De laatste tijd heb ik schijnbaar veel trek in spontane reisjes en zo kwam het dat ik, toen ik mij gisteren opeens alleen thuis bevond, spontaan besloot om een klein rondje door België te doen. Daarbij kon ik drie dingen afstrepen die ik nog graag wilde doen: bus 78 Maastricht-
Luik, de spoorlijn Hasselt-Genk en bus 45 Genk-Maastricht. Wat achteraf gezien wel jammer is, is dat ik niet nog een paar uurtjes meer heb gebruikt om tussendoor ook nog wat in België te beleven; ik wilde ook op tijd weer thuis zijn. Een volgende keer zou ik op zijn minst een uurtje in
Luik inlassen denk ik. Omdat ik mijn camera niet bij de hand had, heb ik mijn telefoon gebruikt om wat foto's te maken.
18. We beginnen in Maastricht. Thuis zag ik dat om 13.42 lijn 78 van de TEC vertrok en dat ik die nog wel kon halen (een beetje planning is wel vereist, want de bus rijdt maar 5x per dag
), dus na een kort busritje naar het station was ik mooi op tijd om een foto te maken van de zojuist binnengekomen bus. Deze vertrekt in Maastricht vanaf "Station (Perron K)". Perron K bestaat alleen al een half jaar niet meer, maar dat maakt de Walen niks uit.
Het perron heet nu E geloof ik; voor wie graag wil weten waar dat ligt: als je het station uitkomt naar rechts, de allerlaatste halte aan de niet-spoor-kant. (Het elektronische bord met alle bussen geeft uiteraard alleen die van Arriva aan, daar heb je dus weinig aan.)
19.
Na een vriendelijk "bonjour" koop ik bij de chauffeur een kaartje (een bonnetje -o- ) voor €3,50. De bus zit best fijn, alleen piepen de remmen verschrikkelijk. Ik heb ook het gevoel dat de bus niet héél goed remt; een soortgelijk gevoel als wanneer ik te lui ben de remblokjes op mijn fiets te laten vervangen. Ondanks dat alle raampjes dicht zijn, waait er een verkoelend briesje door de bus, want er zit een enorm gat onderin de deur. :')
Na 66 minuten komen we aan in Liège op het "Gare Léopold", vlakbij de Place
St. Lambert. Ondanks dat we onderweg flink hebben doorgekard, hebben we 7 minuten vertraging opgelopen.
20. Merk op dat het display opeens wat aan de krappe kant is. :X
21. Nou, vooruit, nog een foto van de zijkant.
22. De volgende keer neem ik weer de trein, maar voor een keertje was de busrit wel grappig om te doen. Overigens loopt er ook een mooie RAVel (route à vélo = fietsroute) van Maastricht naar
Luik, bij mooi weer best de moeite waard. :) Ik loop een rondje en kom erachter dat de Place
St. Lambert volgebouwd is met een podium voor
Luik-Bastenaken-
Luik. De wedstrijd is vandaag, maar gisteren mochten de amateurs, dus het was er alsnog een drukte van jewelste. Ik loop nog even een supermarkt in om iets te eten te halen en ga dan alweer door naar station Liège-Saint-Lambert voor de uurdienst richting Hasselt.
23.
Op het station koop ik een GoPass naar Genk voor €6,60. De IC-trein naar Antwerpen wordt normaal gereden door gemoderniseerde Breaks; je snapt dus mijn ontsteldheid toen er een Desiro kwam aanrijden. -o- (Overigens best een prettige trein, maar hoe ouder hoe leuker. :D )
24. In de trein merk je pas echt dat je in België bent: de schermen wensen je een "goedenamiddag" en natuurlijk is er weer een stickerpareltje van de NMBS. Dit keer niet passief-agressief, maar gewoon vriendelijk:
25.
Op station Milmort is een spiksplinternieuw perron aangelegd, en ik schat zo in dat er binnenkort ook nieuwe bordjes zullen zijn; die ontbraken namelijk.
Ook in Glons zag ik een "nieuw" bordje. (Daarmee bedoel ik dus: zoals het bordje bij Liège-Saint-Lambert op foto 22.)
Suus schreef:lokquote
- Spoiler: show
26.
Na 51 minuten bereiken we Hasselt. Let op hoe vreselijk laag de perrons hier zijn; zelfs vanuit de Desiro is een klaptrede onmisbaar.
27. In Hasselt heb ik 22 minuten de tijd om over te stappen. Veel te lang voor zo'n gruwelijk station. Ik neem een kijkje op het busstation en maak een foto van de "Boulevardpendel" ...
28. ... en van de "Centrumpendel".
29. In verband met werkzaamheden rijden wat treinen anders dan normaal. De IC-trein naar Genk komt normaal uit Blankenberge, maar door werkzaamheden rijdt deze trein nu een andere route tussen Leuven en Hasselt, zodat hij van de andere kant binnenkomt en in Hasselt eindigt. Daarnaast heeft men een aparte trein Landen-Hasselt-Genk rijden, al heeft men het nergens over de doorkoppeling: men doet alsof het een pendel Hasselt-Landen en een pendel Hasselt-Genk is. Eerst komt de trein uit Genk binnen, richting Landen.
30. Daarna ook de trein uit Landen naar Genk.
31. Daarna komt iets vertraagd de trein uit Blankenberge binnen, op weer een ander perron uiteraard, wat rennende mensen oplevert en voor zowel de trein naar Landen als die naar Genk een vertraging van minstens 5 minuten. Cross-platform met de IC naar Genk had gekund, maar ja, België. :')
Na iets meer dan een kwartier komen we aan in Genk.
Op de foto zie je boven de trein en links de bus die mij terug naar Maastricht zal brengen. Met een kaartje van de chauffeur voor €3.
Het was lang geleden dat ik zo'n grote chaos zag als op het busstation van Genk. Bussen in België is een ramp. Je moet weten, men heeft daar geen bus
lijnen maar bus
netwerken. Zo ook lijn 45 Hasselt-Genk-Maaseik/Maastricht.
Op zaterdag rijdt deze met 2 bussen per uur Hasselt-Genk-Maaseik (met elk een iets andere route) en 1 bus per uur Genk-Maastricht. Dan begint de ellende pas. Het busstation van Genk heeft 13 perrons. Aan zo'n perron past 1 tot 1,5 bus. Zeker geen 2. Nu zijn er rond het hele uur drie bussen 45: eentje Maaseik-Genk-Hasselt, die komt aan om .55 en vertrekt om .00 van perron 12; eentje Hasselt-Genk-Maaseik, die komt ook aan om .55 en vertrekt ook om .00 maar van perron 13; en eentje komt aan uit Maastricht om .55 en vertrekt weer naar Maastricht om .00, maar let op - wie verzint dit? - óók van perron 13. :')
Hoe werkt dit in de praktijk?
Op perron 13 komt op zeker moment een bus aan met "45 Genk". Een heel legertje Belgische bejaarden vecht zich naar binnen om ieder afzonderlijk aan de chauffeur te vragen of dit de 45 naar Maaseik is. De chauffeur stelt de bus in op "45 Maastricht", zegt 8x nee, en het legertje bejaarden vecht zich weer naar buiten terwijl andere mensen proberen in te stappen. Daarna komt de vertraagde 45 naar Maaseik aan. Die past niet meer aan het perron, maar gaat toch maar achter onze bus staan. Daar komt nog iemand uit die levensgevaarlijk tussen alle bussen door rent om zijn (al vertrekkende) aansluiting te kunnen halen. Vervolgens vertrekken van het busstation van Genk meer dan 10 bussen op zo'n onhandige manier dat ze allemaal achter elkaar in een file staan te brommen. _O-
Van de rit door Belgisch Limburg werd ik niet echt vrolijk. Waar Wallonië nog ongehoorzaam lelijk is, is Vlaanderen braaf lelijk. In het bijzonder toch wel Zutendaal, foei. Misschien ligt het er ook aan dat het inmiddels regent en de zon verdwenen is.
Na 55 minuten kom ik weer aan in Maastricht - een beetje misselijk, zoals altijd na een busrit met De Lijn - en wandel ik naar huis. Volgende keer weer treinen, maar het was wel een leuk rondje. Aan wie tot hier gekomen is, bedankt voor het lezen, en eventuele op- of aanmerkingen zijn uiteraard welkom! :)