Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Mdk »

De busperrons aan de jaarbeurszijde hebben aan de noordzijde en grote trap, aan de zuidzijde een grote trap en twee roltrappen.

Het bus/tramstation aan de centrumzijde heeft een smallere trap en twee roltrappen voor het busgedeelte en een grote trap voor het tramgedeelte.

Door de plaatsing hiervan en de grote drukte die richting de trams te verwachten is lijkt het me niet meer dan logisch dat hier niet nog een paar ingangen tussen gepropt zijn. Ja je moet nu eej klein stukje omlopen als je heel graag over de zuidkant van het stationsplein wil lopen, maar die tijdsinvestering is zó klein dat het me sterk lijkt dat dat iemand tegen gaat houden.
Bij twijfel altijd klagen
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

Boom op de trap.

:shock:

Afbeelding
(..) De gemeente heeft inmiddels gereageerd. "Dit is onderdeel van het ontwerp voor het stationsgebied in verband met de aankleding van groen", twittert een medewerker.

In een reactie aan RTV Utrecht laat de gemeente weten dat de trap van het Smakkelaarsveld naar het Stationsplein nog wat breder wordt. In totaal worden er drie grove dennen geplaatst op de trappen ter vergroening van het gebied. (..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1907536/

Ik verwacht aankomende herfst wel een gladheidswaarschuwing voor die trap i.v.m. vallend blad dat nat is... :roll:

Over 10 jaar wurmt vast een wortel van die boom tussen het beton van de traptrede door.. :?: -o-
Brjj
Berichten: 21
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 19:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Brjj »

Het zijn dennenbomen he. Die hebben geen grove bladeren.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

^^ nog erger.. dennen naalden kunnen helemaal een glad laagje vormen.
Toevallig gisteren nog ondervonden in A'foort.. lopend langs een gesnoeide coniferen haag.. de rotzooi was natuurlijk niet opgeruimd langs het openbare pad.. :roll:

Maar wie weet.. is dit wel een bepaalde kweek dat jaarrond de naalden behoudt?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door SuperGhost »

Hoeveel mensen zullen doordat ze in gesprek zijn niet goed opletten en letterlijk tegen de boom lopen? :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door trolly »

Durashift schreef:^^ nog erger.. dennen naalden kunnen helemaal een glad laagje vormen.
Toevallig gisteren nog ondervonden in A'foort.. lopend langs een gesnoeide coniferen haag.. de rotzooi was natuurlijk niet opgeruimd langs het openbare pad.. :roll:

Maar wie weet.. is dit wel een bepaalde kweek dat jaarrond de naalden behoudt?
Euh...
Brjj schreef:Het zijn dennenbomen
Van de inheemse naaldbomen verliest alleen de larix in de herfst zijn naalden. Maar zo af en toe zal die trap allicht geveegd moeten worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

^^ zal je net zien dat die geplant is. :mrgreen:

We zullen zien. Ik blijf het een bezopen plek vinden.. echt weer zo'n architect moetje, volgens mij.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door trolly »

Als je ook maar het begin van een minimaal vermoeden van enige botanische kennis zou hebben, zou je weten dat er mensen zijn die een larix zomaar op het oog van een grove den kunnen onderscheiden — zoals er mensen schijnen te zijn die in één oogopslag kunnen zien dat een VIRM geen SNG is. Bovendien staat er letterlijk in je eigen quote van RTV Utrecht dat het om grove dennen gaat — maar ik neem aan dat je dat gemist hebt :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

:oops: :@
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door SuperGhost »

trolly, dit is een OV-forum, niet een bomenforum :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door trolly »

:roll:

Wat hep je een forum voor als je niet ken bomen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Roeland »

Zulke bomen associeer ik eigenlijk toch iets meer met station Den(nen)haag Centraal...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Vinny »

Kunnen ze die uit de klauwen gewassen kerstboom niet omzagen en op één der paasvuren ritueel verbranden en dit soort onnodige obstructies pas gaan aanbrengen als Hemelvaart en Pinksteren op dezelfde dag vallen? :neg:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Z2N »

Nee, want vanwege de droogte zijn paasvuren niet toegestaan. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

Durashift schreef: (..) . echt weer zo'n architect moetje, volgens mij.
Zie je wel. (A)
RTV Utrecht.nl schreef: (..) Op het Stationsplein zijn de afgelopen weken meerdere bloemen en bomen geplant. Zelfs midden op trappen staan bomen. Ector: "Het is gewoon leuk, we hebben smakelijk moeten lachen om de reacties van mensen. Ik heb me wel verbaasd dat mensen van zoiets simpels ontregeld raakten.(..)
Vandaag was de officiële opening van het tweede deel van het Utrechtse stationsplein aan HC kant.
Meneer Ector is de architect van al dat moois. :roll:

Niks functionaliteit.. nee, gewoon een 'gebbetje' om een paar bomen in de trappen te planten.. (zo zie ik het). :twisted:

Bron: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1913257/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Z2N »

Nu alleen nog dat stuk van Hoog Catherijne aan de buitenkant aanpakken, en Utrecht is er weer een stukje mooier mee. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door trolly »

Durashift schreef:Niks functionaliteit.. nee, gewoon een 'gebbetje' om een paar bomen in de trappen te planten.. (zo zie ik het). :twisted:
Iets geeft een steeds sterkere indruk dat je een tikje bomofoob bent. Laat me een kleine toelichting geven: bomen worden — behalve in productiebossen — niet geplant vanwege de functionaliteit, maar om andere motieven, zoals decoratieve kwaliteiten, schaduw en koelte, luchtkwaliteit en andere natuurwaarden.

In een stedelijke omgeving worden die functies door sommigen hoog gewaardeerd, hoewel bomen daar voor de mens zoals gezegd slechts een indirecte functionaliteit hebben, bijvoorbeeld als landings- en broedplek voor diverse vliegende beestjes, en als gestoffeerde klim- en/of krabpaal voor andere beestjes. Er zijn mensen die dat op prijs stellen. Echt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

^^^Ja, snap ik allemaal wel. Maar niet op een trap in een druk bevolkt stationsgebied.. wat mij betreft. :?
Echt rustig broeden lijkt het mij daar ook niet.

Kunnen ze beter klimop rondom dat koepel'dak' laten groeien.. maar wel in vorm houden.. anders wordt het op termijn allemaal hangende slierten.. :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door trolly »

Klimop vinnik stom. Maar behalve dat het onverwoestbaar is heeft het spul ook wel een ijzersterk imago — geen idee waarom.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Roeland »

trolly schreef:Klimop vinnik stom. Maar behalve dat het onverwoestbaar is heeft het spul ook wel een ijzersterk imago — geen idee waarom.
Klimop heeft geen in de herfst geconcentreerde bladval-periode, en past daardoor beter bij de NS-ambities dan andere bomen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door trolly »

Zeker. Net zoals de meeste naaldbomen geen periode van geconcentreerde bladval hebben, zoals al eerder betoogd.

Dat klimop zich naadloos voegt naar de eisen die NS aan haar groene omgeving stelt, is overigens precies waarom ik het stom en fantasieloos vind. Het is het absolute minimum aan excuusgroen: altijd hetzelfde saaie blad. Of die den op een ideale plek staat is een tweede, maar elke serieuze boom is een aanwinst in een stedelijke omgeving.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Vinny »

Als je meer groen wil hebben dan plaats je maar extra decoratieve verlichting met groene lampjes. Bomen horen thuis op de Veluwe niet op stationstrappen. Ik zeg: omzagen die hap!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door trolly »

Iets geeft met het idee dat Durashift hier niet de enige is met bomofobie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

Gistermiddag met eigen ogen de situatie aanschouwt. Die hele trap waar de boom in staat moet nog afgewerkt worden..
Jammer dat de betreffende boom aan de schaduwkant is gepland.. mag zeker niet te veel zon hebben?

De trap aan Hoog Catherijne zijde heeft gelukkig geen boom gekregen.

~~~~~~~~
Busperron A2 is moeizaam te vinden vanaf de roltrap. Hangt een blanco bord voor, terwijl je naar links kijken prima A4 kan zien..
De halteaanduiding B voor de tram schiep bij mij ook verwarring..

Ik heb er foto's van maar die plaats ik wel als mijn laptop (webbrowsers) weer beter werken. :evil:
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

Uit het "concessie Veluwe topic":
Wubbo schreef:Iets verder, in Hoog Catharijne, kun je naar het toilet.
Nou, het is maar wat je 'iets verder' vind.. :?

Ik heb dat laatst moeten doen, met hogenood... :twisted:

Buitenom omlopen , plein over en HC binnen (welke kant? Links of rechts want daar staat nog geen bord..).. Ik wist van een vorige keer dat ik links moest aanhouden. Even verderop roltrap naar beneden en dan rechtsaf naar de parkeergarage, want daar op -1 zit rechts de 2theloo toiletvestiging.. die gewoon om 20 uur sluit.. Ik was nog net op tijd.. :X

Nee, het is bar en boos geworden, op dit vlak, voor de OV reiziger of passant die niks met de NS van doen heeft.. voor een toiletbezoek op het station. :N
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten