Treinen in Groot-Brittanië

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door Jef400 »

Hoi luitjes,

ik zit er aan te denken deze zomervakantie naar Groot-Brittanië te denken. Hebben jullie nog tips en tricks over dit land? Ik zoek voornamelijk informatie over praktische zaken als ongeschreven regels, gebruiken en zaken waar ik aan moet denken om niet de overduidelijke Hollander te zijn.

groet,

Jef400
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door jjasloot »

Open deur: op tijd boeken, dan kun je Advance tickets met schappelijker prijzen voor lange afstanden krijgen. (Ooit Glasgow - Londen gedaan voor rond de 30 pond). Als je voor een reis denkt, dat is duur, een BritRail pass is ook een optie, zie https://www.britrail.net/passes

Voor lange-afstandstreinen worden soms (bijv London Euston) de perrons pas relatief laat (ong 15 min) voor vertrek aangekondigd, dat is blijkbaar normaal

Rechts staan, links gaan is toch nog wel een beetje de norm, evenals redelijk netjes in de rij staan.

Als je niet een normaal kaartje hebt en toch door poortjes moet: er zijn altijd medewerkers in de buurt om je erdoor te laten, gewoon even je kaartje laten zien
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door Jef400 »

Ik neem waarschijnlijk een interrailkaart, dus de kosten op het moment zelf zullen voornamelijk in de reservatie zitten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door en-es »

Ik dacht dat reserveringen in het VK gratis waren.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door umbusko »

Jef400 schreef:Ik neem waarschijnlijk een interrailkaart, dus de kosten op het moment zelf zullen voornamelijk in de reservatie zitten.
Dat zou ik niet doen (tenzij je nog verder door heel Europa wilt), want BritRail is goedkoper. :wink: Ik ga trouwens ook naar Groot-Brittannië deze zomer, maar op een dagje Londen na nu voor het eerst, dus tips heb ik helaas nog niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door Z2N »

Britrail is niet geldig in de Eurostar (of beter: je kan er geen gereduceerde reserveringen mee krijgen), dus dan loont Interrail zich al snel.

Na aardig wat kilometers Brits spoor kan ik zeggen dat Schotland moeilijk mis kan gaan. Zodra je over de East Coast Main Line de grens passeert bij Berwick wordt je al getrakteerd op prachtige uitzichten, en hoe noordelijker je daar gaat, hoe beter het wordt. Mijn favoriete stuk is de West Highland-lijn tussen Crianlarich en Mallaig, dwars door het moeras van de Rannoch Moor en langs het graf van Dumbledore. Daarnaast zijn ook de North Wales-kustlijn en de Cornish Mainline aan te bevelen.

Qua materieel zou ik je aanraden om nog op zoek te gaan naar de Pacers, die hebben niet heel lang meer en zijn een ervaring in zichzelf. Ook een rit met Mark 3-rijtuigen met klapdeuren is een ervaring, daarvoor hoef je ook niet zo ver te reizen vanaf Londen (de IC-treinen naar Norwich vanuit Londen Liverpool St).

En de echte tips en tricks: neem een eerste klasse IR-kaart, want dan eet je de rest van de week voor bijna niets (gratis catering, en die is zeker bij de langeafstandstreinen fantastisch). Wees niet te beroerd om iets te vragen, en als je met IR reist kan je je ticket gewoon aan het personeel bij de poortjes tonen om erdoor te kunnen (als dat er niet is zijn de poortjes altijd open). Verder gaan de deuren pas 5-10 seconden na aankomst open (de HC moet bevestigen dat alle deuren aan het perron staan). Perrons kunnen inderdaad laat opgeroepen worden (pas als er personeel aan boord is mag je de trein in), maar via sites als opentraintimes kan je wel al van tevoren zien wat het (geplande) vertrekspoor is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door umbusko »

Ja, de prijs van de Eurostar is wel een factor. Maar ik heb vorige week een retour Eurostar geboekt voor €94, en als je kijkt naar het prijsverschil dan is acht dagen binnen een maand voor een jongere bijvoorbeeld €185 bij Britrail en €317 bij Interrail. Dus ik zou zeker eerst kijken of je nog een goedkope Eurostar kunt vinden, vooral omdat die gereduceerde reserveringen volgens mij ook vrij prijzig zijn. Overigens heeft men het wel over een "BritRail Pass Holder Rate on Eurostar" (onder Bonuses & Inclusions), alleen is het me absoluut niet duidelijk hoe je die moet boeken.

Die eerste-klasse-tip komt (voor mij) net te laat helaas, maar goed, dat komt dan wel een volgende keer. :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door reisthijs »

Eurostar rekent met Interrail altijd nog €35 per enkele reis, zo veel voordeliger is dat nou ook weer niet.

Eerste klas is vooral leuk als je doordeweeks met LNER reist maar bij de meeste andere vervoerders stelt het niet zo veel voor.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door en-es »

Eerste klasse is inderdaad alleen de moeite waard in de lange afstand diensten. Als de reis deze zomer is dan kan het zijn dat de goedkope tarieven voor eurostar al weg zijn en dat het aantal beperkte interrail-plekken ook weg zijn.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door Jef400 »

Dus in dat geval zou een Britrailpass plus vliegtickets lonen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door en-es »

In principe wel. Maar ik zou eerst gaan uitrekenen hoe en wat.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door umbusko »

Het hangt er natuurlijk vanaf van waar naar waar je wilt gaan. Maar ik heb zelf vorige week dus nog voor deze zomer een Eurostar Brussel-Londen geboekt voor €49 en andersom voor €45. Twee halve dagen in Londen en voor de acht dagen ertussen een BritRail Pass voor 8 dagen aaneensluitend.

Als ik even snel bij Eurostar kijk, zie ik ook nog rechtstreekse Eurostars Londen-Amsterdam voor €40. Van/Naar Mt heb ik daar natuurlijk niks aan, maar jij misschien wel?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door en-es »

En ook niet onbelangrijk: ruimbagage inchecken in vliegtuigen kost extra.

Ik ga zelf een week in augustus en heb in maart al mijn ticket voor eurostar besteld. Wat me opviel dat de heenreis met overstappen aanzienlijk duurder was dan de terugreis zonder overstappen. De overige reizen binnen het VK boek ik los.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door Suus »

TS woont boven het NZK, waarom ga je niet varen vanaf IJmuiden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door Jef400 »

Dat is ook nog een optie Suus.
Ik wil starten in Cardiff, want daar heb ik vrienden zitten. Maar misschien kan ik daar vandaan een mooie ronde maken richting het Noordoosten. Daar heb ik ook vrienden zitten. Dus misschien iets van vliegen Amsterdam -> Cardiff, Cardiff week -> paar dagen richting Newcastle -> Newcastle een nacht en dan met de boot terug naar IJmuiden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door quakkerillo »

Als je vanuit Cardiff richting Newcastle wilt, dan adviseer ik je wel om niet via Birmingham en CrossCountry te reizen met de Class 220/221. Deze treinen zijn te krap voor de route, oncomfortabel, en hebben ook een beetje een reputatie voor ingress van geuren uit het toilet (rententie-tanken).

Persoonlijk, zeker als je een 1e-klas ticket neemt, zou ik dan via Londen gaan voor de 1e-klas maaltijden, of via Birmingham en dan met Virgin Trains naar Carlisle, vanwaar je met een lokale stoptrein - wel iets minder comfortabel - mooi langs de rivier en Hadrian's Wall naar Newcastle geraakt.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door Stefan »

Het bovenstaande van de Voyagers kan ik inderdaad bevestigen... Als ik in de UK ben met de trein, probeer ik ze zoveel mogelijk te mijden...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door Z2N »

reisthijs schreef: Eerste klas is vooral leuk als je doordeweeks met LNER reist maar bij de meeste andere vervoerders stelt het niet zo veel voor.
Niet alleen bij LNER hoor, als ik een lijstje maak met soorten eerste klasse kom ik ongeveer op dit uit:
Eerste klas met volledige maaltijden:
*LNER
*Virgin Trains
*Transport for Wales (alleen de Gerald, maar dat is misschien wel de beste trein van het VK)
*Hull Trains
*East Midlands Trains (IC-treinen)
*Caledonian Sleeper (ontbijt)

Eerste klas met koffie/thee/snacks
*Greater Anglia (IC-treinen)
*GWR
*Crosscountry
*Scotrail
*Transpennine Express
*Gatwick Express

Eerste klas zonder gratis catering
*South West Trains

Eerste klas, geen catering beschikbaar
*Southern
*Southeastern
*Great Northern
*Thameslink

Geen eerste klas
*Transport for Wales (behalve de Gerald)
*Northern

Behalve bij de laatste categorie is de eerste klas altijd een heel stuk comfortabeler en rustiger, niet alleen qua zitplaatskans maar ook qua publiek (ik kan mij voorstellen dat er weinig fans zijn van dronken Britten die om 11 uur 's ochtends 24-pak pint-blikken naar binnen werken 'omdat het lekker weer is'). Bij de meeste langeafstandstreinen is het dus een goede optie om eerste klas te nemen, en Transpennine Express en Scotrail zijn ook druk bezig om het aanbod in de eerste klas te verbeteren met de nieuwe treinen die zij krijgen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door reisthijs »

Leuk lijstje maar het geldt in veel gevallen maar voor een beperkt aantal treinen. Dat moet je wel goed plannen om in de juiste treinen terecht je komen.

Overigens biedt Crosscountry ook warme maaltijden aan op "selected services". GWR ook maar daar zijn de maaltijden niet inbegrepen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door Z2N »

In mijn ervaring valt dat wel mee. Langere afstand betekent meer catering, en als je het echt wilt plannen is dit soort informatie altijd via de site van de vervoerder beschikbaar.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door Timon91 »

Ik ga voor werk binnenkort naar Selby (Yorkshire) en ik ga voor de verandering eens met de trein i.p.v. het vliegtuig. Omdat ik nog onder de 28 ben is een Interrail wel zo voordelig en bovendien ben je erg flexibel. Alleen de Eurostar reservering zit ik nog mee: voor een dinsdagavond heen in juni en een vrijdagochtend terug in juni, hoe groot is de kans dat het Interrailquotum al bereikt is een paar dagen van te voren? Kan ik die reservering ergens online maken of is telefonisch via Eurostar het beste?

Bovendien lees ik bij seat61 dat je voor treinen van East Midlands Railway een reservering nodig hebt (om reizigers met een pas weg te jagen, zo staat het omschreven). Nu zijn de treinen van London (King's Cross) naar Selby van dat bedrijf. Moet ik dan aan het loket vlak voor vertrek nog een reservering halen? Of is het wel "veilig" genoeg om gewoon zonder reservering in de trein te gaan zitten?
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door reisthijs »

Eurostar kan je regelen via https://www.eurostar.com/nl-nl/speciale ... /interrail

In de praktijk vinden conducteurs het al snel prima als je met een Brit/Interrail reist. Mijn ervaring is dat ze die moeilijke dingen vaak niet of nauwelijks bekijken.
Om een reservering heb ik ze nog nooit horen vragen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door Meltrain »

Timon91 schreef: Bovendien lees ik bij seat61 dat je voor treinen van East Midlands Railway een reservering nodig hebt (om reizigers met een pas weg te jagen, zo staat het omschreven). Nu zijn de treinen van London (King's Cross) naar Selby van dat bedrijf.
Nee, de rechtstreekse trein van London King's Cross naar Selby wordt geëxploiteerd door London North Eastern Railway.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door quakkerillo »

Timon91 schreef:Bovendien lees ik bij seat61 dat je voor treinen van East Midlands Railway een reservering nodig hebt (om reizigers met een pas weg te jagen, zo staat het omschreven). Nu zijn de treinen van London (King's Cross) naar Selby van dat bedrijf. Moet ik dan aan het loket vlak voor vertrek nog een reservering halen? Of is het wel "veilig" genoeg om gewoon zonder reservering in de trein te gaan zitten?
Naar Selby rijdt East Midlands Trains niet; ofwel neem je Hull Trains vanaf Kings Cross (elke 2-3 uur), ofwel de 1x/dag directe van London Northeastern Railway. Laatste opties zijn met dezelfde LNER naar Leeds of York, en van daaruit met Transpennine Express (Leeds) of Northern (Leeds en York) naar Selby (eindbestemming Selby danwel Hull).
Of als je een mooiere - toeristische - route wil kan je East Midlands Trains naar Sheffield, dan naar Manchester Piccailly en vervolgens de trein naar Hull nemen; dan kruis je twee keer door de Pennines, wat zeker een mooi ritje is.

Geen enkele van deze treinen heeft een reservering nodig. De enige (binnenlandse) treinen in Groot-Brittanië waar je - met interrail - verplicht reserveringen voor moet hebben is de Caledonian Sleeper, en eventuele speciale treinen (bijvoorbeeld rondom FA cup finales e.d.).
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Treinen in Groot-Brittanië

Bericht door Timon91 »

Dank voor de uitleg! Een paar dagen van te voren dus een IR-reservering maken via internet, in de UK gewoon in de trein stappen. Duidelijk! :)
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten