Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es
Berichten: 4467
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Gisteren een slagje Luton-Londen St.Pancras gedaan met vrij nieuwe Thameslink treinstellen. Die bestaan uit 12 bakken die allemaal een informatie-scherm hebben. Daar verschijnt allerlei info op waaronder een drukte-indicator. Er wordt dan getoond hoe druk het is in elke rijtuig. Van lichtgroen (zat plaats) tot oranje (vrijwel vol). Jammer alleen dat weinig treinstellen wifi hebben.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE105 »

cassie127 schreef:In Arnhem kun je toch niet in- of uitchecken met dat ding (krijg gelijk de melding '❌ kaart ongeldig'), en Arriva wil dat ook niet instellen ben ik inmiddels al wel achter.
Kan je deze post toelichten? Ik snap het niet helemaal.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door julsteren »

en-es schreef:Gisteren een slagje Luton-Londen St.Pancras gedaan met vrij nieuwe Thameslink treinstellen. Die bestaan uit 12 bakken die allemaal een informatie-scherm hebben. Daar verschijnt allerlei info op waaronder een drukte-indicator. Er wordt dan getoond hoe druk het is in elke rijtuig. Van lichtgroen (zat plaats) tot oranje (vrijwel vol). Jammer alleen dat weinig treinstellen wifi hebben.
Tipje, de achterste eerste klasse coupé in die treinen is altijd gedeclassificeerd :wink: daar mag je dus met een 2e klas kaartje zitten.
Zelf al gebruik van gemaakt :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

ICE105 schreef:
cassie127 schreef:In Arnhem kun je toch niet in- of uitchecken met dat ding (krijg gelijk de melding '❌ kaart ongeldig'), en Arriva wil dat ook niet instellen ben ik inmiddels al wel achter.
Kan je deze post toelichten? Ik snap het niet helemaal.
Gaat hier om een SchöneFerien ticket NRW gekocht bij de Arriva automaat in Landgraaf. Deze wordt geprint op een Wegwerp OV-chipkaart. Bij Arriva in Limburg is het mogelijk om met dit kaartje in- en Uit te checken, maar bij Arriva in Gelderland kan dat weer niet waardoor je voor dichte poortjes staat op station Arnhem
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Door werkzaamheden aan het nieuwe treinstation Düsseldorf Bilk (die natuurlijk niet dit jaar, maar pas volgend jaar open gaat) rijdt de RE6 vanaf Köln Messe-Deutz rechtstreeks naar Düsseldorf Hbf via de rechteroever in plaats van via Dormagen en Neuss. De trein vertrekt acht minuten later dan normaal vanaf de lage perrons van Köln Messe-Deutz maar komt op de normale tijd aan in Düsseldorf Hbf. Zonder stop doorscheuren en een nieuw boogje afgestreept *O*

Terwijl ik me zat af te vragen waarom de rit dan toch nog 40 minuten duurt kwamen we stil te staan op het middenspoor van Leverkusen Mitte, waar we planmatig achttien minuten om ons heen mogen gapen tijdens wat inhalingen door IC's. En je mag er niet uit, want geen reizigersstop :')
Ik doe ook maar wat
quakkerillo
Berichten: 111
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door quakkerillo »

Jij ook al nieuwe boogjes in die regio dus. Vorige vrijdag mocht ik met ICE Brussel - Frankfurt stoppen te Köln Ehrenfeld, en vervolgens via Köln West, over de Südbrücke, en dan weer Noordwaarts om net voorbij Köln Trimbornstraße weer op het normale traject te komen.
Weet eigenlijk niet waarom (was gepland) aangezien er wel andere treinen Ehrenfeld - Hbf konden rijden, alsook Hbf -> SFS naar Frankfurt. Maar was leuke sightseeing, en door niet te stoppen in Keulen Hbf ook een heerlijk rustige ICE!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Hierbij mijn ervaringen met GLOBAL op Gran Canaria (E):

Nadat we twee jaar geleden ook al een huurautoloze vakantie hadden gemaakt naar Lissabon en Albufeira zijn we dit jaar ook zonder huurauto naar Gran Canaria gegaan. In Portugal maakten we vooral gebruik van de taxi en trein, op Gran Canaria alleen maar van de bus.

Allereerst moet gezegd worden dat Gran Canaria een heerlijk eiland is. Het is hier niet te warm en niet te koud, echt precies goed met 23°C en een briesje.

Bij aankomst hadden we erg veel geluk; Airport Xpress 66 die eens per uur rijdt vertrok vrijwel direct nadat wij ingestapt waren. Ik heb nog nooit in een lijnbus gezeten waarbij koffers in het ruim konden, maar voor alles een eerste keer. Bij aankomst in San Agustin wachtte de chauffeur netjes totdat we alles uitgepakt hadden.

De bussen zelf zijn erg prettig. Het zijn zeer moderne 15-meterbussen met air-co en comfortabele stoelen. Er kan ook gereisd worden met een soort van OV-chipkaart. De kaartlezers van o.a. U-OV hebben ze hier ook.

Ondertussen hebben we al van verschillende lijnen gebruik gemaakt om toeristische plaatsen te bereiken als El Oasis, Maspalomas en La Palma.

Vooral veel lof voor GLOBAL, maar ik zie ook gemiste kansen. In Google Maps kun je de rijtijden zien, maar die zijn niet real-time. Vrij belangrijk aangezien ze hier niet bepaald punctueel rijden. De punctualiteit is voor ons niet heel belangrijk omdat er erg veel lijnen rijden naar dezelfde bestemmingen hier.
Ander minpuntje is dat de schermen in de bus wel aanstaan, maar geen info van waarde tonen. Geen enkele klok (in bus of op t station) toont de juiste tijd. Ze staan allemaal verkeerd met meer dan een uur. Plaats die haltes op dat scherm, nu moet ik telkens op Google Maps kijken of we op stop moeten drukken.

Als laatste mis ik nog een familiekaart of groepskaart. Nu moeten we telkens weer (niet heel duur hoor) enkeltjes kopen bij de chauffeur.

Het hele verhaal wordt al veel te lang merk ik :) in ieder geval is het lekker een weekje genieten van zon en cultuur hier mbv de comfortabele bussen (ookwel Guaguas genoemd) van GLOBAL! *bus*

Afbeelding
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

quakkerillo schreef:Jij ook al nieuwe boogjes in die regio dus. Vorige vrijdag mocht ik met ICE Brussel - Frankfurt stoppen te Köln Ehrenfeld, en vervolgens via Köln West, over de Südbrücke, en dan weer Noordwaarts om net voorbij Köln Trimbornstraße weer op het normale traject te komen.
Weet eigenlijk niet waarom (was gepland) aangezien er wel andere treinen Ehrenfeld - Hbf konden rijden, alsook Hbf -> SFS naar Frankfurt. Maar was leuke sightseeing, en door niet te stoppen in Keulen Hbf ook een heerlijk rustige ICE!
Er zijn minder sporen beschikbaar tussen Hbf en Messe/Deutz
Zelfde route heb ik ook al afgelopen week gehad, maar dan met de RE 9.
Daarnaast heb ik Hagen - Witten wel eens over het goederenspoor gehad, net als Düsseldorf Hbf/Duisburg Hbf - Oberhausen Sterkrade en Dortmund - Preussen - Hamm via het goederenspoor. Boogjes bij Messe/Deutz heb ik al eens gehad toen er ook een omleising was en we niet op Köln Hbf konden komen. En ook bij München meerdere stukken over het goederenspoor gehad.
Laatst gewijzigd door cassie127 op do 02 mei 2019, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

@Ferdinand: interessant dat je verslag doet vanaf Gran Canaria. Maar hoe duur zijn die buskaartjes dan?
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Bij iedere bushalte staat een lijst met alle populaire bestemmingen. Daarachter staan de lijnen die je kunt nemen (in het geel express-service) en de prijs. Dat is erg handig voor toeristen.

Volgens mij betaal je per zone met een ritkaart. Binnen dezelfde zone is het €1,40 (tevens minimumtarief). Voor San Agustin-La Palma betaalden we ongeveer €6 p.p. (40 km).

Er zijn nog allemaal verschillende GC-kaarten (variant van OV-Chipkaart), maar die zijn niet gericht op toeristen. De kaarten hebben onaantrekkelijke voorwaarden voor mensen die kort verblijven.
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door diederickx »

Ferdinand schreef:Hierbij mijn ervaringen met GLOBAL op Gran Canaria (E):
[...]
Geen enkele klok (in bus of op t station) toont de juiste tijd. Ze staan allemaal verkeerd met meer dan een uur.
Mm... Heb je je horloge wellicht nog op Nederlandse tijd staan? De Canarische Eilanden liggen in dezelfde tijdzone als Portugal, Engeland etc.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

De klokken in de bus en rondom de busstations stonden juist op de midden-Europese tijd. De minuten kloppen ook niet. Erg opmerkelijk.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Dat komt vast nog door Kosovo of wat was het, het duurt natuurlijk een tijd voordat de boten met stroom op zo'n eiland zijn :Y
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Hainje »

Kos of zo was het toch?
🍉
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Voor de mensen die graag wegdromen bij reisverslagen: in The Guardian stond vanochtend een fraai artikel over een treintocht langs de oostkust van Calabrië naar Apulië.

https://www.theguardian.com/travel/2019 ... outh-coast
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Na een weekje Gran Canaria daarna maar direct doorgevlogen naar Rome :-)

Uiteraard heb ik het hier over de welbekende werkweek die alle leerlingen van het VWO in het vijfde jaar maken.
Rome is een erg indrukwekkende stad en er was zo ontzettend veel te zien! De docent klassieke talen die meeging was er al 31 keer geweest, dus hij kon alles precies vertellen.

Het OV in Rome waarmee we langs alles wat Rome te bieden heeft langs zijn gegaan was absoluut bagger. Ik wist dat er verhalen rondgingen van ontploffende bussen, maar dit was wel erg ernstig. Vele bussen werden met tape bij elkaar gehouden. Door de belabberde wegen in Rome kon je ook geen normaal gesprek houden in Rome. Naast dat waren de bussen ook erg vol. Gelukkig stromen er heel langzaam wat nieuwere bussen in van de ATAC.
Het metroaanbod is beperkt met twee lijnen, maar werkt prima. In de spits hebben we weleens gehad dat de groep verspreid was over vier metro's.

Maar laat je niet afschrikken door het OV. Rome is echt een prachtige stad!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8850
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Het aantal busbranden in Rome is in 2018 gestegen tot 32/33 (Geen idee waarom de brand op 16 december er dubbel in staat). Tot op heden staat de teller op negen busbranden in 2019 (de busbrand van afgelopen donderdag staat nog niet in de tabel):
Afbeelding
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Gegeven het feit dat die bussen in het depot stonden kan ik mij voorstellen dat er daar twee vliegen in een klap waren. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Ferdinand schreef: Het metroaanbod is beperkt met twee lijnen, maar werkt prima.
Rome heeft drie metrolijnen. :D Maar lijn C komt nauwelijks in het centrum, dus ik kan me voorstellen dat jullie die lijn niet gebruikt hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8850
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Z2N schreef:Gegeven het feit dat die bussen in het depot stonden kan ik mij voorstellen dat er daar twee vliegen in een klap waren. (A)
Dan is het alsnog knap dat de 4316 twee keer volledig in as is veranderd. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Dan kloppen die nummertjes niet, er zijn die avond namelijk wel twee bussen in rook opgegaan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Er staat in de afbeelding 4315 en 4316. Misschien ook eens een ode brengen aan verliefde ogen (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8850
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

De 4316 zou aldus de tabel zowel in augustus als in december totaal verbrand moeten zijn. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Een van de twee is fout, dat geeft de tabel ook aan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Afhankelijk van de schade is het natuurlijk best mogelijk dat een bus die in augustus vlam vat dat in december nog eens doet. Al helemaal omdat die laatste keer dus in het depot was — mogelijk is het ding na de eerste keer niet eens hersteld.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten