Buitenlandse stations

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Buitenlandse stations

Bericht door reisthijs »

Mooie aanvulling, de buitenlandse stations die vanuit Nederland bereikbaarzijn (of waren). :pos: Let er alleen wel even op dat de Belgen alles altijd aan elkaar plakken met streepjes. :wink:

En die afkortingen, zijn dat soms verzinsels die de NS gebruikt? De Belgen gebruiken zelf een hele andere logica, of liever gezegd geen: Antwerpen-Centraal is FN en Brussel-Zuid is FBMZ.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Daniel »

Verkortingen zijn inderdaad de verkortingen die NS hiervoor gebruikt. Een redelijk volledig overzicht daarvan is te vinden op Somda (met als handigheidje dat je ze op land kunt selecteren, scheelt weer wat zoeken).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Wubbo »

Is die buitenlandse verkorting niet een mooie aanvulling op de pagina's? Niet dat ik daar verder verstand van heb hoor, maar ik zou het me zo kunnen voorstellen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Geert »

Dat lijkt me ook. Het huidige veld voor de verkorting kan dan worden hernoemd naar "Nederlandse afkorting" (of "NS-verkorting" zo u wilt) :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Daniel »

Als iemand hier ook een lijstje heeft van dergelijke verkortingen kan dat inderdaad een goede aanvulling zijn. Wanneer het veld bij het grootste deel van de stations leeg zou blijven moeten we er denk ik maar een regel in de infobox van maken die alleen verschijnt als er echt iets is ingevuld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Geert »

Dat laatste kan tegenwoordig ook, je kunt met if-jes enzo werken. Zie: http://www.mediawiki.org/wiki/Help:Exte ... rFunctions
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Suus »

De Belgen hebben wel een logica, alleen is die logica op een iets andere manier dan we gewend zijn.

Onbemande haltes hebben vaak geen afkorting, en alles wat wel een afkorting heeft heeft als eerste letter de letter van een maatschappij die het ooit heeft aangelegd, en dan een afkorting van de (meestal Franse) naam van het station. Daar is Antwerpen dan weer een uitzondering op, want N staat hier voor Nord dacht ik. Dan heb je nog de heel korte stationsnamen, die zijn ook gewoon de afkorting: ANS, AS, ATH, AYE, OGY, PRY, SCRY (niet allemaal meer in gebruik). Bovendien is men al lange tijd niet meer consistent, en zijn er in de jaren 70 ook nog codes veranderd omdat er taalwetten werden ingevoerd.

Nee, dan zijn de Duitsers een stuk praktischer bezig geweest :)

Overigens, ik heb nu zelf even lopen knutselen: De parameter verkorting is voor de verkorting die de NS gebruikt, en de parameter int-verkorting is de verkorting die in het buitenland er voor wordt gebruikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Bart »

Hier is een Duitse lijst:
http://www.leo.org/information/freizeit ... hoefe.html
Hier is een Belgische lijst:
http://users.telenet.be/pk/codes.htm

In Duitsland begint men met de letter van het gebied (A=Hamburg, B=Berlijn, D=Dresden, E=Essen, etc.) en daarachter komt een verkorting die vergelijkbaar is met de Nederlandse manier.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Suus »

Voor Duitsland vind ik deze beter: http://www.michaeldittrich.de/abkuerzungen/bahnseite/

Die heeft alle afkortingen die je hartje begeren kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Mikos »

reisthijs schreef:En die afkortingen, zijn dat soms verzinsels die de NS gebruikt?
Daarmee doe je de afkortingen in mijn ogen wel een heel eind tekort: Dit zijn historisch gegroeide afkortingen, zoals die ook destijds door de PTT werden gebruikt. Verzinsels is dus niet het juiste woord hiervoor. :neg:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Wubbo »

Geldt dat ook voor de verkortingen van stations in het buitenland? Daarvan heb ik het idee dat ze met de grootste willekeurigheid worden samengesteld.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Mikos »

Een afkorting heeft altijd een achterliggende gedachte. En ook in België zullen ze een historische achtergrond hebben.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Geert »

Toch is er een beetje de klad gekomen in het systeem van verkortingen. Zo zijn de verkortingen voor de HSL en Betuweroute niet erg praktisch, naar mijn mening. Mbtwan, wie verzint zulke gedrochten...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door reisthijs »

Mikos schreef:
reisthijs schreef:En die afkortingen, zijn dat soms verzinsels die de NS gebruikt?
Daarmee doe je de afkortingen in mijn ogen wel een heel eind tekort: Dit zijn historisch gegroeide afkortingen, zoals die ook destijds door de PTT werden gebruikt. Verzinsels is dus niet het juiste woord hiervoor. :neg:
Mijn opmerking sloeg dus niet op de hsitorisch gegroeide afkortingen voor Nederlandse stations, alleen op de NS-afkortingen voor Belgische en Duitste stations die ik in de wiki zie staan. Die dus in plaats van de echte historisch gegroeide NMBS- of DB-afkortingen worden gebruikt, en ik daarom verzonnen noem.

Bijvoorbeeld, de historisch gegroeide verkorting voor Mechelen is FM, waarom is die vervangen door 'Mech', wat niks meer is dan simpel de eerste vier letters? Niet niet eens verkorting dus volgens de in Nederland gebruikte logica (Mechelen zou volgens dat systeem Mcl zijn geweest).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Daniel »

Iemand een idee of het Wolfsburg of Wolfsburg Hbf is waar de s140 en s240 stoppen? Nederlandse lijst zegt met Hbf, ene Duitse verkortingenlijst zegt zonder en een andere weer met. Ook in de treinserie-artikelen in de wiki komen beide varianten voor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Buitenlandse stations

Bericht door BR628 »

Aangezien de DB-site leidend is, is het met de toevoeging Hbf.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Daniel »

Dank, kunnen we tenminste de goeie naam op de stationspagina zetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Suus »

Een paar geleden bij mijn bezoek aan Autostadt heette het in ieder geval Wolfsburg Hbf :P

Edit: En Hannover heet Hannover Hbf :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Daniel »

En mocht iemand de NS-verkorting van Wildert kennen, graag. Is nergens te vinden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Daniel »

Inmiddels de lijst met gevraagde pagina's aardig opgeschoond: alle buitenlandse stations waarnaar gelinkt wordt staan er nu in :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Ardan »

Wildert zou volgens NS-logica Wdt zijn..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Geert »

Voor buitenlandse stations gaan de normale regels voor verkortingen gek genoeg niet op. Kijk maar naar de enorme variatie aan (soorten) afkortingen voor buitenlandse stations...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Wubbo »

Wildert is Gwd volgens NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door Daniel »

Da's dus hetzelfde als de NMBS-verkorting... opmerkelijk, want daar houden ze zich bij geenenkel ander Belgisch station aan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenlandse stations

Bericht door reisthijs »

Ardan schreef:Wildert zou volgens NS-logica Wdt zijn..
Of kortweg Wd, wat (afgezien van de G die ooit de spoorwegmaatschappij aangaf) uiteindelijk ook de NVBS-verkorting is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten