De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Bij de beoordelingstabellen heb je Klokbekerstad CS - Klokbekerstad Universiteit en Klokbekerstad Universiteit - Sterrenburcht Busstation opgesplitst in twee identieke tabellen. Zit daar nog een reden achter die ik niet zie? Immers kan je die verbinding toch niet deels aanbieden, want er is een doorgaande verbinding geëist :wink:

Verder ligt op de stadsdelenkaart de weg waaraan de haltes Hoofdkantoor DriveGreen, Kanalendijksestraat en Juliuslaan liggen nog net binnen gebied E. Klopt m'n aanname dan dat je daar vanuit Kanalendijk niet mag stoppen? Want die weg is immers wel een voor de hand liggende route naar Heelwoud Busstation, maar gebied E staat niet bij de gebieden die vanuit concessie Kanalendijk bediend mogen worden.

Verder was de ontsluitingseis in Klokbekerstad vervallen toch? Omdat je het nog wel over "gebieden" dus meervoud per concessie hebt bij het stukje over die eis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik zie het nu pas. Eerlijk gezegd vind ik het überhaupt heel vreemd dat E niet bediend mag worden vanuit Kanalendijk.

Die opgesplitste verbinding bij universiteit is omdat je ten eerste op beide trajecten verschillende frequenties kan bieden en ten tweede kan het qua DRU nooit uit als je maar de helft van de punten krijgt.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

bys1 schreef:Die opgesplitste verbinding bij universiteit is omdat je ten eerste op beide trajecten verschillende frequenties kan bieden en ten tweede kan het qua DRU nooit uit als je maar de helft van de punten krijgt.
Waarom zou je dat willen, op alle trajecten binnen Klokbekerstad en het traject naar B is de totale bezetting van de bus immers nagenoeg gelijk. En wat bedoel je met de helft van de punten? Ik zie alleen in het weekend een factor 0,5 maar die staat in beide tabellen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Waarom je dat zou willen? Geen idee.

Je krijgt nu punten voor Stb - Uni en Uni - CS. Als je bijv 1x/uur het hele traject rijdt in de spits is dat 20 punten in totaal.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Ja en als je er één tabel van maakt waarbij de vermenigvuldigingsfactor het dubbele is en het maximum puntenaantal ook dan kom je op hetzelfde uit...

Verder heb je nog de afbouwende DRU-score van 50 punten boven/onder het midden van de DRU-eis. Maar betekend dat nu dat je bij de concessie Sterrenburcht dus 0 punten krijgt voor alles tussen de 300 en 350 DRU of 450 en 500 DRU? Dan kan de bandbreedte toch net zo goed tussen de 350 en 450 liggen? Of bouw je daar dan over 100 punten af?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Je krijgt vijftig punten voor het midden en nul voor de randen, daartussen kom je er ook met de punten tussen. Als je dan bijv 350 hebt krijg je 25 punten.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Dat is jouw uitleg, maar dat staan niet zo in de documentatie. Zou het dan ook graag van regenmaker horen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Daniel schreef:Dat is jouw uitleg, maar dat staan niet zo in de documentatie. Zou het dan ook graag van regenmaker horen.
Ik ben niet Regenmaker maar lees het ook als een afbouwing van 50 punten in het midden tot 0 aan het minimum of maximum. Dus bij een verschil van 100 tussen het midden en het minimum/maximum is het per DRU een halve punt eraf.
Nathan_NL
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 jan 2015, 21:44

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Nathan_NL »

Er is een evenredige verdeling vanaf het optimum naar het minimum cq maximum. Halverwege tussen het optimum en het maximum levert dan ook de helft van de maximale punten op.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Bij de beoordelingstabellen heb je Klokbekerstad CS - Klokbekerstad Universiteit en Klokbekerstad Universiteit - Sterrenburcht Busstation opgesplitst in twee identieke tabellen. Zit daar nog een reden achter die ik niet zie? Immers kan je die verbinding toch niet deels aanbieden, want er is een doorgaande verbinding geëist :wink:
Je zou in principe ook de relatie Sterrenburcht - Klokbekerstad CS kunnen bedienen door over de grote weg rechtstreeks te rijden dat probeerde ik op deze manier te voorkomen.
Daniel schreef:Verder ligt op de stadsdelenkaart de weg waaraan de haltes Hoofdkantoor DriveGreen, Kanalendijksestraat en Juliuslaan liggen nog net binnen gebied E. Klopt m'n aanname dan dat je daar vanuit Kanalendijk niet mag stoppen? Want die weg is immers wel een voor de hand liggende route naar Heelwoud Busstation, maar gebied E staat niet bij de gebieden die vanuit concessie Kanalendijk bediend mogen worden.
Nee, je zou er wel moeten kunnen stoppen. Ik zal wijk E toevoegen aan de concessie Kanalendijk.
Daniel schreef:Verder was de ontsluitingseis in Klokbekerstad vervallen toch? Omdat je het nog wel over "gebieden" dus meervoud per concessie hebt bij het stukje over die eis.
Nee, het is dus één gebied per concessie. Waar stond ook alweer 'gebieden' i.p.v. 'gebied'?
Daniel schreef:Verder heb je nog de afbouwende DRU-score van 50 punten boven/onder het midden van de DRU-eis. Maar betekend dat nu dat je bij de concessie Sterrenburcht dus 0 punten krijgt voor alles tussen de 300 en 350 DRU of 450 en 500 DRU? Dan kan de bandbreedte toch net zo goed tussen de 350 en 450 liggen? Of bouw je daar dan over 100 punten af?
Bij beide concessie worden de 50 punten langzaam afgebouwd vanaf het optimum. Volgens mij staat dat ook in de rekenvoorbeeldjes die erbij staan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Er staat daar honderd DRU met in het midden vijftig punten waarbij 1 DRU meer/minder = 1 punt. Bij Sterrenburcht nu bijvoorbeeld lijkt me bij tweehonderd DRU dus 1 DRU meer/minder = 1/2 punt. Of krijg je nu honderd punten in het midden? Want jij hebt het over 100 punten ;)
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Correctie in beide concessies worden 50 punten toegekend voor het optimum inderdaad en dan gewoon bij de ene concessie wat sneller afgebouwd dan bij de andere. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Je zou in principe ook de relatie Sterrenburcht - Klokbekerstad CS kunnen bedienen door over de grote weg rechtstreeks te rijden dat probeerde ik op deze manier te voorkomen.
Hoe dan? Bij de eisen staat namelijk dat Sterrenburcht Busstation - Universiteit - Klokbekerstad CS een verplicht aan te bieden verbinding is. Dan hoef je dat dus niet meer met de frequentietabellen af te dwingen :wink:
Nee, het is dus één gebied per concessie. Waar stond ook alweer 'gebieden' i.p.v. 'gebied'?
Er staat niet letterlijk "gebieden", maar er staat "Voor elk gebied binnen een concessie waar meer dan 80% van de haltes doordeweeks bediend worden vallen +4 punten verdienen".
Dat suggereert dat er meerdere zijn, terwijl er in beide concessies maar één gekleurd gebied op de kaart staat.
Bij beide concessie worden de 50 punten langzaam afgebouwd vanaf het optimum. Volgens mij staat dat ook in de rekenvoorbeeldjes die erbij staan.
Het is slechts één voorbeeld en dat gaat er vanuit dat de ondergrens 50 punten onder het optimum zit en de bovengrens 50 punten erboven. Vandaar dat ik juist afvroeg hoe het in Sterrenburcht gaat omdat je daar dus een DRU-bandbreedte van 200 hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Hoe dan? Bij de eisen staat namelijk dat Sterrenburcht Busstation - Universiteit - Klokbekerstad CS een verplicht aan te bieden verbinding is. Dan hoef je dat dus niet meer met de frequentietabellen af te dwingen :wink:

...

Het is slechts één voorbeeld en dat gaat er vanuit dat de ondergrens 50 punten onder het optimum zit en de bovengrens 50 punten erboven. Vandaar dat ik juist afvroeg hoe het in Sterrenburcht gaat omdat je daar dus een DRU-bandbreedte van 200 hebt.
Goed punt. ;)
Daniel schreef: Er staat niet letterlijk "gebieden", maar er staat "Voor elk gebied binnen een concessie waar meer dan 80% van de haltes doordeweeks bediend worden vallen +4 punten verdienen".
Dat suggereert dat er meerdere zijn, terwijl er in beide concessies maar één gekleurd gebied op de kaart staat.
Ik zal het aanpassen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

regenmaker schreef:Lok-omotiefquote
Begrijp ik het nou goed dat je in de gearceerde gebieden onbeperkt haltes met keerlussen kaan aanleggen (binnen de limieten van de gemeente) en daar buiten een max van 2 per concessie bestaat, of zit die keerlussen in gearceerde gebieden al in dat maxima?
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Je hoeft me niet te lokquoten in dit topic. Ik krijg al automatisch notificaties binnen. ;)

Maar:
1. Je mag max. 2 bestaande haltes per concessie upgraden met een keerlus indien deze haltes ze nog niet hebben.
2. Het max. aantal haltes in het omkaderde gebied staat aangeduid met een cijfer. Als je wilt mag je al deze haltes uitrusten met een keerlus als je wilt, geen limieten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: De mini aanbesteding

Bericht door TLP »

Krijg je de spitsbonus ook als je een hogere frequentie aanbiedt dan die waar je een maximale dienstregelingsscore voor krijgt? Bijvoorbeeld een frequentie van 5x/uur op een verbinding die maximaal 4x10=40 punten waard is? Of in dat geval geen bonus omdat je meer ritten dan 'gewenst' aanbiedt?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Je krijgt dan een spitsbonus van +1 ja, maar die krijg je ook al als je 4x/uur rijdt = 41 punten. Je bent dan alleen DRU aan het weggooien dus. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: De mini aanbesteding

Bericht door TLP »

Tsja... we gaan het zien. Echt blij word ik persoonlijk niet van de 3x/uur-frequenties waaarvoor je op sommige verbindingen de maximale score krijgt aangezien dat al gauw problemen geeft met aansluitende halfuursdiensten (neem bijvoorbeeld de treinenknoop in Klokbekerstad). Uiteraard is het een keuze om bijvoorbeeld elk halfuur of elk kwartier te rijden op die momenten, afhankelijk wat beter past bij de betreffende verbinding. Maar ik moet nog beginnen met het opzetten van een plan dus de tijd zal wijzen hoe het uit gaat werken.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Je hoeft ook helemaal niet 3x/uur frequentie te gebruiken om aan die 30 punten te komen. Je kan ook geleed rijden met de 2x bonus bijvoorbeeld. Zo zijn er wel meer slimme trucjes. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: De mini aanbesteding

Bericht door TLP »

Dat is waar. Overigens is de bonus voor het geleed rijden toch niet beperkt door de maximale dienstregelingsscore die voor een bepaalde verbinding in een bepaalde tijdsperiode te halen valt?
Stel dat ik in de daluren 2x/uur geleed rijd op een verbinding ter waarde van 30 punten met 10 punten per rit, dan krijg ik toch 2x20=40 punten, geen 30? Als ik wel 30 punten krijg (omdat de geleedbonus direct meetelt voor de dienstregelingsscore), zou ik dat expliciet aangeven.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Nee, je krijgt dan maximaal 30 punten en geen 40 punten. Ik zal het er expliciet inzetten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Wat als je 1x/uur "gewoon" rijdt en 1x/uur geleed, krijg je dan bijv 31 punten bij max 30 en eis 1x/uur?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Nee, want al je ritten in een tijdsperiode moeten geleed rijden voor de bonus. Volgens mij heeft Daniel ook al iets soortgelijks gevraagd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Ik heb nog een vraagje omtrent de reservebussen:
Stel nu dat ik een dienstregeling heb gemaakt waarin ik
- 2 achtpersoonsbusjes
- 5 standaardbussen
- 3 gelede wagens nodig heb.

Als reserve zou ik kunnen kiezen dat er geen achtpersoonsbusjes extra wordt besteld en dat indien het busje niet beschikbaar is vanwege planmatig onderhoud of schade de dienst van dat achtpersoonsbusje gereden wordt door een standaardbus. Hoe zit het dan met de DRU- en MATrit-score?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten