Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

dennistd schreef:
jesse-cruzu schreef:Wissel is inderdaad verwijderd richting Proviniersplein. Snap niet waarom. Dalijk verwijderen ze een potentiële calamiteitenroute. Niet dat de trams door de tunnel passen, maar toch.
Zijn de huidige Citadis'en dan hoger dan de oude ZGT's?
Heb geen officiële gegevens, maar meen dat de Citadis net te hoog is om door één van de twee tunnels te kunnen rijden, en de buis waar het wel kan stapvoets gereden moet worden.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door n-evo »

jesse-cruzu schreef:Wissel is inderdaad verwijderd richting Proviniersplein. Snap niet waarom. Dalijk verwijderen ze een potentiële calamiteitenroute. Niet dat de trams door de tunnel passen, maar toch.
Je snapt niet waarom ze een omleidingsroute opdoeken waar geen gebruik van gemaakt kan worden?
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

n-evo schreef:
jesse-cruzu schreef:Wissel is inderdaad verwijderd richting Proviniersplein. Snap niet waarom. Dalijk verwijderen ze een potentiële calamiteitenroute. Niet dat de trams door de tunnel passen, maar toch.
Je snapt niet waarom ze een omleidingsroute opdoeken waar geen gebruik van gemaakt kan worden?
Bedoel in de zin van: Je schaft trams aan, maar hij past niet overal op ons infrastructuur, dus we verwijderen het gewoon. Je kan ook bedenken dat bij een renovatie van de Statentunnel de tramsporen meteen kunt verlagen is het probleem opgelost.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Het weghalen van de bovenleiding in de Statentunnel gaat de inzet van elektrische bussen op lijn 33 en 40 een stuk makkelijker maken. En het verwijderen van het nare wissel in de Eerste Middellandstraat maakt het oversteken van de Henegouwerlaan/‘s-Gravendijkwal ook een stuk prettiger.

Overigens was het vandaag feest, de eerste Citadis 1 heeft een miljoen kilometer gehaald *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Die eer kwam toe aan nummer 2026 :wink: .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Sinds december 2013 rijdt lijn 173 een omleiding in Bergschenhoek: in plaats van via het centrum wordt via de Randweg-West en de Jacob Marislaan gereden.
Weet iemand of dit de definitieve route is, of dat op termijn weer volgens de normale route gereden zal worden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Hoe precies bedoel je de omleiding? De RET heeft het nergens over een omleiding in Bergschenhoek en alle haltes die op Google Maps staan, staan ook in de route van de RET, zoals Sporthal de Ackers en Rubenslaan.

Op Streetview lijkt dat ook de normale route, de meeste halte hebben Abri's, rode stickers (ipv oranje omleidingsstickers) en een enkele zelfs een DRIP.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Daniel »

Als ik in Google Streetview even de beelden van voorgaande jaren terugkijk dan kom ik in een zeker jaar ook nog een haltepaal ter hoogte van het Moerasvaren tegen op de Oosteinderweg. Die zag ik op een gegeven moment op een beeld uit 2017, maar in de meest actuele beelden is de haltepaal nergens te vinden.
Overigens zou lijn 173 volgens de wiki al sinds 2012 rijden zonder significante routewijzigingen (die staan althans niet in de geschiedenis met afwijkende routestripjes), maar die halte Moerasvaren is op Streetview-beelden uit 2015 dan weer nergens te bekennen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:Hoe precies bedoel je de omleiding? De RET heeft het nergens over een omleiding in Bergschenhoek en alle haltes die op Google Maps staan, staan ook in de route van de RET, zoals Sporthal de Ackers en Rubenslaan.
In eerste instantie werd via de Dorpsstraat gereden, maar wegens werkzaamheden in het kader van Centrumplan Bergschenhoek werd later (waarschijnlijk vanaf december 2013) via de Randweg-West gereden. Eerst stond nog op de site van de RET een bericht dat lijn 173 een omleiding rijdt (tot december 2015 volgens mij), maar dat bericht is later verdwenen, terwijl nog steeds niet via de oorspronkelijke route wordt gereden.
Daarom vermoed ik dat de omleidingsroute stiekem de definitieve route is geworden. Het is namelijk nooit zo gecommuniceerd.
Daniel schreef: Overigens zou lijn 173 volgens de wiki al sinds 2012 rijden zonder significante routewijzigingen (die staan althans niet in de geschiedenis met afwijkende routestripjes), maar die halte Moerasvaren is op Streetview-beelden uit 2015 dan weer nergens te bekennen.
Daarom staat op de Wiki dat er een omleiding wordt gereden. Ik wil graag weten of dat de definitieve route is, zodat ik de Wiki kan bijwerken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Chauf21 »

Ergens in 2016 is besloten dat lijn 173 niet terugkeert naar de oorspronkelijke route. Het is destijds aan de orde gekomen tijdens de raadsvergadering (https://channel.royalcast.com/lansinger ... 20160526_1).
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Over ongeveer een maand starten eindelijk de werkzaamheden aan het keerspoor in Pijnacker, zodat vanaf 2021 de frequentie op de overvolle RandstadRail opgevoerd kan worden: https://corporate.ret.nl/werkzaamheden/keervoorziening
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door mb90 »

Dit weekend reed ik langs de RET remise aan de Sluisjesdijk en daar stonden aan de kant van de bushalte van lijn 70 3 roze ex-Breng Fiat Ducato's (ex-buurtbussen) met een RET logo binnen de hekken. Geen idee wat ze komen doen maar opvallend zijn ze door de roze kleur wel.
Een aantal nieuw aangeschafte Mercedes Sprinter's voor de buurtbussen van de RET stonden aan de andere kant van het terrein in een hoekje verstopt.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Etienne »

Die nieuwe Sprinters zijn afgekeurd en de busjes die nu op de 601 en 602 rijden zijn praktisch versleten. Daarom zijn die Ducato's tijdelijk gehuurd, heb ik vernomen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Bemined schreef:Over ongeveer een maand starten eindelijk de werkzaamheden aan het keerspoor in Pijnacker, zodat vanaf 2021 de frequentie op de overvolle RandstadRail opgevoerd kan worden: https://corporate.ret.nl/werkzaamheden/keervoorziening
Heeft de realisatie van het keerspoor zoveel tijd nodig? Of is er een andere reden dat de hogere frequentie pas in 2021 wordt ingevoerd?
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

mb90 schreef:Dit weekend reed ik langs de RET remise aan de Sluisjesdijk en daar stonden aan de kant van de bushalte van lijn 70 3 roze ex-Breng Fiat Ducato's (ex-buurtbussen) met een RET logo binnen de hekken. Geen idee wat ze komen doen maar opvallend zijn ze door de roze kleur wel.
Een aantal nieuw aangeschafte Mercedes Sprinter's voor de buurtbussen van de RET stonden aan de andere kant van het terrein in een hoekje verstopt.
1 busje rijdt al op buurtbuslijn 602 - RET 1620 (ex Breng 7373). 2 stuks gaan er rijden op buurtbuslijn 601 en 1 bus gaat vanaf 2 september rijden op gecombineerde buurtbuslijn 603/604 in Barendrecht. Zie onderstaand de link.

https://barendrechtnu.nl/nieuws/barendr ... ber-rijden
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Hendrik schreef:Heeft de realisatie van het keerspoor zoveel tijd nodig? Of is er een andere reden dat de hogere frequentie pas in 2021 wordt ingevoerd?
Een groot deel van de tijd zal bestaan uit voorbelasting van de grond, daadwerkelijke aanleg van de sporen zal waarschijnlijk pas in de tweede helft van 2020 van start gaan. En naast het extra spoor was er ook sprake van extra gelijkrichterstations voor de stroomvoorziening van de extra metro's en toevoeging van extra seinen op de vrije baan, dat zal ook voorbereidingstijd kosten. Het plan was geloof ik om vanaf begin 2021 de extra ritten te laten rijden, of die planning nog actueel is weet ik niet.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Dank voor je info! :pos: Klinkt aannemelijk... :wink:
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Vandaag in Rotterdam.....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Daantje »

Ik reed langs metrostation Blijdorp, dat zag er ook onwerkelijk uit met het rolluik naar beneden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

De kiosk op spoor 13/14 te Rotterdam Centraal is verbouwd :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

In de metro is logischerwijs Boymans van Beuningen uit de omroep gehaald bij Eendrachtsplein. Klinkt wel raar zo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Misschien oud nieuws maar de realisatie van de keerlus Wilhelminaplein voor trams komt dichterbij:

https://www.stadionpark-rotterdam.nl/ni ... lminaplein
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

De eerste plannen voor deze keerlus stammen al uit 1996 :wink: .
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Gideon »

Neem aan dat hij vanaf Veemstraat, Posthumalaan op rijd?
Zo hoef je volgens mij weinig aanpassingen te doen, sinds op Posthumalaan al een deel spoor light,
Of moet dat spoor nog vervangen worden?
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Voor verstoringen zou andersom handiger zijn, als de Erasmusbrug na een brugopening in storing gaat staan er al snel 10 trams te wachten voor men besluit een omleiding in te stellen, die wil je dan linksaf vanaf Wilhelminaplein de Posthumalaan op kunnen sturen i.p.v. achteruit terug de Laan op Zuid op en dan de Veemstraat in.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten