Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Proef met instapinformatie
Op dinsdag 23 april is op station Utrecht Centraal een proef met instapinformatie gestart. Met deze proef verwachten we voor u als reiziger de kans op het vinden van een zitplaats te vergroten, vooral als het erg druk is. Daarnaast verbeteren we met deze proef de zogenaamde vertrekpunctualiteit .

Hoe werkt deze proef?
De reisinformatieborden laten de gebruikelijke reisinformatie zien. Daarnaast worden afwisselend de vertrektijd en de resterende tijd tot vertrek getoond. Onderin het bord staat de trein afgebeeld, waarbij de kleuren wit, geel en oranje per rijtuig tonen hoe groot de kans op een zitplaats is. Ook de perronletters worden op het bord afgebeeld en laten zien waar de trein stopt.
Tijdens de ochtend- en de avondspits telt een timer, tien seconden voor het fluitsignaal van de hoofdconducteur, terug naar het laatste moment dat reizigers kunnen instappen. Het bord toont dan de mededeling “Niet meer instappen / No more boarding”.
Afbeelding

Wat heb ik er als reiziger aan?
Doordat u op het reisinformatiebord kunt lezen in welke coupé nog zitplaatsen beschikbaar zijn, kunt u zich vóór binnenkomst van de trein alvast begeven naar de plek op het perron waar deze coupé zal stoppen. Bovendien ziet u hoeveel tijd u hier nog voor heeft.
Hierdoor stapt u makkelijker, sneller en veiliger in en kan de trein op tijd vertrekken.
Waar en wanneer vindt deze proef plaats?
De proef vindt plaats op station Utrecht Centraal bij het perron van spoor 18 en start op dinsdag 23 april. Naar verwachting zal de proef 8 weken duren. Mogelijk breiden we de proef op een later moment uit naar andere stations.

Bron
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

Nieuwe feature van NS, tijdreizen? (A)

(1e zin). :wink:
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door Ferdinand »

Bedankt voor het delen van de info!

Klinkt erg interessant en nuttig, we mogen blij zijn met zo'n spoorwegmaatschappij die maar blijft innoveren!
Toch ben ik bang dat de reisinformatie op de schermen straks teveel zal worden waardoor de overzichtelijkheid mogelijk minder zal worden.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door ZO6176 »

Maar dit is toch niet nieuw? In de jaren '90 was een soortgelijke proef op station Apeldoorn met de ICM-stellen van en naar Enschede.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door Meltrain »

Ik wilde bijna zeggen "Maar hoe werkt het dan bij kerende treinen" tot ik zag dat het alleen op spoor 18 is. :X
Maar het zou wel handig zijn als er nog een uitleg komt wat de betekenis is van elke kleur. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

Iedereen die normaal kleuren kan onderscheiden snapt toch wel de betekenis van de kleurenschaal groen-oranje-rood?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door Meltrain »

:Y
Maar van de combinatie wit, geel en oranje wellicht niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door SuperGhost »

Het is inderdaad jammer dat wit i.p.v. groen is gebruikt. Met wit zou je haast denken dat er geen informatie over is, of omdat er wellicht niet eens plaatsen meer zijn.

Verder is het wel een interessante proef.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door sirvinniei »

Kunnen ze niet beter de informatie op de plek waar je in moet stappen zelf plaatsen. Of via een dure manier en dan zo'n Schiphol instapdisplay kopen, of langs het perron lampjes plaatsen met druktekleuren en bordjes plaatsen met uitleg van de kleuren.
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

Ja, maar het is toch niet de bedoeling dat je bij een rode/oranje deur instapt? Daar is geen plek, volgens het systeem.

Sowieso lijkt het mij lastig met de vele uitstappers op Utrecht CS om vooraf te bepalen waar in welk treindeel de meeste zitplaatskans is nadat de trein is uitgestroomd qua reizigers.

Zit deze data niet nu al in een App waar dit inzichtelijk is?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door trolly »

Suus schreef:Iedereen die normaal kleuren kan onderscheiden snapt toch wel de betekenis van de kleurenschaal groen-oranje-rood?
Kweenie Suus. Wil rood nou zeggen dat de coupé leeg is, of juist dat ze op elkaars tenen staan? Je hoeft het uiteraard maar één keertje fout te doen, maar toch.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door samsam538 »

Ziet er goed uit. Hopelijk slaagt de proef, want die lange schermen op Schiphol lijkt mij best duur. Het gebruik van de huidige schermen lijkt mij veel effectiever. Misschien moeten ze nog even de klasse aangeven.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door Hainje »

ZO6176 schreef:Maar dit is toch niet nieuw? In de jaren '90 was een soortgelijke proef op station Apeldoorn met de ICM-stellen van en naar Enschede.
Bel jij nog steeds met een bakkelieten telefoon? :D
🍉
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door Western Soldier »

Enige waar ik mijn twijfel over heb. Gaat de timer ook al lopen als de hele groep nog aan het instappen is? Ik heb weleens gehad dat terwijl de menigte nog aan het instappen is dat de conducteur al fluit. Met menigte bedoel ik de groep mensen die al op het perron stond voordat de deuren zich openden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Vast wel ja :Y
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door ZO6176 »

Hainje schreef:
ZO6176 schreef:Maar dit is toch niet nieuw? In de jaren '90 was een soortgelijke proef op station Apeldoorn met de ICM-stellen van en naar Enschede.
Bel jij nog steeds met een bakkelieten telefoon? :D
Nee, tijdperk trekschuit
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door Jultar »

Western Soldier schreef:Enige waar ik mijn twijfel over heb. Gaat de timer ook al lopen als de hele groep nog aan het instappen is? Ik heb weleens gehad dat terwijl de menigte nog aan het instappen is dat de conducteur al fluit. Met menigte bedoel ik de groep mensen die al op het perron stond voordat de deuren zich openden.
De timer wordt in deze proefperiode handmatig aangezet. Dat gebeurt in overleg met de HC.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

En mag ik vragen hoe dat precies gebeurt? Via de telefoon? Porto? App? Handgebaren?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door trolly »

En wat zou er mis zijn met lekker ouwerwets schreeuwen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Je moet heul flink kunnen schreeuwen om de verkeersleiding vanaf het perron te bereiken :')
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door en-es »

Dat schreeuwen hebben ze al op station Schiphol gedaan. Was niet een succes geloof ik. :wink:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door Z2N »

Ik denk dat dat wel meeviel eigenlijk, paar weken geleden heb ik op 5/7 in Utrecht ineens geeljasjes met "NS Security" (en dus niet V&S) bij de deuren gezien. Het lijkt zich uit te breiden. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door sirvinniei »

Security? Is dat een Nederlands woord?
Ik heb geen onderschrift
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Dat hoeft tegenwoordig toch niet meer? De bijsturing heet tegenwoordig ook al een tijdje "product control", en we hebben natuurlijk NS International *O*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Proef met instapinformatie op Utrecht Centraal

Bericht door Hainje »

Z2N schreef:geeljasjes
Al die fransozen pikken gwoon onse banen in!! Dat hullie es daar blijve!! Een kerk opbouwe ofsow. :6
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten