Lijn65 schreef:Kevster schreef:Etienne schreef:Wel vind ik het omzetten van midibussen naar een grote bus ook wel een opvallende; juist enige tijd geleden is dit omgekeerd uitgevoerd om kosten te besparen.
Ik denk dat dat 'm zit in het feit dat ze geen elektrische midibussen kunnen/willen aanschaffen.
Het zit hem meer in het feit dat midibussen ten opzichte van grote bussen niet heel veel goedkoper blijken te zijn. De grootste kostenpost op de bus is de chauffeur, en die is bij een midibus en een grote bus hetzelfde. Bij minibusjes (tot 8 personen) levert het wel een besparing op, omdat je daar geen chauffeur met groot rijbewijs voor nodig hebt en dus taxichauffeurs er op kunt zetten.
Taxichauffeurs verdienen misschien 5 euro minder per uur dan een buschauffeur.
Leaseprijs van een 12m Citaro was in 2009 zo'n 4400 euro als ik me niet vergis,denk dat een midibus toch niet de helft zal kosten.
Laten we zeggen dat een lijnbus gemiddeld zo'n 30 km per uur rijdt. Dat kost een 12m Citaro iets van 12 liter brandstof, een midibus (MB Sprinter achtig iets?) doet dat met 4 liter.
Al met al nog wel wat besparingen, maar soms verkeerde zuinigheid in mijn ogen.