Buitenlandse stations
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Buitenlandse stations
Mooie aanvulling, de buitenlandse stations die vanuit Nederland bereikbaarzijn (of waren). :pos: Let er alleen wel even op dat de Belgen alles altijd aan elkaar plakken met streepjes.
En die afkortingen, zijn dat soms verzinsels die de NS gebruikt? De Belgen gebruiken zelf een hele andere logica, of liever gezegd geen: Antwerpen-Centraal is FN en Brussel-Zuid is FBMZ.
En die afkortingen, zijn dat soms verzinsels die de NS gebruikt? De Belgen gebruiken zelf een hele andere logica, of liever gezegd geen: Antwerpen-Centraal is FN en Brussel-Zuid is FBMZ.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Buitenlandse stations
Verkortingen zijn inderdaad de verkortingen die NS hiervoor gebruikt. Een redelijk volledig overzicht daarvan is te vinden op Somda (met als handigheidje dat je ze op land kunt selecteren, scheelt weer wat zoeken).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Buitenlandse stations
Is die buitenlandse verkorting niet een mooie aanvulling op de pagina's? Niet dat ik daar verder verstand van heb hoor, maar ik zou het me zo kunnen voorstellen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Buitenlandse stations
Dat lijkt me ook. Het huidige veld voor de verkorting kan dan worden hernoemd naar "Nederlandse afkorting" (of "NS-verkorting" zo u wilt) :)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Buitenlandse stations
Als iemand hier ook een lijstje heeft van dergelijke verkortingen kan dat inderdaad een goede aanvulling zijn. Wanneer het veld bij het grootste deel van de stations leeg zou blijven moeten we er denk ik maar een regel in de infobox van maken die alleen verschijnt als er echt iets is ingevuld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Buitenlandse stations
Dat laatste kan tegenwoordig ook, je kunt met if-jes enzo werken. Zie: http://www.mediawiki.org/wiki/Help:Exte ... rFunctions
Re: Buitenlandse stations
De Belgen hebben wel een logica, alleen is die logica op een iets andere manier dan we gewend zijn.
Onbemande haltes hebben vaak geen afkorting, en alles wat wel een afkorting heeft heeft als eerste letter de letter van een maatschappij die het ooit heeft aangelegd, en dan een afkorting van de (meestal Franse) naam van het station. Daar is Antwerpen dan weer een uitzondering op, want N staat hier voor Nord dacht ik. Dan heb je nog de heel korte stationsnamen, die zijn ook gewoon de afkorting: ANS, AS, ATH, AYE, OGY, PRY, SCRY (niet allemaal meer in gebruik). Bovendien is men al lange tijd niet meer consistent, en zijn er in de jaren 70 ook nog codes veranderd omdat er taalwetten werden ingevoerd.
Nee, dan zijn de Duitsers een stuk praktischer bezig geweest :)
Overigens, ik heb nu zelf even lopen knutselen: De parameter verkorting is voor de verkorting die de NS gebruikt, en de parameter int-verkorting is de verkorting die in het buitenland er voor wordt gebruikt.
Onbemande haltes hebben vaak geen afkorting, en alles wat wel een afkorting heeft heeft als eerste letter de letter van een maatschappij die het ooit heeft aangelegd, en dan een afkorting van de (meestal Franse) naam van het station. Daar is Antwerpen dan weer een uitzondering op, want N staat hier voor Nord dacht ik. Dan heb je nog de heel korte stationsnamen, die zijn ook gewoon de afkorting: ANS, AS, ATH, AYE, OGY, PRY, SCRY (niet allemaal meer in gebruik). Bovendien is men al lange tijd niet meer consistent, en zijn er in de jaren 70 ook nog codes veranderd omdat er taalwetten werden ingevoerd.
Nee, dan zijn de Duitsers een stuk praktischer bezig geweest :)
Overigens, ik heb nu zelf even lopen knutselen: De parameter verkorting is voor de verkorting die de NS gebruikt, en de parameter int-verkorting is de verkorting die in het buitenland er voor wordt gebruikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buitenlandse stations
Hier is een Duitse lijst:
http://www.leo.org/information/freizeit ... hoefe.html
Hier is een Belgische lijst:
http://users.telenet.be/pk/codes.htm
In Duitsland begint men met de letter van het gebied (A=Hamburg, B=Berlijn, D=Dresden, E=Essen, etc.) en daarachter komt een verkorting die vergelijkbaar is met de Nederlandse manier.
http://www.leo.org/information/freizeit ... hoefe.html
Hier is een Belgische lijst:
http://users.telenet.be/pk/codes.htm
In Duitsland begint men met de letter van het gebied (A=Hamburg, B=Berlijn, D=Dresden, E=Essen, etc.) en daarachter komt een verkorting die vergelijkbaar is met de Nederlandse manier.
Re: Buitenlandse stations
Voor Duitsland vind ik deze beter: http://www.michaeldittrich.de/abkuerzungen/bahnseite/
Die heeft alle afkortingen die je hartje begeren kan.
Die heeft alle afkortingen die je hartje begeren kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buitenlandse stations
Daarmee doe je de afkortingen in mijn ogen wel een heel eind tekort: Dit zijn historisch gegroeide afkortingen, zoals die ook destijds door de PTT werden gebruikt. Verzinsels is dus niet het juiste woord hiervoor. :neg:reisthijs schreef:En die afkortingen, zijn dat soms verzinsels die de NS gebruikt?
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Buitenlandse stations
Geldt dat ook voor de verkortingen van stations in het buitenland? Daarvan heb ik het idee dat ze met de grootste willekeurigheid worden samengesteld.
Re: Buitenlandse stations
Een afkorting heeft altijd een achterliggende gedachte. En ook in België zullen ze een historische achtergrond hebben.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Buitenlandse stations
Toch is er een beetje de klad gekomen in het systeem van verkortingen. Zo zijn de verkortingen voor de HSL en Betuweroute niet erg praktisch, naar mijn mening. Mbtwan, wie verzint zulke gedrochten...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Buitenlandse stations
Mijn opmerking sloeg dus niet op de hsitorisch gegroeide afkortingen voor Nederlandse stations, alleen op de NS-afkortingen voor Belgische en Duitste stations die ik in de wiki zie staan. Die dus in plaats van de echte historisch gegroeide NMBS- of DB-afkortingen worden gebruikt, en ik daarom verzonnen noem.Mikos schreef:Daarmee doe je de afkortingen in mijn ogen wel een heel eind tekort: Dit zijn historisch gegroeide afkortingen, zoals die ook destijds door de PTT werden gebruikt. Verzinsels is dus niet het juiste woord hiervoor. :neg:reisthijs schreef:En die afkortingen, zijn dat soms verzinsels die de NS gebruikt?
Bijvoorbeeld, de historisch gegroeide verkorting voor Mechelen is FM, waarom is die vervangen door 'Mech', wat niks meer is dan simpel de eerste vier letters? Niet niet eens verkorting dus volgens de in Nederland gebruikte logica (Mechelen zou volgens dat systeem Mcl zijn geweest).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Buitenlandse stations
Iemand een idee of het Wolfsburg of Wolfsburg Hbf is waar de s140 en s240 stoppen? Nederlandse lijst zegt met Hbf, ene Duitse verkortingenlijst zegt zonder en een andere weer met. Ook in de treinserie-artikelen in de wiki komen beide varianten voor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Buitenlandse stations
Aangezien de DB-site leidend is, is het met de toevoeging Hbf.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Buitenlandse stations
Dank, kunnen we tenminste de goeie naam op de stationspagina zetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Buitenlandse stations
Een paar geleden bij mijn bezoek aan Autostadt heette het in ieder geval Wolfsburg Hbf
Edit: En Hannover heet Hannover Hbf :)
Edit: En Hannover heet Hannover Hbf :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Buitenlandse stations
En mocht iemand de NS-verkorting van Wildert kennen, graag. Is nergens te vinden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Buitenlandse stations
Inmiddels de lijst met gevraagde pagina's aardig opgeschoond: alle buitenlandse stations waarnaar gelinkt wordt staan er nu in :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Buitenlandse stations
Voor buitenlandse stations gaan de normale regels voor verkortingen gek genoeg niet op. Kijk maar naar de enorme variatie aan (soorten) afkortingen voor buitenlandse stations...
Re: Buitenlandse stations
Wildert is Gwd volgens NS.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Buitenlandse stations
Da's dus hetzelfde als de NMBS-verkorting... opmerkelijk, want daar houden ze zich bij geenenkel ander Belgisch station aan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Buitenlandse stations
Of kortweg Wd, wat (afgezien van de G die ooit de spoorwegmaatschappij aangaf) uiteindelijk ook de NVBS-verkorting is.Ardan schreef:Wildert zou volgens NS-logica Wdt zijn..
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten