Lijn 26 kruist enkele waterkeringen, dus "Delta" zou een toepasselijk lijnnummer zijn. :Ytrolly schreef:Ah, voor het lijnnummer van de Amsteltram grijpen ze naar Grieks? Beetje highbrow, maar wel duidelijk. Ben benieuwd of de 26 dan Alfa of Beta is. Of zou dat dan juist Delta worden?
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De eerste 15G is vannacht aangekomen in Diemen, hij wordt vanochtend op het spoor gezet, volgens een Twitterbericht van de VRA zal dit vanaf 7.00 uur “live” te volgen zijn op https://twitter.com/Vervoerregio
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Met de eerste uitglijer:
Voor het geval dat je je het mocht afvragen: die G staat natuurlijk voor geleed.15G staat voor de 15e generatie elektrische tram vanaf 1957 in Amsterdam. Voor het geval dat je je het mocht afvragen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Volgens FB zou deze tram het wagennummer 3001 krijgen......
Daar gaat ie: https://twitter.com/vervoerregio/status ... 15873?s=21
Daar gaat ie: https://twitter.com/vervoerregio/status ... 15873?s=21
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
JAAAAA *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*fred1954 schreef:De eerste 15G is vannacht aangekomen in Diemen, hij wordt vanochtend op het spoor gezet, volgens een Twitterbericht van de VRA zal dit vanaf 7.00 uur “live” te volgen zijn op https://twitter.com/Vervoerregio
Leuk feitje dat ik laatst hoorde: het hele "G"-gedoe is onstaan uit de codering die het GVB gebruikte om materieeltekeningen op te slaan in het archief. Tekeningen van twee-assers werden aangeduid met "T", tekeningen van drie-assers met "D" en die van de eerste serie geledes (551-575) dus met "G". De vervolgserie 576-587 werd "GH" en de eerste serie dubbelgeledes 602-634 "GL". Pas bij de levering van de 4e serie werd de aanduiding "4G" gebruikt, later zijn dan de eerdere series met terugwerkende kracht omgedoopt in 1G/2G/3G.trolly schreef:Voor het geval dat je je het mocht afvragen: die G staat natuurlijk voor geleed.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Aankomst eerste 15G tram voor GVB Amsterdam bij de Hoofdwerkplaats Rail in Diemen:
https://youtu.be/gIyBzRaJdDQ
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Zag gister een combino rijden op lijn 19, hebben de Diemenaren toch nog heel even hun zin :')
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat zal in de toekomst vast vaker het geval gaan zijn, maar dan zullen combino's vast niet meer goed genoeg zijn...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 1639
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Vrachtwagen met kraan ramt bovenleiding en viaduct in Amstelveen. Met als gevolg dat lijn 5 ingekort tot/omgeleid is naar de halte VU (keerlus).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
^^^ beste klap, als de kraan er compleet af ligt..
Begrijp alleen niet zo goed hoe de bovenleiding hierdoor geraakt is.
Of is eerst nog het spoor overgestoken door de chauffeur ofzo
`~~~~~~~~~~~
Verder lekker nieuws vanavond vanuit de Stopera met de aankondiging van een uitstootvrije binnenring in 2030 qua wegverkeer dan..
Hoe ver is het GVB met investeringen in elektrische bussen? Want al in 2022 mag er geen diesel OV bus meer in het gebied van de kleine (S100) ring komen.. (A)
Het zijn vooralsnog plannen die het college nog aan de gemeenteraad moet voorleggen én er komt nog een consultatieronde van de burgerij.. dus wellicht wordt e.e.a nog wat soepeler ingepast.
Het lijkt mij in ieder geval te kort dag om het zo rigoureus te verbieden. Zal wel een stuk rustiger worden in de binnenstad, denk ik. Ook niet verkeerd. :)
Begrijp alleen niet zo goed hoe de bovenleiding hierdoor geraakt is.
Of is eerst nog het spoor overgestoken door de chauffeur ofzo
`~~~~~~~~~~~
Verder lekker nieuws vanavond vanuit de Stopera met de aankondiging van een uitstootvrije binnenring in 2030 qua wegverkeer dan..
Hoe ver is het GVB met investeringen in elektrische bussen? Want al in 2022 mag er geen diesel OV bus meer in het gebied van de kleine (S100) ring komen.. (A)
Bron: https://www.at5.nl/artikelen/193725/gem ... in-de-stadat5.nl schreef:De gemeente wil in 2030 alle benzine- en dieselauto's weren uit de stad. Dat staat in plannen die door het college van burgemeester en wethouders bekend zijn gemaakt
De eerste stappen worden volgend jaar al genomen. Vanaf 2020 komt er een milieuzone binnen de ring voor dieselpersonenauto's ouder dan 2005. Ook worden de bestaande milieuzones voor vrachtwagens en bestelwagens uitgebreid.
Uitstootvrije zone bussen
In 2022 volgt er een uitstootvrije zone voor bussen in het openbaar vervoer en touringcars. De zone loopt ten zuiden van de Piet Heinkade (S100). Alleen vrachtverkeer met een Euro6-norm of hoger krijgen nog toegang binnen de zone.(..)
Het zijn vooralsnog plannen die het college nog aan de gemeenteraad moet voorleggen én er komt nog een consultatieronde van de burgerij.. dus wellicht wordt e.e.a nog wat soepeler ingepast.
Het lijkt mij in ieder geval te kort dag om het zo rigoureus te verbieden. Zal wel een stuk rustiger worden in de binnenstad, denk ik. Ook niet verkeerd. :)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Volgend jaar gaan de eerste 31 elektrische bussen bij GVB rijden op lijn 15, 22 en 36. Daarnaast staat er nog een flinke optie open van 69 elektrische bussen. Zou vreemd zijn als daar niet een flink aantal bussen bijkomen op vrij korte termijn na de eerste 31.Durashift schreef: Hoe ver is het GVB met investeringen in elektrische bussen? Want al in 2022 mag er geen diesel OV bus meer in het gebied van de kleine (S100) ring komen.. (A)
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
^^ Kijk aan, dat is dus wel geborgd. :pos:
Volgende uitdaging wordt de energievoorziening.
Ik las al iets van een A'damse botenverhuurder op Noord die dan over moet stappen op elektrisch aangedreven boten.. maar de stroomkabel op Noord is daar nu te dun voor.
Ook een interessant inkijkje hoe AH Zaandam rekent hoe straks zo'n 100 distributietruck's van energie voorzien moeten worden. Men heeft dan meer energie nodig dan de jaarproductie door windmolens afgelopen jaar (dat was 1,4 Gigawatt )
https://www.ttm.nl/materieel/elektrisch ... jk/116182/
Hun motto: steden, weet wat je vraagt.
:)
Volgende uitdaging wordt de energievoorziening.
Ik las al iets van een A'damse botenverhuurder op Noord die dan over moet stappen op elektrisch aangedreven boten.. maar de stroomkabel op Noord is daar nu te dun voor.
Ook een interessant inkijkje hoe AH Zaandam rekent hoe straks zo'n 100 distributietruck's van energie voorzien moeten worden. Men heeft dan meer energie nodig dan de jaarproductie door windmolens afgelopen jaar (dat was 1,4 Gigawatt )
https://www.ttm.nl/materieel/elektrisch ... jk/116182/
Hun motto: steden, weet wat je vraagt.
:)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Er gaat toch iets heel erg mis in die berekening. Windenergie in Nederland produceert 1,4 GW (let op, zonder uur, staat ook in het artikel) en deze meneer met een aantal trucks heeft 1,75 Gwh per jaar nodig. Dit betekent dus dat hij per jaar meer energie nodig heeft dan alle windenergie in Nederland per uur produceert. Dat is toch niet zo schokkend?
Secundaire bron voor het vermogen van Nederlandse windenergie:
https://windstats.nl
Secundaire bron voor het vermogen van Nederlandse windenergie:
https://windstats.nl
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
^^ ja, energie-eenheden zijn soms wel verwarrend voor de leek, inderdaad.
Dank voor je opmerking en link. :pos:
Het zal wel een (storende) schrijffout van de auteur zijn, vermoed ik.
Dank voor je opmerking en link. :pos:
Het zal wel een (storende) schrijffout van de auteur zijn, vermoed ik.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Was er geen probleem met stroomvoorzieningen aanleggen voor de drukste GVB buslijnen naar CS?duucoo schreef:[Volgend jaar gaan de eerste 31 elektrische bussen bij GVB rijden op lijn 15, 22 en 36. Daarnaast staat er nog een flinke optie open van 69 elektrische bussen. Zou vreemd zijn als daar niet een flink aantal bussen bijkomen op vrij korte termijn na de eerste 31.
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
GW is hetzelfde als GWh per uur, dus 1,75 GWh per jaar moet je delen door het aantal uur in een jaar om de GW te krijgen. Komt uit op 200 kW oftewel 0,0002 GW.IC140 schreef:Er gaat toch iets heel erg mis in die berekening. Windenergie in Nederland produceert 1,4 GW (let op, zonder uur, staat ook in het artikel) en deze meneer met een aantal trucks heeft 1,75 Gwh per jaar nodig. Dit betekent dus dat hij per jaar meer energie nodig heeft dan alle windenergie in Nederland per uur produceert. Dat is toch niet zo schokkend?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
GW per jaar is eenvoudig om te rekenen naar GWh, bedoel je. Dat klopt uiteraard, maar de tijdseenheid (in dit geval jaar) is wel essentiëel.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ja en het punt is dus dat het verbruik dat daar staat, veel minder is dan wat de windmolens in NL produceren. In tegenstelling tot wat het artikel ons probeert voor te spiegelen. Volgens Windstats.nl hebben de windmolens in NL vandaag (t/m 16:00 ongeveer dus) al 53 GWh geproduceerd, ruim meer dan deze elektrische vrachtwagens gebruiken in een jaar. Zo te zien waait het wel hard vandaag maar het geeft een indruk. 1 (moderne) windturbine is meer dan genoeg om dit op te wekken als het bedrijf op een plek met gunstige wind is gevestigd.
1 van de commentatoren onderaan het artikel heeft ook al opgemerkt dat de vergelijking niet klopt.
1 van de commentatoren onderaan het artikel heeft ook al opgemerkt dat de vergelijking niet klopt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Er was in eerste instantie het plan om 4 buslijnen rond het CS te elektrificeren, o.a 22 en 48 en nog 2. Toentertijd was het plan dit te doen via IMC. Daar is men van afgestapt mede omdat rond het CS de boel op de schop gaat. Uiteindelijk is het plan gekomen dit dan met de lijnen 15, 22 en 36 te doen, omdat die alle 3 op Sloterdijk keren en er daar (snel-)laadinfra kan worden aangelegd, OC dus. Dat is volgens mij het verhaal.n-evo schreef:Was er geen probleem met stroomvoorzieningen aanleggen voor de drukste GVB buslijnen naar CS?duucoo schreef:[Volgend jaar gaan de eerste 31 elektrische bussen bij GVB rijden op lijn 15, 22 en 36. Daarnaast staat er nog een flinke optie open van 69 elektrische bussen. Zou vreemd zijn als daar niet een flink aantal bussen bijkomen op vrij korte termijn na de eerste 31.
EDIT: Oorspronkelijk voorziene lijnen die elektrisch zouden gaan: 18, 22, 40 en 48......
Laatst gewijzigd door fred1954 op zo 05 mei 2019, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ja.AlbertPool schreef:Ja en het punt is dus dat het verbruik dat daar staat, veel minder is dan wat de windmolens in NL produceren. In tegenstelling tot wat het artikel ons probeert voor te spiegelen. Volgens Windstats.nl hebben de windmolens in NL vandaag (t/m 16:00 ongeveer dus) al 53 GWh geproduceerd, ruim meer dan deze elektrische vrachtwagens gebruiken in een jaar. Zo te zien waait het wel hard vandaag maar het geeft een indruk. 1 (moderne) windturbine is meer dan genoeg om dit op te wekken als het bedrijf op een plek met gunstige wind is gevestigd.
1 van de commentatoren onderaan het artikel heeft ook al opgemerkt dat de vergelijking niet klopt.
Mijn punt was vooral dat je er toch nog in slaagde twee grootheden door elkaar te halen, namelijk het totale geïnstalleerde (of zo je wil potentiële, gemiddelde of andere smaken) vermogen aan windenergie, uit te drukken in GW, en de productie van die molens maal tijdsduur, ook bekend onder de naam energie. Als het een tijdje waait, en dat vermogen is y GW, dan produceren die dingen dus y GWtijdje aan energie. De KWh wordt vaak als eenheid van energie gebruikt in plaats van de officiële SI-eenheid J(oule), maar tegen GWjaar valt niet heel veel in te brengen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Volgens mij was het verhaal dat IMC vooral te duur was en OC-bussen tegenwoordig langer kunnen rondrijden dankzij betere accu's. Wat is nu het vervolgplan voor de overige GVB-bussen naar CS? Binnen 3 jaar moet er wat gebeuren als het idee van de gemeente doorgaat.fred1954 schreef:Er was in eerste instantie het plan om 4 buslijnen rond het CS te elektrificeren, o.a 22 en 48 en nog 2. Toentertijd was het plan dit te doen via IMC. Daar is men van afgestapt mede omdat rond het CS de boel op de schop gaat. Uiteindelijk is het plan gekomen dit dan met de lijnen 15, 22 en 36 te doen, omdat die alle 3 op Sloterdijk keren en er daar (snel-)laadinfra kan worden aangelegd, OC dus. Dat is volgens mij het verhaal.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Wat betekenen de afkortingen IMC en OC?fred1954 schreef: Was er geen probleem met stroomvoorzieningen aanleggen voor de drukste GVB buslijnen naar CS?
Er was in eerste instantie het plan om 4 buslijnen rond het CS te elektrificeren, o.a 22 en 48 en nog 2. Toentertijd was het plan dit te doen via IMC. Daar is men van afgestapt mede omdat rond het CS de boel op de schop gaat. Uiteindelijk is het plan gekomen dit dan met de lijnen 15, 22 en 36 te doen, omdat die alle 3 op Sloterdijk keren en er daar (snel-)laadinfra kan worden aangelegd, OC dus. Dat is volgens mij het verhaal.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
In motion charging ofwel opladen terwijl het voertuig rijdt, bijvoorbeeld via een bovenleiding zoals bij een trolleybus, versus opportunity charging, stationair opladen bij een laadvoorziening bij een halte.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
-
- Berichten: 1639
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
:N Je bedoelt GW jaar (energie is vermogen maal tijd).trolly schreef:GW per jaar is eenvoudig om te rekenen naar GWh
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 180 gasten