De mini aanbesteding
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: De mini aanbesteding
In de praktijk valt de hoeveelheid werk wel mee, in ieder geval nu de schaal van de concessie (nog) zo klein is. (Als je al mijn extra designtechnische fratsen niet meerekent die niet nodig zijn. :X :') )
Verschillende dagsoorten zijn essentieel om ook de variatie te creëren die nodig is om daadwerkelijk creativiteit met plannen toe te staan en scherpe inzendingen mogelijk te maken. Ik zou ze zeker niet weghalen om die reden. Het spel zou minder leuk zijn om aan te werken (op z'n minst vanuit mijn oogpunt) als dit weg valt, en het zou competitie er lastig maken.
Verschillende dagsoorten zijn essentieel om ook de variatie te creëren die nodig is om daadwerkelijk creativiteit met plannen toe te staan en scherpe inzendingen mogelijk te maken. Ik zou ze zeker niet weghalen om die reden. Het spel zou minder leuk zijn om aan te werken (op z'n minst vanuit mijn oogpunt) als dit weg valt, en het zou competitie er lastig maken.
Ik blub in het Drecht.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: De mini aanbesteding
Update: De tweede geldige inschrijving is binnen, aangeleverd door busbedrijf Pieper! Het wordt dus geen automatische gunning aan DAB. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: De mini aanbesteding
Je moet wel een echte aardappel zijn om zo'n naam te bedenken. :') _O-
Leuk om te zien dat ik niet de enige ben.
Leuk om te zien dat ik niet de enige ben.
Ik blub in het Drecht.
Re: De mini aanbesteding
Ja of uit de regio van Emmen (nieuw-schoonebeek) komen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pieper_(busonderneming)
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Pieper
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pieper_(busonderneming)
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Pieper
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: De mini aanbesteding
Ben ik ookDrechtBlub schreef:Je moet wel een echte aardappel zijn om zo'n naam te bedenken. :') _O-
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: De mini aanbesteding
Update: De derde geldige inschrijving is binnen, aangeleverd door busbedrijf PHS bus!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: De mini aanbesteding
DrechtBlub: DAB-Bus
BrengMe: Pieper
PHS: PHS-Bus
Nu ben ik ook benieuwd met welke kleurstellingen jullie komen.
BrengMe: Pieper
PHS: PHS-Bus
Nu ben ik ook benieuwd met welke kleurstellingen jullie komen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: De mini aanbesteding
Een kleurstelling/Liverij was niet verplicht dus dat had ik niet gedaan, maar dat kan ik wel doen als je dat wil Jef400. Ik heb nog wel wat tijd over denk ik, Ik ga aan de slag.
Ik blub in het Drecht.
Re: De mini aanbesteding
Alleen als jij het wilt. Ik ben zelf enkel benieuwd wat de virtuele fappers te fappen hebben namelijk ;-)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: De mini aanbesteding
Ik ben nou niet bepaald goed met foto editing en ik kan ook niet echt goede templates vinden voor de bus om mee te werken, Ha Ha Ik zie nog wel wat ik doe.
Ik blub in het Drecht.
Re: De mini aanbesteding
Als je geen kleurstelling hebt ontworpen, welke designtechnische fratsen heb je dan uitgehaald?
Een kleurstelling voor busbedrijf Pieper? Meh, ga ik niet de moeite voor doen. Kijk maar op internet, er zijn er al genoeg
Een kleurstelling voor busbedrijf Pieper? Meh, ga ik niet de moeite voor doen. Kijk maar op internet, er zijn er al genoeg
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: De mini aanbesteding
Nette opmaak in Excel, lijnennetkaart, extratjes die technisch niet nodig zijn, daadwerkelijke kleurstelling was daar alleen niet één van.
Ik blub in het Drecht.
Re: De mini aanbesteding
Ik verwacht natuurlijk wel dat de verliezende partijen in bezwaar gaan om het zo realistisch mogelijk te houden :Y
Re: De mini aanbesteding
Oh, maar dat heb ik ook gedaan. Niet voor de lol, maar puur voor het overzicht.DrechtBlub schreef:Nette opmaak in Excel, lijnennetkaart, extratjes die technisch niet nodig zijn, daadwerkelijke kleurstelling was daar alleen niet één van.
Re: De mini aanbesteding
Ik zie bij de reizigersaantallen twee keer 2-6 staan. Kan ik aannemen dat alle reizigersaantallen die niet naar 6 zijn voor beide richtingen gelden? Dus als er 30 staat, 30 per richting op elk tijdstip. Verder missen er een aantal dingen (bijv 1-4). Is dat dan gewoon nul?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: De mini aanbesteding
Dat was inderdaad een foutje, moest maar 1x 2-6 zijn. Maar de nummers gelden per richting behalve als er spitsrichting bij staat. Als er geen nummers worden genoemd ga dan uit van 0 reizigers.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: De mini aanbesteding
Ik zie ook veel geel op de kaart. Ik zie staan geel = kantorengebied maar vervolgens staat er dat dat niet op de kaart aanwezig is..
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: De mini aanbesteding
Dat is oranje = winkelgebied
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: De mini aanbesteding
Update: Twee nieuwe geldige biedingen voor de concessie stadsvervoer Heelwoud zijn binnengekomen van Stadsvervoer Heelwoud en Empresa de Transporte Ficticia (ETF).
Voorproefje aanbesteding jaar 2 (vanaf 1 juni 2019)
Inmiddels ben ik bezig geweest met het verdere verloop van het spel. De volgende elementen worden waarschijnlijk toegevoegd:
Voorproefje aanbesteding jaar 2 (vanaf 1 juni 2019)
Inmiddels ben ik bezig geweest met het verdere verloop van het spel. De volgende elementen worden waarschijnlijk toegevoegd:
- Er is een mogelijkheid om bezwaar te maken tegen mijn uitslag, maar dit gaat wel ten koste van het geld wat je kan besteden aan materieel voor de eerstkomende aanbesteding. Nadere details volgen.
- Meer flexibiliteit door het zelf aanwijzen van nieuwe halteplaatsen in bepaalde gebieden. De gemeente geeft wel aan waar zij bereid is om haltes aan te leggen en tegen welke kosten.
- Onderhandelen met naburige vervoerders over een goed afgestemde dienstregeling. Zo zijn er enkele lijnen van Transevia die van Klokbekerstad naar de hoofdstad Sint Gallius rijden. In de volgende aanbesteding moet de winnende vervoerder deze lijnen samen met Transevia uitvoeren.
- Klokbekerstad heeft een station met treintijden waarvoor bij minder frequent rijdende lijnen een aansluiting wordt geadviseerd.
- De winnaar van het stadsvervoer van Heelwoud moet een vervoersplan inleveren vóór 1 juli 2019. Heelwoud krijgt o.a. enkele nieuwe haltes, een hogeschool en een uitgebreid industrieterrein. Ook het dorpje Oker valt onder de stadsdienstconcessie. Hierbij veranderen ook de reizigersstromen. Mocht de winnende vervoerder dit niet willen/kunnen dan mag iemand anders de vervoerder opkopen.
- Tussen de steden geldt een andere schaal voor de rijtijden (sneller).
- Spoiler: show
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: De mini aanbesteding
Een aantal vraagjes over de preview:
- Hoe gaat die onderhandeling met andere vervoerders er uit zien, of weet je dit nog niet?
- Bevat deze concessie dan het stadsvervoer van klokbekerstad en het streekvervoer in deze regio? Begrijp ik het goed als stadsdienst Heelwoud apart blijft?
- Zijn dit alle wegen tussen de steden? In de meeste plekken in Nederland heb je zo-nodig toch écht wel méér opties, al zijn deze meestal niet super praktisch.
- Komt er ook de mogelijkheid voor belbussen en buurtbussen in de nieuwe concessie? (Dit is op zich niet super lastig in te voeren door een zeer lage DRU weging bij belbusse, al zal je voor buurtbussen wél voor realistische limieten moeten zorgen, vrijwilligers komen niet uit het niks lopen.)
- Heb je eventueel hulp nodig met een catalogus van bussen die gekocht kunnen worden voor de concessie? Ik zou hier graag mee willen helpen als dat nodig is en ik heb de tijd vrij om een aardig uitgebreide lijst mogelijke bussen samen te stellen. (Dit zou mij in principe geen voordeel moeten geven in een bieding, immers veranderd het opzoeken hier van verder niks aan de kosten, kwaliteit en efficiëntie van de bussen.)
- Wat betekenen de paarse lijnen op de kaart, zijn dit tramlijnen of busbanen (Trolleybus? )?
- Wellicht is het leuk om één of meerdere optionele bedieningen te hebben in de concessie, zoals kastelen en recreatiegebieden, dit is immers in het echt vaak ook zo.
Ik blub in het Drecht.
Re: De mini aanbesteding
Goed bezig, er zitten interessante ideeën tussen en ik ben benieuwd naar de tweede aanbesteding. De kaart belooft al veel goeds :Dregenmaker schreef:Inmiddels ben ik bezig geweest met het verdere verloop van het spel. De volgende elementen worden waarschijnlijk toegevoegd:
Maar als ik je een klein advies mag geven: pas op met te veel wijzigingen in één keer. Je wil de volgende keer een flinke aanbesteding op touw zetten, dus ik zou niet te veel nieuwe onderdelen toevoegen aan het spel. Budgetten, bezwaar, onderhandelen en opkopen van andere vervoerders kun je namelijk altijd nog toevoegen bij een nieuwe aanbesteding.
Dit lijkt mij overigens wel een vrij belangrijke. Zorg je er ook voor dat de rijtijden straks iets beter afgestemd zijn op de schaal van de kaart en de stadsgrootte, i.p.v. alleen tussen de steden? Want als ik op de kaart kijk zou bijvoorbeeld een ritje universiteit naar station Klokbekerstad ongeveer een uur duren met de huidige rijtijden :')regenmaker schreef:Tussen de steden geldt een andere schaal voor de rijtijden (sneller).
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: De mini aanbesteding
- Ik wil inderdaad niet te veel nieuwe elementen in een keer toevoegen. Ik zit nu te denken aan het nieuwe rijtijdensysteem, vervoersplan en zelf te plaatsen haltes.
- Het rijtijdensysteem wordt waarschijnlijk opnieuw vormgegeven. Ik wil zelf de rijtijden aangeven tussen de haltes in plaats van dat je ze moet meten. Nadeel hiervan is dat ik waarschijnlijk niet alle verschillende combinaties aan haltes kan afdekken met dit systeem. Ik zie nu in ieder geval nogal wat verschil in rijtijden. :X
- @Drechtblub: een catalogus voor de volgende aanbesteding is inderdaad wel handig. Ik wil ook Solaris, Iveco en Volvo toevoegen. Daarnaast ook 8-persoonsbussen.
- Bij de volgende aanbestedingen krijgt iedereen 4 dagen de tijd om vragen te stellen over de kaart en concessie-eisen. De eisen en kaart kunnen zo nodig worden bijgesteld op de vijfde dag. Daarna ga ik geen vragen meer beantwoorden.
- De concessie van juni beslaat het streekvervoer in de regio en het stadsvervoer van Klokbekerstad. Het stadsvervoer van Heelwoud blijft inderdaad een aparte concessie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: De mini aanbesteding
Terwijl ik druk bezig ben met het indienen van de aanbesteding van de huidige concessie... of niet, misschien heb ik mijn aanbesteding al lang ingediend, en zeg ik dit alleen maar om mijn concurrenten op een dwaalspoor te brengen , toch maar alvast reageren op de vervolg van dit spel:
Het lijkt me goed om meer vrijheid te geven in welke haltes vervoerders wel/niet bedienen. Maar maak het niet te lastig...
Maak het spel ook vooral niet te complex! Voor mij zit de stadsdienst van Heelwoud op het randje van complexiteit. Als de concessie/het spel veel complexer wordt doe ik waarschijnlijk niet meer mee. Dan kan ik net zo goed werk gaan zoeken bij een stadsvervoerder en dit in het echt gaan doen, i.p.v. als hobby. Probeer een balans te zoeken tussen de complexiteit en de tijd die je ons geeft om in te schrijven. Eventueel kun je ook afwisselen tussen de ene keer een wat grotere complexe concessie voor de echte hobbyisten en puzzelaars en de andere keer een kleinere wat laagdrempelige concessies om zo ook de kans te geven aan 'kleine vervoerders' (of ook wel nieuwe forumgebruikers) om mee te doen. Of unieke features per concessie i.p.v. een opstapeling van nieuwe features. Bijvoorbeeld het stadsvervoer in Klokbekerstad ligt veel gevoeliger, dus bij deze concessie is het wél mogelijk om bezwaar aan te tekenen, bij andere concessies niet. Of bijvoorbeeld in regio Noordlanden, schrijft de vervoersautoriteit voor dat je maar één bepaalde soort bus mag gebruiken. En bijvoorbeeld in de regio Boslanden speelt milieu een belangrijkere rol, waar dat bij andere concessies verwaarloosd wordt.
En tenslotte, wil je dit spel ook een keer gaan toepassen op de echte omgeving of wil je het bij fictieve concessies houden? Dat eerste zou misschien een extra motivatie kunnen zijn voor vervoersbedrijven om net even iets beter hun best te doen, maar maakt het wel moeilijker voor jou om eisen te stellen die niet conflicterend zijn met de werkelijkheid.
Het lijkt me goed om meer vrijheid te geven in welke haltes vervoerders wel/niet bedienen. Maar maak het niet te lastig...
Dit levert alsnog een hele lijst met allemaal haltes. In plaats daarvan kun je ook zeggen: 'De volgende kernen moeten minstens één halte hebben binnen 500 meter van de kern', als de vervoerder meer haltes binnen die kern bediend dan levert dat bonuspunten op. Of zoiets. Of je neemt in de kaart op waar de huidige haltes zijn en je stelt een bepaald vast bedrag beschikbaar voor het aanleggen van nieuwe haltes.De gemeente geeft wel aan waar zij bereid is om haltes aan te leggen en tegen welke kosten.
Alsjeblieft niet! Ik zei het als grapje dat ik bezwaar wilde maken als ik het niet eens zou zijn met de uitslag, maar ik meende het niet echt. Dat dit in het echt gebeurd is al verschrikkelijk genoeg, dat hoeven we in een spel niet nog eens na te bootsen. Ik zou het in ieder geval verschrikkelijk vinden als ik een concessie heb gewonnen, en er dan na een bezwaarperiode toch nog iemand anders met de concessie vandoor gaat. En andersom ook niet: als iemand de concessie heeft gewonnen, dan ga ik niet als nog zitten stoken tot ik de concessie wel heb gewonnen, zo wil ik het spel niet spelen. Het blijft natuurlijk ook allemaal maar een spelletje!Er is een mogelijkheid om bezwaar te maken tegen mijn uitslag, maar dit gaat wel ten koste van het geld wat je kan besteden aan materieel voor de eerstkomende aanbesteding. Nadere details volgen.
Dit lijkt mij goed. Kun je niet gewoon per linkje in de kaart een reistijd aangeven i.p.v. per halte-halte relatie? Daarmee maak je het jezelf en ook ons volgens mij een stuk makkelijker en dan maakt het ook niet uit waar mensen nieuwe haltes aanleggen.Het rijtijdensysteem wordt waarschijnlijk opnieuw vormgegeven. Ik wil zelf de rijtijden aangeven tussen de haltes in plaats van dat je ze moet meten. Nadeel hiervan is dat ik waarschijnlijk niet alle verschillende combinaties aan haltes kan afdekken met dit systeem. Ik zie nu in ieder geval nogal wat verschil in rijtijden.
Zie je al voor je hoe je dit wilt doen? Als je een samenwerkings-element in het spel wilt brengen kun je ook overwegen om een constructie te verzinnen waarbij vervoerder X op concessie A inschrijft en vervoerder Y op concessie B en vervoerder X en Y samen met een pakket moeten komen om de lijnen tussen A en B vorm te geven.Onderhandelen met naburige vervoerders over een goed afgestemde dienstregeling. Zo zijn er enkele lijnen van Transevia die van Klokbekerstad naar de hoofdstad Sint Gallius rijden. In de volgende aanbesteding moet de winnende vervoerder deze lijnen samen met Transevia uitvoeren.
Maak het spel ook vooral niet te complex! Voor mij zit de stadsdienst van Heelwoud op het randje van complexiteit. Als de concessie/het spel veel complexer wordt doe ik waarschijnlijk niet meer mee. Dan kan ik net zo goed werk gaan zoeken bij een stadsvervoerder en dit in het echt gaan doen, i.p.v. als hobby. Probeer een balans te zoeken tussen de complexiteit en de tijd die je ons geeft om in te schrijven. Eventueel kun je ook afwisselen tussen de ene keer een wat grotere complexe concessie voor de echte hobbyisten en puzzelaars en de andere keer een kleinere wat laagdrempelige concessies om zo ook de kans te geven aan 'kleine vervoerders' (of ook wel nieuwe forumgebruikers) om mee te doen. Of unieke features per concessie i.p.v. een opstapeling van nieuwe features. Bijvoorbeeld het stadsvervoer in Klokbekerstad ligt veel gevoeliger, dus bij deze concessie is het wél mogelijk om bezwaar aan te tekenen, bij andere concessies niet. Of bijvoorbeeld in regio Noordlanden, schrijft de vervoersautoriteit voor dat je maar één bepaalde soort bus mag gebruiken. En bijvoorbeeld in de regio Boslanden speelt milieu een belangrijkere rol, waar dat bij andere concessies verwaarloosd wordt.
En tenslotte, wil je dit spel ook een keer gaan toepassen op de echte omgeving of wil je het bij fictieve concessies houden? Dat eerste zou misschien een extra motivatie kunnen zijn voor vervoersbedrijven om net even iets beter hun best te doen, maar maakt het wel moeilijker voor jou om eisen te stellen die niet conflicterend zijn met de werkelijkheid.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten