloten met de halte aan de Daltonstraat op die nieuwe lijn. En het centrum natuurlijk ook, met deze opzet gaan de verbindingen weer soort van terug naar hoe ze in de Connexxion-tijd waren maar dan een stuk efficiënter ingericht. Wat ook kan omdat je nu geen ziekenhuis langs de route meer hebt.
Verder zijn de frequenties nog wel deels een vraagteken, waarbij ik het opvallend vindt dat bij de opsplitsing van lijn 1 in 1 en 9 juist het Bergkwartier zijn zondagse bediening behield terwijl de bediening met lijn 19 suggereert dat daar alleen doordeweeks gereden gaat worden. Al zal de Berg ook niet het drukste stuk van de lijn zijn.
Twee vliegen in één klap: er komt eindelijk een buslijn tussen Veenendaal en Kesteren en Rhenen, Veenendaal en Kesteren krijgen de hele week door een snelle verbinding met Amersfoort.
Zoals ik het in de enquête lees wordt er in de daluren en het weekend alleen tussen Veenendaal en Kesteren gereden.
Ben wel erg benieuwd naar de aansluitingen. Wordt er in Veenendaal op lijn 50 aangesloten? Blijft de aansluiting richting Wageningen? (En wat wordt überhaupt de voorkeursroute tussen Scherpenzeel/Renswoude/Woudenberg en Wageningen?) Komt er een aansluiting op station Kesteren of Rhenen op de treinen?
Daarnaast krijgt deze lijn te maken met de filegevoelige brug tussen Kesteren en Rhenen.
In de huidige dienstregeling wordt de ligging van lijn 280 gedicteerd door het traject Amersfoort - Woudenberg, waar de vertrektijden aangepast zijn om enig interval tussen de diverse lijnen op dat traject te hebben. Echter is de geplande rijtijd over de A12 zodanig variabel dat bij gelijke vertrektijd uit Amersfoort soms wel een aansluiting op lijn 50 bestaat, maar hij op andere momenten bijna een kwartier overstaptijd kent.

Ben trouwens ook wel benieuwd hoe het exacte interval op de X80 gaat uitpakken. Men heeft het over een kwartiersdienst, maar in combinatie met het bieden van robuustere aansluitingen zou het doortrekken van het huidige patroon (de verdichtingsritten tussen Amersfoort en Scherpenzeel, die aannemelijk worden doorgetrokken voor die kwartiersdienst, liggen globaal in een 10/20 ligging met de doorgaande rit) meer voor de hand liggen. Op die manier zou je bijvoorbeeld een aansluiting van 10 minuten op de trein naar Arnhem kunnen bieden en dan met de volgende bus een aansluiting van 5 minuten op de trein naar Utrecht bij De Klomp. Een kwartiersdienst bieden waarbij de helft van de ritten geen treinaansluiting biedt zet immers niet echt zoden aan de dijk, gezien het merendeel van de reizigers juist op de trein overstapt. Op één reiziger na zo'n beetje en die schijnt Daniel te heten :lol: (Die dienstregeling zou trouwens ook als voordeel hebben dat de overstap vanuit X80 op lijn 5 een stuk sneller wordt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

https://www.gelderlander.nl/veenendaal/ ... ~a86efbea/
Er komt mogelijk ook een oplossing voor de van de bedrijventerreinen in Veenendaal. Ik zou liever een spitsbus centrum-nijverkamp zien dan een taxidienst naar specifieke bedrijven, maar we zullen het zien.
Het is in ieder geval mooi dat er provinciebreed naar de bereikbaarheid van industrieterreinen wordt gekeken.
Zoals ik het in de enquête lees wordt er in de daluren en het weekend alleen tussen Veenendaal en Kesteren gereden.
Dan is er dus waarschijnlijk sprake van een lijn Vndc - Ktr (met aansluitingen op lijn 50 (richting Klp) op Vndc en op de trein naar Ah in Ktr.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Wel vindt ik het opvallend dat er aan de ene kant heel snel naar SyntusFlex gegrepen wordt, terwijl ze aan de andere kant ook laten zien goed te kijken waarom lijnen nou niet lopen en maatregelen bieden om daar wat aan te doen.
<knip>

Stadsdienst Woerden
  • Lijn 2 wordt voorgesteld voor omzetting in SyntusFlex
  • Lijn 3 en 4 gaan in één richting rijden, waarbij de richting halverwege de dag wisselt. In de daluren wordt niet of 1x/uur gereden, de rest van de ritten wordt door Flex vervangen
  • Lijn 5 gaat met een grote bus rijden en wordt doorgetrokken naar Oudewater Tappersheul
Mijdrecht
Voor de lijnen M1 en M2 wordt vervanging door SyntusFlex voorgesteld
Op zich ben ik niet tegen het bieden van flexibele vervoersvormen, maar het grote nadeel van SyntusFlex is dat de reguliere tarieven en abonnementen niet geldig zijn, waardoor reizigers duurder uit zijn. Dat vind ik een slechte ontwikkeling.
Bij Overal Flex (in Noord-Holland Noord) zijn de reguliere tarieven wel geldig.

Verder zou ik lijn 2 in elk geval tijdens de brede spitsuren als vaste busdienst aanbieden, vanwege de bediening van het Minkema College.
Dat de stadsdienst van Mijdrecht wordt omgezet naar SyntusFlex kan ik goed begrijpen, maar ik ben tegen de daarmee gepaard gaande stijging van de reiskosten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door regenmaker »

Bij Bravo en Breng Flex zijn de reguliere tarieven dan weer niet geldig. Het ligt er dus aan in welke regio je kijkt. Ik vind ook dat bij de flexiebele vormen van ov het normale ov tarief moet gelden inclusief abonnementen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Om wat dichterbij te kijken: bij U-Flex zijn de normale tarieven ook gewoon geldig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

regenmaker schreef:Bij Bravo en Breng Flex zijn de reguliere tarieven dan weer niet geldig. Het ligt er dus aan in welke regio je kijkt. Ik vind ook dat bij de flexiebele vormen van ov het normale ov tarief moet gelden inclusief abonnementen.
Hmmm, ben ik het niet mee eens. Het is relatief inefficiënt en wordt binnen deze concessie alleen binnen de stad gebruikt. Door er een prijsprikkel in te houden moedig je het gebruik af voor mensen die ook de last mile zelf af kunnen leggen. (Met overstap van/op bus betaal je met OV-chipkaart misschien hooguit 20 cent voor een rit)
Geldigheid van abonnementen zou je wel kunnen doen als extra service voor abbonomenthouders.
Ik heb geen onderschrift
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Ferdinand »

Dat bus 381 opgeheven zou worden tussen Zeist en NMM zag ik al van mijlenver aankomen. De lijn was op zich wel handig voor reizigers tussen Zeist en Huis ter Heide/Soesterberg, maar zorgde er ook voor dat bus 56 slechter werd gebruikt. De lijn had niet veel toegevoegde waarde op dit stuk, aangezien er niet bepaald veel mensen vanuit Zeist naar NMM gaan.

Ik zou nu het type lijn van de 575 omruilen met de 381. Maak van lijn 575 lijn 375 en van lijn 381 lijn 581. Ik kan me voorstellen dat het ontzettend veel moeite kost om het allemaal te veranderen, maar deze opzet lijkt mij wel logischer.

Het wordt straks alleen wel een probleem voor reizers uit Zeist om NMM te bereiken want die stopt daar dus maar in één richting. Wil Syntus dan dat er richting NMM wordt overgestapt van bus 56 op 356 bij de Stompert?

Het stuk van de N237 van Huis ter Heide tot aan Soesterberg gaat er op deze manier wel achteruit. Een compensatie van een andere lijn die (iets) meer gaat rijden lijkt me gepast.

Ook wel opmerkelijk trouwens dat een lijn die eerst ingeschat werd als dat er veel mensen van gebruik zouden maken (15-meterbussen, ieder halfuur!) nu wordt opgeheven. Daar is dus eerder iets flink foutgegaan met inschatten. Henschotermeer is nu onbereikbaar per OV in de zomer. 381 laten eindigen bij Henschotermeer ipv Zeist zou een optie kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Ferdinand op wo 01 mei 2019, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door nvdw »

Is dat laatste echt zo hard nodig? Met de 52 en 56 (beide 2x/uur) heb je op dat traject niks te klagen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Ferdinand »

Al die lijnen rijden wel erg slecht op elkaar afgestemd op dat traject hoor. In Soesterberg wordt er daarnaast begonnen aan een gigantische nieuwbouwwijk. Om het nieuwe Sterrenberg niet te vergeten (ja, achter dat bos daar zit ook een enorme nieuwbouwwijk!)

Buurtbus 575 had overigens ook allang omgelegd moeten worden via Mercury, Soesterberg. De bediening van dat stukje is ook erg slecht, ondanks veel huizen. Is ook niet eens zoveel om.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Ferdinand schreef: Ik zou nu het type lijn van de 575 omruilen met de 381. Maak van lijn 575 lijn 375 en van lijn 381 lijn 581. Ik kan me voorstellen dat het ontzettend veel moeite kost om het allemaal te veranderen, maar deze opzet lijkt mij wel logischer.
Dan trek je weer reizigers naar lijn (5)75, wat juist niet de bedoeling was.
Het wordt straks alleen wel een probleem voor reizers uit Zeist om NMM te bereiken want die stopt daar dus maar in één richting. Wil Syntus dan dat er richting NMM wordt overgestapt van bus 56 op 356 bij de Stompert?
Ik vermoed dat ze die dan gewoon in 2 richtingen daar laten stoppen. Een buurtbus biedt volgens mij trouwens meer dan genoeg capaciteit.
Ook wel opmerkelijk trouwens dat een lijn die eerst ingeschat werd als dat er veel mensen van gebruik zouden maken (15-meterbussen, ieder halfuur!) nu wordt opgeheven.
Dat had voornamelijk te maken met het beschikbare materieel bij de onderaannemers.
Misschien zou je de nieuwe lijn 280 in de vakantie overdag (1x p.u.) naar het henschotermeer en db laten rijden. Bespaar je DRUs, maar blijft de verbinding naar het henschotermeer.
Ik heb geen onderschrift
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Ferdinand »

sirvinniei schreef: Dan trek je weer reizigers naar lijn (5)75, wat juist niet de bedoeling was.
Je stelt dus dat het niet de bedoeling is dat er meer reizigers gebruik gaan maken van buurtbus 575? Waarom laten ze deze dan langs het NMM rijden? Het is echt niet zo dat deze buurtbuslijn erg druk is. In de spits neemt deze lijn zo'n grote omweg naar Zeist en het station dat deze niet bepaald aantrekkelijk wordt voor reizigers van lijn 56. De verbinding Soesterberg-ziekenhuis ontstaat op deze manier ook in de spits. Een 16-persoonsbus van lijn 381 kan deze drukte opvangen. Lijn 381 doet overigens het nummer geen eer meer aan. Er wordt geen toeristische attractie meer aangedaan straks.
Ik vermoed dat ze die dan gewoon in 2 richtingen daar laten stoppen. Een buurtbus biedt volgens mij trouwens meer dan genoeg capaciteit.
Enne, waarom zouden ze dat dan niet direct hebben gedaan?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten