Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Mikos »

reisthijs schreef:
Fles schreef:Mag DM90 Duitsland in?
Het heeft nog een tijdje tussen Heerlen en Aachen gereden, dus je zou denken van wel.
Neen, die stellen had toen Indusi. Die installatie zit nog wel onder die 3 stellen, maar is afgesloten en dus onbruikbaar.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Geert »

Relatief kleine investering dus om dat weer te activeren en een klein parkje DM'90 voor deze verbinding te gebruiken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door reisthijs »

Mikos schreef:Neen, die stellen had toen Indusi.
En een toelating voor Duitsland dus (minstens voor dat ene traject), want waarom zou je anders Indusi installeren?

Overigens heb je voor Hengelo-Bad Bentheim helemaal geen Indusi nodig, dat heeft het elektrische NS-materieel dat in Benheim mag komen immers ook niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Fles »

Indusi alsjeblieft zeg. Dat systeem is van 1921 geloof ik :| Laten we daar eens mee ophouden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door deadlock »

DM'90 was toch helemaal toegelaten als er maar Indusi op zit?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Wubbo »

Er zijn meer dingen aangepast aan die stellen dacht ik. Iets met lichtdoorlatendheid van de voorruit en de treeplanken staat mij bij, maar wellicht is er meer aan veranderd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Suus »

Fles schreef:Indusi alsjeblieft zeg. Dat systeem is van 1921 geloof ik :| Laten we daar eens mee ophouden.
Ja, dat is de oerversie, maar volgens de Duitse Wikipedia is de meest recente versie PZB90, en die kan erg restrictief zijn als ik het goed lees. Natuurlijk zou ETCS beter zijn, maarja, dat is voorlopig nog niet actief daar (en duur!).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door playertwo »

In Aken is er zelfs een perron voor aangepast, dus zomaar DM'90 de grens over sturen naar Bh zal de Duitse IVW niet zo leuk vinden. Ga er maar vanuit dat er V-tjes ingezet worden.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Dre »

Wubbo schreef:Er zijn meer dingen aangepast aan die stellen dacht ik. Iets met lichtdoorlatendheid van de voorruit en de treeplanken staat mij bij, maar wellicht is er meer aan veranderd.
Er was ook nog iets met de schuif- en klapdeurtjes tussen de compartimenten, daar zit nog altijd een strip op waardoor het glas in die deuren beter zichtbaar was.
playertwo schreef:In Aken is er zelfs een perron voor aangepast, dus zomaar DM'90 de grens over sturen naar Bh zal de Duitse IVW niet zo leuk vinden.
Gewoon een keer in een testritje proberen of een DM'90 in Bad Bentheim langs het perron past, dat is opzich het probleem niet zo. Een Duits perron is lager dan een Nederlands perron, volgens mij wil de logica dan dat een trein die moeiteloos langs een Nederlands perron past vast ook wel langs een Duits perron past. Daar heeft het Eisenbahn-Bundesamt (EBA, Duitse IVW) weinig over te klagen.

Lijkt me eerder dat DM'90 het om een andere reden niet wordt. Voor de proef is al aangegeven dat er géén infrastructurele aanpassingen zullen worden gedaan, DM'90 valt in de categorie "licht materieel". Op Zwolle - Groningen mocht DM'90 wel solo rijden omdat er verder genoeg treinen rijden die de spoorstroomloop garanderen. Dat kun je van Oldenzaal - Bad Bentheim niet zeggen, eens in de twee uur een IC en een handje vol goederentreinen is het enige dat hier langskomt. Daarbij heeft het IVW niets te zeggen over het stuk tussen de grens en Bad Bentheim. En aangezien de DM'90 een oude bekende is van het EBA (in 1997-'98 heeft zij een aardig dossier ontwikkelt met redenen om DM'90 van Herzogenrath - Aachen Hbf te weren) zal toelating wel niet zo 1-2-3 geregeld zijn.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door playertwo »

Over die laatste regel:
dat zal nog leuk worden dan als er een sneltrein Sittard - Aken gaat rijden. Daar zou DM'90 voor in aanmerking komen wegens het ontbreken van wasdraad tussen Landgraaf en Herzogenrath.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Daan »

Tja, dan zal er wel het een en ander aangepast moeten worden, en opnieuw gekeurd en dergelijke.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door deadlock »

playertwo schreef:Over die laatste regel:
dat zal nog leuk worden dan als er een sneltrein Sittard - Aken gaat rijden. Daar zou DM'90 voor in aanmerking komen wegens het ontbreken van wasdraad tussen Landgraaf en Herzogenrath.
Zo moeilijk kan het niet zijn om daar een draad boven te hangen. Elektrificeren we volledig in lijn met Europese regelgeving het nieuwe stuk met 25KV en beveiligen we het met ERTMS.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Suus »

Dat is dus geen goed idee als ik eerlijk ben. Dan heb je voor een intercity Sittard - Aachen Hbf een drie-spanningen trein nodig, aangezien de lijn tussen Herzogenrath en Aachen Hbf gewoon met 15 kV is geëlektrificeerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Dre »

Hoewel we nu redelijk off-topic gaan, voor een eventuele sneltrein Std - Ahbf kun je gewoon de serie 643.2 van de euregiobahn inzetten. Die zijn voorzien van ATB-NG kasten (met ATB-EG fase 4) en kunnen dus zo vanaf Hrl doorrijden totaan Std.

Nauwelijks investering voor nodig en op zeer korte termijn uit te voeren.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Daan »

Bee schreef:Dat is dus geen goed idee als ik eerlijk ben. Dan heb je voor een intercity Sittard - Aachen Hbf een drie-spanningen trein nodig, aangezien de lijn tussen Herzogenrath en Aachen Hbf gewoon met 15 kV is geëlektrificeerd.
Dat soort dingen zullen toch moeten gebeuren voordat we één systeem in Europa hebben...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Suus »

Kijk, ik snap ook wel dat het nodig is, maar ik zie de Duiters zo lang als ik leef nog niet de spanning op de bovenleiding verhogen, gewoonweg omdat de spanning van 15 kV wisselspanning niet de nadelen heeft van de gelijkspanning die wij op de bovenleiding hebben staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Dat is dus geen goed idee als ik eerlijk ben. Dan heb je voor een intercity Sittard - Aachen Hbf een drie-spanningen trein nodig, aangezien de lijn tussen Herzogenrath en Aachen Hbf gewoon met 15 kV is geëlektrificeerd.
Het was ook een stukje cynisme ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Volgend jaar trein Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Vinny »

Welkom in de wondere wereld van het spoor. Als Mohammed te lui is om de berg te beklimmen, dan stuurt het Opperwezen wel een ploeg mijnwerkers om de berg op kosten van de aardbewoners aan te passen aan de behoefte van de profeet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten