Historische treinseries
Re: Historische treinseries
Al dat soort eenmalige series heb ik niet toegevoegd. Dat is echt niet leuk meer als je dat wil doen in die oude dienstregelingen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39179
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Historische treinseries
In 2004 valt het daarmee gelukkig wel mee...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Historische treinseries
Ik zie nu voor de exploitant van de Beneluxdienst meerdere exploitanten: NS, NS en NMBS, NMBS, NS HiSpeed en waarschijnlijk ook nog NS Internationaal. Welke van deze exploitanten is de juiste? Hetzelfde geldt ook voor Thalys en de andere grensoverschrijdende lange-afstandsverbindingen trouwens
Re: Historische treinseries
Thalys is Thalys toch? Dat is een apart bedrijf volgens de wet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Historische treinseries
Dat is waar, maar op het Nederlandse deel van de route is NS Hispeed wel de exploitant voor deze verbinding. Idem voor de Benelux, Berlijntrein, ICE enz. Dat is tenminste de huidige sitatie, ik weet niet of dat vroeger ook altijd zo was.
Voor de Benelux kan je in principe gewoon NS of NS Internationaal (wanneer zijn ze precies begonnen die naam te gebruiken?) invullen, dat is tenminste (grotendeels) NS-materieel wat er rijdt en reed. Van welk bedrijf de loc afkomstig is dat lijkt me bij internationale treinen minder belangrijk.
De Thalys en de ICE worden ook weer gedeeltelijk met NShispeed-personeel en/of -materieel gereden. Heel erg duidelijk is het allemaal dus niet. Mijn voorkeur is wel om gewoon het bedrijf neer te zetten wat echt bij de trein hoort, dus 'Thalys' bij een Thalys, 'DB' bij een ICE enz.
Voor de Benelux kan je in principe gewoon NS of NS Internationaal (wanneer zijn ze precies begonnen die naam te gebruiken?) invullen, dat is tenminste (grotendeels) NS-materieel wat er rijdt en reed. Van welk bedrijf de loc afkomstig is dat lijkt me bij internationale treinen minder belangrijk.
De Thalys en de ICE worden ook weer gedeeltelijk met NShispeed-personeel en/of -materieel gereden. Heel erg duidelijk is het allemaal dus niet. Mijn voorkeur is wel om gewoon het bedrijf neer te zetten wat echt bij de trein hoort, dus 'Thalys' bij een Thalys, 'DB' bij een ICE enz.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Historische treinseries
s140 en s240? ;) Loc is van NSR, rijtuigen van DB, personeel van NS Hispeed
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: Historische treinseries
Gisteren heb ik een aantal treinseries uit de huidige dienstregeling toegevoegd aan de wiki. De reden hiervoor is dat allerlei historische overzichten die je kunt maken dan echt volledig zijn (op de paar spoorboekjes na die ik niet heb). Ik zie dat enkele van die pagina's inmiddels alweer gewijzigd zijn, wat zorgt voor incomplete overzichten. Nu wil ik niet alles eigenhandig weer terugwijzigen, omdat ik ook wel zie dat de huidige 3100 geen voormalige treinserie is, maar totdat er een betere oplossing is zou ik de pagina's toch op de manier waarop ik ze gemaakt heb willen laten staan.
Re: Historische treinseries
Ik kom regelmatig niet-Nederlandssprekend barpersoneel tegen in de s140 en conducteurs in DB-uniform.Mark schreef:s140 en s240? ;) Loc is van NSR, rijtuigen van DB, personeel van NS Hispeed
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Historische treinseries
Is het sjabloon {StatBediening} niet zo aan te passen dat deze ook informatie uit {SerieInfo} overneemt? Dan hoef je aan de huidige series alleen maar "dienstregeling=2009" toe te voegen. Op die manier zou je ook alvast de nieuwe/gewijzigde series voor 2010 kunnen maken. Dan wordt het op 13 december alleen een kwestie van titels wijzigen: 'Serie 1500' wordt 'Treinserie 1500 (2009)' en 'Treinserie 1500 (2010)' wordt 'Treinserie 1500'.Frank schreef:Nu wil ik niet alles eigenhandig weer terugwijzigen, omdat ik ook wel zie dat de huidige 3100 geen voormalige treinserie is, maar totdat er een betere oplossing is zou ik de pagina's toch op de manier waarop ik ze gemaakt heb willen laten staan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39179
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Historische treinseries
Pfoe, er zaten wat puzzelstukjes tussen om het in de routestrips te krijgen (zie bv. dit soort kerstbomen). Maargoed, dienstregeling 2004 staat er nu compleet in, als 't goed is inclusief alle 1x/dag rijden treinseries en de exotische eindpuntjes. Geef maar 'n gil als ik er ergens eentje vergeten ben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Historische treinseries
De dienstregeling 1989/1990 is nu ook vrijwel compleet (op enkele bijzondere/internationale treinen na). Ik heb alleen een probleem bij de Zoetermeerlijn, deze tabel is namelijk zéér bekopt: er staan geen treinnummers in en alleen een paar treinen zijn uitgewerkt en daarna staat er simpelweg "verder elke 10 minuten" of "verder elke 15 minuten".
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Historische treinseries
Dan noem je ook een treinserie... De s3500 is de meest 'wandelende' treinserie van Nederland geweest. Volgens mij hebben uitlopers zelfs Leeuwarden ooit bereikt...Reiziger Ddrs schreef:Pfoe, er zaten wat puzzelstukjes tussen om het in de routestrips te krijgen (zie bv. dit soort kerstbomen). Maargoed, dienstregeling 2004 staat er nu compleet in, als 't goed is inclusief alle 1x/dag rijden treinseries en de exotische eindpuntjes. Geef maar 'n gil als ik er ergens eentje vergeten ben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Historische treinseries
Volgens mij hebben op de Zoetermeer Stadslijn deze treinseries gereden:
13300: Den Haag Centraal - Centrum West - Driemanspolder - Leidsewallen - Centrum West - Den Haag Centraal
13400: Den Haag Centraal - Centrum West - Driemanspolder - Leidsewallen - Centrum West - Den Haag Centraal (spits)
13700: Den Haag Centraal - Centrum West - Leidsewallen - Driemanspolder - Centrum West - Den Haag Centraal
13800: Den Haag Centraal - Centrum West - Leidsewallen - Driemanspolder - Centrum West - Den Haag Centraal (spits)
Dit klinkt misschien wat vaag, maar ik zal het uitleggen.
De 13300 en de 13700 reden de hele dag 2x per uur. In de ochtendspits reed de 13400 4x per uur erbij, en in de avondspits reed de 13800 4x per uur erbij. De spitsseries reden niet symmetrisch, maar tien minuten na en en tien minuten voor het vertrek van een reguliere trein, zodat dus die 10-minutendienst ontstond.
@Vinny: De 3500 is ooit nog de stoptrein Alphen - Gouda geweest, en toen deden ze al aan kerstboompraktijken, want sommige treinen maakten kop op Gouda en kwamen of gingen naar Den Haag Centraal
13300: Den Haag Centraal - Centrum West - Driemanspolder - Leidsewallen - Centrum West - Den Haag Centraal
13400: Den Haag Centraal - Centrum West - Driemanspolder - Leidsewallen - Centrum West - Den Haag Centraal (spits)
13700: Den Haag Centraal - Centrum West - Leidsewallen - Driemanspolder - Centrum West - Den Haag Centraal
13800: Den Haag Centraal - Centrum West - Leidsewallen - Driemanspolder - Centrum West - Den Haag Centraal (spits)
Dit klinkt misschien wat vaag, maar ik zal het uitleggen.
De 13300 en de 13700 reden de hele dag 2x per uur. In de ochtendspits reed de 13400 4x per uur erbij, en in de avondspits reed de 13800 4x per uur erbij. De spitsseries reden niet symmetrisch, maar tien minuten na en en tien minuten voor het vertrek van een reguliere trein, zodat dus die 10-minutendienst ontstond.
@Vinny: De 3500 is ooit nog de stoptrein Alphen - Gouda geweest, en toen deden ze al aan kerstboompraktijken, want sommige treinen maakten kop op Gouda en kwamen of gingen naar Den Haag Centraal
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Historische treinseries
Er lijkt alleen wel een keer geschoven te zijn met de nummers van de Zoetemeerlijn, want de 13700 uit jou lijstje was in 1993/1994 nog de 13900. De 13700 was toen, en in 1989 ook, een trein op de Hofpleinlijn. Ik denk dat ik voor 1989 maar de nummers uit 1993 overneem, dat zal dan wel zo'n beetje kloppen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Historische treinseries
In 1987/1988 werden er ook geen treinnummers op de Stadslijn gegeven. In 1983/1984 wel: de basisdienst was toen de serie 3400 en serie 3800, en de extra's reden als 13400 en 13800. De rijrichting was gelijk aan wat Bee schetst voor 13400 en 13800.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Historische treinseries
In Groningen kwamen ze ook, dat leverde ook een paar treinen Groningen-Maastricht op, en deze kerstboom (voor drgl 1996/97).Vinny schreef:Dan noem je ook een treinserie... De s3500 is de meest 'wandelende' treinserie van Nederland geweest. Volgens mij hebben uitlopers zelfs Leeuwarden ooit bereikt...
Ik heb niet voor ieder eindpunt aan de noordkant een 'aftakking' gemaakt, dat zijn er namelijk vijf (Lw, Gn, Zl, Amf, Ut) dus zo wel erg breed worden. Eigenlijk vind ik zo'n aftakking ook geen handige oplossing voor een 'tusseneindpunt', is daar geen andere oplossing voor te bedenken. Bijvoorbeeld een ander kleurtje (tussenhaltes in routestrip-blauw en alleen eindpunten zwart?) of vette letters.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Historische treinseries
Ik vroeg mij af, kan dit systeem ook werkend worden gemaakt voor huidige treinseries? Daarmee zouden we in een klap de dienstregeling 2009 compleet hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Historische treinseries
Uiteraard kan dat; zie bijvoorbeeld de pagina van de serie 14100 die al volgens het nieuwe sjabloon gemaakt is. Ik wil daarbij gelijk voorstellen om de pagina's niet meer met 'Serie' te beginnen maar met 'Treinserie', zodat dat ook gelijk getrokken is met de oudere treinseries.
Re: Historische treinseries
Maar hij verschijnt niet op [wiki]Sjabloon:StationBedieningen#Dienstregeling_2009[/wiki], daarom vroeg ik mij dat af :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Historische treinseries
Hmm zo. Nou ja, dan moet [[Categorie:Dienstregeling 2009]] even worden toegevoegd aan het sjabloon SerieInfo. :)
Re: Historische treinseries
Ik had van 1979 en 1989 destijds ook een overzichtje gemaakt:
1979
1989
tabel van de zoetermeer stadslijn was wel vervelend ja... Ik geloof alleen dat 1989 nu beetje vervelend doet, ik fix hem binnenkort wel.
1979
1989
tabel van de zoetermeer stadslijn was wel vervelend ja... Ik geloof alleen dat 1989 nu beetje vervelend doet, ik fix hem binnenkort wel.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Historische treinseries
Bij die van 1989 gaat er iets grondig fout volgens mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Historische treinseries
Ik weet wel zeker, ik krijg namelijk een melding van mijn viruskiller :?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Historische treinseries
Weird ja. Ik kan er alleen nu effe niet bij vanaf mn ouders' pc :(.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Historische treinseries
Ik moet mijzelf corrigeren: het blijkt toch wat lastiger om dat te realiseren. Ik kom hier van de week nog even op terug; de selectie voor de huidige dienstregeling moet op een andere manier gemaakt worden (omdat er andere sjablonen worden gebruikt e.d.).Geert schreef:Hmm zo. Nou ja, dan moet [[Categorie:Dienstregeling 2009]] even worden toegevoegd aan het sjabloon SerieInfo. :)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten