De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Jef400 »

En misschien een heel raar idee. Ik ben in Simcity bezig met een polderprovincie. Zou het mogelijk zijn dat ik daar eens een kaart van maak en naar je opstuur als nieuwe concessie? Daarnaast lijkt het mij grappig om een subdeel van de wiki te reserveren voor de lijnen in deze concessies.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ArrivaBas »

Het staat mij bij dat fictieve lijnen worden afgeketst op de wiki. Ik heb dat ooit geprobeerd met mijn Brabantse megaproject, en kreeg direct een PB van het wikibeheer dat ze dat liever niet hebben. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn 45 »

Dat geldt niet voor alle lijnen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Ik ben bijna klaar met mijn dienstregeling en wat daarbij komt. Ik merk dat het wel dat het tijdrovend is. Wel leuk.
Ik ben alleen bang dat als het spel te complex wordt dat ik het wel leuk ga vinden maar niet te combineren is naast mijn werk. Probeer daar rekening mee te houden.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Ik denk dat het afstemmings-element op andere concessies inderdaad een tik té complex gaat worden.

Ik ben het met Yanaike eens over de wegdelen ritlengte, maar daarvoor zou je wél een precies meetsysteem moeten hebben anders zijn sommige routes random korter dan anderen.

Ik denk tevens dat Yanaike een punt heeft over de complexiteit. Ik denk dat je het niet groter moet gaan pushen dat de voorgestelde kaart (groter met een lagere dichtheid kan wellicht nog, eg. Lange-afstandsbussen concessie a-la wyoming USA) en dat het zéér belangrijk is om op z'n minst zo nu en dan een concessie van de grootte van Heelwoud te houden, immers dit véél toegankelijker is voor de mensen met relatief weinig tijd.
regenmaker schreef:
  • @Drechtblub: een catalogus voor de volgende aanbesteding is inderdaad wel handig. Ik wil ook Solaris, Iveco en Volvo toevoegen. Daarnaast ook 8-persoonsbussen.
Wat wil je dat ik voor je op zoek per bustype als ik zo'n catalogus maak? (standaard) zit- en sta- capaciteit, Prijs, Hoogte, Breedte en Lengte is in ieder geval niet super lastig om op te zoeken aan mijn kant. (Ik denk trouwens niet dat het verstandig is nu al elektrische bussen toe te voegen, het is nog niet super makkelijk om range en laadtijden accuraat mee te rekenen.)
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Hainje »

Als er aanstaande zomervakantie een simulatie van een bestaand gebied hier online komt dan lijkt het mij ook wel leuk om mee te doen.
Laatst gewijzigd door Hainje op di 07 mei 2019, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik neem aan dat we vrij zijn om voor aanvang van de dienstregeling te beginnen met (MAT-)ritten?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik moet zelf ook opletten dat ik het niet te complex ga maken, want zoveel tijd heb ik zelf ook niet naast mijn werk en sociaal leven.

Bedankt voor de tips! Ik zal een ietwat grotere concessie zoals deze afwisselen met een kleinere zoals Heelwoud, dat scheelt mij ook tijd. Voor deze grotere ga ik misschien ook wel vier weken geven in plaats van twee. Zodat je langzaam een dienstregeling kunt bouwen en ik goed kan nadenken over de volgende kaart. Daarnaast zal ik voor deze grotere concessie het mogelijk maken om in te schrijven op een deel van de lijnen, zodat je zelf kan kijken wat past binnen de tijd die je hebt. Van mij mag je ook een join venture beginnen, bijvoorbeeld vervoerder A maakt de dienstregeling voor deel 1 en vervoerder B voor deel 2 van de lijnen.

Over de rijtijden, inderdaad goed idee, ik zal een nummertje naast de straatdeel zetten dan weet je hoelang je daarover doet.

Onderhandelen met andere vervoerders is misschien niet het goede woord. Ik bedoel meer dat je probeert aan te sluiten op een andere dienstregeling zoals het stadsvervoer van Heelwoud, de winnende dienstregeling voor Heelwoud wordt openbaar gepubliceerd en wordt meegenomen als aangrenzende concessie in de concessie voor Klokbekerstad.

@Drechtblub: ik wil graag: lengte, totale capaciteit en prijs. Meer is niet echt nodig, maar mag wel. Elektrische bussen wil ik niet invoeren vanwege complexiteit.

@Bys: je bent vrij om je matritten/dienstregeling in te plannen. Als je maar aan de eisen voldoet.

@Yanaike/Hainje: ik ben zelf niet van plan een bestaand gebied te gebruiken aangezien dat lastig is qua eisen. Maar als iemand een goed idee heeft dan kan je dat gewoon sturen, dat valt vast wel ergens in te passen. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ArrivaBas »

Een goede uitwerking van realistische concessiegebieden is het ontwikkelen van zelfbedachte eisen voor bijvoorbeeld een gebied ter grootte van DMG of Haaglanden Streek. Voor rijtijdmetingen zou men huidige rijtijden of Openstreetmap kunnen gebruiken. Zo plan ik momenteel ook mijn dienstregelingen in Brabant. Kleine kanttekening is wel dat er een programma als Google My Maps gebruikt mag/moet worden om het lijnen- en halteplan op te stellen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik vind Haaglanden Streek of DMG al vrij forse gebieden. Dat is nog vele malen groter dan Klokbekerstad.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Lijn 45 »

Ik zou eerder aan VPR, Zaanstreek of Lelystad denken.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

regenmaker schreef:Ik moet zelf ook opletten dat ik het niet te complex ga maken, want zoveel tijd heb ik zelf ook niet naast mijn werk en sociaal leven.
Mocht je te weinig tijd hebben, dan kun je natuurlijk ook af en toe eens een keer het stokje aan iemand anders geven, Ik wil ook best een keer zo'n aanbesteding runnen, zo lang ik er maar niet full-time mee bezig ben! En ik denk dat er ook nog wel een paar andere forumgebruikers met wat illustrator-skills zijn die dit wel een keertje willen doen. Pluspunt is ook nog dat je dan zelf een keer mee kan doen!
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Yanaike schreef:
regenmaker schreef:Ik moet zelf ook opletten dat ik het niet te complex ga maken, want zoveel tijd heb ik zelf ook niet naast mijn werk en sociaal leven.
Mocht je te weinig tijd hebben, dan kun je natuurlijk ook af en toe eens een keer het stokje aan iemand anders geven, Ik wil ook best een keer zo'n aanbesteding runnen, zo lang ik er maar niet full-time mee bezig ben! En ik denk dat er ook nog wel een paar andere forumgebruikers met wat illustrator-skills zijn die dit wel een keertje willen doen. Pluspunt is ook nog dat je dan zelf een keer mee kan doen!
Dit.
Ik blub in het Drecht.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Roeland »

regenmaker schreef:@Yanaike/Hainje: ik ben zelf niet van plan een bestaand gebied te gebruiken aangezien dat lastig is qua eisen. Maar als iemand een goed idee heeft dan kan je dat gewoon sturen, dat valt vast wel ergens in te passen. ;)
Je zou de Noordoostpolder kunnen doen, waarbij de lijnen 140, 141, 641 en 71/171 doorrijden naar resp. Zwolle, Kampen en Lelystad. Alleen valt daar relatief weinig te optimaliseren.

Een andere optie is noord-Fryslan: de streeklijnen ten noorden van Leeuwarden. Ik denk dan aan het gebied met de lijnen:
* 54-60-66-154
* 70-72-170-273
Gemakshalve moeten lijn 71 en de andere Dokkumse lijnen er dan maar even buiten blijven.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Hainje »

Of het oude vancom-gebied in Zuid-Limburg is ook wel geinig. Of de regio Nijmegen, regio Tiel. Het hoeft natuurlijk geen bestaande concessie te zijn, die zijn inderdaad allemaal veel te groot.
🍉
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Chrysa »

Lelystad *O*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Hainje »

Nee, dan liever Tilburg.
🍉
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ArrivaBas »

Ik heb nog ergens een zelfgemaakte dienstregeling (voor een vrij dunbevolkt gebied ongeveer ter grootte van de Hoekse Waard en Goeree samen). Wellicht kan ik na de eindexamens een kaart maken van dat gebied en die opsturen voor een volgende aanbesteding. Een andere optie is beurtelings concessies uitschrijven door geïnteresseerden in die taak.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Jef400 »

Chrysa schreef:Lelystad *O*
Inbreng concessie Lelystad. Steek de dijken lek en verzuip het gebied. Einde. _O-
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Update: Vervoersbedrijf Knarriva heeft een ongeldige bieding gedaan en doet niet mee aan de aanbesteding!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Een vraagje: vallen de MAT-ritten van/naar de stalling ook onder de op te geven MAT-ritten, of horen daar alleen de MAT-ritten tussen eindpunten van lijnen toe?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ook de matritten van en naar de stalling.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Je hebt nog zo'n twee dagen de tijd om een offerte in te leveren. De deadline is op zondag 12 mei 11:59 's middags!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Update: Er zijn twee nieuwe geldige biedingen binnengekomen van BleuBuzz en NoordWestZuidOoster (NWZO). Let op dat vervoerders nog zo'n 16 uur de tijd hebben om een bieding te doen!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Als ik het dan goed zie ondertussen 7 biedingen, straks worden de echte vervoersautoriteiten nog jaloers op je :lol:

Ben wel benieuwd ondertussen of er straks niet meerdere keren precies hetzelfde is aangeboden, de opties zijn immers beperkt binnen de gestelde eisen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten