Openttd

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Lijn 45 »

Welke sets bussen en welke map gebruik je daarvoor?

Is het trouwens mogelijk om voertuigen in een lopend spel met de JGR patch van eigenaar te laten wisselen? Ik probeer namelijk in een Nederlands scenario een fatsoenlijke dienstregeling maken zonder telkens gestoord te worden door berichten da Belgische treinen in de file staan.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Openttd

Bericht door jelmerrr »

Nee volgens mij kun je niet van eigenaar wisselen.

Bussen geen idee welke ik er bij heb geladen, gebruik een willekeurig aangetikte bussen. Ik heb een kaart op internet gevonden van Nederland 4096 x 4096. Mochten mensen willen bekijken kan ik eventueel screenshots of de save game plaatsen?
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Openttd

Bericht door julsteren »

Plaats maar, ben wel benieuwd wat je van Twente hebt gebreid :P
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Openttd

Bericht door jelmerrr »

Ik heb niet alle haltes maar vooral een beetje haltes zodat ze een richting op rijden.
Link naar mijn dropbox bestand: https://www.dropbox.com/s/4jq16zs3irwsk ... v.sav?dl=0

Enschede Station:
Spoiler: show
Afbeelding
Enschede wijken:
Spoiler: show
Afbeelding
Borne:
Spoiler: show
Afbeelding
Almelo
Spoiler: show
Afbeelding
Hengelo:
Spoiler: show
Afbeelding
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Openttd

Bericht door jelmerrr »

Inmiddels ook midden-overijssel gedaan, nu wil ik eigenlijk bezig met Groningen-Drenthe alleen hebben ze niet zo'n handige kaart op de website vergeleken met Keolis...
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Openttd

Bericht door julsteren »

Die moet er wel zijn hoor, hangt bij mij thuis zelfs aan de muur.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Wat een prachtig spel is het. Ik heb het een tijdje gespeeld op epicport, maar toen lukte het niet meer. Dat was echter zonder het woord open. Doordat dit topic os gekomen lukt het weer.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Openttd

Bericht door jelmerrr »

julsteren schreef:Die moet er wel zijn hoor, hangt bij mij thuis zelfs aan de muur.
Jawel maar de kaart van Keolis is makkelijker
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Openttd

Bericht door Chrysa »

https://www.qbuzz.nl/gd/reis-plannen/ka ... ttegronden
Hier staan gewoon PDFs bij, wat is het verschil met Keolis dan?
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Openttd

Bericht door jelmerrr »

Bij Keolis kun je kiezen welke lijnen er getekend zijn
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Wat ik nog niet snap is hoe ik moet oplossen dat als er sporen zijn die bij dubbelspoor mogelijk maken om op het spoor van de andere rijrichting te komen. Bij dergelijke punten tonen seinen rood terwijl het spoor rechtdoor vrij is, maar op het spoor van de andere rijrichting een trein rijdt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Suus »

Lees dit artikel even, over seinen die met routes werken en voorseinen: https://wiki.openttd.org/Signals
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Dankjewel. Voorseinen begrijp ik nu, routeseinen zijn erg ingewikkeld.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door ArrivaBas »

Eventueel is dat lemma ook in Nederlands beschikbaar. :wink:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Ik had het gevonden, maar de routeseinen zijn ook dan niet heel eenvoudig. Overigens ben ik er nu door te spelen achtergekomen. Wat niet in de tutorial staat, maar wat wel relevant en verwarrend is, is dat de routeseinen standaard rood tonen. Ik snap echter niet waarom. Toch bedankt voor het meedenken. Ik heb nu een aardig netwerk kunnen bouwen, al is het vooral erg klein. Het wil nog niet lukken om de steden en industrieën te laten groeien.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Openttd

Bericht door dylanwild94 »

Dat klopt ook. is in het echt ook zo. pas als er een rijweg is ingesteld gaat het sein op groen als het veilig is.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Openttd

Bericht door Chrysa »

Je kan het beste alleen bij kruisingen routeseinen neerzetten, en langs stukken spoor gewoon blokseinen. Anders vindt je pc het niet meer zo leuk na een tijdje.

Voorseinen kan je ook negeren, routeseinen doen hetzelfde maar dan beter.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Ah, dat verklaart waarom het sein zichtbaar vanaf station Oosterbeek altijd oranje toont (behalve als er net een trein langskomt of in aantocht is). Enige is wel dat het handig is om te kunnen zien wat de routeseinen voor rijweg vrijmaken als je zegt dat ze een hele route claimen.

Ik heb de routeseinen nu inderdaad enkel bij de splitsingen. Ik heb een kruispunt waar het mogelijk is om vanuit 4 verschillende richtingen het mogelijk is om elke andere richting op te gaan. Ik heb daarbij gemeend om vanuit elke richting vlak voor de kruising één routesein te plaatsen. Bij treinen die rechtsaf of linksaf gaan staat er altijd op de kruising nog één routesein klaar. Bij rechtdoorgaande treinen staan er zelfs nog twee routeseinen klaar.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openttd

Bericht door MdJ »

Als je een printscreentje hier neerzet kan ik kijken of ik je kan helpen. Alleen met beschrijvend woord wordt het lastig.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door ArrivaBas »

Ik los elk station en kruising op met routeseinen en op de vrije baan gebruik ik gewoon blokseinen. Met in-uitgangsseinen loopt het treinverkeer bij mij altijd compleet vast.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Ik ben er inmiddels uit wat betreft seinen. Er is nog wel één ding en dat is de groei van steden en industrieën. Ze worden enkel kleiner
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Ik krijg het niet voor elkaar om een printscreen te maken. Om een of andere reden lukt dat niet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Daniel »

In- en uitgangsseinen heb ik inderdaad ook nooit echt werkend gekregen. Dacht ze ooit eens toe te passen op een incidenteel druk stukje spoor, waar ik een middenspoor met variabele rijrichting had aangelegd. Routeseinen zijn dan niet optimaal omdat een trein dan aan het eind van dat middenspoor ook gelijk een rijweg het hoofdspoor op reserveert (en dus altijd mag inhalen, terwijl dat bij snelheidsverschillen tussen treinen vaak niet gewenst is). Toen ik iets met in- en uitgangsseinen bouwde op dat baanvak was het resultaat echter twee treinen tegenover elkaar elk voor een rood sein :P

Wat wel aardig in de chaos scheelt is het gebruik maken van dienstregelingen. Da's met de departure boards-modificatie best goed te doen en door te plannen middels een proefrit over het baanvak kan je treinen elkaar mooi laten omzeilen.
Levert over het algemeen beter bezette treinen op (en dus meer inkomsten) en je kunt beter voorkomen dat een IC achter de stoptrein blijft hangen. Heb daar in m'n huidige kaart ook een paar mooie stukjes enkelspoor langs kleine dorpjes mee gebouwd, met kruisingen op stations zonder dat de trein ergens lang voor rood strand. Het gelijkvloers aftakken van de hoofdlijn loopt daar ook mooi tussen de doorgaande treinen door.
Western Soldier schreef:Ik ben er inmiddels uit wat betreft seinen. Er is nog wel één ding en dat is de groei van steden en industrieën. Ze worden enkel kleiner
Heb je toevallig een van de vakjes onder de plaatsnaam gesloopt om je station te bouwen? Dan gaat de stad namelijk inderdaad langzaamaan verdwijnen. Op andere manieren heb ik steden nooit kleiner zien worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Openttd

Bericht door Western Soldier »

Niet eens, gewoon aan de rand van de stad met meteen wat overwegen zodat er meteen aan de andere kant kan worden uitgebreid.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Openttd

Bericht door Lijn 45 »

Western Soldier schreef:Ik krijg het niet voor elkaar om een printscreen te maken. Om een of andere reden lukt dat niet.
Hier staat uitgelegd hoe je dat kan doen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten