Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Ach, what else is new in die toko.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Een dag nadat de Roemeense sociaal-democratische partij verrassend niet de grootste werd bij de Europese verkiezingen en een referendum over hervorming van de gerechtelijke macht verloor, is de partijleider door de hoogste rechtbank schuldig verklaard aan corruptie. De gevangenisstraf van 3,5 jaar begon gisteren meteen.

Roemenië is op dit moment roulerend voorzitter van de EU.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

^^ hebben wij er wat van gemerkt?

(Ja, dat met die WW perikelen had er wel iets mee te maken, d8 ik.. Roemenië had dat graag geregeld willen hebben, d8 ik zo.)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Wilders stelt zich teweer als kauwgom in de vloerbedekking van de Tweede Kamer:
"Ik zal nooit aftreden. Nooit", zei hij dinsdag. "U zult mij nooit zien gaan", aldus de Limburger die al sinds 1990 actief is in de landelijke politiek.
https://www.nu.nl/algemeen/5912835/wild ... reden.html

Dat klinkt als een verfrissend nieuw geluid tegen de gevestigde orde *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

hmm... die kauwgom in het tapijt van de huidige 2e kamer zal ter zijner tijd tóch opgeruimd worden.. door de a.s. renovatie op het binnenhof. (A)

Anyway, ik begrijp 'm wel.. inkomenszekerheid is voor menig mens wel belangrijk natuurlijk.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

HeT ziJn AllEmaAl ZaKKenVulLErs!1!!
🍉
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door nvdw »

Plucheplakker! Boeeeeeee!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

Z2N schreef:Een echte groene golf vanavond in Europa: Europe Ecologie-Les Verts zijn aldus de exitpoll derde geworden in Frankrijk (Rassemblement National eerste, La République en Marche), in Duitsland en Wallonië zijn ze zelfs tweede geworden. De nationalistische golf is dan wel groter (partij van Le Pen grootste in Frankrijk, Vlaams Belang tweede in Vlaanderen), maar de opkomst van de groenen verrassen mij toch wel.
Dat is natuurlijk vrij logisch: de thema's die de Europese Kiezer bezighouden zijn klimaat en migratie. De gevestigde politiek geeft de burger geen antwoord op beide door de kiezer gevoelde problemen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Zihni Ödzil van GroenLinks heeft vandaag zijn zetel in de Tweede Kamer opgegeven en vertrekt.

Het verhaal is nog niet helemaal duidelijk of hij zelf weg is gegaan of dat hij is ontslagen door Jesse Klaver.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

Zoals ik het lees heeft hij voor zijn beurt gesproken door dat destijds op persoonlijke titel te doen.. Maar hij was woordvoerder op dat dossier.

Edit:

Ik ben het, warempel, eens een keer eens met mevrouw Hertzberger.
(...)
Onze democratie heeft geld nodig en mankracht en extra zetels, dat staat voor mij als een paal boven water. Maar onze democratie schreeuwt ook om goede mensen met goede ideeën. Het is treurig maar waar: juist die mensen kunnen beter niet de politiek in gaan.

Bron:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/29/ni ... n-a3962063
Laatst gewijzigd door Durashift op do 30 mei 2019, 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

Groen begint nu al te kraken.
Had ook niet anders verwacht.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Vinny schreef:
Z2N schreef:Een echte groene golf vanavond in Europa: Europe Ecologie-Les Verts zijn aldus de exitpoll derde geworden in Frankrijk (Rassemblement National eerste, La République en Marche), in Duitsland en Wallonië zijn ze zelfs tweede geworden. De nationalistische golf is dan wel groter (partij van Le Pen grootste in Frankrijk, Vlaams Belang tweede in Vlaanderen), maar de opkomst van de groenen verrassen mij toch wel.
Dat is natuurlijk vrij logisch: de thema's die de Europese Kiezer bezighouden zijn klimaat en migratie. De gevestigde politiek geeft de burger geen antwoord op beide door de kiezer gevoelde problemen.
Onsmakelijk rechts geeft uiteraard ook geen antwoord op enig werkelijk probleem. Integendeel, want dat zou stemmen kunnen kosten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Vinny schreef:Dat is natuurlijk vrij logisch: de thema's die de Europese Kiezer bezighouden zijn klimaat en migratie. De gevestigde politiek geeft de burger geen antwoord op beide door de kiezer gevoelde problemen.
Op migratie hebben de groenen ook geen antwoord. Hier in Duitsland blokkeren Die Grünen in het bondsraad (= eerste kamer) voortlopend een door de bondsdag (= tweede kamer) besloten wet om Tunesie, Algerije, Marokko en Georgie "veilig" te verklaren.....
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:Ondertussen in Zuid-Holland:

Nadat FvD, VVD en CDA een bestuursakkoord (zonder duidelijke inbreng van de FvD overigens) had afgesloten zonder een meerderheid te hebben, hebben afgelopen weekend CU/SGP toegezegd wel te willen onderhandelen over een coalitie, al eerst dat hele bestuursakkoord in de prullenbak geveegd zou worden. Zo gevraagd, zo gedaan :roll:

Maar nu zijn de leden van CU/SGP, CDA en VVD boos over het neonazistische filmpje van Baudet afgelopen weekend en willen ze een coalitie zonder FvD. Eens kijken hoe lang die partijen het samen nog volhouden...
De soap gaat verder, want CU/SGP is uit de coalitieonderhandelingen gestapt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Cas »

Geen Nederlandse politiek, maar belangrijk genoeg om te delen: er zijn nu al een paar dagen massale protesten tegen de zogenaamde uitleveringswet, die het mogelijk zou maken om mensen die op het vasteland van China iets strafbaars hebben gedaan daarheen uit te leveren.
Momenteel kan dat niet, ondanks dat Hong Kong technisch gezien een onderdeel van China is: HK heeft een aparte status gekregen toen ze overhandigd werd door de Britten, met de belofte van verregaande autonomie, inclusief een eigen rechtsstelsel. Omdat het recht op het vasteland in de praktijk buigt voor de macht en frequent wordt gebruikt om dissidenten vast te zetten en dergelijke, was het eerder nooit mogelijk om verdachten uit te leveren.

De ondemocratische regering van HK wil daar nu iets aan doen met deze wet, maar daar is de bevolking dus niet zo blij mee. De timing is dan ook niet geweldig: elk jaar wordt in Hong Kong de Tiananmen Square (Plein van de Hemelse Vrede) Massacre herdacht, dit jaar 30 jaar geleden, en dat was op 4 juni. Die herdenking was al de grootste in lange tijd, omdat 30 jaar en omdat Beijing's pogingen om HK's vrijheden af te nemen steeds duidelijker worden.

Na de Umbrella Revolution (Parapluprotesten) in 2014, waarbij de stad meer dan twee maanden werd stilgelegd om democratische verkiezingen te eisen, nergens op uitliepen, leek de puf van het verzet weg, zeker nadat de leiders (studenten, rechters, hoogleraren en politici) in de gevangenis werden gegooid, en gebeurde er weinig meer. Dat lijkt nu te veranderen: bij een protest tegen de wet afgelopen zondag waren er volgens de organiseerders meer dan een miljoen mensen op de been, in een stad van 7.5 miljoen mensen!

Het gaat niet alleen over de wet zelf: mensen hebben het gevoel dat de 'terugkeer' naar China niks meer is geweest dan een nieuwe koloniale meester, die ook nog eens meer moeite doet om Hong Kong's vrijheden in te perken. Het vasteland spreekt een andere taal (Mandarijn vs Kantonees), heeft een andere geschiedenis en politiek en heeft zijn welvaart te danken aan het communistische bewind. Voor Hong Kong gaat dit allemaal niet op, en veel jeugd voelt zich zelfs niet eens Chinees meer, omdat het vasteland zo anders is.

De afgelopen dagen zijn de protesten doorgegaan, ondanks dat de politie steeds agressiever reageert en ondertussen pepperspray en waterkanonnen inzet. De overheid geeft ondertussen geen millimeter toe, maar kon niet over de wet stemmen omdat parlementsleden niet bij het parlement konden komen door de demonstranten.

Om het nog een beetje OV-gerelateerd te houden:
mensen durven hun OV-chipkaart niet te gebruiken uit angst bewijs achter te laten, waardoor er enorme rijen bij de kaartjesautomaten staan, en sommige metrostations werden tijdelijk overgeslagen of afgesloten. Ik ben zelf niet in Hong Kong, maar aan het reizen door Azië; ik hoop nog wat van de protesten mee te krijgen als ik terug kom en eventueel m'n steun te betuigen.

Meer lezen: Hong Kong Free Press, Volkskrant
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Dat de boel duidelijk niet goed loopt in Hong Kong was mij al langer duidelijk, maar toen ik dat getal van 1 miljoen protestanten hoorde schrok ik ook wel. Af en toe vraag ik mij af of de Britten nog iets aan artikel 3(5) van het overgangsverdrag kunnen doen, dat de manier van leven van Hong Kong garandeerde bij de overgang naar China. Want daar wordt heel duidelijk niet aan gehouden.

Voor mensen die minder bekend zijn met de situatie van Hong Kong, Vox Borders heeft er een goede serie over gemaakt. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

Ik zou van de Britten niet te veel verwachten.
Kijk eens hoe veel moeite ze hebben met hun "eigen" zaakjes, als Brexit.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Cas »

De Britten hebben niet de macht om dat af te dwingen, en qua moraal staat een ex-coloniale macht die een mening heeft over hoe de 'vrije' kolonie wordt geregeerd ook niet echt sterk. Er is een groepje MPs dat ritueel protesteert tegen China's schendingen, maar niemand neemt dat serieus.

Bovendien zijn die schendingen niet zo duidelijk: dit alles wordt ten slotte gedaan door de regering van de regio, soort-van-half-verkozen door de bevolking. Dat die regering gewillig achter Beijing aan loopt is niet illegaal. In de Basic Law (de mini-grondwet van Hong Kong) staat ten slotte alleen dat er naar universal suffrage toegewerkt moet worden, en de instantie die uiteindelijk de Basic Law interpreteert is het Chinese parlement...
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Allicht zijn die schendingen niet zo duidelijk, daar zijn de Chinezen slim/sluw genoeg voor.
🍉
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door umbusko »

In het eerste gelinkte bericht lees ik ook dat zodra werd geroepen dat er drones in de lucht waren, mensen massaal hun paraplu’s opstaken. Toch wel eng, als sommigen zoveel macht hebben dat zoiets nodig gevonden wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

De aanwezigen reisden ook niet op saldo maar kochten met contant geld kaartjes voor de metro zag ik online.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door umbusko »

Ik refereerde aan dit bericht (Twitterlinkje), waar dus allebei te lezen is:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

umbusko schreef:In het eerste gelinkte bericht lees ik ook dat zodra werd geroepen dat er drones in de lucht waren, mensen massaal hun paraplu’s opstaken. Toch wel eng, als sommigen zoveel macht hebben dat zoiets nodig gevonden wordt.
Waarschijnlijk zijn die paraplu's niet alleen bescherming tegen drones.
https://youtu.be/bQAjO5Llm9I
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Nog even terugkomend op Hong Kong: vandaag heeft een man in protest tegen de voorgestelde wetgeving zelfmoord gepleegd. De man had een poster opgehangen op een stijger met daarop zijn eis, maar besloot zijn gedreigde sprong naar beneden werkelijkheid te maken. (Bron) Dat belooft nog wat voor morgen, als er weer een protest op stapel staat... :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Cas »

Dat protest is dus doorgegaan, lijkt nog groter te zijn geweest dan de vorige van meer dan een miljoen mensen. Wat vooral duidelijk is: extreem vredig en georganiseerd, in tegenstelling tot de botsingen met de politie eerder. Die onrust werd het een rel genoemd door de overheid, en dat is niet niks: op rellen staat 10 jaar celstraf.
Bij die 'rellen' gebruikte de politie traangas, wapenstokken en rubberen kogels, waardoor het alles flink escaleerde.

Het protest van gisteren lijkt daarop dus een antwoord: waar eerder de bulk student leek te zijn, kwamen er nu massaal ook oudere generaties protesteren, met leuzen als "Don't shoot our kids" en "Don't shoot HK students". De politie heeft ook door dat hard optreden dus een tegenreactie oproept, en heeft niet of nauwelijks ingegrepen en zetten relatief ontwapende agenten in.

Voorbeeld van de vredigheid en organisatie: een aantal bussen waren vast komen te zitten in de protesten, en na een tijdje ging de hele mensenmassa als één aan de kant om ze door te laten. Filmpje op twitter. En een filmpje van hetzelfde, voor een ambulance.

De overheid zelf heeft het doorvoeren van de wet opgeschort/uitgesteld na de eerdere protesten, maar zoals de bijna 2 miljoen mensen gisteren aangeven, is dat niet genoeg. Voor de rest is er nog een ambtelijk-klinkend persbericht uitgegaan over dat ze het allemaal heel jammer vinden dat er zo veel onrust is, maar verder niks concreets.

Een van de leiders van de Umbrella Revolution een paar jaar geleden, Joshua Wong, wordt nu ook vrijgelaten. Hij was destijds nog maar 17, maar werd met zijn scholierenbeweging een van de belangrijkste leiders van het protest, samen met een geestelijke en een rechtenprofessor. Die zijn samen allemaal in de gevangenis gegooid voor 'public nuisance', wat op zichzelf al een absolute schande is. Wong heeft nu de helft van z'n straf uitgezeten, en wordt daarom nu vrijgelaten. Het is tenminste iets dat ie niet langer wordt vastgehouden om hem van de protesten weg te houden.

Voor livetweets van het hele gebeuren: klik.
請勿靠近車門
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 180 gasten