Op de Burgenlandbahn rijdt de DWA LVT/S, de dubbeldekkervariant van die railbus (BR 670) wordt naar mijn weten niet meer ingezet.Nitein-Repart schreef:Rijden er nog ergens Modus-wagen rond in Duitsland? Volgens Wikipedia niet.
En welke regionale treindiensten in Duitsland rijden met uniek (alleen inzet in een bepaald gebied of op een bepaalde lijn) materieel? In ieder geval de Alex rond München, de NOB tussen Hamburg en Sylt, de Integral van München naar het zuiden en de iTino rond Frankfurt.
Korte vragen
- Visgraatmodel
- Berichten: 614
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Korte vragen
Re: Korte vragen
Wanneer is de eerste flyover in het noordelijke emplacement van Utrecht gebouwd? Ik dacht altijd dat dat pas in de jaren '80 was, maar ik zit nu naar een foto uit 1972 te kijken waar ik er al een richting Vleuten over de spoorlijn naar Amsterdam zie liggen.
Re: Korte vragen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiede ... kruisingenOm de treinen in de drie hoofdrichtingen: Gouda, Amsterdam, en later, Amersfoort onafhankelijk en kruisingsvrij van elkaar af te wikkelen, is in het begin van de jaren '70 een enkelsporig viaduct gebouwd waardoor treinen naar Gouda en Amsterdam in elke situatie gelijktijdig konden vertrekken.
Re: Korte vragen
Die fly-over die je op die foto ziet is de eerste, uit 1972. Later is die dubbelsporig gemaakt en verlengd. Aldus Spoor & Trein, editie 8. Een boek. Zoeentje van papier, linkje wordt lastig.
Ik doe ook maar wat
Re: Korte vragen
Dan doe je toch gewoon een bladwijzer?
-
- Berichten: 3585
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Korte vragen
Ik ben benieuwd waar in Duitsland RE's meer dan 30 minuten tussen twee tussenstations doen, zonder tussentijds ergens te stoppen. De RE tussen München en Salzburg doet tussen München Ost en Rosenheim 28 minuten over zonder tussenstops. Alex (zowel noord als zuid) heeft ook enkele lange stukken zonder tussenstops.
Ter vergelijking
Apeldoorn-Amersfoort 24 minuten
Rotterdam-Breda 24 minuten
Rotterdam-Schiphol 26 minuten
Amersfoort-Zwolle 25 minuten
Zwolle-Assen 40 minuten
Ter vergelijking
Apeldoorn-Amersfoort 24 minuten
Rotterdam-Breda 24 minuten
Rotterdam-Schiphol 26 minuten
Amersfoort-Zwolle 25 minuten
Zwolle-Assen 40 minuten
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Korte vragen
Geislingen an der Steige - Ulm Hbf komt met 23/24 minuten in de buurt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Korte vragen
Ik zal wel niet kunnen rekenen ofzo, maar volgens mij is Amersfoort - Zwolle 35 minuten.
De IRE Hamburg - Berlijn doet Spandau - Stendal in 41 minuten zonder tussenstops. Stendal - Salzwedel is 29 minuten. En de IRE tussen Stuttgart en Reutlingen hebben ook 34 minuten geen tussenstop. Een paar keer per dag rijdt een RE Nürnberg - Lindau, die heeft ook lange stukken zonder stop, met als langste 32 minuten.
De IRE Hamburg - Berlijn doet Spandau - Stendal in 41 minuten zonder tussenstops. Stendal - Salzwedel is 29 minuten. En de IRE tussen Stuttgart en Reutlingen hebben ook 34 minuten geen tussenstop. Een paar keer per dag rijdt een RE Nürnberg - Lindau, die heeft ook lange stukken zonder stop, met als langste 32 minuten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3932
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Korte vragen
Wie weet waar de ICD-stammen onderhouden worden?
Re: Korte vragen
Watergraafsmeer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Waar staat de omcirkelde L voor op ICR rijtuigen aan de achterzijde?
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Korte vragen
Leswagen uiteraard.
Maar zonder gekheid: dat is nog een overblijfsel van de wijziging van het remsysteem naar kunststof "L" remblokken. Die L werd er op geplakt om de stammen makkelijk uit elkaar te houden.
Maar zonder gekheid: dat is nog een overblijfsel van de wijziging van het remsysteem naar kunststof "L" remblokken. Die L werd er op geplakt om de stammen makkelijk uit elkaar te houden.
Re: Korte vragen
Oh vandaar dat het bij die ICR-stammen zo vaak lijkt alsof de machinist de koppeling te snel op laat komen. :D
🍉
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Korte vragen
Weet iemand of het toegestaan is om met een dagkaartje van de TEC gebruik te maken van de TEC- express lijnen?
Re: Korte vragen
Het Horizon 1 of 3 dagen ticket voor het hele net is geldig op de snelbuslijnen.
Zie deze info van de TEC.
Zie deze info van de TEC.
Re: Korte vragen
Ik overweeg in de zomervakantie een MOBIB-kaart en Go Unlimited aan te schaffen. Nu was ik de voorwaarden eens goed aan het bekijken en daar zag ik het volgende staan:
Nu vraag ik mij af hoe ik die laatste zin moet interpreteren. Heeft iemand hier ervaring mee? Het is mij duidelijk dat er niet te sjoemelen valt met "geldigheid tot grenspunten", maar als ik een los kaartje Maastricht-Visé (station) (al dan niet met 100% korting in NL) uit de automaat haal, moet ik dan ook in Visé de trein uit en op de volgende trein wachten omdat ik niet vanaf Visé met mijn Go Unlimited (aansluitend op mijn internationale vervoerbewijs) mag reizen? :?MAG IK 2 OPEENVOLGENDE VERVOERBEWIJZEN GEBRUIKEN?
Je kan met je Go Unlimited onbeperkt reizen in België waardoor het niet nodig is om te combineren met andere binnenlandse vervoerbewijzen. De combinatie met internationaal verkeer is niet mogelijk.
Re: Korte vragen
Je hoeft sowieso niet op de volgende trein te wachten, laat de trein begeleider maar bewijzen dat je in Visé geen 10 seconden op het perron hebt gestaan *O*
Re: Korte vragen
Dat zou mijn vervolgvraag zijn: ik zat namelijk ook te kijken naar Luxemburg en daar las ik bij de voorwaarden van het standaardbiljet Luxemburg (wat je alleen op enkele stations dicht bij de grens kunt kopen) het volgende:
Ik vraag me dus af of 10 seconden op het perron staan officieel wel voldoende is voor een treinbegeleider die moeilijk doet.MAG IK 2 OPEENVOLGENDE VERVOERBEWIJZEN GEBRUIKEN?
Als je een ‘Luxemburg – Standaardbiljet’ (al dan niet reeds in je bezit) in dezelfde trein wilt gebruiken als vervoerbewijs volgend op je vervoerbewijs van het binnenlands verkeer, dan mag het het ‘Luxemburg – Standaardbiljet’ niet gebruikt worden. De treinbegeleider zal je een vervoerbewijs afleveren tegen internationaal tarief voor het grensoverschrijdende* traject. De ‘Toeslag Boordtarief’* wordt automatisch verrekend in de totale prijs van het biljet.
Als je op dezelfde trein een vervoerbewijs van het binnenlands verkeer* wilt gebruiken als vervoerbewijs volgend op je ‘Luxemburg – Standaardbiljet’, dan zal de treinbegeleider je een internationaal biljet voor het volledige traject afleveren. De ‘Toeslag Boordtarief’* wordt automatisch verrekend in de totale prijs van het biljet.
Als je recht hebt op een voordeeltarief op het Belgische traject, dan zullen 2 biljetten afgeleverd worden: het eerste biljet dekt het grensoverschrijdende deel tegen internationaal tarief, en het 2e biljet dekt het binnenlandse traject. De ‘Toeslag Boordtarief*’ wordt automatisch verrekend in de prijs van elk biljet.
Het originele ‘Luxemburg - Standaardbiljet’ dat je initieel gekocht hebt, wordt integraal terugbetaald als je dat biljet, samen met het rechtvaardigingsdocument van de treinbegeleider en met het biljet afgeleverd in de trein, overmaakt aan: (...)
Re: Korte vragen
Er is dus ook nog een RB, de RB37 Bremen - Uelzen, die meer dan 30 minuten niet stopt, namelijk tussen Langwedel en Visselhövede :YSuus schreef:Ik zal wel niet kunnen rekenen ofzo, maar volgens mij is Amersfoort - Zwolle 35 minuten.
De IRE Hamburg - Berlijn doet Spandau - Stendal in 41 minuten zonder tussenstops. Stendal - Salzwedel is 29 minuten. En de IRE tussen Stuttgart en Reutlingen hebben ook 34 minuten geen tussenstop. Een paar keer per dag rijdt een RE Nürnberg - Lindau, die heeft ook lange stukken zonder stop, met als langste 32 minuten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
En ook 30 jaar terug in de tijd *trein*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Korte vragen
Weet iemand welke afkortingen de HTM gebruikt voor de lightrail-stations Lansingerland-Zoetermeer en Van Tuyllpark?
Edit: En Beatrixkwartier?
Edit: En Beatrixkwartier?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte vragen
Inmiddels heb ik bij de veelgestelde vragen op de website van NMBS Internationaal (b-europe) het volgende gevonden:umbusko schreef:Ik overweeg in de zomervakantie een MOBIB-kaart en Go Unlimited aan te schaffen. Nu was ik de voorwaarden eens goed aan het bekijken en daar zag ik het volgende staan:Nu vraag ik mij af hoe ik die laatste zin moet interpreteren. Heeft iemand hier ervaring mee? Het is mij duidelijk dat er niet te sjoemelen valt met "geldigheid tot grenspunten", maar als ik een los kaartje Maastricht-Visé (station) (al dan niet met 100% korting in NL) uit de automaat haal, moet ik dan ook in Visé de trein uit en op de volgende trein wachten omdat ik niet vanaf Visé met mijn Go Unlimited (aansluitend op mijn internationale vervoerbewijs) mag reizen? :?MAG IK 2 OPEENVOLGENDE VERVOERBEWIJZEN GEBRUIKEN?
Je kan met je Go Unlimited onbeperkt reizen in België waardoor het niet nodig is om te combineren met andere binnenlandse vervoerbewijzen. De combinatie met internationaal verkeer is niet mogelijk.
Volgens deze info kan ik dus inderdaad gewoon een kaartje Mt-Visé (station) kopen en hoef ik de trein niet uit. *O*Kan ik mijn Rail Pass, Go Pass 10 of Go Unlimited gebruiken voor een internationaal traject?
Rail Pass, Go Pass 10 en Go Unlimited (welbekend bij jonge reizigers in België) is uitsluitend geldig tussen twee Belgische stations. Met deze vervoerbewijzen kunt u de grens dus niet over.
Als u jonger bent dan 26 en u met een InterCity- of regionale trein voor grensverkeer reist tussen België en een buurland, is het wel mogelijk om uw Rail Pass, Go Pass of Go Unlimited te gebruiken tussen uw vertrekstation in België en het laatste Belgische station voor de grens, als u ook over een internationaal treinticket beschikt tussen dat laatste Belgische station en uw buitenlandse bestemming.
Check de website nmbs.be voor meer info over de Rail Pass, Go Pass 10 en Go Unlimited.
De regeling voor het "standaardbiljet Luxemburg" vind ik dan toch wel vreemd: dat is vanuit Luxemburg geldig tot Trois-Ponts, maar wil je met dezelfde trein verder naar Luik dan mag je het standaardbiljet Luxemburg niet gebruiken in combinatie met een kaartje dat in België geldig is. :? Als ik het goed begrijp moet ik (als ik bijvoorbeeld met die Go Unlimited zou willen reizen) dan dus zorgen voor een biljet Luxemburg-Gouvy (station) tegen internationaal tarief. Even uitstappen in Gouvy (of Vielsalm of Trois-Ponts), "mijn reis beëindigen", 10 seconden op het perron staan, me bedenken en weer instappen en "een nieuwe reis beginnen" zal dan wel hetzelfde behandeld worden als "in de trein bedenken dat je verder wil reizen dan Trois-Ponts". Anders is zo'n regel niet te handhaven natuurlijk...
Re: Korte vragen
Is het mogelijk om een '24-StundenTicket Erwachsener' met Preisstufe B te kopen voor een datum later dan vandaag? Ik word van de website van VRR verwezen naar Muttis Laden als ik een ticket wil kopen voor regio Bochum. Daar staat nu dat het ticket direct geldig is na aankoop. Ik kan geen mogelijkheid vinden om de datum aan te passen.
Re: Korte vragen
Niet online.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten