Spoordienstregeling Duitsland 2019

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Mijn stiekeme droom was nog altijd een ICE-TD Frankfurt-Nürnberg-Praag (1x/4 uur), maar de ICE-TD rijdt niet meer. Gelukkig zijn er vanaf Nürnberg meer dieseltrajecten waar BR612 rijdt dan alleen naar Marktredwitz.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door en-es »

umbusko schreef:En graag weer een doorgaande trein Nürnberg-Praag: dan begint het ergens op te lijken! :Y
Zapadni Express *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

Vanwege de volledige vernieuwing van het spoorknooppunt Köthen zijn er vanaf 11 juni tot en met 14 december omleidingen voor regionale en langeafstandstreinen:

De IC's worden tussen Magdeburg en Leipzig omgeleid via Dessau en Bitterfeld.
De RE30 Magdeburg - Halle is tussen Sachsendorf en Halle vervangen door bussen, waarbij er tussen Köthen en Halle een snel- en een stopbus dienst doen.
De RB47 Halle - Bernburg stopt vanaf 19 augustus niet meer in Bernburg-Friedenshall.
De RB50 Aschersleben - Dessau is vervangen door bussen tussen Bernburg en Köthen. Tussen Köthen en Dessau wordt 2x/uur gereden, waarbij 1x/uur niet op tussengelegen stations wordt gestopt.
Een tijdelijke lijn is de RE8, die van Halle via Bitterfeld, Dessau en dan alle stations tot Magdeburg dienst doet. Deze vervangt de RB42 Magdeburg - Dessau die in dezelfde tijdsperiode niet rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

Nog een aantal wijzigingen die gisteren zijn ingegaan:

De S8 en S9 van de S-Bahn Rhein-Main Hanau - Wiesbaden rijden voortaan de gehele werkdag met drie gekoppelde stellen, in plaats van alleen in de spits.

Er zijn twee extra retourslagen van de RE50 Express Frankfurt - Hanau - Fulda toegevoegd. Een retour ‘s ochtends, één ‘s middags. Deze treinen stoppen onderweg alleen in Frankfurt Süd, Hanau Hbf, Bad Soden-Salmünster en Schlüchtern.

Van de RB68 Frankfurt - Darmstadt - Heidelberg, die al met twee treinstellen reed, wordt het achterste treinstel de RB67 van/naar Mannheim. In Neu Edingen-Friedrichsfeld wordt voortaan gesplitst en gecombineerd. In Bickenbach wordt de trein richting Frankfurt planmatig ingehaald door het Fernverkehr. Om ervoor te zorgen dat de trein niet meer nutteloos stil staat als het Fernverkehr vertraagd is wordt de stop ingekort en die in Darmstadt Hbf verlengd. Als de inhaling plaatsvindt, zal de trein tussen Bickenbach en Darmstadt Hbf planmatig vertraging oplopen, die het daarna in Darmstadt weer goedmaakt.

Om ervoor te zorgen dat een vroege RB49 Giessen - Hanau aansluiting geeft op de RE99 sprinter naar Frankfurt vanaf Butzbach, rijdt de RB49 die om 6:58 daar aankomt voortaan met een los treinstel en niet verder dan Friedberg (stond daar voorheen een kwartier stil). Een kwartier later rijdt er dan een nieuwe trein Giessen - Hanau, waardoor reizigers een kwartier later de trein naar Hanau kunnen nemen en daar even laat aankomen als eerst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door umbusko »

Suus schreef: In Bickenbach wordt de trein richting Frankfurt planmatig ingehaald door het Fernverkehr. Om ervoor te zorgen dat de trein niet meer nutteloos stil staat als het Fernverkehr vertraagd is wordt de stop ingekort en die in Darmstadt Hbf verlengd. Als de inhaling plaatsvindt, zal de trein tussen Bickenbach en Darmstadt Hbf planmatig vertraging oplopen, die het daarna in Darmstadt weer goedmaakt.
Wordt er dan in de dienstregeling en ter plaatse ook vermeld "Indien de treinen van het Fernverkehr op tijd rijden, rijdt de RB68 enkele minuten later"? :mrgreen: Leuk ook met aansluitingen en zo, maar ik neem aan dat daarover is nagedacht en er geen aansluitingen vervallen bij het op tijd rijden van het Fernverkehr?
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door dennistd »

Als je de vroegste vertrektijd en de laatste aankomsttijd communiceert naar de reiziger kun je alle kanten op (A)
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door marvinkok »

Ook sinds gisteren is de machinistenwissel in Bh voor de Rb61 vervallen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Dat betekent dat Keolis NL-machinisten doorrijden naar Rheine? Daar zullen de inwoners van Bad Bentheim, Schüttorf en Salzbergen erg blij mee zijn, want dat zou een einde betekenen aan de planmatige uitval op Rheine-Hengelo door “Störung im betriebsablauf”.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op ma 10 jun 2019, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door marvinkok »

Nee, want "Syntus" heeft geen machinisten. En verspreid geen onzin, want er worden niet planmatig treinen opgeheven om welke reden dan ook.
Momenteel alleen de Pendel Herford-Bielefeld ivm stel niet geschikt voor NL.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Ik weet niet of het nu nog steeds zo is, maar in 2018 werd heel vaak de frequentie op Rheine-Bad Bentheim-Hengelo teruggeschroefd naar 1x/2 uur in verband met machinistentekort en op de Eurobahn-site werd dit vermeld als “Störung in betriebsablauf”. Dat vind ik wel planmatige uitval. En ook viel in 2018 regelmatig 1x/5 uur of zelfs vaker in een 5-uurspatroon ritten op Bad Bentheim-Hengelo uit in verband met materieel dat niet Nederland in kon. Toen werd de treindienst nog niet gesplitst in Herford (aangezien een omloop Hengelo-Bielefeld-Hengelo vijf uur kost en een omloop Hengelo-Herford-Hengelo kost slechts vier uur). Als dat nu wel gebeurd is het wel een behoorlijke vooruitgang, ten opzichte van eerder.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door marvinkok »

Oftewel, je roeptoetert , terwijl je niet weet wat er momenteel gebeurd :pos:
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door en-es »

Tja, 2018, we zitten al halverwege 2019 :P
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Wubbo »

Terwijl je het zelf zou kunnen uitzoeken, bijvoorbeeld in het treinarchief van Oldenzaal. Dan zie je dat het nog wel eens gebeurt maar zeker niet dagelijks.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

Bij Go Ahead gaat het nog niet volgens plan. Daarom is met onmiddelijke ingang een nooddienstregeling ingevoerd:
De IRE Aalen - Stuttgart - Karlsruhe rijdt voorlopig alleen tussen Stuttgart en Karlsruhe. Probleem zijn de keringen van respectievelijk 12, 8 en 6 minuten in Karlsruhe, Stuttgart en Aalen. Tussen Aalen en Crailsheim rijdt voorlopig treinvervangend vervoer. De tijden van enkele treinen tussen Stuttgart en Aalen zijn aangepast.

Oorzaken zijn een storing in het personeelsplanningsysteem en de schuiftreden, die door de grote diversiteit aan perronhoogtes al een aantal keer voor storingen hebben gezorgd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door en-es »

henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door henrivanderweijden »

Iemand enig idee waarom (vermoedelijk sinds begin juni) de IC119/118 niet meer ten noorden van Lindau rijdt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

Elektrificatiewerkzaamheden op steeds wisselende plekken tussen Ulm en Lindau. In die hoek van Duitsland wordt op het moment ruim 200 kilometer aan spoorlijn onder de draad gebracht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door gpvos »

Vanaf 7 september tot tenminste 14 december wordt de RE4 van Stettin naar Lübeck tussen Stavenhagen en Teterow vervangen door een bus. Weet iemand waarom? Bij de Baustelleninfos van de DB kan ik niets daarover vinden. Het is duidelijk al lang van tevoren gepland: de lijnfolder loopt netjes van 9 december 2018 t/m 6 september 2019...
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

Spoorvernieuwing, aldus een lokale krant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

Vanwege leveringsproblemen van reserve-onderdelen en problemen bij de werkplaatslogistiek van DB Regio is er een tekort aan rijvaardige Talent 2-treinstellen ontstaan bij de S-Bahn Mitteldeutschland. Daarom is er vanaf 19 augustus tot 31 oktober een aangepaste dienstregeling van toepassing:

Lijn S1 Miltitzer Allee - Leipzig Hbf en S6 Leipzig Hbf - Geithain worden op Leipzig Hbf aan elkaar gekoppeld. Voor lijn S1 vervalt het traject tussen Leipzig Hbf en Stötteritz, van lijn S6 het traject tussen Leipzig Hbf en Messe.
Lijn S3 wordt ingekort tot Halle Hbf. Tussen Halle Hbf en Trotha rijdt een pendeltrein (dosto in boterhammodus).
Lijn S4 wordt ingekort tot Ruhland. Tussen Ruhland en Hoyerswerda is er een pendeldienst, gereden met het treinstel van de RE Dresden - Hoyerswerda dat anders meer dan een uur stilstaat in Hoyerswerda.
De S5 wordt ingekort tot Altenburg. Tussen Altenburg en Zwickau rijdt een pendeltrein, bestaande uit een losse Talent 2. De S5X wordt niet getroffen door deze inkorting.

Deel 2 van de S-Bahn Mitteldeutschland heeft vooralsnog geen last van deze problematiek.

De opdrachtgever van DB Regio, Zweckverband für den Nahverkehrsraum Leipzig, is woedend en heeft de directie inmiddels op het matje geroepen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Op de frequente dienst L Messe-L Stötteritz zie ik nergens frequentieverlagingen, hooguit een keer extra overstappen aan de randen van het net. Zo heel vervelend zijn deze tijdelijke wijzigingen niet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Ik vind het wel een beetje vreemd dat op Karlsruhe-Basel vraag is voor meer dan 1x/uur een IC/ICE, terwijl het een grensoverschrijdend traject is en er slechts één grote stad tussen Karlsruhe en Basel ligt, namelijk Freiburg (Fernverkehr naar Straatsburg gaat al voor Appenweier rechtsaf). Is Basel dan zo op Duitsland gericht of is het omdat Karlsruhe-Basel de enige fatsoenlijke route tussen Duitsland en Zwitserland is (Stuttgart-Schaffhausen via Singen is meer voor (inter)regionaal vervoer bedoelt)?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Z2N »

Het aanbod is goed, dat geeft de trein een hoger marktaandeel dan andere vervoersopties. Tel daarbij op dat Zwiters sowieso Europees Kampioen treinreizen zijn, en mensen nemen gewoon vaker de trein ipv bijvoorbeeld het vliegtuig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door ArrivaBas »

Ondanks dat DB verantwoordelijk is, is het Fernverkehr qua reistijd betrouwbaarder dan de parallelle Autobahn A5. De A5 staat regelmatig vast voor de grens wegens de grenscontroles van vooral vrachtwagens, omdat men de EU verlaat.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door en-es »

Basel is ook een draaischijf met diverse goede aansluitingen naar Zwitserland en Italie. Offenburg en Freiburg hebben aansluitingen naar het Zwarte Woud. En Baden Baden is een toeristisch oord.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten