Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Lucsroof
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 07 apr 2019, 01:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lucsroof »

Nou ik zag het zelf gebeuren in "Haaglanden" en het gaat over alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden :wink:
trouwens weet iemand of het waar is dat ze door the mall plannen hebben om tramlijn 6 door te trekken?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door waldo79 »

Waar zou lijn 6 naar toe moeten worden doorgetrokken? The Mall is toch in Leidschendam, als ik het wel heb?
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

The Mall (of the Netherlands) is inderdaad in Leidschendam.

The Mall of the Netherlands wil graag lijn 6 doortrekken naar Wassenaar, zodat er op drukke dagen minder files zijn. Mensen uit Wassenaar, Leiden en omgeving kunnen dan bij een P+R overstappen op de tram. Het winkelcentrum verwachten 14 miljoen mensen per jaar, een kleine 40.000 mensen gemiddeld per dag. Op drukke dagen zijn dat er natuurlijk veel meer dan 40.000 en dan zijn 4.000 autoparkeerplaatsen en 1.500 plaatsen voor fietsen te weinig, dus zien ze graag dat lijn 6 doorgetrokken wordt naar Wassenaar en er zelfrijdende busjes gaan rijden naar grote parkeerplaatsen in de buurt, zoals het ADO stadion.

Of die doorgetrokken lijn 6 er gaat komen weet ik niet, laatst stond die lijn nog op de lijst om opgeheven te worden.
Laatst gewijzigd door Stadsbus op zo 26 mei 2019, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door htm_tram »

Je gaat toch niet zeggen dat je "het krantje" geloofd? :lol:

HTM heeft helemaal geen interesse om lijn 6 te verlengen. De kans dat lijn 6 gaat eindigen op Station Mariahoeve is nog veel groter. HTM wil het liefst lijn 6 opheffen en of gedeeltelijk verbussen met dan E bussen...

De kans is groter dat lijn 46 een iets andere route in Leidschendam krijgt met een routeverlenging van Voorschoten naar Wassenaar. Maar dat is een zorg voor later. :wink:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

The Mall wil graag lijn 6 doortrekken hebben, de HTM inderdaad niet nee lijkt mij. Heb mijn vorige bericht even aangepast.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door waldo79 »

Mij lijkt het idee van "The Mall" grootheidswaanzin. Je zou dan een topattractie hebben en hoewel ik ze alle succes gun zie ik dat niet gebeuren.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Wievank »

Als 'The Mall' betaalt, wil HTM (of EBS) wel rijden hoor. Kijk maar naar dezelfde situatie in Amsterdam: de Kroonenberg Groep (eigenaar van winkelcentrum Gelderlandplein) betaald de gratis(!) buslijnen 461 t/m 465 in Buitenveldert, welke door het GVB gereden worden.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door n-evo »

Nieuwe traminfrastructuur aanleggen, mogelijk meer trams daarvoor moeten inkopen én exploiteren is alleen wel een iets andere schaal dan paar buurtbusjes (met vrijwilligers toch?) laten rijden.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Als de nieuwe EBS-lijn 42 goed zou gaan lopen én The Mall genereert veel bezoekers uit o.a. Wassenaar kan je inderdaad (veel) eerder verwachten dat lijn 46 omgebogen zal gaan worden naar Wassenaar dan dat tram 6 doorgetrokken zal gaan worden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Roeland »

Die Mall is prima bereikbaar met tram 2, 6 en 19 vanuit Den Haag en Leidschenveen. En ligt redelijk op loopafstand van station Mariahoeve. Ook streekbus 46 stopt er voor de deur.
Vanuit Scheveningen kun je overstappen van lijn 23 op de 2 of 6, dan heb je daar geen aanvullende buslijn nodig, zou ik zeggen.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat EBS lijn 46 in de toekomst niet meer naar CS, maar naar Rijswijk laat rijden. Maar dan rijd grotendeels parallel aan HTM-lijn 23, en dat kan nou ook weer niet de bedoelding zijn, lijkt mij.

Alleen vanuit Wassenaar is die Mall inderdaad een beetje lastig bereikbaar. Een door de uitbater gefinancierd pendelbusje (zoals in Buitenveldert) zou dan een mooie oplossing zijn. Er zijn wel meer experimenten geweest met pendelbusjes om een vermeende vervoersvraag te bedienen, die na 2 of 3 jaar wegens gebrek aan belangstelling geruisloos zijn opgeheven...
Mocht dat busje vanuit het auto-minnende Wassenaar onverwacht een daverend succes zijn, dan zal EBS die verbinding op termijn vast wel structureel in z'n vervoerplan willen opnemen.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Het laatste wat je zegt is inderdaad de gedachte van EBS. Het is een soort proefballon met het verschil dat het dit keer een hoge frequentie van 4x per uur in de spits wordt ipv de lagere frequenties tijdens de vorige proefballonnen.

Mocht dat succesvol worden valt het te verwachten dat de 46 dat traject op zich gaat nemen.

Wat 46 eventueel in Rijswijk te zoeken heeft heb ik even gemist en kan het zo gauw ook nergens terugvinden. Wat is daarvan het idee?
Laatst gewijzigd door Daan76 op di 28 mei 2019, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Roeland »

Daan76 schreef:Wat 46 eventueel in Rijswijk te zoeken heeft heb ik even gemist en kan het zo gauw ook nergens terugvinden. Wat is daarvan het idee?
Nu rijdt de 46 tussen Voorburg en Den Haag parallel aan lijn 45. En CS is nou net die bestemming, die je vanuit Leidschendam net zo goed met de tram kunt doen.
Als de 46 naar Rijswijk zou rijden, zouden Rijswijkers rechtstreeks naar die Mall kunnen gaan. In een grijs verleden reed lijn 48 (Leiderdorp - Delft) al rechtstreeks Rijswijk - Leidschendam. Nadeel daarvan is, dat de 46 tussen Voorburg en Rijswijk dan parallel loopt aan lijn 23.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Ik snap hem weer!
Inderdaad is lijn 46 eigenlijk maar een raar lijntje geworden. Hij rijdt over z'n gehele route wel ergens parallel aan terwijl de bezetting ervan ook niet erg winstgevend lijkt te zijn. Ik zie hem eigenlijk meer als een soort assistent van lijn 45 dan als een volwaardige lijn.

Van oorsprong reed hij vanaf Den Haag/Voorschoten nog verder door naar Leiderdorp, later is inderdaad lijn 48 nog een poosje doorgetrokken naar Rijswijk.
Wat valt er te verzinnen om de 46 z'n bestaansrecht te laten behouden?
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Ik heb weleens zitten denken om die 46 gewoon helemaal om te gooien en er een lijn Zoetermeer - Wassenaar van te maken.
Met links en rechts wat attractiepunten die je aan zou kunnen doen krijg je dan een (ring)-lijn die er ongeveer zo uit zou kunnen zien:

- Zoetermeer
- via snelle route naar Leidschenveen Oost (overstap Randstadrail Leidschenveen)
- Leidschendam Zuid (te bekijken of dat incl of excl. Leidsenhage/ziekenhuis is want van/naar Leidschenveen rijdt tram 19 immers ook al)
- Voorschoten Station
- Wassenaar
- Den Haag station Mariahoeve
- Leidschendam West/Zuid (incl. Leidsenhage Mall/ziekenhuis)
- Leidschenveen West (overstap Randstadrail Forepark + station Ypenburg)
- Zoetermeer

Dit kan dan met de 10-meter elektrische midibussen gereden worden die EBS besteld heeft. Qua lijnnummer de A-richting een ander nummer geven dan de B-richting want dat is wel zo duidelijk bij een dergelijk ringvormig traject.

Helaas heb ik er geen idee van of dit voldoende passagiers zou trekken of dat dit niet meer dan een buurtbusverbinding zou zijn.

Op de 45 moet je vervolgens wel weer iets met de weggevallen capaciteit op dat traject, dat kan misschien met gelede bussen opgelost worden?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

In de huidige dienstregeling rijdt lijn 46 via de Binckhorst, maar met de komst van EBS verdwijnt dat routedeel ook weer en gaat HTM-lijn 28 altijd de volledige route rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Dat de 46 überhaupt door de Binckhorst is gaan rijden was het gevolg van een communicatiestoornis tussen verschillende partijen, als ik het goed begrepen heb. Dat wordt per augustus weer rechtgetrokken dus.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Roeland »

Lijn 45 is inderdaad de basislijn voor dit gebied.
De huidige 46 heeft wellicht vooral de functie om Leidschenhage en het Antoniusziekenhuis te verbinden met Voorschoten en Voorburg (met de diverse overstaps op HTM en trein die in Voorburg mogelijk zijn).

EBS heeft nu weinig veranderd rond Voorschoten / Leidschendam / Wassenaar (behalve die nieuwe 42-pendel dan). Ik vermoed dat ze de komende jaren goed naar de vervoercijfers in deze regio zullen kijken, en dan evt. hun netwerk gaan aanpassen.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Onderdeel van de aanbesteding Haaglanden Streek was dat er het eerste jaar niet teveel veranderd mocht worden (even globaal gezegd, de details even achterwege latend). Dus inderdaad zullen er vanaf jaar 2 meer dingen kunnen gaan veranderen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Chauf21 »

Daan76 schreef:Van oorsprong reed hij vanaf Den Haag/Voorschoten nog verder door naar Leiderdorp, later is inderdaad lijn 48 nog een poosje doorgetrokken naar Rijswijk.
Wat valt er te verzinnen om de 46 z'n bestaansrecht te laten behouden?
Er zijn wel wat zwakke schakels in dit gebied die de 46 kan opvangen. Leidschendam noord is slecht aangesloten op het spoor. Als je lijn 46 via station Voorschoten laat rijden, bied je veel nieuwe verbindingen. Wel of niet via Binckhorst maakt qua rijtijd niet veel uit, maar Binckhorst zelf is nu nog geen topbestemming.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Rijtijd was zover ik weet ook niet het punt vwb het wel of niet via de Binckhorst laten rijden van de 46.

Ik ben wel benieuwd of het gaat lukken om daar een Randstadrail doorheen te laten rijden, plannen genoeg daarvoor maar nu de praktijk nog.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Roeland »

Chauf21 schreef:Als je lijn 46 via station Voorschoten laat rijden, bied je veel nieuwe verbindingen.
Welke nieuwe verbindingen dan (behalve straks op lijn 42 naar Wassenaar)? Volgens mij biedt een laagfrequente bus uit Leidschendam-noord naar Voorschoten weinig meerwaarde t.o.v. de reeds bestaande frequentere verbinding (tram-trein) via station Mariahoeve.

Doortrekken van lijn 46 naar station Leiden Lammenschans biedt dan nog meer kansen, zou ik zeggen (overstappen op trein naar Alphen, op Leidse stad- en streeklijnen).
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Chauf21 »

Het voordeel zit in reizen naar het noorden (Schiphol, Amsterdam). Met tram 6 en Mariahoeve ga je eerst de verkeerde kant op, waarmee je in de praktijk al gauw tot een half uur extra reistijd hebt.
Een laagfrequente bus is het probleem niet wanneer er een goede aansluiting is. De trein rijdt vier keer per uur, dus aansluitingen zijn dan belangrijker dan frequentie.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

Roeland schreef:
Chauf21 schreef:Als je lijn 46 via station Voorschoten laat rijden, bied je veel nieuwe verbindingen.
Welke nieuwe verbindingen dan (behalve straks op lijn 42 naar Wassenaar)? Volgens mij biedt een laagfrequente bus uit Leidschendam-noord naar Voorschoten weinig meerwaarde t.o.v. de reeds bestaande frequentere verbinding (tram-trein) via station Mariahoeve.

Doortrekken van lijn 46 naar station Leiden Lammenschans biedt dan nog meer kansen, zou ik zeggen (overstappen op trein naar Alphen, op Leidse stad- en streeklijnen).
Je ken net zo goed lijn 46 door laten rijden naar Leiden Centraal. Zo ken je lijn 45 ontslasten. Beide lijnen 2x per uur, krijg je alsnog samen 4x per uur.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Als je dan toch die 46 naar Leiden zou willen doortrekken zou ik eerder lijn 45 laten zoals die is en de 46 dan via de route van lijn 42/43 doortrekken naar Leiden (waardoor je de 43 qua frequentie kan halveren ten gunste van de 46). Anders gaan de 45/46 wel heel erg parallel aan elkaar lopen.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 25 aug 2019, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daantje »

OVspotter070 schreef:
Roeland schreef:
Chauf21 schreef:Als je lijn 46 via station Voorschoten laat rijden, bied je veel nieuwe verbindingen.
Welke nieuwe verbindingen dan (behalve straks op lijn 42 naar Wassenaar)? Volgens mij biedt een laagfrequente bus uit Leidschendam-noord naar Voorschoten weinig meerwaarde t.o.v. de reeds bestaande frequentere verbinding (tram-trein) via station Mariahoeve.

Doortrekken van lijn 46 naar station Leiden Lammenschans biedt dan nog meer kansen, zou ik zeggen (overstappen op trein naar Alphen, op Leidse stad- en streeklijnen).
Je ken net zo goed lijn 46 door laten rijden naar Leiden Centraal. Zo ken je lijn 45 ontslasten. Beide lijnen 2x per uur, krijg je alsnog samen 4x per uur.
Dan krijg je in feite de oude lijn 39 weer terug: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... Ziekenhuis
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten