Eurlings dreigt België met claim over hsl

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Eurlings dreigt België met claim over hsl

Bericht door Daniel »

Eurlings dreigt België met claim over hsl
Geplaatst op: donderdag 12 november 2009 om 21:12
Laatst bijgewerkt: donderdag 12 november 2009 om 21:12

Den Haag, 12 nov. Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) dreigt België met een schadeclaim van 200 miljoen euro omdat de Belgen hun belofte niet nakomen een hogesnelheidstrein te kopen en te laten rijden tussen Brussel, Breda en Den Haag. Dat zei Eurlings gisteren tijdens een debat in de Tweede Kamer.De belofte vloeit voor uit een conflict uit 2004.

Eurlings had gisteren ook slecht nieuws over de hsl tussen Amsterdam en Rotterdam, die sinds 7 september rijdt. De gemiddelde bezetting van de trein in de eerste drie weken bedroeg slechts 19 procent, ondanks lage introductietarieven.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Eurlings dreigt België met claim over hsl

Bericht door 88122903 »

Ik kan het maar niet genoeg zeggen maak de hogesnelheidstrein even duur als de gewone trein.
Die hoge tarieven gaan niet werken en dat ziet iedereen.
Trouwens dat gebakkelei tussen Den haag en Brussel is niet nieuw en helaas nog lang niet over zijn!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Eurlings dreigt België met claim over hsl

Bericht door Ardan »

Maar België moet dus treinen aanschaffen die Den Haag-Breda-Brussel gaan rijden? Het is een Nederlandse HSL, 'Nederland' wil die nieuwe verbinding hebben. dan hoort Nederland er toch ook treinen voor aan te schaffen?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eurlings dreigt België met claim over hsl

Bericht door Vinny »

Eurlings had gisteren ook slecht nieuws over de hsl tussen Amsterdam en Rotterdam, die sinds 7 september rijdt. De gemiddelde bezetting van de trein in de eerste drie weken bedroeg slechts 19 procent, ondanks lage introductietarieven
Er zijn gewoon (nog) weinig forensen Amsterdam <-> Rotterdam, en buiten de spitsuren wordt er eigenlijk helemaal geen gebruik gemaakt van de HSL. Ook niet tijdens het introductietijdperk.
Wat wel zo is, is dat de mensen die er wel gebruik van maken een redelijke afspiegeling is van de samenleving. Het is dus geen bontjassen-trein. Dat is overigens dan wel mijn ervaring van het observeren van in- en uitstappende reizigers. Ik ben nog niet met deze trein naar Rotterdam gegaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Eurlings dreigt België met claim over hsl

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:Er zijn gewoon (nog) weinig forensen Amsterdam <-> Rotterdam, en buiten de spitsuren wordt er eigenlijk helemaal geen gebruik gemaakt van de HSL. Ook niet tijdens het introductietijdperk.
Er zijn zat forensen Rotterdam (e.v.) <-> Amsterdam (kijk maar naar de bomvolle s2100, s4000 en s9200 treinen), alleen zijn die niet bereid de nu geldende prijs voor de nu geleverde dienst te betalen. Ofwel de prijs is te hoog (in de introductieperiode zat dat ding stampvol), ofwel de reistijdverkorting is te beperkt (door bijvoorbeeld de snelheid en/of verspreide ligging van de woon- en werkgebieden).
Ardan schreef:Maar België moet dus treinen aanschaffen die Den Haag-Breda-Brussel gaan rijden? Het is een Nederlandse HSL, 'Nederland' wil die nieuwe verbinding hebben. dan hoort Nederland er toch ook treinen voor aan te schaffen?
Als je het artikel verder leest, zie je daar de verklaring: het is een 'oplossing' voor een eerder conflict over de reistijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eurlings dreigt België met claim over hsl

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Er zijn zat forensen Rotterdam (e.v.) <-> Amsterdam (kijk maar naar de bomvolle s2100, s4000 en s9200 treinen), alleen zijn die niet bereid de nu geldende prijs voor de nu geleverde dienst te betalen.
Je moet natuurlijk afvragen of alle reizigers het volledige traject bereizen. Zo stappen er op Den Haag HS ook flink wat mensen in de s2100 die natuurlijk helemaal niks aan de HSL hebben.
in de introductieperiode zat dat ding stampvol
Ehm, de in het artikel genoemde bezetting is die uit de introductieperiode... 19% noem ik niet bepaald stampvol :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Eurlings dreigt België met claim over hsl

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Je moet natuurlijk afvragen of alle reizigers het volledige traject bereizen. Zo stappen er op Den Haag HS ook flink wat mensen in de s2100 die natuurlijk helemaal niks aan de HSL hebben.
Ja, voor een deel is dat zo. Maar uit ervaring weet ik (en jij waarschijnlijk ook) dat een groot deel van de reizigers op HS blijft zitten en dat het zeker niet zo is dat alle passagiers 'gewisseld' worden. Maar als je naar het aantal reizigers per trein kijkt (1200 zitplaatsen per s2100/2xVIRM), het aantal ochtendspitsritten van die serie (pak 'm beet, vier) en het percentage dat op z'n minst Rtd-Shl doet (40%?) zit je al tegen de 2.000 potentiële reizigers. Goed, je kan en mag mijn aannames in twijfel trekken of er mee aankomen dat er in die serie ook VIRM-IV rijdt, maar dan nog zal je erop uitkomen dat, wanneer ook de s9200 wordt meegenomen, er minstens enkele duizenden potentiële reizigers zijn. Daarbij kan je je ook bedenken dat mensen die in bv. Schiedam of Delft de s5000 pakken (en in Gv overstappen) of de s2200 nemen en misschien ook nog wel reizigers Bd-Ut-Asd(z) ook potentiële klanten voor de HSL zijn.
Reiziger Ddrs schreef:
in de introductieperiode zat dat ding stampvol
Ehm, de in het artikel genoemde bezetting is die uit de introductieperiode... 19% noem ik niet bepaald stampvol :wink:
Op de eerste dag dat 'ie reed was de bezetting laag, dacht ik. De tweede dag was het al hoger, de derde nog hoger. Aan het einde van de drie weken zat 'ie, -goed, in de spitsen dan- wél stampvol. De trein die om 21.00 uur vertrok zat niet stampvol nee. Maar, ook die eerste dagen en die laatste ritten zitten allemaal in die 19%. Ik ben dan eerder benieuwd naar een uitsplitsing in de tijd. Is er dan wel een trend waarneembaar en hoe is dat afhankelijk van bv. prijswijzigingen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 85 gasten