CE Delft: trein schoonste vorm van vervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

CE Delft: trein schoonste vorm van vervoer

Bericht door Geert »

CE Delft: trein schoonste vorm van vervoer

De trein is een zuinige en schone vorm van vervoer, vooral wanneer de trein elektrisch aangedreven wordt. Ook de binnenvaart is een relatief zuinige vervoerswijze. Dat zijn twee van de conclusies van CE Delft, dat vandaag een studie publiceerde waarin de uitstoot van verschillende vervoerswijzen in beeld is gebracht.

In het rapport, getiteld STREAM, worden de huidige milieueffecten van goederen- en personenvervoer beschreven en prognoses gegeven voor 2010 en 2020 waarbij rekening is gehouden met de invloed van technologische innovaties, zoals emissiestandaarden, specifieke technieken en alternatieve brandstoffen. Hiermee is STREAM een zeer uitgebreide, actuele en toegankelijke database op het gebied van emissies van transport. CE Delft voerde de studie uit in opdracht van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) en het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W).

In de studie is vooral gekeken naar de uitstoot van het broeikasgas kooldioxide (CO2) en luchtverontreinigende stoffen, zoals fijn stof, stikstofoxiden en zwaveloxiden. Op basis van de gegevens concludeert CE Delft dat de schoonste manier van vervoer niet bestaat. De schaalgrootte van het transport speelt hierbij een belangrijke rol, en is vaak zelfs belangrijker dan de vervoerswijze. Daarnaast spelen ook logistieke factoren zoals bezettings- en beladingsgraad een belangrijke rol.

Een vol schip is schoner dan een lege vrachtauto of trein en vice versa. Tevens is het effect van technologie groot. Een nieuw voertuig is vier tot tien keer schoner dan een voertuig uit het begin van de jaren negentig. Ook voor spoor- en (binnen)scheepvaart zijn er technologieën beschikbaar die de luchtverontreinigende emissies aanzienlijk kunnen reduceren. De invloed van techniek op het brandstofverbruik is vooralsnog veel kleiner. Met een hybride aandrijving kan bijvoorbeeld maar 20 procent brandstof bespaard worden, en deze techniek is alleen nuttig binnen het stedelijk verkeer wanneer er veel opgetrokken en geremd wordt.

Andere resultaten:
  • Het wegvervoer heeft gemiddeld hogere emissies per tonkilometer wat vooral wordt veroorzaakt door een lagere gemiddelde benutting van de voertuigcapaciteit. De benuttingsgraden hebben grote invloed op de emissieprestatie van de verschillende modaliteiten. Wanneer een volle vrachtauto vergeleken wordt met een volle trein of een vol binnenschip zijn de verschillen beperkt.
  • Op het gebied van luchtverontreinigende emissies is de elektrische goederentrein het schoonst. De verschillen tussen vrachtauto's en binnenvaartschepen zijn veelal klein en verschillen per situatie.
  • Luchtvracht veroorzaakt hoge broeikasgasemissies, wel tot acht keer hoger dan van transport met een grote vrachtauto. Vergeleken met treinen en grote schepen is deze factor nog hoger.
  • Zeescheepvaart is alleen zuiniger dan de andere vervoerswijzen wanneer de schepen voldoende groot zijn. Diepzeevaart is zuiniger dan de andere manieren van vervoer. Zeescheepvaart stoot echter wel meer luchtvervuilende stoffen uit dan de andere vervoerswijzen. Hierbij maakt het wel uit of de afstand per zeeschip korter of langer is dan over de weg. Per schip is bijvoorbeeld de afstand van Marseille naar Rotterdam veel langer dan over de weg, maar van Dover naar Rotterdam is het omgekeerde het geval.
Het volledige rapport kunt u hier downloaden.

Bron: Nieuwsblad Transport
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten