De treinenfoto's van Ruben

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door ZO6176 »

Hoezo helaas. De lucht is schitterend.

Blij met DD-AR. Ik vind het helemaal niks maar dat is persoonlijk. Vind zelf dubbeldeks-materieel vaak niet mooi. Zie liever een trein als op de 1e foto.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Daniel »

Wat nou helaas, schitterende plaatjes zoals al gezegd :pos: Juist met de zon net aan de horizon is 't licht ook het mooist daar bij de Kade (want tja, da's een heel bekend plekje voor mij ondertussen... kom er slechts 5 dagen in de week langs :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Hendrik »

Prachtige foto's! :pos:
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Nitein-Repart »

Ruben heeft denk ik een professionele camera van minstens een paar honderd euro, gezien de foto's die eruit komen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door waldo79 »

Wat mij betreft keurige platen :D
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

Dank voor de leuke berichtjes 8-) Bij het eerste plaatje heb ik m'n ISO op moeten schroeven naar 2000 :!: Daarna in Lightroom nog een halve stop bijbelichten. De lucht weer een halve stop terugbelichten. Als de zon iestje hoger had gestaan, dan was het allemaal ietsje makkelijker geweest, maar dit is wel wat fotografie nog tot een leuke uitdaging maakt. Aan de andere kant, als de zon op was gekomen dan stond ik aan de schaduwzijde van de trein. Maar zoals ik al zei: Ik ben blij met wat ik heb :)
Nitein-Repart schreef:Ruben heeft denk ik een professionele camera van minstens een paar honderd euro, gezien de foto's die eruit komen.
Gelukkig niet eentje van een paar duizend euro :mrgreen: Maar even zonder dollen. Ik heb een Canon EOS 750D, en heb voor mijn verjaardag een lens gekregen (Sigma 17-70mm F2.8-4 DC MACRO OS HSM om precies te zijn).
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door trolly »

Oh, dat verklaart alles:
Coolblue schreef:Maak moeiteloos mooie foto's met de Canon EOS 750D.
(A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Daniel »

Sowieso is het de fotograaf die een foto mooi maakt, de camera is slechts een hulpmiddel wat je nog het sterkst merkt bij suboptimale omstandigheden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

Tijd voor weer een paar plaatjes van de afgelopen tijd.

Inmiddels wordt mijn tijd steeds schaarser, met de examenperiode in zicht -o- In de voorjaarsvakantie was hier nog geen sprake van, en kon op de buitengewoon warme 23 februari even op de fiets gestapt worden. Bij Terschuur hadden zich al 6 fotografen verzameld om één van de meest opvallendste verschijningen op het Nederlandse spoorwegnet te fotograferen: de bont bestickerde Vincent van Gogh-locomotief.

Afbeelding
LTE 189 206 | Poznań Shuttle 42350 | Terschuur by Ruben, on Flickr

Normalerwijze rijdt deze trein over de Betuweroute, maar omdat er in Duitsland weer uiterst hard gewerkt werd aan het 3e spoor, reed de trein bij Twente het land binnen. Momenteel is de locomotief weer geretourneerd aan de leasemaatschappij en is het afwachten of deze locomotief nog in deze kleuren op het spoorwegnet binnen onze landsgrenzen te zien zal zijn.

Een paar dagen later was het nog steeds erg mooi weer. Aangezien zowel mijn vader als ik graag onderweg zijn met de fiets, besloten we om op 27 februari de trein naar Delden te pakken, en om vanaf daar naar huis toe te fietsen. Aangezien het een woensdag was, wilde ik de bediening van KLK Kolb Delden ook vastleggen. De bediening stond al lang op mijn wensenlijstje, zeker gezien de trein op een enkelsporige nevenlijn rijdt tot aan het raccordement. Allereerst werd in de stad Delden (ook ik moest twee keer kijken voordat ik het juist las: Delden is dus een stad :@ ) een proefplaatje gemaakt van het Keolis-boemeltje. LINT-treinstel 36, die al in het Blauwnet-jasje rondrijdt, passeerde de fotograaf bij één van de overwegen die de stad rijk is.

Afbeelding
Keolis 36 | ST 31240 | Delden by Ruben, on Flickr

Een klein kwartiertje later kon de goederentrein in kwestie worden vastgelegd. De trein reed gelukkig volgens de theorie en kwam op tijd aan in Delden, en vertrok na de kruising met de boemel ook direct naar het raccordement.

Afbeelding
DBC 6411 | Buurtgoederen 45766 | Delden by Ruben, on Flickr

Daarna fietsten we snel naar het bos waar het bedrijf gevestigd is. KLK Kolb had zelf een leuk rangeerlocje voor de ketelwagens die aangebracht worden, maar deze komt naar verluid helaas niet meer terug. Het rangeerproces werd wel bekeken. Nadat de ketels, gevuld met ethyleenoxide en propeenoxide volgens de stofidentificatieborden, op het terrein van KLK Kolb geplaatst waren, kwamen er 4 andere ketelwagens voor terug. Menig fotograaf klaagt vaak over schaduwen wanneer men een trein in een bos vast wil leggen, maar het kan mijnerinziens ook een leuke sfeer geven. Volgende week komt er weer een nieuw setje ketels.

Afbeelding
Tot volgende week! by Ruben, on Flickr

Hierna begon de fietstocht naar huis. Het was inmiddels 12:10 voordat de trein vertrokken was. De eindstand kwam uit op net geen 100 kilometer fietsen. Aankomst in het altijd mooie Ede ( :X :') ) was om 17:45. Al met al aardig doorgetrapt, ondanks de tegenwind.

Het moest weer lang duren voordat ik de camera van de plank had gehaald, maar op 30 maart was er weer alle reden toe. De 1251 van Railexperts mocht weer op pad met een extra trein uit Duitsland. De wekker werd weer bijtijds gezet, zodat de fietstocht vanuit Ede naar Apeldoorn werd aangevangen. Enige randvoorwaarde was dat ik niet veel later dan half twaalf uit Apeldoorn weer moest vertrekken, om op tijd bij de VSM in Beekbergen te zijn. Toen bleek dat de trein met vertraging reed was het even twijfelen of het wel zou lukken, maar gedurende de rit werd er toch nog aardig wat vertraging ingelopen. De trein was uitverkocht, ruim 600 Duitsers hadden wel zin in een dagtochtje naar Amsterdam. In het barrijtuig was het dan ook uiterst gezellig, althans, dat was te merken iets na half twaalf toen de trein passeerde.

Afbeelding
RXP 1251 | IGSO Sonderzug 13496 | Apeldoorn by Ruben, on Flickr

Dat was 'm weer. Zoals gewoonlijk hoop ik dat u weer heeft genoten van het stukje leesvoer :P
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door ZO6176 »

De ketelwagentjes is net een schilderijtje. Bedankt voor het plaatsen
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Ardan »

Mooie sferen, keep it up :pos:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

@hierboven: Dank voor de leuke reacties :wink:

Ook vandaag was ik bij de VSM te vinden, en er stond een leuke verrassing te wachten. Terwijl 2 locomotieven alweer in de loods aan het afkoelen waren van de nationale stoomtreindag, werd er gisteren ook een andere locomotief opgestookt voor een proefrit. De 50 307 werd gisteren voor de show al even op de draaischijf in Beekbergen gezet, en vandaag mocht de locomotief als 2e locomotief mee tijdens een deel van de groene dienstregeling. Na de depotstop werd de 50 307 voor de trein gezet. Daarvoor werd dan weer de 50 3654 gezet. Met twee locomotieven op kop kon ik het toch niet laten om een telefoonplaatje te schieten, alvorens mijn dienst te hervatten (ik ben vrijwilliger bij de VSM voor degenen die het nog niet wisten :) ).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Meltrain »

Leuke foto. :D
Maar wat was de reden van de dubbeltractie?
(En wat is je functie bij de VSM eigenlijk? Conducteur?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

De reden van dubbeltractie was dat de 50 307 een proefrit moest maken. Tijdens Terug naar Toen 'moeten' er 10 stoommachines rijvaardig zijn, inclusief gastmaterieel, en alle locs van de VSM dienen voor die tijd een keer gereden te hebben. Normaal gesproken verrijdt men de proefritten (vaak) 's zaterdags, maar dit keer dus op vrijdag. En omdat deze vrijdag dus ook een rit werd gereden kon de trein dus mooi met twee machines rijden.
Mijn functie is trouwens (inderdaad) conducteur (en daarbij hoort ook verkoop op Beekbergen) en soms help ik de horeca een handje, toevallig gisteren nog in de rijdende sauna genaamd Blokkendoos :')
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

Tijd voor weer een aantal foto's van de afgelopen tijd :D

Allicht was het al te raden, maar goederenverkeer per spoor interesseert mij ook (ja, ik weet het, niet het juiste forum, maar je krijgt de plaatjes er gratis en voor niks bij :Y ). In het bijzonder het goederenvervoer op de lijn Utrecht - Arnhem (waar sporadisch nog een goederentrein te bekennen is) en het Kippenlijntje (waar nooit goederentreinen aan te treffen zijn, een enkele keer 's nachts). Wanneer bij mij het bericht binnenkomt dat er dan een goederentrein over de spoorlijn bij mij thuis komt pak ik vaak zo snel mogelijk mijn fiets om naar het spoor te fietsen. Op 19 april kreeg ik ruim op tijd bericht en kon ik dus naar De Sysselt fietsen, waar Rail Force One 189 208 met een lege staaltrein naar Beverwijk onderweg is.
Afbeelding
RFO 189 208 | Staaltrein 45786 | Bennekom by Ruben, on Flickr

Een dag later had ik wederom geluk. Tijdens het paasweekend was namelijk het baanvak Utrecht - 's-Hertogenbosch gestremd. Omdat voor een handjevol goederentrein uit Amsterdam de Betuweroute hierdoor niet bereikbaar was moesten, zonder een grote omweg te nemen, die paar goederentreinen 'omgeleid' worden langs mien durp Ede, waarbij het woord omgeleid tussen aanhalingstekens staat omdat het voor mijn gevoel korter is dan via de Betuweroute. Op de zonnige avond van 20 april zien we een koppeltje 189'ers van DB Cargo met een beladen kolentrein vanuit Amsterdam naar Duitsland langs Ede passeren.
Afbeelding
DBC 189 078 + 189 067 | Kolentrein 48961 | Ede by Ruben, on Flickr
Spoiler: show
Vast een bekende plek, of niet Daniel? :mrgreen:
Genoeg goederen, want ook qua reizigerstreinen kon ik iets leuks vastleggen, wederom in m'n eigen omgeving. ICE-treinstel 4601 is namelijk met een Europa-thema bestickerd. Aangezien de ICE gewoonlijk over de lijn Arnhem - Utrecht rijdt, was het dus een kwestie van afwachten wanneer het treinstel in een omloop naar Amsterdam zat. Op 19 juni had ik ook nog eens tijd en zin om op de fiets te stappen en een plaatje te maken. Als trein 124 komt het treinstel met zo'n drie kwartier vertraging langs Renkums grondgebied richting het Amsterdamse.
Afbeelding
DB 4601 | ICE 124 | Renkum by Ruben, on Flickr

Tot slot nog een reizigerstrein bij onze buren. Een good-old BR 143 met Doppelstock-rijtuigen. Op 22 juni werd getogen naar Koblenz voor het Sommerfest van het DB Museum. Na afloop werd nog een speciale trein opgewacht, maar voordat die kwam, mocht eerst locomotief 143 925 met een sleepje rijtuigen op beeld vastgelegd worden. Met ingang van het volgende dienstregelingsjaar is dit beeld verleden tijd.
Afbeelding
DB 143 925 | RB 27 12528 | Kasbach-Ohlenberg by Ruben, on Flickr

Een reisverslagje van het uitje naar Koblenz zal nog een keer volgen. Het museum heeft namelijk wel wat interessant Duits spul tentoongesteld. Nadeel is dat dit een hoop foto's oplevert die allemaal omgezet moeten worden van RAW naar .jpg, en vaak ook nog eens bewerkt moeten worden. Het reisverslag zal nog wel even duren dus, en aangezien ik donderdag op vakantie ga (en er uiteraard nog een lading foto's bijkomt :mrgreen: ) zit er nog geen schot in het zaakje.

Tot slot zoals gebruikelijk bedankt voor uw aandacht, moge het een interessant stukje leesvoer zijn geweest :pos:
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Hendrik »

Die foto van de kolentrein is prachtig! En de rest is ook mooi. :lol:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door ODRAIL »

Mooie plaatjes :pos: :wink: .
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door ZO6176 »

Ik sluit me aan bij de rest
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Meltrain »

Ik sluit me aan bij de opmerking van Hendrik. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

Dank voor de leuke opmerkingen :pos:

Gisteren reed de Dinner Train voor de laatste keer dit jaar vanuit Utrecht. De afgelopen twee weken nam de trein de gasten mee naar de Randstad, maar gisteren reed de trein wegens gebrek aan tweede locomotief vanuit Utrecht naar Arnhem, Deventer en Amersfoort om vervolgens het cirkeltje sluitend te maken. Omdat de trein dus langs Ede rijdt, ben ik gisterenavond twee keer op de fiets gestapt om de trein te vereeuwigen.

Om half zes (prima etenstijd dus :mrgreen: ) kwam de RFS 101002 met de eerste ronde van de dag. De trein is net door station Ede-Wageningen gesjeesd.

Afbeelding

En omdat 1 keer niet genoeg was vandaag, werd er nog een 2e ronde gereden. Wel een andere locatie, om het nog een beetje afwisselend te houden :wink: Ditmaal langs de Frankeneng in Ede.

Afbeelding

Dat was 'm weer, ik ga weer even verder knutselen aan een aantal verslagen die nog op dit forum mogen verschijnen 8-)
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

Tijd voor een paar nieuwe 'losse' foto's :D

Op 25 juli had ik weer dienst bij de VSM, achteraf gezien geen verstandige keuze gezien de tempraturen. 's Ochtends valt mijn oog al direct op een gast die we hier niet vaak zien. Het betreft de RRF 24, die een paar dagen terug 2 Speno slijptreinen had gebracht. De slijptreinen waren er om te testen met nieuwe software. Het verloop hiervan laat ik in het midden, maar als ik de dag in één woord moest omschrijven dan zou het woord chaotisch alles prima samenvatten :mrgreen: Anyway, RRF 24 hier op spoortje 11, gezien vanaf het personeelsverblijf.
Afbeelding

Ik was deze ochtend gebracht, maar 's avonds ging ik met het OV terug. Eerst 2 km lopen naar Beekbergen, dan bus 91 naar Arnhem die de toeristische route nam in Arnhem, en vervolgens met de trein naar Ede. Wanneer ik in Arnhem op de trein stap valt mij op dat er een containertrein stil staat bij Arnhem Berg. Vanuit de trein zag ik dat er geen locomotief bij deze goederentrein stond. Wat bleek, de locomotief was gevorderd om een defecte ICE af te slepen. Op het station van Ede-Wageningen stond het onfortuinlijke treinstel, deze was hier neergezet zodat deze later afgesleept kon worden door een andere locomotief. De hulpkoppeling ligt nog voor het treinstel. De afsleeplocomotief was echter alweer gevlogen, wat ik wel een beetje jammer vond -o-
Afbeelding

De locomotief die deze ICE afgesleept heeft kon ik echter op 3 augustus bij toeval vastleggen *O* Ditmaal met een goederentrein uit China naar Tilburg. Ter hoogte van Assel passeert het gevaarte de Veluwe.
Afbeelding

We springen eventjes terug in de tijd, als blijkt dat er op 27 juli een transport van een Vectron over de spoorlijn langs Ede plaatsvindt. Aangezien het mooi weer was besloten mijn vader en ik een klein stukje te fietsen (25 km) en daarbij kon met een beetje strategisch plannen deze stop ingelast worden. De firma RailExperts bracht Vectron 193 818 over naar Rotterdam Kijfhoek met hun 9901, en passeert hier in de bossen tussen Wolfheze en Ede.
Afbeelding

Gisteren, 22 augustus, had ik wederom dienst bij de VSM, echter maar een halve. Dit bracht mij op het idee om een keer als reiziger mee te gaan in plaats van als conducteur 8-) Per trein ging ik van Ede-Wageningen naar Dieren, en in Dieren legde ik de binnenkomst van VSM locomotief 50 3654 vast vanaf het NS-perron.
Afbeelding

Op het depot kon in de namiddag nog met de telefoon een net plaatje gemaakt worden van Sik 309.
Afbeelding

En ook Sik 321 kon op de foto, evenals oersik 116, Tkp23, 2412, 52 8139 met daarachter 50 0073 en 64 415 met daarachter 44 1593.
Afbeelding

Tot slot verplaatsen we ons naar de dag van schrijven, 23 augustus. Het viel mij gisteren al op dat in Wolfheze een Abellio FLIRT op spoor 2 stond. Tot mijn verbazing werden dergelijke ritten vandaag wederom gereden. Als troost voor een gemist loctransport zien we ET25 2301 met een 'VIP Fahrt' onderweg naar Arnhem ter hoogte van landgoed De Sysselt in Bennekom.
Afbeelding

Dat was 'm weer, ik hoop dat er leuk beeldmaterieel tussen zit, ondanks dat sommige plaatjes met de telefoon zijn gemaakt :@
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Daniel »

Leuke plaatjes! Niet alleen de hulploc voor die ICE was er trouwens al vandoor, het plaatje zelf is er ook vandoor :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

Hier doet ie het wel :? #kudtflickr -o- :Y
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Lijn 45 »

Bij mij werkt 'ie ook gewoon.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Daniel »

Nu doet 'ie het hier ook, net was het de enige die het niet deed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten