De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Geld de frequentie-calculatie voor alle tussenliggende haltes of alleen voor de begin en eindhaltes?
Als het over alle tussenliggende haltes gaat moet je opvullen met (soms onlogische, zoals een korte rit in de ochtend van een kantorengebied naar een busstation) korte ritten.

Als je alleen vanaf het beginpunt van de lijn (als je frequentie omhoog gaat) of eindpunt (als de frequentie omlaag gaat) rekend kan je weer op een mogelijk oneerlijke manier beknibbelen op de dienstregeling. Het viel mij al op dat bij Heelwoud sommigen de ene interpretatie leken te gebruiken en sommigen de andere.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

ZO6176 schreef:Ik heb nog een vraagje omtrent de reservebussen:
Stel nu dat ik een dienstregeling heb gemaakt waarin ik
- 2 achtpersoonsbusjes
- 5 standaardbussen
- 3 gelede wagens nodig heb.

Als reserve zou ik kunnen kiezen dat er geen achtpersoonsbusjes extra wordt besteld en dat indien het busje niet beschikbaar is vanwege planmatig onderhoud of schade de dienst van dat achtpersoonsbusje gereden wordt door een standaardbus. Hoe zit het dan met de DRU- en MATrit-score?
DRU + MAT wordt gewoon berekend aan de hand van het materieel wat standaard op een lijn rijdt. Het is dus toegestaan om niet-mini materieel in te zetten als reserve. Andersom mag niet, je mag niet mini-materieel aanschaffen dat de reserve is voor midi, standaard of geleed materieel.
DrechtBlub schreef:Geld de frequentie-calculatie voor alle tussenliggende haltes of alleen voor de begin en eindhaltes?
Als het over alle tussenliggende haltes gaat moet je opvullen met (soms onlogische, zoals een korte rit in de ochtend van een kantorengebied naar een busstation) korte ritten.

Als je alleen vanaf het beginpunt van de lijn (als je frequentie omhoog gaat) of eindpunt (als de frequentie omlaag gaat) rekend kan je weer op een mogelijk oneerlijke manier beknibbelen op de dienstregeling. Het viel mij al op dat bij Heelwoud sommigen de ene interpretatie leken te gebruiken en sommigen de andere.
Je bedoelt dus eigenlijk hoe om te gaan met frequentiewisselingen tussen de tijdsperiodes?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

regenmaker schreef:Je bedoelt dus eigenlijk hoe om te gaan met frequentiewisselingen tussen de tijdsperiodes?
(inclusief start en eind,) ja.

Vorige keer heb je allebei goed gekeurd:

Afbeelding

Het probleem is simpel: Als je de 2e alleen pakt, is het heel makkelijk op een nogal passagiersonvriendelijke manier ritten weg te bezuinigen aan het begin en eind van tijdvakken, als je de 1e pakt moet je óf nutteloos eerdere ritten rijden óf in sommige situaties compleet onlogische korte ritten intekenen (Zoals een rit in de ochtend van een kantorengebied naar een woongebied en in de middag andersom) om te zorgen dat je geen slachtoffer word van de frequentie-eisen.

Ik vind het een lastig vraagstuk want er geen duidelijk antwoord.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Wat mij betreft mag je allebei doen. Dit keer wordt toch gevraagd om rond een DRU-optimum uit te komen. Meer of minder DRU is dus niet per se goed of fout dit keer. Maak vooral een logische dienstregeling.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Ik heb zojuist mijn bieding voor Sterrenburcht ingestuurd, succes aan de anderen :) - Volgens mij had ik vandaag een beetje veel tijd, anders was die nooit nu al af geweest.

Ik zal vast wel ergens de komende weken er ook eentje voor Kanalendijk in sturen gok ik zo. (A)
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Ey regenmaker, moet je de beginpost niet eens updaten (en dan de oude beginpost in een spoiler plaatsen en de resultaten en inzendingen er bij zetten) :P
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Beginpost aangepast. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Ik heb een fout ontdekt in het Transevia busboekje, Lijn 202 vanuit Calariusdam op Zaterdag heeft één rit die duidelijk niet klopt.

De rit begint een half uur té vroeg en eindigt een half uur te laat. Hoe dit is gebeurd snap ik niet helemaal :P

Word er trouwens nog verwacht dat er overstap word geboden in Heelwoud op de 203 vanuit Kanalendijk, immers de 202 al naar Calariusdam rijd lijkt dit enigsinds overbodig.

Mooi werk op de beginpost trouwens.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

DrechtBlub schreef:Ik heb een fout ontdekt in het Transevia busboekje, Lijn 202 vanuit Calariusdam op Zaterdag heeft één rit die duidelijk niet klopt.

De rit begint een half uur té vroeg en eindigt een half uur te laat. Hoe dit is gebeurd snap ik niet helemaal :P
Scherp! Ik vraag me ook af hoe die fout erin is geslopen. Het is in ieder geval gefixt. :)
DrechtBlub schreef:Word er trouwens nog verwacht dat er overstap word geboden in Heelwoud op de 203 vanuit Kanalendijk, immers de 202 al naar Calariusdam rijd lijkt dit enigsinds overbodig.
Ik zal deze vraag nog beantwoorden dan. ;) Ja, want er liggen andere steden tussen Heelwoud en Calariusdam. Daarnaast rijdt lijn 202 slechts beperkt in de avonduren en in het weekend.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik heb een kleine fout uit de beoordeling gehaald: De buffertijd mag 1,5 minuten bedragen in plaats van 2. De zinnen spreken elkaar tegen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Hoe wil je 1,5 minuut noteren? Moet je gaan werken met A 12:27:30 V 12:29:00?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Persoonlijk noteer ik halve minuten als de minuut ervoor (Ik reken 'm dan in de DRU berekening wél precies) en als er een 1,5 minuut overstap is ziet die er bij mij in de tabel dus gewoon uit als een 2 minuten overstap. :')

Anders is een voetnoot invoegen altijd nog mogelijk.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

bys1 schreef:Hoe wil je 1,5 minuut noteren? Moet je gaan werken met A 12:27:30 V 12:29:00?
Ik ga er gewoon 2 minuten van maken dan. Om het niet te ingewikkeld te maken.

Nog een opmerking:
- In beide richtingen moeten er ritten bij de Hogeschool in Heelwoud stoppen. Want immers is dat de enige verbinding vanaf zowel Heelwoud Busstation als Kanalendijk Busstation.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Dan zal ik een voetnoot moeten toevoegen dat de betreffende buffer aan één kant té kort is op op z'n minst één plek.
Ik blub in het Drecht.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Ik reken ook met halve minuten. Kan prima.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Sowieso is anderhalve minuut buffer logischer te plannen, je hebt immers toch al een halve minuut standaard halteertijd te rekenen.
Ligt er dus eigenlijk aan hoe je het leest: heb je 2 minuten buffer als er 2 minuten tussen A en V zit, of reken je hem bovenop de halteertijd (dus bij 2 min. buffer een stop van 2,5 minuten).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Als je buffertijd hebt, is de halteertijd toch niet meer nodig? Dat wordt dan "vervangen" door de buffertijd.

Theoretisch kun je dan natuurlijk bij elke halte een minuut buffertijd inplannen om DRU's te besparen, maar als je wilt dat je bieding wordt geaccepteerd raad ik je dat af.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Moet voor de bonus Kanalendijk Golfslag Industriegebied (en daarmee de verbindingsfrequentiebonus) alle 3 de haltes in het industriegebied aangedaan worden óf is 2 óók goed? - Dit lijkt de enige plek te zijn waar dit niet duidelijk gemaakt is en tevens om het nog onhandiger te maken is er ook nog een halte "Industriegebied" dus je kan 't ook nog opvatten alsof het over die halte gaat.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

De vragenronde is al afgesloten. Doe dus wat jij denkt dat goed is. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

okdioki
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Inmiddels heb ik ook mijn bieding voor Kanalendijk ingestuurd, daarmee ben ik voorlopig weer even klaar. Veel succes aan de andere deelnemers, moge de beste biedingen winnen. :D
Ik blub in het Drecht.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Jezus, heb jij niks meer te doen? Ik ben nog niet eens aan een dienstregeling begonnen
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

bys1 schreef:Jezus, heb jij niks meer te doen? Ik ben nog niet eens aan een dienstregeling begonnen
Voorlopig heeft regenmaker nog niet gezegd dat beide in orde zijn bevonden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Ik heb ook wel het idee dat dat wel heel snel is, het is nog een heel gepuzzel om alle wensen te combineren met aansluitingen zonder ook gelijk overkill te bieden (wat weer zonde van de DRU's zou zijn).
Maar dat maakt het ook wel weer leuker en te doen is 't zeker.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Ik had veel vrije tijd afgelopen dagen, en ik werk aardig snel, en de concessies zijn klein. Dat samen betekend dat ik het snel af had :P

De aansluitingen zijn inderdaad het lastigst, een solide systeem voor het uitvogelen van je aansluitingen is zeer belangrijk, maar die heb ik inmiddels al van vorige keer. - Altijd eerst de tools maken om het je zo makkelijk mogelijk te maken en vanuit daar werken helpt óók.
Ik blub in het Drecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten