Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 271
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor jesse-cruzu » Za 11 Mei 2019, 16:43

dennistd schreef:
jesse-cruzu schreef:Wissel is inderdaad verwijderd richting Proviniersplein. Snap niet waarom. Dalijk verwijderen ze een potentiële calamiteitenroute. Niet dat de trams door de tunnel passen, maar toch.

Zijn de huidige Citadis'en dan hoger dan de oude ZGT's?


Heb geen officiële gegevens, maar meen dat de Citadis net te hoog is om door één van de twee tunnels te kunnen rijden, en de buis waar het wel kan stapvoets gereden moet worden.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2806
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor n-evo » Za 11 Mei 2019, 18:48

jesse-cruzu schreef:Wissel is inderdaad verwijderd richting Proviniersplein. Snap niet waarom. Dalijk verwijderen ze een potentiële calamiteitenroute. Niet dat de trams door de tunnel passen, maar toch.

Je snapt niet waarom ze een omleidingsroute opdoeken waar geen gebruik van gemaakt kan worden?

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 271
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor jesse-cruzu » Za 11 Mei 2019, 18:58

n-evo schreef:
jesse-cruzu schreef:Wissel is inderdaad verwijderd richting Proviniersplein. Snap niet waarom. Dalijk verwijderen ze een potentiële calamiteitenroute. Niet dat de trams door de tunnel passen, maar toch.

Je snapt niet waarom ze een omleidingsroute opdoeken waar geen gebruik van gemaakt kan worden?


Bedoel in de zin van: Je schaft trams aan, maar hij past niet overal op ons infrastructuur, dus we verwijderen het gewoon. Je kan ook bedenken dat bij een renovatie van de Statentunnel de tramsporen meteen kunt verlagen is het probleem opgelost.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40574
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Suus » Za 11 Mei 2019, 21:00

Het weghalen van de bovenleiding in de Statentunnel gaat de inzet van elektrische bussen op lijn 33 en 40 een stuk makkelijker maken. En het verwijderen van het nare wissel in de Eerste Middellandstraat maakt het oversteken van de Henegouwerlaan/‘s-Gravendijkwal ook een stuk prettiger.

Overigens was het vandaag feest, de eerste Citadis 1 heeft een miljoen kilometer gehaald *O*
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 12198
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor KM46 » Za 11 Mei 2019, 21:19

Die eer kwam toe aan nummer 2026 :wink: .

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14524
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Meltrain » Zo 12 Mei 2019, 20:52

Sinds december 2013 rijdt lijn 173 een omleiding in Bergschenhoek: in plaats van via het centrum wordt via de Randweg-West en de Jacob Marislaan gereden.
Weet iemand of dit de definitieve route is, of dat op termijn weer volgens de normale route gereden zal worden?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40574
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Suus » Zo 12 Mei 2019, 22:50

Hoe precies bedoel je de omleiding? De RET heeft het nergens over een omleiding in Bergschenhoek en alle haltes die op Google Maps staan, staan ook in de route van de RET, zoals Sporthal de Ackers en Rubenslaan.

Op Streetview lijkt dat ook de normale route, de meeste halte hebben Abri's, rode stickers (ipv oranje omleidingsstickers) en een enkele zelfs een DRIP.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32278
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Daniel » Zo 12 Mei 2019, 23:15

Als ik in Google Streetview even de beelden van voorgaande jaren terugkijk dan kom ik in een zeker jaar ook nog een haltepaal ter hoogte van het Moerasvaren tegen op de Oosteinderweg. Die zag ik op een gegeven moment op een beeld uit 2017, maar in de meest actuele beelden is de haltepaal nergens te vinden.
Overigens zou lijn 173 volgens de wiki al sinds 2012 rijden zonder significante routewijzigingen (die staan althans niet in de geschiedenis met afwijkende routestripjes), maar die halte Moerasvaren is op Streetview-beelden uit 2015 dan weer nergens te bekennen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14524
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Meltrain » Ma 13 Mei 2019, 08:20

Suus schreef:Hoe precies bedoel je de omleiding? De RET heeft het nergens over een omleiding in Bergschenhoek en alle haltes die op Google Maps staan, staan ook in de route van de RET, zoals Sporthal de Ackers en Rubenslaan.

In eerste instantie werd via de Dorpsstraat gereden, maar wegens werkzaamheden in het kader van Centrumplan Bergschenhoek werd later (waarschijnlijk vanaf december 2013) via de Randweg-West gereden. Eerst stond nog op de site van de RET een bericht dat lijn 173 een omleiding rijdt (tot december 2015 volgens mij), maar dat bericht is later verdwenen, terwijl nog steeds niet via de oorspronkelijke route wordt gereden.
Daarom vermoed ik dat de omleidingsroute stiekem de definitieve route is geworden. Het is namelijk nooit zo gecommuniceerd.

Daniel schreef:Overigens zou lijn 173 volgens de wiki al sinds 2012 rijden zonder significante routewijzigingen (die staan althans niet in de geschiedenis met afwijkende routestripjes), maar die halte Moerasvaren is op Streetview-beelden uit 2015 dan weer nergens te bekennen.

Daarom staat op de Wiki dat er een omleiding wordt gereden. Ik wil graag weten of dat de definitieve route is, zodat ik de Wiki kan bijwerken.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3144
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Chauf21 » Ma 13 Mei 2019, 20:44

Ergens in 2016 is besloten dat lijn 173 niet terugkeert naar de oorspronkelijke route. Het is destijds aan de orde gekomen tijdens de raadsvergadering (https://channel.royalcast.com/lansinger ... 20160526_1).

Bemined
Berichten: 1809
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Do 16 Mei 2019, 21:23

Over ongeveer een maand starten eindelijk de werkzaamheden aan het keerspoor in Pijnacker, zodat vanaf 2021 de frequentie op de overvolle RandstadRail opgevoerd kan worden: https://corporate.ret.nl/werkzaamheden/keervoorziening

mb90
Berichten: 2721
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor mb90 » Ma 20 Mei 2019, 23:09

Dit weekend reed ik langs de RET remise aan de Sluisjesdijk en daar stonden aan de kant van de bushalte van lijn 70 3 roze ex-Breng Fiat Ducato's (ex-buurtbussen) met een RET logo binnen de hekken. Geen idee wat ze komen doen maar opvallend zijn ze door de roze kleur wel.
Een aantal nieuw aangeschafte Mercedes Sprinter's voor de buurtbussen van de RET stonden aan de andere kant van het terrein in een hoekje verstopt.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5730
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Etienne » Di 21 Mei 2019, 07:53

Die nieuwe Sprinters zijn afgekeurd en de busjes die nu op de 601 en 602 rijden zijn praktisch versleten. Daarom zijn die Ducato's tijdelijk gehuurd, heb ik vernomen.
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)

Hendrik
Berichten: 2061
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Hendrik » Di 21 Mei 2019, 10:04

Bemined schreef:Over ongeveer een maand starten eindelijk de werkzaamheden aan het keerspoor in Pijnacker, zodat vanaf 2021 de frequentie op de overvolle RandstadRail opgevoerd kan worden: https://corporate.ret.nl/werkzaamheden/keervoorziening

Heeft de realisatie van het keerspoor zoveel tijd nodig? Of is er een andere reden dat de hogere frequentie pas in 2021 wordt ingevoerd?

BusFreakRotterdam
Berichten: 489
Lid geworden op: Za 17 Mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor BusFreakRotterdam » Di 21 Mei 2019, 13:20

mb90 schreef:Dit weekend reed ik langs de RET remise aan de Sluisjesdijk en daar stonden aan de kant van de bushalte van lijn 70 3 roze ex-Breng Fiat Ducato's (ex-buurtbussen) met een RET logo binnen de hekken. Geen idee wat ze komen doen maar opvallend zijn ze door de roze kleur wel.
Een aantal nieuw aangeschafte Mercedes Sprinter's voor de buurtbussen van de RET stonden aan de andere kant van het terrein in een hoekje verstopt.


1 busje rijdt al op buurtbuslijn 602 - RET 1620 (ex Breng 7373). 2 stuks gaan er rijden op buurtbuslijn 601 en 1 bus gaat vanaf 2 september rijden op gecombineerde buurtbuslijn 603/604 in Barendrecht. Zie onderstaand de link.

https://barendrechtnu.nl/nieuws/barendr ... ber-rijden

Bemined
Berichten: 1809
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Wo 22 Mei 2019, 21:20

Hendrik schreef:Heeft de realisatie van het keerspoor zoveel tijd nodig? Of is er een andere reden dat de hogere frequentie pas in 2021 wordt ingevoerd?

Een groot deel van de tijd zal bestaan uit voorbelasting van de grond, daadwerkelijke aanleg van de sporen zal waarschijnlijk pas in de tweede helft van 2020 van start gaan. En naast het extra spoor was er ook sprake van extra gelijkrichterstations voor de stroomvoorziening van de extra metro's en toevoeging van extra seinen op de vrije baan, dat zal ook voorbereidingstijd kosten. Het plan was geloof ik om vanaf begin 2021 de extra ritten te laten rijden, of die planning nog actueel is weet ik niet.

Hendrik
Berichten: 2061
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Hendrik » Do 23 Mei 2019, 08:47

Dank voor je info! :pos: Klinkt aannemelijk... :wink:

Bemined
Berichten: 1809
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Di 28 Mei 2019, 18:35

Vandaag in Rotterdam.....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 5186
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Daantje » Di 28 Mei 2019, 19:21

Ik reed langs metrostation Blijdorp, dat zag er ook onwerkelijk uit met het rolluik naar beneden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40574
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Suus » Wo 29 Mei 2019, 15:29

De kiosk op spoor 13/14 te Rotterdam Centraal is verbouwd :D
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40574
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Suus » Wo 29 Mei 2019, 16:06

In de metro is logischerwijs Boymans van Beuningen uit de omroep gehaald bij Eendrachtsplein. Klinkt wel raar zo.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 271
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor jesse-cruzu » Do 30 Mei 2019, 11:02

Misschien oud nieuws maar de realisatie van de keerlus Wilhelminaplein voor trams komt dichterbij:

https://www.stadionpark-rotterdam.nl/ni ... lminaplein

KM46
Berichten: 12198
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor KM46 » Do 30 Mei 2019, 13:59

De eerste plannen voor deze keerlus stammen al uit 1996 :wink: .

Gebruikersavatar
Gideon
Berichten: 220
Lid geworden op: Ma 05 Aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Gideon » Vr 31 Mei 2019, 13:54

Neem aan dat hij vanaf Veemstraat, Posthumalaan op rijd?
Zo hoef je volgens mij weinig aanpassingen te doen, sinds op Posthumalaan al een deel spoor light,
Of moet dat spoor nog vervangen worden?
Met vriendelijke groet,

Gideon.

Bemined
Berichten: 1809
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Vr 31 Mei 2019, 16:52

Voor verstoringen zou andersom handiger zijn, als de Erasmusbrug na een brugopening in storing gaat staan er al snel 10 trams te wachten voor men besluit een omleiding in te stellen, die wil je dan linksaf vanaf Wilhelminaplein de Posthumalaan op kunnen sturen i.p.v. achteruit terug de Laan op Zuid op en dan de Veemstraat in.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten