Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Het gaat vooral om het traject in Driebergen. Daar hebben ze expres een buurtbus ingezet die niet in de spits rijdt om reizigers via lijn 50 te laten reizen.

Omdat je dan concurreert met lijn 381, wat juist niet de bedoeling is van buurtbussen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Dat had voornamelijk te maken met het beschikbare materieel bij de onderaannemers.
Pouw had vorig jaar ook al 12-meter Setra's rondrijden toch?
Ik denk dat het probleem van die lijnen vooral was dat er vanuit Veenendaal en Driebergen weinig naar het Henschotermeer gereisd wordt. Vanuit Amersfoort wordt een stuk massaler daarheen gefietst, maar de 380 is al opgeheven voordat 'ie überhaupt een volledig seizoen gereden had.
(Maar 380 reed ook wel erg om, en je kon wel van het meer naar Woudenberg maar niet van Woudenberg naar het meer. Terwijl dat er zowat naast ligt.)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

Daniel schreef: (..)
sirvinniei schreef:Twee vliegen in één klap: er komt eindelijk een buslijn tussen Veenendaal en Kesteren en Rhenen, Veenendaal en Kesteren krijgen de hele week door een snelle verbinding met Amersfoort.
Zoals ik het in de enquête lees wordt er in de daluren en het weekend alleen tussen Veenendaal en Kesteren gereden.

(..)
Duss, in de spitstijden blijft een stuk Rhenen verstoken van openbaar busvervoer?
Men mag afdalen en/of 'berg'klimmen naar het treinstation? :shock:

Daarnaast een stukje concurrentie om de reizigers €'s tussen Kesteren en station Rhenen NS. Die Arriva lijnen staan toch ook continue onder druk qua bezettingsgraden d8 ik.

Verder wel dank voor je samenvatting uit de enquête, Daniel. :pos:
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Je krijgt 2x/u Kesteren-Rhenen-Veenendaal-Amersfoort in de spits en 1x/u Kesteren-Rhenen-Veenendaal daarbuiten. Eigenlijk wordt dus gewoon 280 aan het zuidelijke deel van (x)80 geplakt en krijgt deze als eindpunt Kesteren in plaats van Ouwehands.

Concurrentie valt wel mee. Lijn 44 en 45 vervoeren vooral mensen van de Betuwe naar Wageningen. 280 vervoert mensen van Veenendaal en Rhenen naar Arnhem (via Kesteren), van rhenen en Kesteren naar Veenendaal en Utrecht en in de spits vanaf Veenendaal, Rhenen en Kesteren naar Amersfoort.
44 en 45 stoppen dan ook alleen op het station, terwijl 280 haltes in Rhenen aandoet.
Ik heb geen onderschrift
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Ik ben wel benieuwd naar de potentie van lijn 87. Kan je niet beter een ringlijn maken De Klomp-West-Oost-De Klomp. Dan kan je een omloop 80-87-83-5 creëeren. Als er een busbaan ligt in Veenendaal oost kan je lijn 85 via die route laten rijden, zodat 87 overbodig wordt en je de ring 85-83-5 weer kunt herstellen.
Voor petenbos oost kun je 280 inzetten. Deze wijk heeft dan een verbinding met Arnhem via Kesteren Utrecht via Veenendaal Centrum.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

Kan de komst van 280 niet juist de oplossing zijn voor het probleem van het aansluiten op de treinen in Kesteren en Rhenen?
Lijnen 44 en 45 zou je dan in Kesteren niet op de trein hoeven laten wachten. Zorg dat je vanuit de richting Lieden/Ochten dan een goede aansluiting hebt op de trein naar Arnhem en direct doorrijdt (zonder te wachten op de treinen) naar Rhenen waar je een goed aansluit op de trein naar Utrecht.
Lijn 280 sluit dan immers wel aan op de treinen vanaf Arnhem en Tiel en kan zo voor de treinreizigers de verbinding naar Rhenen en Veenendaal verzorgen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Er zal inderdaad ongetwijfeld een vorm van samenwerking achter zitten, want anders mag Syntus überhaupt niet zomaar naar Kesteren gaan rijden (ze hebben daar immers de concessie niet).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Ben trouwens benieuwd hoe die gat aansluiten. de (verkorte) route van Veenendaal naar kesteren is ongeveer 24 minuten. Dan heb je geen kwartier keertijd om goed aan te sluiten op de trein naar Arnhem.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

Zou het dan wellicht kunnen dat de tijden worden aangepast?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Dan reken je vanaf station Veenendaal Centrum neem ik aan? Vraag me af of dat vanuit het zuiden wel zo'n logisch eindpunt is, doorrijden naar het centrum van Veenendaal ligt eigenlijk best voor de hand.
Sowieso heeft station Veenendaal Centrum geen eindpuntvoorziening dus zou je iets moeten verzinnen op de pauzes van de chauffeur wat best wel eens zou kunnen uitkomen op MAT-ritten van/naar De Klomp en koppelen aan de 80, waarmee je allicht ook beter uitkomt voor de kering in Kesteren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

edit: verwijderd i.v.m. rekenfout (vakantie) :oops:
Laatst gewijzigd door SuperGhost op wo 01 mei 2019, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Milco »

Je weet dat er geen 10 minuten verschil kan zitten tussen een heen- en een terugroute? ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Mwoh, als je zoals jou fraudeert met rijtijden wel ja... je terugrit duurt maar 14 minuten in plaats van 24 :wink:

Had je toch op moeten vallen, want bij een uurdienst en een rijtijd van 24 minuten kan je bij rijden met één bus natuurlijk maximaal 60 - (2x 24) = 12 minuten aan totale keertijd op beide eindpunten hebben.
Het ligt denk ik meer voor de hand om ook in de avond en op zondag een cyclus samen met 85 en 5 van Syntus Gelderland te rijden. Lijn 85 rijdt namelijk op die momenten 1x/uur en zou dan mooi als 280 door kunnen. Immers rijdt de 83 op die momenten toch niet. Hoef je alleen nog wat op de doordeweekse ritten te vinden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

Ja, ik maakte een domme rekenfout, heb mijn bericht ook weggehaald.

Doorkoppeling op een andere lijn lijkt me ook voor de hand liggen dan.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:Mwoh, als je zoals jou fraudeert met rijtijden wel ja... je terugrit duurt maar 14 minuten in plaats van 24 :wink:

Had je toch op moeten vallen, want bij een uurdienst en een rijtijd van 24 minuten kan je bij rijden met één bus natuurlijk maximaal 60 - (2x 24) = 12 minuten aan totale keertijd op beide eindpunten hebben.
Het ligt denk ik meer voor de hand om ook in de avond en op zondag een cyclus samen met 85 en 5 van Syntus Gelderland te rijden. Lijn 85 rijdt namelijk op die momenten 1x/uur en zou dan mooi als 280 door kunnen. Immers rijdt de 83 op die momenten toch niet. Hoef je alleen nog wat op de doordeweekse ritten te vinden.
Lijn 85 heeft 's avonds en in het weekend een korte kering.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Een kering van 5 minuten ja, wat betekend dat je 65 minuten over een slagje 280 kunt doen tussendoor. Aangezien 280 er dus circa 48 minuten over zou doen aan pure rijtijd houd je 17 minuten over om te keren in Kesteren. En laat dat nou precies genoeg zijn om in beide richtingen aansluitingen te kunnen bieden :idea:
Enige nadeel is dat de 85 dan niet meer op 5 kan doorrijden, want voor aansluitingen in Kesteren zou 'ie dan een kwartier omgeklapt moeten worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Dat is waar. Sterker nog: ik kom uit op 2 manieren om aan te sluiten op Kesteren:
- een korte kering in het pad van lijn x80 om :15/:45. Dan heb je tijdens de halfuursdienst doordeweeks overdag een aansluiting van 11 minuten op de trein richting Arnhem. Bij een uurdienst is deze aansluiting niet mogelijk
- een lange kering in het pad van lijn 145. Op de rustige momenten zou deze mogelijkheid zelfs passen binnen de dienstregeling, mits je kort keert in Veenendaal. De rijtijd is dan namelijk 21 minuten (16+5)

Het probleem zit hem voornamelijk in de aansluiting op Veenendaal Centrum (richting Utrecht). In de spits rijdt daar 7400 en de 7300, in het dal de 7400 en in de weekenden en avonden de 7300. Misschien zou je voor een verbinding met Utrecht nog iets kunnen doen met lijn 50.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Maar waarvoor wil je een aansluiting naar Utrecht dan persé in Veenendaal? Die zou je immers ook al in Rhenen kunnen bieden (zowel op de trein als op lijn 50).

Overigens verandert de situatie niet eens echt omdat de 80 nu ook niet met het patroon op Veenendaal Centrum mee verandert en dus op bepaalde momenten slecht zal aansluiten. En op De Klomp biedt de 80 uit Rhenen ook geen treinaansluiting.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Op Rhenen zit je met hetzelfde probleem qua treinseries. In het weekend en in de avond, als je om :07 van kesteren vertrekt richting Rhenen (3 minuten overstaptijd) mis je net de sprinter in Rhenen die om :09 vertrekt.

Dat is waar, maar de 280 (indien niet gekoppeld aan lijn 80) moet het buiten de spits qua reizigers puur hebben van treinoverstappers. De huidige lijn 80 heeft nog reizigers uit Amersfoort.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

Vandaar dat je de 44/45 en de 280 dan op 2 verschillende manieren kunt gebruiken, waarbij de 44/45 voor de overstap in Rhenen op de trein zorgt en de 280 in Kesteren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Dat is waar, maar de 280 (indien niet gekoppeld aan lijn 80) moet het buiten de spits qua reizigers puur hebben van treinoverstappers. De huidige lijn 80 heeft nog reizigers uit Amersfoort.
Wat dacht je van reizigers uit Veenendaal en Rhenen zelf? Doorgaande reizigers vanuit Amersfoort over Veenendaal heen zijn er amper.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door wouter15 »

Via https://www.stateninformatie.provincie- ... 2020-1.pdf zijn de uitgangspunten te lezen voor het Vervoersplan 2020 van Syntus Utrecht.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:
sirvinniei schreef:Dat is waar, maar de 280 (indien niet gekoppeld aan lijn 80) moet het buiten de spits qua reizigers puur hebben van treinoverstappers. De huidige lijn 80 heeft nog reizigers uit Amersfoort.
Wat dacht je van reizigers uit Veenendaal en Rhenen zelf? Doorgaande reizigers vanuit Amersfoort over Veenendaal heen zijn er amper.
Maar die reizigers uit Veenendaal en Rhenen moeten wel ergens heen. :wink: De belangrijkste bestemmingen zijn Amersfoort, Utrecht en Arnhem/Nijmegen, maar daar heb je treinaansluitingen voor nodig.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Ik zie anders, in de spits notabene, amper reizigers die komend uit Veenendaal op De Klomp blijven zitten en als ze dat al doen dan gaan ze hooguit tot Woudenberg door en niet naar Amersfoort. Dat overlapt weer mooi met de reizigers uit Amersfoort die voor het grootste deel bestemmingen tot in Renswoude hebben. Waarschijnlijk speelt daarbij lijn 280 ook wel een rol (die is best goed bezet in de spitsrichting), waardoor die reizigers niet meer in de X80 zitten.

Richting Utrecht heb je voor de reizigers uit Veenendaal natuurlijk al lijn 50 die op De Klomp een treinaansluiting biedt (wat de (X)80 van/naar Veenendaal en Rhenen juist niet doet, dus reizigers naar Arnhem hebben meer aan het doorrijden naar Kesteren dan het doorrijden naar De Klomp). Het gaat dus vooral om reizigers uit Rhenen waarvoor je een treinaansluiting zou moeten bieden. Kijk ik naar de huidige dienstregeling dan is de ligging van lijn (X)80 zodanig dat de aansluiting op de [serie=Sprinter|2019|Breukelen - Utrecht Centraal - Veenendaal Centrum7300[/serie] geboden wordt, dus is er een aansluiting in de spits en de avonduren met zo'n 10 minuten overstaptijd. Overdag kunnen reizigers uit Rhenen kiezen in de huidige situatie: of de bus naar Veenendaal Centrum en 20 minuten wachten, of de bus naar station Rhenen en daar 14 minuten overstaptijd. Da's qua reistijd dus om het even.
Met een lange kering in Kesteren zou je dus in de daluren overdag juist een betere aansluiting dan nu krijgen, in de spits maakt het niet uit (maar ga je alleen op de andere Sprinter aansluiten). 's Avonds en in het weekend zou bij een omklap van een kwartier vanwege de aansluiting in Kesteren de aansluiting op station Rhenen verbeteren (van de bus uit Rhenen-Stad op de trein naar Utrecht), die overstaptijd is namelijk nu 30 minuten en wordt dan gehalveerd. Volgens mij vereist het dus vooral heldere communicatie omdat reizigers uit Rhenen 's avonds en in het weekend via station Rhenen moeten gaan reizen in plaats van via Veenendaal Centrum.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Waarom hebben die sprinters eigenlijk überhaupt zo'n rare dienstregeling?
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten