NS en Connexxion werken 9292 tegen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Geert »

NS en Connexxion werken 9292 tegen
Geplaatst op: donderdag 12 november 2009 om 7:21
Laatst bijgewerkt: donderdag 12 november 2009 om 10:36

AMSTERDAM - De NS en busbedrijf Connexxion willen de succesvolle reisinformatiedienst 9292 (dit jaar gaf de organisatie al honderd miljoen adviezen) om zeep helpen. De beide vervoerders weigeren om actuele reisinformatie aan 9292 te geven, terwijl ze die gegevens wel hebben en op hun eigen website zetten.

Met de actuele informatie kunnen verstoringen worden aangegeven en alternatieven aan reizigers worden aangeboden. Maar de vervoerbedrijven, die ook aandeelhouder zijn van 9292, weigeren de data vrij te geven, omdat ze geld van de rijksoverheid willen zien voor die kennis.
Lees verder

Reisinformatie moet gewoon vrij beschikbaar zijn!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door webguy »

Jah :P Maar de laatste groep die die info mag hebben wat mij betreft is 9292... Als ze nou een fatsoenlijk product zouden neer zetten. Die site is bagger, met veel te veel stappen soms... En dan hebben we het nog niet over de mobiele site...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Geert »

De interface kan inderdaad beter, maar zo slecht doen ze het nou ook weer niet. Zo te lezen is het kennelijk al lastig genoeg om aan gegevens te komen (en dat wil ik graag geloven)...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Daan »

9292 is zeker niet mijn favoriet. Te veel stappen, te rommelig...
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Stefan »

Inderdaad.. Verder zijn ze er soms ook wel goed in om onmogelijke reisadviezen te geven met overstappen van 3 á 4 uur..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Suus »

De vraag is of het beter kan. Het lijkt mij erg moeilijk om zo'n uitgebreid systeem goed werkbaar te krijgen, ik zou het in ieder geval zelf niet kunnen.

En wat anders? Google probeert het in het buitenland, maar heeft hier een gentlemens agreement met 9292 om het hier niet te introduceren. Bovendien is het nog lastiger in te voeren dan bij 9292 als gebruiker.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Vinny »

Het dieperliggende probleem is dat er geen goed model is voor reizigersinformatie. Wat mij betreft worden de vervoerders verplicht om hun gegevens ter beschikking te stellen aan dergelijke bedrijven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Geert »

Bee schreef:De vraag is of het beter kan. Het lijkt mij erg moeilijk om zo'n uitgebreid systeem goed werkbaar te krijgen, ik zou het in ieder geval zelf niet kunnen.
Er kunnen zeker elementen uit de interface worden verbeterd, dat staat verder ook los van de achterliggende technieken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Het dieperliggende probleem is dat er geen goed model is voor reizigersinformatie. Wat mij betreft worden de vervoerders verplicht om hun gegevens ter beschikking te stellen aan dergelijke bedrijven.
Er is toch een XML-specificatie voor? Zuid-Holland heeft in de PvE van D&B/L-R/HM de vereiste dat de vervoerder bepaalde gegevens om de zoveel maanden in een bepaald XML-formaat aflevert bij de provincie. Wat er in staat weet ik niet, maar lijninformatie zal daar toch ook wel tussen staan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door webguy »

Het gaat hier om actuele reisinfo :) Mja, het kan ook ander: de maker van Trein, de iPhone App had laatst een gesprek met de HTM, en die willen alle info wel verspreiden. Er is ook een bedrijf/organisatie die voor veel provincies/stadsregios aan de actuele vertrektijden werkt (iets met een O?) en schijnbaar ook wel gegevens kwijt wil.
Overigens wil de NS niks weggegeven, maar de maker van Trein krijgt wel seintjes van binnen de NS als er dingen gaan veranderen in de mobiele site ;)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door deadlock »

Geert schreef:De interface kan inderdaad beter, maar zo slecht doen ze het nou ook weer niet. Zo te lezen is het kennelijk al lastig genoeg om aan gegevens te komen (en dat wil ik graag geloven)...
Nee, de informatie over de treinen klopt wel maar als je een busverbinding wilt, pfffff. Ik ben nog nooit met de snelste of dichtstbijzijnde verbinding aangekomen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Fles »

Ik gebruik 9292 om te weten hoe laat de eerste bus hier vertrekt op zondag, zelden dus. Maar als ik kan kiezen tussen 9292 en www.gvu.nl waar ik eerst moet uitzoeken welke lijn ik denk te gaan nemen, vervolgens in welke richting, en dan een PDFje van de vertrekstaat kan gaan downloaden....

.... dan is 9292 zo gek nog niet :idea:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Geert »

webguy schreef:Het gaat hier om actuele reisinfo :) Mja, het kan ook ander: de maker van Trein, de iPhone App had laatst een gesprek met de HTM, en die willen alle info wel verspreiden. Er is ook een bedrijf/organisatie die voor veel provincies/stadsregios aan de actuele vertrektijden werkt (iets met een O?) en schijnbaar ook wel gegevens kwijt wil.
Overigens wil de NS niks weggegeven, maar de maker van Trein krijgt wel seintjes van binnen de NS als er dingen gaan veranderen in de mobiele site ;)
Terwijl NS best een XML-feed van de actuele vertrektijden open kan stellen. Sterker nog, zo'n feed bestaat al (daar werken die TAS-schermen op de stations namelijk mee).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:
Geert schreef:De interface kan inderdaad beter, maar zo slecht doen ze het nou ook weer niet. Zo te lezen is het kennelijk al lastig genoeg om aan gegevens te komen (en dat wil ik graag geloven)...
Nee, de informatie over de treinen klopt wel maar als je een busverbinding wilt, pfffff. Ik ben nog nooit met de snelste of dichtstbijzijnde verbinding aangekomen.
Ik zou niet weten wat het alternatief is?
Ik vind de website echt een van de allerbeste bron van reizigersinformatie. Zeker als ik buiten mijn eigen regio (waar ik de meeste routes en tijden uit mijn hoofd weet) met de bus reis. Overigens vlak ook de OVinNL-wiki niet uit: de patroontijden van Amsterdam Sloterdijk heb ik thuis op mijn bureau liggen :pos:

Voor enkelvoudige treinreizen gebruik ik nog (zooo old-school) het spoorboekje...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Ik zou niet weten wat het alternatief is?
Site van de vervoerder in combinatie met Google Maps werkt stukken beter, dan weet je tenminste zeker dat je echt de dichtstbijzijnde uitstaphalte vindt.
Ik vind de website echt een van de allerbeste bron van reizigersinformatie. Zeker als ik buiten mijn eigen regio (waar ik de meeste routes en tijden uit mijn hoofd weet) met de bus reis.
Nou, je kan er anders aardig onzinnige verbindingen uit halen die je juist niet herkent als je ergens niet bekend bent met routes en tijden. 9292 laat je rustig een half uur wachten op een halte waar twee lijnen aan elkaar gekoppeld zijn. Immers vertrekt de aansluiting op het moment dat de andere bus aankomt, maarja, als je kunt blijven zitten is dat geen probleem.
Als ik een reis van huis naar 't station plan laat 'ie me ook geregeld naar lijn 4 lopen: hemelsbreed vlakbij maar er ligt nog een rivier tussen en via de brug is 'n aardige omweg. En dat allemaal om één minuut eerder aan te komen.
En wat te denken van trajecten die de planner "te kort" vindt terwijl je over 'n stuk weg moet waar je als voetganger niet mag komen bijvoorbeeld.
Voor enkelvoudige treinreizen gebruik ik nog (zooo old-school) het spoorboekje...
De kale dienstregeling werkt inderdaad nog altijd het beste, kan je tenminste ook zelf bepalen wat je wel en niet haalbaar lijkt. Jammer alleen dat de tijden (voor de trein) na 'n kwartaal al niet meer kloppen met al die wijzigingsbladen tegenwoordig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Vinny »

Site van de vervoerder in combinatie met Google Maps werkt stukken beter, dan weet je tenminste zeker dat je echt de dichtstbijzijnde uitstaphalte vindt.
Ongelofelijk bewerkelijk. Moet ik eerst gaan nagaan welke vervoerder in welk gebied ook al weer actief is. Tot nu toe ben ik met 9292ov.nl overal weten te komen, en ik heb nooit de indruk gehad dat ik een zeer inefficiente route heb genomen. Meestal geeft de site ook meerdere keuzes. Ik loop ze overigens wel na, maar meestal alleen om te kijken of de overstappen die hij geeft haalbaar zijn. Tot nu toe ben ik zelfs in de kleinste gehuchtjes in Friesland en Limburg gekomen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Daniel »

Mwoh, eentje die ik me zogauw even herinner... moest een keer ergens in Almere zijn en daar ging volgens het reisadvies lijn 4 naartoe. Toen ik in de bus stapte en m'n bestemming noemde adviseerde de chauffeuse me lijn 2 te nemen, die was stukken sneller op dezelfde halte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Stefan »

Het zelfde geld voor de korte ritten lijn 164 hier in Numansdorp. Als ik naar mijn huis moet, oppert 9292OV dat ik bij de halte Burg. Henrylaan uit moet stappen en vervolgens 6 minuten moet lopen, terwijl de eindhalte op 2 minuten lopen van mijn huis is..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door reisthijs »

Wat handig zou zijn is het kunnen aanvinken van opties als 'minste overstappen' of 'kortste loopafstand'. Gelukkig is er nog wel de mogelijkheid om zelf de juiste halte aan te vinken. Daar kan GoogleMaps dan wel handig bij zijn.

Wat bij 9292 niet altijd goed gaat is de aansluiting tussen trein en bus. Als ik in Utrecht met de bus naar het station wil bijvoorbeeld, Connexxion heeft een buffer van 5 minuten bedacht tussen de een-na-laatste halte en CS, en 9292 heeft bedacht dat het dan ook nog eens 10 minuten lopen is van het streekbusstation naar de trein. Onzin allemaal, zo kan je natuurlijk geen reis plannen als 9292 denkt dat je de trein, waar de bus eigenlijk op aansluit, net mist.

Ik zorg dus altijd maar dat ik eerst de tijden van de trein weet, en met 9292 alleen hoef op te zoeken welke bus rond die tijd op het station aankomt. Dat gaat meestal toch wel goed.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Chauf21 »

reisthijs schreef:Ik zorg dus altijd maar dat ik eerst de tijden van de trein weet, en met 9292 alleen hoef op te zoeken welke bus rond die tijd op het station aankomt. Dat gaat meestal toch wel goed.
Zo doe ik het ook ja :) Zelf wat losse reisjes plannen en dat op papier bij elkaar voegen. Op stations als Utrecht kan dat inderdaad zomaar 10-15 minuten reistijd schelen.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Bart »

Waarom moet 9292 per se instand worden gehouden als er al een prachtige universele planner is, namelijk Hafas? In een groot deel van Duitsland en diverse andere landen zijn de busdiensten daar ook al ingestopt. Het is volgens mij gewoon een kwestie van informatie doorgeven. Ook met omleidingen etc. wordt rekening gehouden. Ik heb Hafas vrijwel nooit op een onlogisch reisadvies betrapt.

Bovendien werkt het tariefsysteem in Hafas veel beter. Als je in Duitsland alleen maar in stoptreinen reist over een lange afstand, kiest Hafas automatisch het Schönes-Wochenende-Ticket uit. Dat zou 9292 nooit doen voor een vergelijkbaar kaartje in Nederland. 9292 rekent eerst de snelste reis uit en geeft daarbij een prijs. Hafas kijkt ook naar de prijs bij het berekenen van de route.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Daniel »

Wat de prijs betreft: 9292 geeft de prijs bij de reis die je op dat moment geselecteerd hebt, maar goedkope kaartjes worden inderdaad genegeerd. Net als een groot deel van de omleidingen trouwens, daarvoor is eigenlijk nergens een goeie bron.
Sommige vervoerders, Arriva is er eentje van, geven bv. ook "omleidingen" weer waar de reizigers helemaal niks van merken. Dat zijn dan dingen als afgesloten rijstroken op een meerbaansweg enzo.

En de overstaptijden zijn inderdaad vaak ook wel flink overdreven danwel afgestemd op hele langzame overstappers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door webguy »

Die overstappen om een minuut winst te halen zijn bijvoorbeeld dingen die ik inderdaad haat aan 9292ov. Zo moeilijk kan het niet zijn om te controleren: je kijkt hoe lang de huidige lijn er over doet en kijkt dan hoelang het alternatief met overstap er over doet. Probleem is dus dat de tijd boven alles staat, terwijl dat vaak fout wordt gedaan :P En haltes selecteren is ook zoiets, wie heeft bedacht dat je "haltenaam (h)" moet typen :P Hoe belachelijk is dat. Of als je een station kiest ipv een adres herlaad de hele pagina :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Vinny »

Bart schreef:Waarom moet 9292 per se instand worden gehouden als er al een prachtige universele planner is, namelijk Hafas?
Ik heb zelf ook behoorlijk negatieve ervaringen met Hafas gehad. In Duitsland heeft de planner mij in een trein willen stoppen die niet op zaterdagavond reed, en vervolgens gaf de planner in Nederland een advies om via Enschede, Zwolle, Utrecht en de stoptrein naar Amsterdam te reizen in plaats van de directe IC Bentheim - Amsterdam :|

Qua prijs: De 9292ov.nl planner geeft de standaard prijs weer. Actietarieven van de diverse vervoerders, bedrijven als kruidvat etc, en overheden (Brabant) zijn niet in een model te vatten omdat de voorwaarden zo uitéénlopen en aan wijziging onderhevig zijn dat ik blij ben dat ik gewoon de normaalprijs kan vinden. Vervolgens is het aan de klant om dan toch maar een Kruidvatkaartje te gebruiken ;)

In het algemeen zou ik trouwens concurrentie op de reisinformatiemarkt toejuichen: zodat je als klant kunt kiezen wat het beste uitkomt. Maar dan moeten de vervoerders wel verplicht worden om de informatie aan iedereen te leveren.

Zelf zie ik voor reisadviezen graag een 9292ov.nl-achtig iets, ook in het buitenland, en voor verstoringen een combinatie van http://www.acturail.nl en http://www.traphic.nl/trein.aspx, waar je de actuele vertrektijden in kunt zien.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: NS en Connexxion werken 9292 tegen

Bericht door Bart »

Vinny schreef:In Duitsland heeft de planner mij in een trein willen stoppen die niet op zaterdagavond reed, en vervolgens gaf de planner in Nederland een advies om via Enschede, Zwolle, Utrecht en de stoptrein naar Amsterdam te reizen in plaats van de directe IC Bentheim - Amsterdam :|
Als Hafas aangaf dat die trein wel reed op zaterdagavond, denk ik dat dat eerder ligt aan de informatie die vervoerders aan de planner geven dan aan Hafas zelf. Zulke fouten zou iedere planner dan kunnen maken. Voor de omreis via Zwolle kan ik drie oorzaken bedenken:
  • Hafas heeft een bug.
  • Je hebt een reis van Duitsland naar Amsterdam gepland met de optie 'Nur Nahverkehr' (alleen stoptreinen). Hafas heeft inderdaad niet door dat een intercity in Nederland net zoveel kost als een stoptrein, i.t.t. Duitsland. Dus als je alleen met stoptreinen plant, doet Hafas dat consequent in Nederland en reis je dus om via de 7900, de 5600 en de 5800.
  • Het was op 15 augustus, toen door werkzaamheden Deventer-Rijssen eruit lag.
Vinny schreef:Qua prijs: De 9292ov.nl planner geeft de standaard prijs weer. Actietarieven van de diverse vervoerders, bedrijven als kruidvat etc, en overheden (Brabant) zijn niet in een model te vatten omdat de voorwaarden zo uitéénlopen en aan wijziging onderhevig zijn dat ik blij ben dat ik gewoon de normaalprijs kan vinden. Vervolgens is het aan de klant om dan toch maar een Kruidvatkaartje te gebruiken ;)
Als de planner dan ook maar opgeeft dát er überhaupt een voordeliger tarief bestaat. Bij Hafas zie je dat het kan: het volle tarief en de Sparpreis staan allebei weergegeven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten