Best knullig, dat boekingssystemen zó langs elkaar heen werken en over de grenzen slecht functioneren. Zelf zou ik het in ieder geval handig vinden als kaartjes nooit meer tot de grens gaan en altijd tot een station, voorkomt een hoop gerommel met grenskaartjes (zeker als dat aan de andere kant niét wordt geboden). Nog beter zou zijn is het aansluiten van vervoerders bij internationale allianties, die met verbindende treinen ieder een groot netwerk vormen (als met vliegtuigallianties, à la SkyTeam of Star Alliance), of juist een vervoerder die zelf alles in Europa aan elkaar knoopt (als een soort easyJet of Ryanair). Wat je hier mist is een vrije spoormarkt die algemeen geldt in heel Europa (met internationale verdragen uit te breiden).Suus schreef:Er is geen conflict tussen de twee. Eurostar heeft alleen een nieuw boekingssysteem aangeschaft dat niet compatibel is met het verouderde boekingssysteem van DB. Je weet wel, dat boekingssysteem van DB dat wegens een bug nu maandenlang geen tickets NL <-> DE kan verkopen als er in Nederland een private vervoerder in de route ligt.
Toevallig hebben NS International, SNCF en Thalys al voordat Eurostar het deed hetzelfde boekingssysteem gekocht...
Niet alles, maar veel kan geleerd worden van de luchtvaart.