Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

Op de site van de provincie staat het Vervoerplan 2019 (vanaf 28 april):
https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... l_2019.org
Met daarin interessante info over de bezetting per lijn, en een paar wijzigingen (o.a. vervallen dunne lijntjes 7 en 82).
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Daan! »

"Voor lijn 385 is de wens geuit om de halte Marsmanplein in de route op te nemen, zo nodig ten koste van de halte Julianapark. Deze wens wil Connexxion niet overnemen. Voor reizigers richting IJmuiden is de halte Julianapark de drukste instaphalte. Deze reizigers wil Connexxion niet duperen. Bij de halte Marsmanplein is vooral sprake van lokaal vervoer van reizigers richting Haarlem station of het centrum. R-net lijnen zijn niet bestemd voor lokale reizen, maar voor reizen over grotere afstand. Vandaar dat Connexxion de reizigers van / naar het Marsmanplein wil blijven vervoeren met lijn 3 en lijn 73. Door op deze lijnen voldoende busritten aan te bieden, kan op alle lijnen voldoende kwaliteit geboden worden."

Met andere woorden; als halte Marsmanplein in IJmuiden had gelegen, had 385 er wel gestopt. Wat een kletskoek.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door regenmaker »

Altijd leuk als vervoerders lijnen schrappen waarmee ze een concessie binnenhalen, zoals lijn 7.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Daniel »

@Daan!: De vraag is ook van wanneer de telcijfers zijn die ze voor die conclusies gebruikt hebben. Immers, als die recent zijn is het nogal logisch dat er op het Marsmanplein alleen lokale reizigers zijn, gezien de interlokale bus er niet stopt ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Frank93 »

De wijzigingen zijn ook in compactere vorm te vinden op de website voor de liefhebbers:
https://www.connexxion.nl/reizen/1190/n ... jmond/5434
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door omaylie »

Wordt lijn 80 (Amsterdam - Zandvoort) ooit een keer opgewaardeerd tot R-net lijn? De lijn is er tussen Haarlem Spaarnwoude en Zandvoort helemaal op voorbereid; de bushokjes en infoschermen staan er al.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door regenmaker »

Zou dat niet samenhangen met wanneer de donker groene MAN-bussen worden vervangen? Ze zullen dan wel extra R-netbussen nodig hebben.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

Een bushalte bij station Heemskerk voegt weinig toe. De Heemskerkse buslijnen bieden een goede verbinding met de nabijgelegen stations Beverwijk en UItgeest, die een (veel) betere treinverbinding hebben. Een buslijn van/naar station Heemskerk voegt daaraan nauwelijks iets toe.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Durashift »

^^^ Waarom bestaat het treinstation Heemskerk dan?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

Durashift schreef:^^^ Waarom bestaat het treinstation Heemskerk dan?
Omdat het ooit op deze plek is neergelegd :D .
En het wordt gebruikt door reizigers die op loop/fietsafstand van dit station wonen, zoals in de Broekpolder en in de wijken rond de Beneluxlaan. Maar voor de noordelijke en westelijke wijken van Heemskerk is de bus naar Beverwijk of Uitgeest aantrekkelijker. Ook omdat je vanaf station Uitgeest ca. 10 min. sneller (en overdag ook 2x vaker) naar Amsterdam kunt dan vanaf station Heemskerk.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door FlyingHollander »

Roeland schreef:Maar voor de noordelijke en westelijke wijken van Heemskerk is de bus naar Beverwijk of Uitgeest aantrekkelijker.
Het probleem van naar Beverwijk gaan is dat je dan aan de verwaarloosde Kennemerlijn vast zit. Het merendeel van de dag slechts twee treinen per uur, aftands SGM materieel (vaak maar 3 bakken), een omweg via Haarlem naar Amsterdam, een nog veel grotere omweg naar Schiphol, geen trein voorbij A'dam C., 2x overstappen voor HS/Delft/R'dam. Allemaal verre van ideaal.

Samen hebben Beverwijk en Heemskerk 80.000 inwoners en een groot deel daarvan is op Amsterdam gericht (wat hemelsbreed maar op 20km afstand ligt), maar het OV aanbod is zowel kwantitatief als kwalitatief simpelweg belabberd, ook vergeleken met andere vergelijkbare regio's. De gemeente Velsen heeft bv in de afgelopen jaren veel betere verbindingen gekregen dmv het verhogen van de (snel)bus frequenties naar Haarlem en Sloterdijk.

Eén van de aspecten die het product onaantrekkelijk maken zijn de 4 stations ten zuiden van het Noordzeekanaal. Samen hebben die slechts 4200 reizigers, terwijl alleen Beverwijk er al 5300 heeft. Stations Driehuis en Santpoort Noord hebben sowieso geen toegevoegde waarde gezien bus 385 (dat zeg ik als iemand die beide stations in het verleden veelvuldig gebruikt heeft). En wellicht is er ook iets te bedenken voor Bloemendaal en Santpoort Zuid. Normaal ben ik voorstanders voor meer stations, maar door de ligging van de infra is hier minder misschien juist wel beter.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Daniel »

En hoe worden de problemen die je noemt dan opgelost met een bus aansluiting in Heemskerk?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door FlyingHollander »

Niet inderdaad. Mijn post was meer om aan te geven dat het hele OV netwerk in de regio niet goed aansluit bij de behoefte. Of je nou in Heemskerk instapt of verder fietst/de bus pakt naar Beverwijk, het product blijft onder de maat. Om er echt iets van te maken moet er iets drastisch veranderen, een buslijn naar station Heemskerk verandert te weinig.

Overigens zijn er plannen/wensen om het stationsgebied in Heemskerk te veranderen. Als je dan toch bezig bent zou je kunnen overwegen een onderdoorgang te maken voor fiets en bus. Dat geeft je in ieder geval de mogelijkheid om een fatsoenlijke buslijn in te plannen. Het blijft jammer dat de Euratomsingel nooit is doorgetrokken richting de Spoorsingel in Beverwijk zoals ooit was voorzien. Maar ook dit alleen zal niet genoeg zijn.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

Een buslijn van/naar station Heemskerk lijkt mij vervoerkundig gezien niet nuttig. Niet bij de huidige trein-drg op de Kennemerlijn, en ook niet bij een betere.
Wel denk ik dat de treindienst op de Kennemerlijn verbeterd kan worden. Ervan uitgaande dat een volledig 2-2 model (zoals nu alleen in de spits rijdt) de hele dag door niet haalbaar is, zou ik zeggen:
* overdag 2x/uur een zonetrein: Hoorn - Alkmaar - Haarlem (en evt. verder), die tussen Hoorn en Beverwijk op alle stations stopt, en Beverwijk-Haarlem non-stop rijdt
* 2x/uur een sprinter Beverwijk - Haarlem - Amsterdam
's Avonds en in het weekend lijkt inderdaad het huidige treinproduct (2x/uur sprinter) voldoende voor de Kennemerlijn.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Wievank »

Je weet dat dat in feite de oude variant was die NS juist afgeschaft heeft, omdat het zonder subsidie niet uit kon?

Het was namelijk een 3400 Hn <> Hlm (en daarvoor nog door naar Gvc) die op Hn <> Utg op alle station stopte plus Bv, en daarnaast reed een 4800 Utg <> Hlm <> Asd als sprinter, waarbij de 5400 nog als IC reed.
Dit is eerst afgeschaald door 's avonds de 3400 op te heffen, en de 4800 als 14800 door te laten rijden naar Hn. Daarna is de (1)4800 de hele dag de norm geworden, met slechts in de spitsuren in de spitsrichting een 3400 Amr <> Hlm, zoals nu het geval is.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Frank93 »

Volgens mij was die spits IC er zelfs een jaar later pas gekomen vanwege de overvolle sprinters.

Maar ik zie zelf ook niks in een bushalte bij station Heemskerk. Heb lijn 72 al een paar keer gereden maar het aantal passagiers is steeds op één hand te tellen. De meeste in de wijk zullen op de fiets naar het station gaan.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door FlyingHollander »

De 72 is ook een misbaksel van een lijn. Sowieso vraag ik me het nut af van een bus die slechts 1x per uur rijdt (op het platteland zonder alternatieven is dat natuurlijk anders), maar de hele route is ook nog eens vreemd.

Vanaf station Beverwijk wordt een omweg genomen, waar ook niet doorgereden kan worden, via de sportparken/het politiebureau richting de Broekpolder. Dan moet je met een boog door de Broekpolder. Vervolgens rij je ruim een km heen en weer om 1 halte aan te doen. Deze halte zou het Winkelcentrum Europaplein en het station Heemskerk moeten bedienen, maar die liggen op 300-500m afstand en ook nog eens uit het zicht. Rond het centrum van Heemskerk is er overlap met de 71/73 die samen 4x per uur rijden en ook nog eens flink sneller in Beverwijk zijn. En dan heeft de bus zijn eindpunt in Heemskerk ipv door te rijden naar Castricum of Uitgeest zoals.

Dit is meer een route voor een buurtbus dan een volwaardige bus.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door CamilleKreemers »

ik vraag me af of het niet slimmer/haalbaarder is om lijn 74 en 72 standaard te koppelen en de route kritisch te bekijken. Ik snap dat je daar een bus wil hebben, maar de huidige route is kennelijk niet heel aantrekkelijk. Ik vraag me af of een ringlijn combi (combinatie van volgende delen: Lijn 74: Beverwijk station - route lijn 79 tot Ruysdaelstraat - route Lijn 72 naar Beverwijk Station) niet aantrekkelijker is en de 71/73 tot een lijn terug te maken. Hierdoor heb je een stadslijn in Beverwijk/Heemskerk die een ronde maakt.

Het gebied blijft een ramp, weliswaar. Er zijn weinig goede routes te bedenken om de lijn te verbeteren. Ik denk dat de 73 daarin de beste route heeft voor gebiedsontsluiting.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Wubbo »

Wievank schreef:Je weet dat dat in feite de oude variant was die NS juist afgeschaft heeft, omdat het zonder subsidie niet uit kon?
Hij is iets anders doordat de sprinter maar tot Beverwijk rijdt in plaats van tot Uitgeest. Qua vervoersstromen vind ik de voorgestelde variant logischer dan de huidige. Hij is alleen niet goedkoper dan de oude variant door de belabberde kering die je in Beverwijk zou krijgen (25 minuten). In die tijd kun je ook naar Uitgeest...
JcJay
Berichten: 81
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door JcJay »

Een ringlijn door Heemskerk-Beverwijk is wel een idee (maar dan wel in beide richtingen) alleen wat doe je dan met de huidige 79/verbinding Beverwijk-Castricum?
Meen me nog te herinneren dat er ooit was er sprake om de 163 uit Uitgeest via Broekpolder naar Beverwijk door te trekken (Tolweg-Hoflaan-Broekpolder-Spoorsingel), maar die is er nooit gekomen. Je zou m thans via de 'Meubelboulevard' kunnen laten rijden ipv Spoorsingel.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door CamilleKreemers »

Voor de moderator: Sorry dat ik mijn idee hier nu plant i.p.v. in ideeenhoek. Ik hoor wel wat had gemoeten.

Ik vraag me de volgende verbeteringen af in heel Haarlem-IJmond:
  • Lijn 380 (R-net, Zandvoort - Amsterdam): Lijn 80 rijdt voortaan als R-net 380 tussen Zandvoort en Amsterdam. Hierbij rijdt in de basis 2x/uur een bus tussen Zandvoort Station en 2x/uur vanaf Zandvoort Keesomstraat. Hierdoor krijgt heel Zandvoort een halfuursdienst naar Haarlem, wat denk ik meer klanten gaat trekken. In de spitsrichting rijden 2x/uur extra ritten vanaf Heemstede Station om zo tot de verplichte 6x/uur op gemeenschappelijk deel te komen.
  • Lijn 381 (R-net, Haarlem - Heemskerk): Lijn 73 rijdt voortaan weer 4x/uur op de gehele route, maar gaat voortaan als R-net rijden tussen Haarlem Centrum en Uitgeest. Hierbij worden de haltes tussen Beverwijk, Station en Haarlem Centrum bediend conform nu en daarnaast tussen Uitgeest en Beverwijk gekeken naar een optimalisatie. Doel is het aantrekkelijker maken van het OV-netwerk en deze lijn lijkt me de beste ligging hebben hiervoor. Daarnaast wordt gekeken welke momenten extra ritten nodig zijn op deeltrajecten. Ik weet niet of het trajectdeel Haarlem Centrum - Haarlem Schalkwijk nog onder deze lijn moet blijven, of over laten nemen door lijn 81.
  • Lijn 382 (R-net, IJmuiden - Amsterdam): geen voorstellen
  • Lijn 385 (R-net, IJmuiden - Haarlem): het haltepatroon van de 73 wordt overgenomen, dus de halte Winkelcentrum Marsmanplein wordt toegevoegd aan deze lijn.
Ik zou de 74 als stopdienst gebruiken in Beverwijk/Heemskerk en eventueel standaard 2x/uur de 72 laten rijden. Beide lijnen wel optimaliseren, zodat mensen de verbinding aantrekkelijker vinden dan huidig gebruik.

In de spitsrichting wordt voorgesteld om een lijn Heemskerk, Raadsdaelplein - Amsterdam Sloterdijk toe te voegen. Ik verwacht dat deze verbinding aantrekkelijker kan zijn voor reizigers, dan bus+trein.

Niet genoemde verbindingen doe ik niks mee, al zou ik kijken hoe dit idee zo optimaal mogelijk past in omlopen en aansluitingen.
kliko
Berichten: 70
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 13:21

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door kliko »

Voor wat betreft Haarlem Centrum - Schalkwijk. Doortrekken van de R-Net lijn naar Schalkwijk: of je krijgt (ongewenst) heel veel haltes met een R-Net status in Schalkwijk of een enorme halteafstand in Europawijk - Molenwijk die niet wordt ondervangen door lijn 3 die Boerhaavewijk en Meerwijk bedient.
Een koppeling aan lijn 81 begrijp ik als eerste ingeving, deze lijn start / eindigt nu ook op het station Haarlem. Alleen de frequentie en doelgroep van 73 en 81 zijn volstrekt anders. De 81 kent een enorme spits scholieren piek naar de onderwijsinstellingen in Haarlem West en tijdens stranddagen een hoge kans op vertraagde ritten. Als je deze koppelt aan 73 gaat dit als een olievlek over heel Haarlem werken aangezien vaak 73 en 3 bij het eindpunt Schalkwijk Centrum op elkaar keren. Liefst laat je de 81 los liggen of anders nog een koppeling met lijn 8 (de versterkingslijn van 81).
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door renevisscher »

CamilleKreemers schreef: In de spitsrichting wordt voorgesteld om een lijn Heemskerk, Raadsdaelplein - Amsterdam Sloterdijk toe te voegen. Ik verwacht dat deze verbinding aantrekkelijker kan zijn voor reizigers, dan bus+trein.
Juist dit vind ik een hele interessante, en dan wellicht zelfs voor een volwaardige lijn:
Lijn 384 (R-net, Heemskerk - Amsterdam): Lijn 74 rijdt voortaan als R-net 384 tussen Heemskerk en Amsterdam. Binnen Heemskerk en Beverwijk via de bestaande route, na de Velsertunnel volgt deze de route van lijn 382 naar Amsterdam. Hierbij zou je zelfs nog kunnen kiezen voor 2x/uur een bus via de bestaande route van lijn 74 en 2x/uur via de route van lijn 72. Hierdoor krijgt heel Heemskerk een halfuursdienst naar Amsterdam. Indien gewenst zouden er nog 2x/uur extra ritten vanaf Beverwijk Station kunnen starten om zo tot de gewenste 6x/uur op gemeenschappelijk deel te komen, al zou je dit gezien de samenloop met lijn 382 ook weg kunnen laten.

Voor de verbinding met IJmuiden zou ik vanaf station Beverwijk lijn 78 en/of 79 door laten rijden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik had die verbinding (omlooptechnische redenen maakt het Rnet materieel) eerst als spitsverbinding, maar dagdekkend kan ook. Wel moet dan wat gepuzzeld worden met lijnen. We kunnen niet zomaar meer materieel inzetten dan nu.

Voor mensen uit Haarlem, is 4x/uur Haarlem Station - Schalkwijk en 8x/uur Station - Delftplein noodzakelijk? Het klinkt enorm veel voor avonduren en zondag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten