Andere kleur routestrip voor busbaan

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Bart »

Ik heb een idee: een ander kleurtje in de routestrip gebruiken als een bus over een vrije busbaan gaat, bijvoorbeeld donkerblauw of rood.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Daniel »

Voordat we tijd gaan steken in het maken van anderskleurige icoontjes zou ik graag van je willen weten wat je daar precies mee wilt bereiken. Wat voegt dat toe?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Bart »

Informatie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Daniel »

Waarom zou ik willen weten dat een bus over een busbaan rijdt? Als reizigers dat zo essentieel vonden hadden de vervoerders dat ook wel aangegeven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Bart »

Voor reizigers is het niet zo interessant, maar ik kan me wel voorstellen dat ov-geïnteresseerden dit wel interessant vinden. Net als de materieelkeuze: die vermelden vervoerders ook niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Wubbo »

Dan is dus de vraag aan de busfotografen/-hobbyisten hier: vinden jullie het interessante informatie?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Daniel »

Nee dus, maar dat was al wel duidelijk geloof ik :wink: Zowiezo kan je er al nooit volledig in zijn want een busbaan tussen twee haltes in zie je natuurlijk dan niet in de routestrip :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Bart »

Ja, ik vind het interessante informatie, maar dat was ook al duidelijk geloof ik. :wink:

En een busbaan tussen twee haltes is wel mogelijk, als je het icoontje bij de bovenste halte aan de onderkant rood maakt en het icoontje bij de bovenste halte aan de bovenkant rood maakt. Links: twee busbanen aan haltes. Midden: haltes liggen niet aan een busbaan. Rechts: volledig aan een busbaan.
http://img39.imageshack.us/img39/5787/afbeelding1ge.png
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Daniel »

Denk dat we ook uit moeten kijken dat je niet al teveel icoontjes gaat krijgen. We hebben er nu al best heel wat waardoor je toch wel heel goed moet opletten om de codes niet door elkaar te gaan gooien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Geert »

Rood wordt op dit moment gebruikt bij lijnen die nog niet bestaan (bijvoorbeeld een station dat wordt gebouwd). Wat dat betreft is een rode lijn gebruiken voor busbanen dus een verwarrende kleurstelling.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Waarom zou ik willen weten dat een bus over een busbaan rijdt? Als reizigers dat zo essentieel vonden hadden de vervoerders dat ook wel aangegeven.
Als je zo redeneert, kan je heel dat buslijnenpakket op de Wiki wel opheffen, want alle voor reizigers relevante informatie is ook op de sites van de vervoerders te vinden, hoeven wij niet te doen dan. Informatie op onze Wiki moet juist extra informatie bieden.

Het toevoegen van busbaantjes kan zeker wel een toegevoegde waarde hebben, maar kan ook 'schijninformatie' opleveren. Het toevoegen van de busbaantjes kan immers de suggestie opwekken dat er ook filevrij gereden kan worden, maar dát hoeft zeker niet altijd zo te zijn. Ook moet je een busbaan dan goed gaan definiëren, wat ook weer onlogische situaties oplevert (bv. een winkelstraat waar alleen bussen en ontheffingshouders mogen rijden, is dat een busbaan of niet?).
gkw1969
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door gkw1969 »

Je hebt 2 types busbanen:
1) rijstrook met opschrijft "bus": hier mogen alle voertuigen rijden die vallen onder de categorie bus d.w.z. ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet inbegrepen; en voertuigen die lijndienst rijden;
2) rijstrook met opschrift "lijnbus": hier mogen alleen voertuigen rijden die lijndienst rijden;
(dat is ook tevens de reden waarom achter 8-persoonsbusjes het opschrijft "lijndienst" hoort te staan.

Als je bovenstaande definities van busbaan aanhoudt, dan weet je dat een winkelstraat geen busbaan is maar gewoon, zoals de naam al zegt, winkelstraat.

Vanuit het hobbyisme heb ik er niet zo'n gevoel bij dat busbanen apart benoemd worden. Je hebt immers diverse uitvoeringen:
1)vrijliggend langs de hoofdrijbaan (Enschede Zuiderval);
2)onderdeel van de hoofdrijbaan (Enschede Gronausestraat/Hengelosestraat);
3)vrijliggend midden in een woonwijk (Enschede Helmerhoek en Glanerbrug);
4)vluchtstrook wordt in de spits busbaan (o.a. A27);

Voor de fotografen zijn opties 1 en 3 heel interessant, maar optie 2 minder en optie 4 helemaal niet interessant.

Dus ja.... de ene busbaan is de andere niet.
When you're tired of London, you're tired of life
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Wubbo »

Laten we het nu niet over de precieze uitwerking hebben, voor de kleurtjes etc vinden we wel een modus volgens mij. Mijn vraag blijft staan: vinden we het nuttige informatie. Ik weet nu van Ddrs dat hij het niets vindt, ik weet van Bart dat hij het wel een goed idee vindt, en ik begrijp van gkw1969 dat het interressant kan zijn als we een goede definitie van een busbaan vinden.

Er van uitgaande dat we die definitie vinden: wat vinden de hobbyisten nu van dit voorstel? Dan gaan we daarna naar de uitwerking kijken.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Chauf21 »

gkw1969 schreef:Als je bovenstaande definities van busbaan aanhoudt, dan weet je dat een winkelstraat geen busbaan is maar gewoon, zoals de naam al zegt, winkelstraat.
Dat is de enge zin van het woord. Er zijn zat relevante semi-busbanen waar het opschrift busbaan niet helemaal past. Bijvoorbeeld bij de volgende foto:
Afbeelding
Foto: Pascal Vyncke, SeniorenNet.be

Als ik jouw redenatie volgt is dit wél een busbaan (fietsers even daargelaten) als er op de grond een tekst (lijn)bus staat en anders niet? In de door jouw genoemde voorbeelden kan voorbeeld 3 ook prima van toepassing zijn in een winkelstraat (en dus relevant). Daarnaast vind ik zelf voorbeeld 4 ook relevant, je weet dan immers dat je normaliter niet in de file hoeft te staan.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Etienne »

Ik vind het een minder handig iets, zeker omdat we nu al zoveel icoontjes hebben voor de verschillende dingen.

Rood zou ik eerder willen voorstellen voor opgeven spoorlijnen, buslijnen e.d. als lijnstukken zonder tekst. n
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
gkw1969
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door gkw1969 »

Nogmaals.... een busbaan wordt aangeduid met het woordje "Bus" of "Lijnbus" op het wegdek. Dat een bus over een fietspad mag, wil nog niet zeggen dat het fietspad een busbaan is.
Een busbaan is alleen toegankelijk voor bussen en geen enkele andere bestuurder, ook geen fietsers.
Een vrijliggende busbaan is dan ook altijd voorzien van een algeheel inrij verbod (wit rond bord met rode rand) met onderschrift, wit bord met zwarte letters/symbool, "uitgezonderd (lijn)bussen".

De foto die getoond wordt geeft aan dat het inrij verbod maar voor een bepaald deel van de dag geldig is. Daarmee blijft het een normale weg die op bepaalde momenten is afgesloten voor het overige verkeer. Een busbaan is ten allen tijde afgesloten voor overige bestuurders m.u.v. ontheffinghouders(lees hulpdiensten, gemeente, taxi; deze worden niet vermeld op de borden, maar krijgen een ontheffing voor het inrij verbod).

Dus heel simpel gesteld: een busbaan is 24 uur per dag afgesloten voor andere bestuurders.

Mijn optie 4 van de vluchtstrook wordt busbaan klopt niet. Hier geldt dat de bus een ontheffing heeft om bij file gebruik te maken van de vluchtstrook. Dit om even de verwarring weg te halen.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Vinny »

Er van uitgaande dat we die definitie vinden: wat vinden de hobbyisten nu van dit voorstel? Dan gaan we daarna naar de uitwerking kijken.
Bussen die over een vrije busbaan rijden zijn populairder dan andere bussen. Dat zie je heel goed in de regio Amsterdam: vanuit Purmerend wordt heel veel met de bus gereisd omdat langs de N 235 een vrije busbaan ligt in de spitsrichting. Ook de Zuidtangentbussen (300 en 310) zijn erg succesvol. Ik kan me dus voorstellen dat een vrije busbaan toegevoegde informatie zou kunnen bieden voor de reiziger (en de hobby'ist). Voor mezelf gesproken: ik heb liever een goed wiki-artikel over bijv. de zuidtangent busbaan of de wissel-baan bij Ilpendam dan dat er met allerlei icoontjes gesmeten wordt. Maar dat is persoonlijk ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Bart »

Vinny schreef:Voor mezelf gesproken: ik heb liever een goed wiki-artikel over bijv. de zuidtangent busbaan of de wissel-baan bij Ilpendam dan dat er met allerlei icoontjes gesmeten wordt. Maar dat is persoonlijk ;)
Dat is sowieso zeer informatief. Bij treinen is er ook een artikel over Staatslijn A, met daarbij een categorie met alle treinseries die over Staatslijn A rijden en dat kan ook gemakkelijk voor bussen.

Je kunt in de routestrip echter veel duidelijker aangeven waar de busbaan precies is. Een ander kleurtje hoeft niet precies te zeggen welk type busbaan het is, want daarvoor kun je dan terecht op het artikel over die busbaan, als dat bestaat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Suus »

Voorlopig hebben we genoeg werk aan het bijwerken van alle buslijnen vanwege de nieuwe dienstregelingen die de komende maand doorgevoerd gaan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Wubbo »

Zomaar een vraag, maar is er dan niet meer behoefte aan een overzicht over welke busbanen de lijn rijdt dan tussen welke haltes die precies over 'een' busbaan rijdt? Dan zou je dus eerder denken aan een constructie zoals we die ook hebben toegepast bij de historische treinseries?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef:Waarom zou ik willen weten dat een bus over een busbaan rijdt? Als reizigers dat zo essentieel vonden hadden de vervoerders dat ook wel aangegeven.
Op de lijnennetkaarten (in elk geval die van HWGO) staat de busbaan wel aangegeven hoor. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Suus »

Bij het GVB is de straatnaam van een busbaan "Busbaan".
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Wubbo »

Is het een idee om, als een buslijn over een busbaan rijdt, voor de halte waar hij de busbaan op gaat, in de routestrip aan te geven dat hij de busbaan opgaat door een lijntje zonder halte met de tekst 'via busbaan' en daarin een verwijzing naar de busbaan?

Ik ben bang dat het gebruik van kleurtjes het geheel onoverzichtelijk maakt, als je ook nog rekening moet houden met eenrichtingsbusbanen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Andere kleur routestrip voor busbaan

Bericht door Daniel »

Lijkt me op zich een heel aardige manier om dit aan te geven. Alternatief is het te doen zoals we met spoorlijnen doen, dus een lijstje eronder met de busbanen waar die lijn gebruik van maakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten