Eurlings dreigt België met claim over hsl
Geplaatst op: donderdag 12 november 2009 om 21:12
Laatst bijgewerkt: donderdag 12 november 2009 om 21:12
Den Haag, 12 nov. Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) dreigt België met een schadeclaim van 200 miljoen euro omdat de Belgen hun belofte niet nakomen een hogesnelheidstrein te kopen en te laten rijden tussen Brussel, Breda en Den Haag. Dat zei Eurlings gisteren tijdens een debat in de Tweede Kamer.De belofte vloeit voor uit een conflict uit 2004.
Eurlings had gisteren ook slecht nieuws over de hsl tussen Amsterdam en Rotterdam, die sinds 7 september rijdt. De gemiddelde bezetting van de trein in de eerste drie weken bedroeg slechts 19 procent, ondanks lage introductietarieven.
Lees verder
Eurlings dreigt België met claim over hsl
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Eurlings dreigt België met claim over hsl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Eurlings dreigt België met claim over hsl
Ik kan het maar niet genoeg zeggen maak de hogesnelheidstrein even duur als de gewone trein.
Die hoge tarieven gaan niet werken en dat ziet iedereen.
Trouwens dat gebakkelei tussen Den haag en Brussel is niet nieuw en helaas nog lang niet over zijn!
Die hoge tarieven gaan niet werken en dat ziet iedereen.
Trouwens dat gebakkelei tussen Den haag en Brussel is niet nieuw en helaas nog lang niet over zijn!
Re: Eurlings dreigt België met claim over hsl
Maar België moet dus treinen aanschaffen die Den Haag-Breda-Brussel gaan rijden? Het is een Nederlandse HSL, 'Nederland' wil die nieuwe verbinding hebben. dan hoort Nederland er toch ook treinen voor aan te schaffen?
Ik doe ook maar wat
Re: Eurlings dreigt België met claim over hsl
Er zijn gewoon (nog) weinig forensen Amsterdam <-> Rotterdam, en buiten de spitsuren wordt er eigenlijk helemaal geen gebruik gemaakt van de HSL. Ook niet tijdens het introductietijdperk.Eurlings had gisteren ook slecht nieuws over de hsl tussen Amsterdam en Rotterdam, die sinds 7 september rijdt. De gemiddelde bezetting van de trein in de eerste drie weken bedroeg slechts 19 procent, ondanks lage introductietarieven
Wat wel zo is, is dat de mensen die er wel gebruik van maken een redelijke afspiegeling is van de samenleving. Het is dus geen bontjassen-trein. Dat is overigens dan wel mijn ervaring van het observeren van in- en uitstappende reizigers. Ik ben nog niet met deze trein naar Rotterdam gegaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Eurlings dreigt België met claim over hsl
Er zijn zat forensen Rotterdam (e.v.) <-> Amsterdam (kijk maar naar de bomvolle s2100, s4000 en s9200 treinen), alleen zijn die niet bereid de nu geldende prijs voor de nu geleverde dienst te betalen. Ofwel de prijs is te hoog (in de introductieperiode zat dat ding stampvol), ofwel de reistijdverkorting is te beperkt (door bijvoorbeeld de snelheid en/of verspreide ligging van de woon- en werkgebieden).Vinny schreef:Er zijn gewoon (nog) weinig forensen Amsterdam <-> Rotterdam, en buiten de spitsuren wordt er eigenlijk helemaal geen gebruik gemaakt van de HSL. Ook niet tijdens het introductietijdperk.
Als je het artikel verder leest, zie je daar de verklaring: het is een 'oplossing' voor een eerder conflict over de reistijden.Ardan schreef:Maar België moet dus treinen aanschaffen die Den Haag-Breda-Brussel gaan rijden? Het is een Nederlandse HSL, 'Nederland' wil die nieuwe verbinding hebben. dan hoort Nederland er toch ook treinen voor aan te schaffen?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Eurlings dreigt België met claim over hsl
Je moet natuurlijk afvragen of alle reizigers het volledige traject bereizen. Zo stappen er op Den Haag HS ook flink wat mensen in de s2100 die natuurlijk helemaal niks aan de HSL hebben.Chauf21 schreef:Er zijn zat forensen Rotterdam (e.v.) <-> Amsterdam (kijk maar naar de bomvolle s2100, s4000 en s9200 treinen), alleen zijn die niet bereid de nu geldende prijs voor de nu geleverde dienst te betalen.
Ehm, de in het artikel genoemde bezetting is die uit de introductieperiode... 19% noem ik niet bepaald stampvolin de introductieperiode zat dat ding stampvol
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Eurlings dreigt België met claim over hsl
Ja, voor een deel is dat zo. Maar uit ervaring weet ik (en jij waarschijnlijk ook) dat een groot deel van de reizigers op HS blijft zitten en dat het zeker niet zo is dat alle passagiers 'gewisseld' worden. Maar als je naar het aantal reizigers per trein kijkt (1200 zitplaatsen per s2100/2xVIRM), het aantal ochtendspitsritten van die serie (pak 'm beet, vier) en het percentage dat op z'n minst Rtd-Shl doet (40%?) zit je al tegen de 2.000 potentiële reizigers. Goed, je kan en mag mijn aannames in twijfel trekken of er mee aankomen dat er in die serie ook VIRM-IV rijdt, maar dan nog zal je erop uitkomen dat, wanneer ook de s9200 wordt meegenomen, er minstens enkele duizenden potentiële reizigers zijn. Daarbij kan je je ook bedenken dat mensen die in bv. Schiedam of Delft de s5000 pakken (en in Gv overstappen) of de s2200 nemen en misschien ook nog wel reizigers Bd-Ut-Asd(z) ook potentiële klanten voor de HSL zijn.Reiziger Ddrs schreef:Je moet natuurlijk afvragen of alle reizigers het volledige traject bereizen. Zo stappen er op Den Haag HS ook flink wat mensen in de s2100 die natuurlijk helemaal niks aan de HSL hebben.
Op de eerste dag dat 'ie reed was de bezetting laag, dacht ik. De tweede dag was het al hoger, de derde nog hoger. Aan het einde van de drie weken zat 'ie, -goed, in de spitsen dan- wél stampvol. De trein die om 21.00 uur vertrok zat niet stampvol nee. Maar, ook die eerste dagen en die laatste ritten zitten allemaal in die 19%. Ik ben dan eerder benieuwd naar een uitsplitsing in de tijd. Is er dan wel een trend waarneembaar en hoe is dat afhankelijk van bv. prijswijzigingen?Reiziger Ddrs schreef:Ehm, de in het artikel genoemde bezetting is die uit de introductieperiode... 19% noem ik niet bepaald stampvolin de introductieperiode zat dat ding stampvol
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 85 gasten