Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door ZO6176 »

Ik denk dat de Zuiderzeelijn wel een nuttige toevoeging is. Ik denk dat je vooral ook amersfoort-zwolle mee ontlast. Harderwijk zou zijn gewenste ic-stop kunnen krijgen. Het is dat de lijn zwolle-emmen niet tot het kernnet behoort maar het altijd maar moeten overstappen vanuit emmen zou ook beëindigd kunnen worden. Ik heb van die lijn altijd gevonden alsof deze niet voor de volle 100 procent meetelt. ieder geval genoeg stof om over te discussiëren
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door isadora »

Even iets heel anders; nieuwe/oude treinlijnen........okee.
Maar waarom zij (persoon waarvan niemand enig idee heeft) moet komen? Waarvoor? :shock:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Alargule

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Alargule »

Yup. Misschien dat een moderator de topictitel kan vertalen naar een variant in iets gangbaarder Nederlands. Ook om het puberaal gehalte in deze draad in toom te houden.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door bys1 »

Kun je lezen? Ik zeg dat mensen de Zuiderzeelijn 200-250 km/h willen.

Met de huidige "plannen" gaat dat (rechtstreekse verbinding lwd) dus niet gebeuren.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Alargule

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Alargule »

bys1 schreef:Kun je lezen?
Ja.
Ik zeg dat mensen de Zuiderzeelijn 200-250 km/h willen.
Welke mensen?

(ik zie je dit overigens voor het eerst zo schrijven)
Met de huidige "plannen" gaat dat (rechtstreekse verbinding lwd) dus niet gebeuren.
Welke huidige plannen?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door bys1 »

Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Alargule

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Alargule »

En waar lees jij in dat artikel dat er geen directe verbinding met de ZZL cq Lelylijn enerzijds, en de bestaande spoorlijn naar Leeuwarden anderzijds, gaat komen?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door reisthijs »

ZO6176 schreef:Ik denk dat de Zuiderzeelijn wel een nuttige toevoeging is. Ik denk dat je vooral ook amersfoort-zwolle mee ontlast.
Daar hebben we de Hanzelijn toch al voor? Hoe kan een Zuiderzeelijn die route nog meer ontlasten?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1482
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door JordiBrabant »

Het gaat er vooral om Zwolle - Herfte aansluiting te ontlasten en een alternatieve route te bieden, als dat traject er uit ligt is er geen treinverkeer mogelijk vanaf Groningen/ Friesland naar de rest van het land, dat maakt het nog interessanter.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door bys1 »

Alargule schreef:En waar lees jij in dat artikel dat er geen directe verbinding met de ZZL cq Lelylijn enerzijds, en de bestaande spoorlijn naar Leeuwarden anderzijds, gaat komen?
6x/uur naar Groningen. Dacht jij dat er dan acht tot twaalf treinen per uur per richting overheen gaan rijden?

Zwolle - Herfte wordt toch al verdubbeld..

De Hanzelijn werkt prima. De Zuiderzeelijn aanleggen en 200-250 km/h gaan rijden en ERTMS moet dan ook meteen worden aangelegd (sowieso wordt tot 2050 alles voorzien van ERTMS). Dat kost miljarden. De huidige verbinding wordt sowieso al uitgerust met ERTMS. Als je dan het spoor geschikt maakt voor 250 km/h en een extra spoor aanlegt tussen Meppel en Zwolle (voor als er een spoor uit ligt) ben je ook een paar miljard kwijt, maar een deel van alle aanpassingen zal er sowieso al komen en een Zuiderzeelijn aanleggen kost toch echt een stuk meer. Daarbij kun je, zoals ome Pier al zei, het bedrag voor verbeteringen van het spoor vandaar Zwolle uitsmeren over een flink aantal jaren.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door reisthijs »

bys1 schreef:6x/uur naar Groningen. Dacht jij dat er dan acht tot twaalf treinen per uur per richting overheen gaan rijden?
Stel dat 6x/uur naar Groningen realistisch zou zijn (ik dacht het niet) dan kunnen daar heus nog wel een paar treinen naar Leeuwarden bij.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Alargule

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Alargule »

bys1 schreef: 6x/uur naar Groningen. Dacht jij dat er dan acht tot twaalf treinen per uur per richting overheen gaan rijden?
Ik zal mijn vraag moeten herhalen, want zo te zien ben ik niet degene met leesvaardigheidsproblemen:
Alargule schreef:En waar lees jij in dat artikel dat er geen directe verbinding met de ZZL cq Lelylijn enerzijds, en de bestaande spoorlijn naar Leeuwarden anderzijds, gaat komen?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door bys1 »

Precies wat ik zeg. Men wil 6x/uur naar Groningen rijden, dan gaan er niet ook nog treinen naar Leeuwarden rijden. 6x/uur is al niet realistisch, 8-12x/uur is helemaal niet rendabel.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Alargule

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Alargule »

Ik ga het nog één keer proberen. Mijn vraag is helemaal niet moeilijk, dacht ik tenminste.
Alargule schreef:En waar lees jij in dat artikel dat er geen directe verbinding met de ZZL cq Lelylijn enerzijds, en de bestaande spoorlijn naar Leeuwarden anderzijds, gaat komen?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door isadora »

bys1 schreef:......Daarbij kun je, zoals ome Pier al zei, het bedrag voor verbeteringen van het spoor vandaar Zwolle uitsmeren over een flink aantal jaren.
Bysonder stukje tekst, graag iets meer uitleg over Pier uit Zwolle.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door ZO6176 »

reisthijs schreef:
ZO6176 schreef:Ik denk dat de Zuiderzeelijn wel een nuttige toevoeging is. Ik denk dat je vooral ook amersfoort-zwolle mee ontlast.
Daar hebben we de Hanzelijn toch al voor? Hoe kan een Zuiderzeelijn die route nog meer ontlasten?
Je hebt geen verplichte knoop meer in Zwolle voor alle richtingen nodig. Groningen - Utrecht kan ook via Amsterdam Zuid. De IC's die nu vanuit Lelystad naar Zwolle en verder gaan, gaan nu de Zuiderzeelijn op. Je krijgt hele andere relaties wat zeker ten goede komt voor Amersfoort - Zwolle.
Alargule

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Alargule »

Knoop Zwolle zal er zeker mee ontlast worden, maar het totaalbedrag voor de ZZL lijkt mij veel teveel van het goede om dat doel ermee te bereiken. Dat is natuurlijk ook niet de (enige) reden om die lijn aan te leggen. De voornaamste is en blijft een flinke verkorting van de reistijd tussen de noordelijke provincies en de Randstad.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Yanaike »

In 2007 is gekozen om de Zuiderzeelijn af te blazen en in plaats daarvan de Hanzelijn aan te leggen, wat de reistijd tussen Noord-Nederland en Amsterdam/Randstad al aanzienlijk heeft verbeterd.

Ik snap niet waarom dan nu ook nog alsnog de Zuiderzeelijn aangelegd moet worden? Dat lijkt mij meer iets voor over een jaar of 20 of 30 of zo, als de Hanzelijn inmiddels niet meer blijkt te voldoen.
Alargule

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Alargule »

Ik vind het ook een zinloze lijn. In mijn herinnering stond de besluitvorming voor de Hanzelijn (opdracht tot bouw in 2005) overigens los van de besluitvorming rond de ZZL (project afgeblazen in 2007).
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door bys1 »

Zoals ik zeg, Hanzelijn is voldoende voor nu. En als je de route naar Zwolle en de Hanzelijn kan opvoeren naar 250 km/h wordt de reistijd voor het gehele noorden verbeterd, terwijl je met de Zuiderzeelijn plaatsen als Assen, Meppel en Zwolle links laat liggen waardoor die er geen enkel voordeel van hebben en ook de plaatsen tussen Drachten en Lelystad gaan er alleen maar op achteruit.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door trolly »

En vergeet ook Hengelo en Roermond niet. Daar wordt het vast ook niet beter.
ZO6176 schreef:Groningen - Utrecht kan ook via Amsterdam Zuid.
Ja leuk, zien die mensen ook nog wat van ons mooie land :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Alargule »

Ik vind het vooral getuigen van cynisme. Zien de Groningers waar het beefgeld werkelijk in de bodemloze put gestort wordt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Durashift »

isadora schreef:
bys1 schreef:......Daarbij kun je, zoals ome Pier al zei, het bedrag voor verbeteringen van het spoor vandaar Zwolle uitsmeren over een flink aantal jaren.
Bysonder stukje tekst, graag iets meer uitleg over Pier uit Zwolle.
Lijkt mij dat de huidige directeur van ProRail bedoeld wordt.
Yanaike schreef:(..) Ik snap niet waarom dan nu ook nog alsnog de Zuiderzeelijn aangelegd moet worden? Dat lijkt mij meer iets voor over een jaar of 20 of 30 of zo, als de Hanzelijn inmiddels niet meer blijkt te voldoen. (..)
Nou ja.. als in dit draadje het antwoord op de vraag of de Zuiderzeelijn er over 30 jaar gekomen moet zijn is.. mag men in politiek/bestuurlijke conglomeraten nu wel beginnen met de besluitvorming. Dergelijke projecten kennen wel een dusdanige doorlooptijd.. :wink:
Laatst gewijzigd door Durashift op ma 03 jun 2019, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Klaasje »

De doorlooptijd van het besluit "we gaan dit doen" totdat het daadwerkelijk af is, is al snel 15 jaar of meer. De planologische procedures kunnen bijvoorbeeld uitstekend binnen enkele jaren als alle gegevens beschikbaar zijn en men exact weet wat men wil maar in de praktijk duurt het al snel 7 á 8 jaar. Dan kan je eens rustig het project aanbesteden en bouwen. Voordat je met het planologische proces start moet eerst de financiering van een project in de begroting van het rijk/andere overheden staan. De huidige infrastructuurbegroting zit al vast tot zeker 2030. Er kan wel een beetje geschoven worden maar niet voldoende voor een project als deze. Als we er nu voor zouden gaan en met een nieuw kabinet is de wil er maximaal dan zou de lijn tegen 2040 misschien een keer af zijn.

Het probleem is dat het geld moet worden verdeeld tussen alle regio's en dat er projecten zijn die daadwerkelijke knelpunten oplossen of een enorm veel betere kosten/batenverhouding kennen. Die projecten gaan allemaal voor en zelfs daar is eigenlijk al niet voldoende geld voor. Die Zuiderzeelijn komt er dus niet. De spoorlijn Utrecht-Breda ook niet.

De vraag is alleen of reistijdverkorting via bestaande verbindingen haalbare kaart is. In theorie wel. In de praktijk moet het spoor dan wel naar een totaal ander niveau gebracht worden. Boven de 140 km/h heb je niet alleen ERTMS nodig maar nog meer:
  • Binnen de huidige regelgeving moeten alle overwegen weg (daar kan je alleen tussen Zwolle en Groningen rustig 2 miljard aan uitgeven zonder dat je klaar bent).
  • Het bovenleidingssysteem wat vrijwel overal in Nederland hangt is niet geschikt voor hogere snelheden. Dat moet vervangen worden door een ander systeem.
  • De voeding van de bovenleiding moet beter worden om ook met lange IC's vlot 200 km/h (of harder) te kunnen bereiken.
Kortom.. Wil je bestaande baanvakken ombouwen dan kost dat veel geld of moet men strategisch investeren als spullen aan vervanging toe zijn. Dat geld is er niet. Dat beleid ook niet.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door bys1 »

Op het moment dat er goede en snelle busverbindingen zijn vind ik dat een spoorlijn niet echt nodig is (natuurlijk, je kan ook zeggen Meppel - Zwolle afschaffen en een bus laten rijden, maar dat is een heel ander verhaal). Dat geldt ook voor Utrecht - Breda. Op het moment dat er een snelle busverbinding is die bij voorkeur om files heen kan rijden en een spoorlijn geen belangrijke schakel in het spoorwegnet is, is de busverbinding prima.


De kosten voor het ombouwen van bestaande infrastructuur zijn inderdaad hoog genoeg, maar vergeet niet dat een aantal dingen ook om andere redenen zullen/kunnen worden ingevoerd. Zelfs als je overal 140 km/h zou blijven rijden, denk ik dat men langzaam maar zeker heel wat overwegen zal vervangen door onderdoorgangen met het oog op veiligheid. Volgens mij is er tevens al eens over gesproken om de spanning op het gehele Nederlandse spoornet te verdubbelen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten