Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Bericht door Meltrain »

Afgelopen weekend, 27 en 28 april, was door Geoff & Vicki uitgeroepen tot Have An Adventure Weekend, wat betekende dat ze hun fans aanspoorden om naar een station te gaan waar je nog nooit eerder geweest was.
Aangezien ik inmiddels op alle Nederlandse stations heb gestopt, betekende dit dat ik naar België moest gaan. Na enig nadenken kwam Mortsel-Deurnesteenweg in me op, wat betekende dat de reis op zondag 28 april moest plaatsvinden. Na het bezoek aan het station kon dan nog de hele dag in Antwerpen doorgebracht worden.

Omdat met zijn tweeën op reis gaan altijd gezelliger is dan alleen, vroeg ik of mb90 zin had om mee te gaan en daar had hij gelukkig wel zin in. :D Dus kochten we online tickets van Rotterdam naar Mortsel-Deurnesteenweg voor zondag 28 april 2019.
Ongeveer een half uur nadat we de tickets hadden gekocht, kwam ik erachter dat die dag ook de Marathon van Antwerpen werd gehouden. :')
Omdat dat waarschijnlijk voor veel drukte in ’t Stad zou zorgen, stelde mb90 voor om dan maar naar Brussel te gaan, wat ik een goed idee vond.

De zondag begon met een korte treinreis van Rotterdam Zuid naar Rotterdam Centraal, waar we om 8:04 arriveerden. We hadden 6 minuten overstap op de [serie=Internationale Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie], maar omdat ik nog koffie wilde halen en het druk was bij de koffieautomaat bij de AH to Go, werd de overstaptijd een flink stuk korter en haalden we de trein nog net.
Na een rustige treinreis waren we rond kwart over 9 op Antwerpen-Centraal. Omdat we dus maar treinkaartjes hadden tot en met Mortsel-Deurnesteenweg, kochten we eerst maar tickets van Antwerpen-Berchem naar Brussel.
Hierna gingen we even buiten kijken.
Het eerste wat we zagen was een aantal hybride Citea’s, waarvan er één voor het station stond:
Afbeelding

Over de Carnotstraat kwam een losse PCC als lijn 11 aangereden:
Afbeelding

Inmiddels was lijn 12 ook de keerlus opgereden en dit bleek een Gentse PCC te zijn. :D
Voor het Antwerpse Centraal Station kon mb90 dus deze “exoot” fotograferen:
Afbeelding

Hierna liepen we nog even premetrostation Astrid in, maar helaas stopte lijn 10 richting Wijnegem helemaal vooraan het perron, dus was een foto niet mogelijk. Hierop liep mb90 maar richting het station om daar nog even rond te kijken.
Ik ging naar het andere perron en had daar geluk: lijn 10 richting Schoonselhof stopte juist niet helemaal vooraan en het was ook nog eens een Albatros:
Afbeelding

Hierna liep ik via een ondergrondse parkeergarage terug naar het station.
We namen de S1 richting Brussel-Zuid, die na Antwerpen-Berchem goed was gevuld met scouts.
Op Mortsel-Deurnesteenweg stapte ik snel even uit de trein, zodat mb90 mij op de foto kon zetten :P :
Afbeelding

Ik stapte snel weer in, waarmee ik de enige uit- en instapper op dit station was. ;)
We reden verder naar Brussel en stapten op Brussel-Centraal uit. Hier kochten we in het metrostation eerst een dagkaart à €7,50, waarna we na enig zoeken het ontwaardingstoestel vonden.
Omdat mb90 graag met tramlijn 44 mee wilde en ik met tramlijn 39, gingen we met metrolijn 1 naar Montgomery, wat het beginpunt van beide lijnen is.
Bij aankomst bij de tramhalte stond lijn 39 al klaar, dus namen we die tram.
Net voor de halte Trammuseum werd er in het Frans iets omgeroepen, wat erin resulteerde dat alle reizigers, met uitzondering van mb90 en mijzelf, opstonden en naar de deur liepen.
Ik stond daarom ook maar op, om aan de bestuurster te vragen wat ze nu precies zei. Het kostte enige moeite, maar ze wist met behulp van Nederlandse woorden te zeggen dat we bij Trammuseum moesten overstappen op de tram die voor de onze stond.
Dat deden we dus maar en na een leuke rit, die deels over een oude spoorlijn voert, kwamen we aan bij het eindpunt Ban-Eik, alwaar mb90 de tram op de foto kon zetten:
Afbeelding

Hierna overwogen we nog om naar Tervuren (het eindpunt van lijn 44) te lopen, maar vanwege de regen besloten we dat toch maar niet te doen. In plaats daarvan namen we lijn 39 terug naar het Trammuseum.
Vrijwel meteen na aankomst kwam lijn 44 eraan, maar we besloten de tram van 20 minuten later te nemen zodat we daar nog wat konden fotograferen:
Afbeelding

Afbeelding

Niet veel later kwam lijn 8 richting Louiza eraan, die met een bijzonder gekleurde tram reed:
Afbeelding

Ook lijn 8 richting Roodebeek kwam nog langs. Mb90 fotografeerde die tram voor de halte…:
Afbeelding

….en ik erna:
Afbeelding

Om de bussenliefhebbers tevreden te houden, fotografeerde mb90 ook nog buslijn 36 :P :
Afbeelding

Hierna zocht hij het wat hogerop en kon hij tramlijn 39 fotograferen, met rechts het Trammuseum en de stelplaats:
Afbeelding

Met een nogal drukke lijn 44, vooral dankzij de scouting, reden we naar het eindpunt Tervuren Station (wat geen station meer is):
Afbeelding

De entree van deze halte is zeker bijzonder te noemen:
Afbeelding

Met lijn 44 gingen we terug naar de halte Duivenschieting, die in het bos (en tussen de N3) ligt.
Hier konden we eerst lijn 44 richting Tervuren op de foto zetten:
Afbeelding

Afbeelding

En vervolgens ook de tram richting Montgomery:
Afbeelding

Afbeelding

Met deze tram gingen we weer terug naar het Trammuseum en ditmaal stapten we over op lijn 8 richting Louiza. Na een mooie rit door onder andere Bosvoorde en Boondaal kwamen we aan bij de halte Legrand. Dit is het beginpunt van lijn 93, die tot en met Louiza hetzelfde rijdt als lijn 8. Omdat we hierna met lijn 93 verder wilden reizen, stelde mb90 voor om op deze, best wel fotogenieke, halte al over te stappen. Ik was echter eigenwijs en beweerde dat dat later ook nog wel kon, dus bleven we zitten. Dat bleek echter al gauw een verkeerde keuze, want de Louizalaan bleek verder allesbehalve fotogeniek. :(
Uiteindelijk stapten we bij de halte Stefania uit, waar tenminste nog enigszins goede foto’s te maken waren:
Afbeelding

Met lijn 93 gingen we naar de halte Poelaert, waar een uitzichtpunt is over het lage deel van Brussel:
Afbeelding

Ook was de Basiliek voor het Heilig Hart in Koekelberg te zien:
Afbeelding

Mb90 kon hier een mooie panoramafoto maken:
Afbeelding

De tramhalte Poelaert heeft een bijzondere sporenligging: op de buitenste sporen stoppen de lijnen 92 en 93 en de binnenste sporen dienen als opstelsporen voor de lijnen 8 en 97, die één halte eerder, bij Louiza, eindigen.
Deze foto van mb90 laat de situatie goed zien:
Afbeelding

Lijn 97 was de enige lijn die we die dag zagen die met de dubbelgelede PCC’s van het type 7900 reed:
Afbeelding

Op het Poelaertplein staat een standbeeld dat gecombineerd kon worden met twee trams:
Afbeelding

Aan het begin van de Regentschapsstraat kon mb90 mooi zijn telelens gebruiken :pos: :
Afbeelding

Dezelfde tram, maar dan iets dichterbij:
Afbeelding

Een andere tram, nog iets dichterbij:
Afbeelding

Op het Poelaertplein komt ook Citybus 33, die met elektrische bussen van Solaris rijdt:
Afbeelding

Hierna gingen we met tramlijn 93 verder naar de halte Gillon, waar we een mooie fotostandpunt vonden in combinatie met de Koninklijke Sint-Mariakerk.
Mb90 zette eerst lijn 92 op de foto:
Afbeelding

Waarna ik lijn 93 fotografeerde:
Afbeelding

Met lijn 93 gingen we verder naar het eindpunt Stadion. Onderweg werd het steeds drukker in de tram, met name na de halte Liedts, waar een markt was. Na het tramknooppunt Kerkhof van Jette was het wel vrij rustig in de tram.
Bij het eindpunt Stadion stapten we uit en daar kon mb90 de tram nog eens fotograferen:
Afbeelding

Precies aan de andere kant van het kruispunt zat een frituur, dus gingen we eerst frieten eten. We hadden alleen de grootte van de porties wat onderschat, dus we zaten goed vol. :')
Na het eten wilden we vanaf de halte Koning Boudewijn buslijn 84 richting Berchem Station nemen. We waren ruim op tijd bij de halte, maar dat was niet eens nodig, want de bus kwam uiteindelijk met tien minuten vertraging aangereden. Toch wel opvallend, gezien het feit dat Koning Boudewijn pas de eerste tussenhalte is.

Met de vertraagde buslijn 84 gingen we naar de halte Dikke Beuk, waar we wilden overstappen op tramlijn 9. Door de vertraging was die overstap precies 14 minuten.
Tramlijn 9 is de jongste volledig nieuwe tramlijn van Brussel en gaat vanaf metrostation Simonis via het UZ Brussel naar de halte Dikke Beuk. In 2020 zal de lijn verlengd worden naar Koning Boudewijn en op een later moment naar de Heizel.
We hoefden niet lang te wachten tot de aankomende lijn 9 eraan kwam en, met behulp van zijn telelens, kon mb90 deze tram fotograferen bij de uitstaphalte (met het keerspoor):
Afbeelding

Omdat de vorige lijn 84 tien minuten te laat was, kon de volgende lijn 84 ook nog op de foto tijdens het wachten:
Afbeelding

Niet veel later kwam lijn 9 aangereden:
Afbeelding

Met deze tram gingen we naar de voorlaatste halte, Broustin, waarvandaan we naar de Basiliek van het Heilig Hart liepen. Na een rondje rond de kerk vonden we het meest geschikte fotostandpunt:
Afbeelding

We liepen naar de halte Bossaert-Basiliek, alwaar mb90 de tegemoetkomende tramlijn 19 op de foto kon zetten:
Afbeelding

Met tramlijn 19 gingen we naar metrostation Simonis, wat een behoorlijk gecompliceerd metrostation is. :P Gelukkig stond alles goed aangegeven en dus gingen we met metrolijn 2 via Weststation naar het Zuidstation.
Op station Brussel-Zuid zagen we dat er snel een TGV naar Lyon zou vertrekken en die wilden we graag op de foto zetten. Toevallig stond er nog een Thalys naast ook:
Afbeelding

Achter de TGV stond nog een TGV, maar die had een bloedneus. :P :
Afbeelding

Twee perrons verderop stond een MW 41 klaar als L-trein naar Opwijk:
Afbeelding

De laatste foto is door mb90 gemaakt en toont de trein die ons weer naar Nederland zou brengen:
Afbeelding

We vertrokken met ongeveer 6 minuten vertraging en dat was ook precies de overstaptijd die we op Rotterdam Centraal zouden hebben. Onderweg hielden we dus steeds goed bij of de vertraging zou oplopen, want dan zou het handiger zijn om via Dordrecht terug naar huis te gaan.
Uiteindelijk was de vertraging in Breda alweer tot 0 gereduceerd, waardoor we om 20:50 aankwamen op Rotterdam Centraal. Hierna restte nog slechts een kort treinritje naar Rotterdam Zuid, waarna deze dag ten einde kwam.
Laatst gewijzigd door Meltrain op za 04 mei 2019, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Bericht door Ardan »

Leuk verslag, fraaie foto's! Ik wist niet dat de lijnen 39 en 44 van die leuke Überlandstraßenbahnen waren door de bossen enzo. Volgende keer maar eens gaan verkennen :pos:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Bericht door ArrivaBas »

Meltrain schreef:Ook was de Basiliek voor het Heilig Hart in Koekelberg te zien:
https://live.staticflickr.com/65535/469 ... 75f9_c.jpg
Wat is er met die flat gebeurd? Verder leuke foto's. :)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Bericht door bjorn keith »

Leuk verslag met mooie foto's en veel bekende plekjes! :D Lijn 44 is inderdaad de moeite waard. Lijn 39 heb ik nog nooit gedaan, maar ziet er ook leuk uit.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Bericht door isadora »

Mooi verslag Meltrain en mb90. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Bericht door Jef400 »

Herkenbare beelden, en dat Montgomery vind ik ook wel een vreemd punt hoor.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Bericht door waldo79 »

Onderhoudend verslag. Die tramrit door de bossen lijkt me bijzonder, dat zie je in Nederland niet.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag.
Tele opnamen geven altijd een gaaf effect.
De foto's onder de bomen zijn geweldig
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Bericht door Milco »

Leuke foto's!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje... maareh, op de foto zonder stationsbordje voor have an adventure, dat was niet de bedoeling toch? :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Bericht door PHS »

Zeer fraaie foto's :pos:
Meltrain schreef:Twee perrons verderop stond een MW 41 klaar als L-trein naar Opwijk:
Weet iemand waarom een MW41 als L-trein naar Opwijk wordt ingezet, want het traject naar Dendermonde is toch volledig geëlektrificeerd? Of behoort dit weer tot de raadselen van de NMBS? :X
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de leuke reacties, ook namens mb90. :)
ArrivaBas schreef:
Meltrain schreef:Ook was de Basiliek voor het Heilig Hart in Koekelberg te zien:
https://live.staticflickr.com/65535/469 ... 75f9_c.jpg
Wat is er met die flat gebeurd? Verder leuke foto's. :)
Welke flat bedoel je?
Daniel schreef:Leuk verslagje... maareh, op de foto zonder stationsbordje voor have an adventure, dat was niet de bedoeling toch? :P
Het stationsbordje stond te ver weg. :oops: Wel heeft mb90 nog een foto gemaakt waarin ik in de trein zit en het stationsbordje op de achtergrond zichtbaar is, maar op die foto sta ik dus niet op het perron.
PHS schreef: Weet iemand waarom een MW41 als L-trein naar Opwijk wordt ingezet, want het traject naar Dendermonde is toch volledig geëlektrificeerd? Of behoort dit weer tot de raadselen van de NMBS? :X
Ik vond het ook al raar en een MW 41 op Brussel-Zuid is volgens mij ook bijzonder zeldzaam.
De trein reed overigens via Brussel-West en was niet op de vertrekstaten te vinden. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Bericht door Suus »

Er zijn een paar weekenden werkzaamheden geweest tussen Dendermonde en Opwijk, waarbij de bovenleiding werd uitgeschakeld. Opwijk was op één spoor bereikbaar maar stond stroomloos, dus reed de dienst met MW41. De doorkoppeling in Brussel-Zuid verviel, want MW41 mag niet de Noord-Zuid-Verbinding in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Bericht door Anne »

Mooi verslag. Realiseer mij dat ik al weer veel te lang (3 jaar) niet in Antwerpen en Brussel ben geweest.
Staat zeker op de planning vanwege de Gentse wagens in Antwerpen en de fraaie 7900-en in Brussel met hun zeer luxe stoelen; groot contrast met de bankjes in de 7700-en.

De spoorlijn van Ban Eik naar Tervuren is nog deels af te lopen. In Tervuren vanaf het trameindpunt nog iets de Leuvensesteenweg stad uit aflopen en je komt bij het oude station van Tervuren. Hier staat ook nog wat spoormaterieel; in ieder geval nog toen ik er was en volgens dit beeld.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Bericht door trolly »

Meltrain schreef:
ArrivaBas schreef:
Meltrain schreef:Ook was de Basiliek voor het Heilig Hart in Koekelberg te zien:
https://live.staticflickr.com/65535/469 ... 75f9_c.jpg
Wat is er met die flat gebeurd? Verder leuke foto's. :)
Welke flat bedoel je?
Waarschijnlijk de flat die dwars op de kijkrichting staat. Die heeft in het midden, boven de turquoise wand van de flat ervoor, een donkere vlek die aan brandschade zou kunnen doen denken. Als ik het goed zie wordt dat effect veroorzaakt door een steiger met een lichtgrijs transparant steigerdoek.

Oh, en als je Brussel in het Engels schrijft mag je er een s achter zetten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Meltrain & mb90 on Tour #14: Have An Adventure in Brussel [42 foto's]

Bericht door julsteren »

Mortsel-Deurnesteenweg, tram 39 en 44, ik voel me helemaal thuis *O* bedankt voor dit leuke verslag!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten