Vooral jongeren komen om op overweg

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door Geert »

Vooral jongeren komen om op overweg
Door OLOF VAN JOOLEN

UTRECHT - Spoorbeheerder Prorail slaat alarm over het hoge aantal jongeren dat omkomt of zwaar gewond raakt bij ongevallen op overwegen. Vorig jaar vielen tien dodelijke slachtoffers die 21 jaar of jonger waren. Jongeren zien de gevaren niet of nemen bewust grote risico
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door Wubbo »

,,Jongeren van een jaar of zestien komen in de problemen omdat ze de gevaren niet zien of bewust risico's nemen,’’ zegt woordvoerder Babet Verstappen van Prorail. ,,Ze schieten op het laatste moment tussen de bomen door of proberen stoer te doen door vanaf het perron twee sporen over te steken. Vanaf een jaar of achttien zien we dat het mis gaat omdat ze nog net een trein proberen te pakken.’’
Om jongeren eerder te doordringen van het gevaar dat het spoor met zich meebrengt, publiceert Prorail morgen een nieuw lespakket voor de basisschool.
Ik weet het niet, op mijn zestiende was ik allang van de basisschool, en ik denk dat het lespakket na 5 jaar echt niet meer zo'n invloed heeft :roll:
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door air-bus »

Ik denk ook niet dat een lied van Edsilia Rombley daaraan bijdraagt.. Maar ja dat is ook een kwestie van smaak.. :wink: :P
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door Ruben »

Het spoor kan er wel voor zorgen dat je van de aarde in de hemel komt, dus in principe hoeft men alleen wat kopietjes van dat rotnummer te maken. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

School stoot zich aan lespakket ProRail

Bericht door Geert »

School stoot zich aan lespakket ProRail
08-04-2008 21:55 | Binnenlandredactie

KAMPEN - De Groen van Prinstererschool in Kampen heeft bij spoorwegbeheerder ProRail een klacht ingediend over het taalgebruik in een lied voor basisscholieren. Het lied is onderdeel van een dinsdag gepresenteerd lespakket over de gevaren van het spelen bij het spoor.

Om ervoor te zorgen dat kinderen zich al jong realiseren dat het spoor geen speelterrein is, heeft ProRail een nieuw lespakket ontwikkeld voor de basisschool. Het materiaal bestaat uit een zogenaamd
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door Jeroen »

Hier gaat het dus om. Ik vind het wel erg triest, hoor...
weet je wat ik gaaf vind als mijn vrienden bij het spoor staan
vlak voordat de trein komt snel nog naar de overkant
net voordat ie komt onder de spoorwegbomen doorgaan
als de bel al tingelt en het rode licht al brandt

joh, je bent een bal gehakt
straks word je door de trein gepakt
mama zet de pan vast klaar
straks ben jij een steak tartaar

't is zo leuk om bij het spoor te spelen met de meiden
we leggen op de rails dan vaak een grote kiezelsteen
en als dan de trein over die kiezelsteen gaat rijden
spat ie uit elkaar en vliegen splinters om je heen

meisje, wat ben jij een ei
straks ben jij een vieze brij
papa heeft de pan al klaargezet
straks ben jij een omelet

als de bomen zakken
komt ie als een speer voorbij
heeft je zo te pakken
en dan ben je echt niet blij
want wat moeten nou je vader en je moeder en je zusje en je broertje
met een handje vol met roerei

als je heel veel haast hebt om op tijd op school te komen
heb je vaak nog dat je net de overkant wel redt
als de bel klinkt en je ziet de lichten en de bomen
zegt dat niet zo veel omdat die trein je heus niet plet

joh je bent een oliebol
er komt een trein die jij niet zag
opa doet de pan met olie vol
straks ben jij een bak beslag

als de bomen zakken
komt ie als een speer voorbij
heeft je zo te pakken
en dan ben je echt niet blij
want wat moeten nou je vader en je moeder en je zusje en je broertje
met een handje vol met roerei

als de bomen zakken
komt ie als een speer voorbij
heeft je zo te pakken
en dan ben je echt niet blij

Als je slim bent, heb je een alarmbel in je hoofd (repeat)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door deadlock »

Ik heb me KAPOT gelachen om dat liedje xD
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door Vinny »

Ik vind hem hard, maar niet te hard, omdat zo'n expliciet liedje nodig is om indruk te maken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door Geert »

Volgens mij ervaren die kinderen het liedje helemaal niet zo hard, het is vooral de interpretatie van die schooldirecteur die het nogal opblaast :roll:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door Mikos »

Inderdaad, het gaat hier over een school uit Kampen. Alwaar er maar liefst elf kerken staan. :roll: En geen slecht woord over welk geloof dan ook, maar dit moet toch kunnen?
En ach, dan dat lied maar niet in Kampen, voorlopig hebben ze er toch nog geen spoorwegovergang. Totdat de Hanzelijn er komt.. :wink:
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door JeePee »

En dan nog niet, er komen immers geen overwegen in de Hanzelijn. Ik vind de reactie van die directeur erg overdone. Volgens mij zijn er genoeg andere dingen waar hij zich beter druk om kan maken :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

ProRail past Ding Ding Ding-lied niet aan

Bericht door Geert »

ProRail past Ding Ding Ding-lied niet aan

UTRECHT - ProRail weigert het Ding Ding Ding-lied aan te passen. Bij de Utrechtse spoorbeheerder is een klacht binnengekomen van een basisschool. Die vindt dat de tekst van het lied niet door de beugel kan.

De campagne Ding Ding Ding wijst kinderen op de gevaren van spelen langs het spoor. In het lied wordt gezongen dat iemand die onder de spoorbomen doorkruipt een bal gehakt is en dat moeder maar vast een pan klaar moet zetten.

Een woordvoerster van ProRail zegt dat het lied uitgebreid is getest op de doelgroep. "We hebben
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door STF »

Pff wat stelt die school(directeur) zich aan zeg...
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door Cookie »

Ik vind 'm wel aan de wat ruige kant eigenlijk: op de een of andere manier krijg ik er geen lekker gevoel bij. Wel is het uiteraard zo dat je de kinderen hiermee goed duidelijk maakt dat overwegen serieus genomen dienen te worden. Maar ik kan me goed voorstellen dat kinderen die een kennis hebben verloren aan een aanrijding, dit geen leuke opmerking zullen vinden. Naar mijn mening is zo praten over mensenlevens in ieder geval niet echt acceptabel.

Gelukkig is het zo dat iedere school zelf kan bepalen of ze het lespakket willen gebruiken of niet: als een school ertegen is, kunnen ze het ook gewoon niet gebruiken natuurlijk. Moeilijk gaan doen in de media is ook wel weer overdreven...
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door Jeroen »

Trein-O-Fiel schreef:Wel is het uiteraard zo dat je de kinderen hiermee goed duidelijk maakt dat overwegen serieus genomen dienen te worden.
Kom op, zeg. Dit is gewoon op kleuterniveau geschreven. Geloof je werkelijk dat jongeren dit ook maar een beetje serieus zullen nemen?
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door Cookie »

Nieuwsbericht schreef:publiceert Prorail morgen een nieuw lespakket voor de basisschool.
Ik weet niet wat jij onder 'jongeren' rekent, maar ik denk dat het pakket wel aan zou slaan eigenlijk bij de basisschool... Als het een lespakket voor het voortgezet onderwijs zou zijn, wordt het inderdaad een ander verhaal.
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door Jeroen »

Een kleuter zal toch niet snel zonder begeleiding in de buurt van een overweg komen (lijkt me). In het eerste artikel wordt expliciet het gevaar van jongeren bij overwegen genoemd. (wel vaag inderdaad dat er dan over een nieuw pakket voor de basisschool wordt gesproken)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door Geert »

Jong geleerd, oud gedaan?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Besturenraad wijst liedje ProRail af

Bericht door Geert »

Besturenraad wijst liedje ProRail af
10-04-2008 14:44 | Binnenlandredactie

VOORBURG - Het Ding Ding Ding-lied van spoorwegbeheerder ProRail is moeilijk pedagogisch verantwoord te noemen. Dat zegt woordvoerder Grada Huis van de Besturenraad, de koepelorganisatie van scholen voor protestants-christelijk onderwijs.

Volgens Huis spreekt er uit het lied -dat kinderen van negen tot twaalf jaar op de gevaren van spelen langs het spoor moet wijzen- een taal die je als school niet aan kinderen wil doorgeven. In het lied worden kinderen die onder gesloten spoorwegoverbomen doorlopen bijvoorbeeld vergeleken met een bal gehakt en een steak tartaar.

air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door air-bus »

Wat een gezeik om niks, bestel dat pakket dan toch gewoon niet! :|
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Maastrichtse klas wint ProRail prijsvraag

Bericht door Wubbo »

Maastrichtse klas wint ProRail prijsvraag

Maastricht - Groep 6 van basisschool ‘t Spoor uit Maastricht heeft de prijsvraag van de ‘Ding ding ding’-campagne van spoorbeheerder ProRail gewonnen. Een campagne die scholieren bewust maakt van gevaren op het spoor. De kinderen wonnen een schoolreisje naar het spoorwegmuseum in Utrecht. Scholen werd gevraagd om een eigen couplet te schrijven voor het ‘Ding ding ding’-lied. Laura Meijs (9) schreef samen met Jennifer Bijlders (11) het winnende couplet over het tussen de spoorbomen door glippen als je haast hebt. Het couplet won de wedstrijd omdat het goed beschrijft wat vaak mis gaat bij het spoor.

Om kinderen al op jonge leeftijd bewust te maken van de mogelijke gevaren van het spoor heeft ProRail een lespakket ontwikkeld voor de basisschool. Bij jongere kinderen gaat het vaak om het spelen in de omgeving van het spoor. Kinderen beseffen daarbij niet dat ze zich op gevaarlijk terrein bevinden. Met het lespakket moeten de leerlingen zich gaan realiseren dat het spoor geen speelterrein is.

Bron: Blik op Nieuws
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Vooral jongeren komen om op overweg

Bericht door Mark »

Zouden er nog meer ballen gehakt aan dat liedje zijn toegevoegd? :wink:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten