Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Jup.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Aking »

Demense willen een nachtmetro in Damsco blijkbaar...
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Cas »

Net zo'n 'Nacht'metro als in Rotterdam, of eentje waar je dadelijk iets aan hebt in de nacht?
請勿靠近車門
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Nachtmetro als in nachtbus......de hele nacht dus.... Of je er wat aan hebt, hangt af hoe ver je van een metrostation afwoont.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Een nachtmetro zou verschillende nadelen van de nachtbus kunnen oplossen en de economische toegankelijkheid in de periferie verbeteren.
Wat zou de petitionist in vredesnaam bedoelen met "economische toegankelijkheid", en waarom wil hij dat 's nachts?
Een nachtmetro zou verschillende nadelen van de nachtbus kunnen oplossen en de economische toegankelijkheid in de periferie verbeteren. Wij roepen de GVB en de gemeente op om dit te introduceren. Dus als u ook een nachtmetro wilt zien rijden in uw buurt, zet dan uw handtekening voor deze petitie.
Hear hear. Met name inwoners van Amsterdam West beveel ik van harte aan te tekenen. Als er eenmaal een nachtmetro rijdt wordt de kans op dagexploitatie namelijk ook groter.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik interpreteer dit toch vooral als "mijn stamkroeg staat aan de Nieuwmarkt en ik moet veel te ver lopen naar een nachtbus die er veels te lang over doet om via allerlei rare omwegen naar waar ik woon te komen dus stemvee op het interwebs doe es effe op mijn voorstel stemmen dan verzin ik er wel wat logisch klinkende, maar oneigenlijke argumenten bij".
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

trolly schreef:
Een nachtmetro zou verschillende nadelen van de nachtbus kunnen oplossen en de economische toegankelijkheid in de periferie verbeteren.
Wat zou de petitionist in vredesnaam bedoelen met "economische toegankelijkheid", en waarom wil hij dat 's nachts?
Ik denk dat ie bedoelt dat nachtbuskaartjes tyfusduur zijn, en dat als de metro langer doorrijdt de frietkraampjes bij de metrostations in de Bijlmer langer open kunnen blijven. Hij heeft wel gelijk.

Trouwens wel vaag dat de metro nog steeds zo vroeg stopt met rijden. Zeker nu al die nieuwe hotels ver uit de stad langs metrolijnen neergezet zijn is er echt nog wel vervoersvraag na 0:28 :N
We kunnen er niet meer Onderuit
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Wie zegt dat een nachtmetrokaartje niet tyfusduur gaat zijn?
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Littlebusdriver »

P + R Noord is alleen te bereiken met metro 52. Dus je móet de laatste metro halen om nog bij je auto te komen. Op zaterdagnacht is voor 1 uur weg uit de stad best wel vroeg.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

Het metroverkeer op de lijnen 50, 51, 53 en 54 ligt stil vanwege spoorlopende Ajax-supporters.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Littlebusdriver schreef:P + R Noord is alleen te bereiken met metro 52. Dus je móet de laatste metro halen om nog bij je auto te komen. Op zaterdagnacht is voor 1 uur weg uit de stad best wel vroeg.
Volgens het nachtnetkaartje worden bushaltes in de buurt wel nog aangedaan door het nachtbusnet. Dus ietsje verder lopen, maar ook in de nachtelijke uurtjes kom je heus nog wel bij je autootje. Moeten ze je wel Bob noemen...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Frank93 schreef:Het metroverkeer op de lijnen 50, 51, 53 en 54 ligt stil vanwege spoorlopende Ajax-supporters.
Dat treft. Alargule heeft net op een ander forum gezegd dat hij weinig over metroproblemen hoort, dus dat is ook weer geregeld.
Alargule schreef:Ik interpreteer dit toch vooral als "mijn stamkroeg staat aan de Nieuwmarkt en ik moet veel te ver lopen naar een nachtbus die er veels te lang over doet om via allerlei rare omwegen naar waar ik woon te komen dus stemvee op het interwebs doe es effe op mijn voorstel stemmen dan verzin ik er wel wat logisch klinkende, maar oneigenlijke argumenten bij".
Lijkt me een correcte analyse. Zou hij in die flat in Noord zitten waarop de favoriete webcam van Jan. stond? Je weet wel, die optimist van "dat we dit mee mogen maken" :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Nee, hij woont in Reigersbos. Last time I checked lag dat niet in Noord. Of er wel een bos is met reigers durf ik niet te zeggen.

En Jan. ...tja. Die Jan. toch.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Een bos wellicht niet, maar er zullen ongetwijfeld reigâhs in de weilanden bij Noord rondlopen.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Volgens mij ben je in de war met ooievaars, Hainje. Of hagenezen dan toch.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Ooievaars ben toch gewoon reigâhs in vermomming? En die Randstad is toch allemaal hetzelfde? De Haag, Amsterdam, Rotterdam, Haarlem, gewoon één pot nat.
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik vond het al heel wat eigenlijk dat op de M52 de laatste metro van de dag om 1 uur gaat :')

Metroverkeer op de M50-4 wordt weer opgestart schrijft AT5. Voor de veiligheid was de stroom van de derde rail afgehaald. Spoorlopers waren bij Van der Madeweg dus als je daar de stroom eraf haalt heb je blijkbaar het hele oude net te pakken.
Ik doe ook maar wat
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Littlebusdriver »

Alargule schreef:
Littlebusdriver schreef:P + R Noord is alleen te bereiken met metro 52. Dus je móet de laatste metro halen om nog bij je auto te komen. Op zaterdagnacht is voor 1 uur weg uit de stad best wel vroeg.
Volgens het nachtnetkaartje worden bushaltes in de buurt wel nog aangedaan door het nachtbusnet. Dus ietsje verder lopen, maar ook in de nachtelijke uurtjes kom je heus nog wel bij je autootje. Moeten ze je wel Bob noemen...
Overal bij die P+R staat dat je er alleen met metro 52 kan komen. Als het moet kan ik best een stukje lopen en over een hek klimmen. Maar aantrekkelijk is het zo allemaal niet.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Vind ik sportief van je, en ongetwijfeld dat het in een aangeschoten toestand ook als een reëel alternatief klinkt. Toch raad ik het af.

In plaats daarvan wil ik je, om na het nachtbraken ook nog terug te kunnen keren, een aantal alternatieven aanreiken, waarbij de uitvoering overigens steeds bij jou ligt:
  • Ga op een P+R staan waar je je autootje 's nachts wél nog kunt oppikken.
  • Neem een taxi.
  • Overnacht in een hotel of AirBnB in Amsterdam.
En als het opties voor je zijn:
  • Pak de nachttrein.
  • Crash bij vrienden in Amsterdam op het logeerbed of op de bank.
Kost jou misschien wat meer geld en/of moeite, maar scheelt de maatschappij als geheel een boel extra kosten om de metro ook 's nachts open te houden. Ook de student waarmee deze hele nachtmetrodiscussie begon wil ik aanraden gewoon in de bus te stappen, en als 'm dat echt te smerig is, een fiets te kopen. Die zijn er tegenwoordig ook in elektrische uitvoeringen, waardoor de afstand centrum-Reigersbos geen hindernis meer hoeft te zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Nachtbussen hebben juist als voordeel dat je veel dichter bij huis wordt afgezet, wat in de donkere uren toch wel erg prettig is.

Maarja, omdat de nachtbus al die haltes aandoet moet je voor Reigersbos wel drie kwartier tot een uur in de bus zitten, dat is wel lang. Daarom zitten daar ook geen hotels :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik denk dat je als nachtbraker vooral zo direct mogelijk naar huis wilt (lees: zonder overstappen). Toen ik nog in Diemen woonde (Suus weet volgens mij wel waar), maakte ik regelmatig gebruik van de nachtbus. Dat was nog voordat dat lusje via de A10, A1 en Ouddiemerlaan werd ingevoerd, waardoor ik nog een goed kwartier met de benenwagen voor de boeg had. Maar ik was maar wat blij dát ik 's nachts nog OV had.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Caffer schreef:
trolly schreef:
Een nachtmetro zou verschillende nadelen van de nachtbus kunnen oplossen en de economische toegankelijkheid in de periferie verbeteren.
Wat zou de petitionist in vredesnaam bedoelen met "economische toegankelijkheid", en waarom wil hij dat 's nachts?
Ik denk dat ie bedoelt dat nachtbuskaartjes tyfusduur zijn, en dat als de metro langer doorrijdt de frietkraampjes bij de metrostations in de Bijlmer langer open kunnen blijven. Hij heeft wel gelijk.

Trouwens wel vaag dat de metro nog steeds zo vroeg stopt met rijden. Zeker nu al die nieuwe hotels ver uit de stad langs metrolijnen neergezet zijn is er echt nog wel vervoersvraag na 0:28 :N
Volgens mij is er in Amsterdam best wel gelegenheid om op vrijdag- en zaterdagnacht een uur langer door te rijden, desnoods door de dienstregeling de volgende dag iets later op te stellen als er met onderhoudsroosters problemen ontstaan. Verder zie ik geen noodzakelijkheid om nachtbussen te vervangen. Ze zijn inderdaad duurder en trager dan dagvervoer, maar je kunt ook lopen, fietsen of met de taxi. Er is 's nachts geen essentiële economische of sociale activiteit waarvoor gesubsidieerd openbaar vervoer in het leven geroepen moet worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat denk ik ook. Sowieso op sommige lijnen. De laatste rit van tram 2 kan zelfs doordeweeks nog afgeladen zijn.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Vinny schreef:Volgens mij is er in Amsterdam best wel gelegenheid om op vrijdag- en zaterdagnacht een uur langer door te rijden, desnoods door de dienstregeling de volgende dag iets later op te stellen als er met onderhoudsroosters problemen ontstaan. Verder zie ik geen noodzakelijkheid om nachtbussen te vervangen. Ze zijn inderdaad duurder en trager dan dagvervoer, maar je kunt ook lopen, fietsen of met de taxi. Er is 's nachts geen essentiële economische of sociale activiteit waarvoor gesubsidieerd openbaar vervoer in het leven geroepen moet worden.
Eens. De hele nacht is niet nodig. Voor vrijdag- en zaterdagavond lijkt 2:00 me een nette tijd voor de laatste rit. Als je daarna nog niet onderweg naar huis bent wordt het toch al aantrekkelijker om tot de eerste rit van de volgende dag te wachten. Tenminste...als de eerste rit op zondag wat vervroegd wordt. Nu begint op zondagen alles pas rond 8 uur, wat flink balen is als je met je brakke hoofd met de eerste trein op sloterdijk aankomt om er achter te komen dat je nog 2 uur moet blauwbekken voordat de 50 komt -o-

Ik zou zeggen:
maandag t/m donderdag: 5:00 - 1:00
vrijdag & zaterdag: 5:00 - 2:00
zondag: 6:00 - 0:00

De uren die er bij komen zouden in eerste instantie alleen de metro en een paar belangrijke tramlijnen kunnen gaan rijden met lage frequentie, als het aanslaat kan je het dan gaan uitbreiden. Als je 's nachts werkzaamheden wil uitvoeren eindig je gewoon vroeger/begin je later.
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Vinny schreef:Er is 's nachts geen essentiële economische of sociale activiteit waarvoor gesubsidieerd openbaar vervoer in het leven geroepen moet worden.
Dat ben ik absoluut niet met je eens. Een gezonde demografie is juist zeer gebaat bij nachtelijke sociale activiteit, in een eerder stadium vaak gefaciliteerd door economische activiteiten als horeca en/of ander meer of minder culturele uitgaansvoorzieningen. Je pensioen hangt af van die nachtmetro, Vinny!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 174 gasten