Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
GVB website en SC spreken elkaar toch niet tegen? SC zegt dat er al één stel in revisie is en GVB dat de revisie op 3 maart is gestart.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het zit voor geen meter dus.(denk: kunststof stoelen,
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 20:26
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Na ja.. ik heb het ook al na 3 maart een aantal keer gevraagd, de laatste keer 2 weken terug of er een in revisie zit, en ze zeiden bijna elke keer: ‘nee, wacht maar af’. Ik dacht, nav het bericht van GVB, de eerste al op 3 maart de revisie in ging. Als er daadwerkelijk ook echt een in revisie ging dan, zou die denk ik allang klaar zijn. Maar het is nu uiteraard wel goed om te horen dat er een in revisie zit.IC140 schreef:GVB website en SC spreken elkaar toch niet tegen? SC zegt dat er al één stel in revisie is en GVB dat de revisie op 3 maart is gestart.
Reist vaak met Tram 13, Metro 50 en 51
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3406
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het bovenstaande bericht was drie keer gepost, één keer is op zich wel voldoende, dus heb de dubbele berichten verwijderd.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 20:26
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dankje, wilde dat zelf ook doen maar de knop verwijderen was er niet
Reist vaak met Tram 13, Metro 50 en 51
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Artikel van AT5 over in hoeverre het GVB nog afhankelijk is van subsidie:
https://www.at5.nl/artikelen/194414/gvb ... adsvervoer
https://www.at5.nl/artikelen/194414/gvb ... adsvervoer
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Mooi dat het kan, zo over 2018. Vraag is, volgens mij, wel HOE.. en dan denk ik toch aan de materieelkrapte, de ouderdom ervan.
Straks met de instroom van nieuw materieel stijgen de investering en afschrijvingskosten (onderhoudskosten zullen wel wat dalen, denk ik zo.. ).. dus dan moet het reizigersaandeel wel blijven stijgen én meer opleveren per kilometer, lijkt mij..
Straks met de instroom van nieuw materieel stijgen de investering en afschrijvingskosten (onderhoudskosten zullen wel wat dalen, denk ik zo.. ).. dus dan moet het reizigersaandeel wel blijven stijgen én meer opleveren per kilometer, lijkt mij..
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Al begonnen met de eerste bankjes, binnenkort het eerste stel in RNet kleuren en in 2021 alle wagens afgerond.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Staat dat niet los van GVB? De gemeente is volgens mij eigenaar van alle (snel)trams en metro's.Durashift schreef:Mooi dat het kan, zo over 2018. Vraag is, volgens mij, wel HOE.. en dan denk ik toch aan de materieelkrapte, de ouderdom ervan.
Straks met de instroom van nieuw materieel stijgen de investering en afschrijvingskosten (onderhoudskosten zullen wel wat dalen, denk ik zo.. ).. dus dan moet het reizigersaandeel wel blijven stijgen én meer opleveren per kilometer, lijkt mij..
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De meeropbrengst per km heet tariefstijging, het aantal reizigers stijgt al jaren gestaag, en de grootste klap wordt gemaakt waar dat goedkoop kan, namelijk bij de metro. Investering en afschrijvingskosten zijn een siamese tweeling. Voor zover die hoger liggen dan bij het bestaande materieel zou daar de indexering van de kilometerprijs tegenover moeten staan. De facto zou nieuw materieel een goedkopere exploitatie mogelijk moeten maken, omdat niet alleen onderhoudskosten maar ook energieverbruik lager zijn.Durashift schreef:Mooi dat het kan, zo over 2018. Vraag is, volgens mij, wel HOE.. en dan denk ik toch aan de materieelkrapte, de ouderdom ervan.
Straks met de instroom van nieuw materieel stijgen de investering en afschrijvingskosten (onderhoudskosten zullen wel wat dalen, denk ik zo.. ).. dus dan moet het reizigersaandeel wel blijven stijgen én meer opleveren per kilometer, lijkt mij..
M.a.w.: ik zie het probleem niet helemaal.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Hangt er vanaf of het GVB meebetaalt aan de bestelling van nieuw spoormaterieel of niet. Ik heb altijd gedacht dat de gemeente het materieel koopt en het GVB het alleen hoeft te onderhouden. In dat geval is de instroom van nieuw materieel alleen maar gunstig voor het GVB omdat de onderhoudskosten veel lager zijn bij nieuwer materieel. Als het GVB (mee)betaalt aan nieuw materieel dan is 2018 -net na afvoer blokkendozen en zilvermeeuwen en aankoop M5- een relatief goedkoop moment en gaan de kosten met de aankoop van de 15G / M7 weer iets stijgen om dan weer te dalen.
Ik denk bij de vraag HOE ook wel aan het feit dat in de afgelopen 10 jaar (de referentieperiode van het artikel) bijna alle minder rendabele lijnen gewoon zijn opgeheven. Dat bespaart natuurlijk shitloads of money maar is niet per se een verbetering. Maar ook dan nog blijft een dekkingsgraad van 91% tegenover 51% 10 jaar geleden indrukwekkend. Het GVB heeft zeker ook een fikse efficientieslag gemaakt.
Ik denk bij de vraag HOE ook wel aan het feit dat in de afgelopen 10 jaar (de referentieperiode van het artikel) bijna alle minder rendabele lijnen gewoon zijn opgeheven. Dat bespaart natuurlijk shitloads of money maar is niet per se een verbetering. Maar ook dan nog blijft een dekkingsgraad van 91% tegenover 51% 10 jaar geleden indrukwekkend. Het GVB heeft zeker ook een fikse efficientieslag gemaakt.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Niet alleen het opheffen van lijnen heeft gewerkt, maar ook het versnellen van lijnen is een trend die de laatste jaren heeft plaatsgevonden en blijkbaar effectief is. Bijvoorbeeld bus 21 die niet meer door Bos en Lommer en Geuzenveld kronkelt. Voor reizigers soms een achteruitgang (meer lopen), maar ze blijven de bus gebruiken. Voor andere groepen is het een verbetering (kortere reistijd) waardoor het totaal aantal reizigers zelfs toe nam. Voor GVB is het een flinke efficiencyslag doordat met minder bussen evenveel reizigers worden vervoerd / opbrengsten gegenereerd.
Een zelfde trucje hebben ze uitgehaald met bus 22 in Oost en bus 62 in Zuid.
Een zelfde trucje hebben ze uitgehaald met bus 22 in Oost en bus 62 in Zuid.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Lijn 21 heeft in Bos en Lommer geen routewijziging gehad?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Vroegah reed hij toch echt over de Wiltzanghlaan. Of is dat alweer voor de periode waar hierover werd gesproken?
Ah ik zie het al. 2006, dus langer dan 10 jaar terug.
Ah ik zie het al. 2006, dus langer dan 10 jaar terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
#dagjeouder
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Okay, ik heb uit mijn losse pols, een 'probleem' geschetst dát er misschien niet is.
Vanwege de reacties ben ik maar ff op onderzoek uitgegaan (had ik natuurlijk vooraf moeten doen)
Vervoersregio Amsterdam is zowel bekostiger voor GVB Exploitatie BV als ook voor de strategische activa (bus, tram, metro, stenen en processen)
De Vervoerregio Amsterdam is:
Vanwege de reacties ben ik maar ff op onderzoek uitgegaan (had ik natuurlijk vooraf moeten doen)
n-evo schreef:Staat dat niet los van GVB? De gemeente is volgens mij eigenaar van alle (snel)trams en metro's.Durashift schreef:Mooi dat het kan, zo over 2018. Vraag is, volgens mij, wel HOE.. en dan denk ik toch aan de materieelkrapte, de ouderdom ervan.
Straks met de instroom van nieuw materieel stijgen de investering en afschrijvingskosten (onderhoudskosten zullen wel wat dalen, denk ik zo.. ).. dus dan moet het reizigersaandeel wel blijven stijgen én meer opleveren per kilometer, lijkt mij..
Vervoersregio Amsterdam is zowel bekostiger voor GVB Exploitatie BV als ook voor de strategische activa (bus, tram, metro, stenen en processen)
(..)
Vervoerregio Amsterdam is concessieverlener voor het openbaar vervoer in Groot-Amsterdam. GVB Exploitatie BV is concessiehouder en verantwoordelijk voor de uitvoering. De Concessie Amsterdam is vastgesteld op 5 december 2013 en loopt tot en met 2024. Vanuit dit contract biedt GVB het openbaar vervoer met metro, bus en tram aan de reizigers in en rond Amsterdam.
Contract: Concessie Amsterdam
Concessiehouder: GVB Exploitatie BV
Concessieverlener: Vervoerregio Amsterdam
Bekostiger: Vervoerregio Amsterdam
~~~~~~~~
Strategische middelen
GVB Activa BV ziet toe op de instandhouding en het gebruik van de middelen voor (en door) GVB Exploitatie BV. Deze middelen, de strategische activa, bestaan uit metro’s, trams en bussen, vastgoed, procesinstallaties en ICT-systemen. Vervoerregio Amsterdam keurt de investeringen in strategische activa goed en verstrekt hiervoor investeringssubsidies.
Uitvoering (toezicht): GVB Activa BV
Bekostiger: Vervoerregio Amsterdam
Eigenaar middelen: Gemeente Amsterdam
Bron: https://jaarverslag.gvb.nl/governance/o ... -taken-gvb
De Vervoerregio Amsterdam is:
Inderdaad, eigendommen heeft het GVB eigenlijk niet, als ik het zo snel gelezen heb. De Vervoerregio A'dam bekostigd dus de exploitatie van het GVB als ook het materieel. Als het bij de exploitatie dus goed gaat, bezien vanuit de bekostiger is dat dus weinig tot geen subsidie.. wordt daar, m.i. gemeenschapsgeld mee bespaart OF er is meer ruimte om de strategische activa te financieren / die financieringslast te verminderen.(..)
De Vervoerregio Amsterdam verbindt gemeenten en werkt aan een regio waar mensen vlot hun bestemming bereiken. De gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Diemen, Edam-Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland en Zaanstad vormen samen de Vervoerregio Amsterdam.
De Vervoerregio is opdrachtgever van het openbaar vervoer per bus, tram en metro. Hiervoor verlenen we concessies aan vervoerbedrijven en subsidie voor de exploitatie van het openbaar vervoer. Ook investeren we in nieuwe trams en metro’s.
(..)
Besluitvorming en overleg vinden plaats in de regioraad, het dagelijks bestuur en de portefeuillehouders-overleggen. Hierin zijn de burgemeesters en (vak)wethouders van de vijftien gemeenten vertegenwoordigd.
Bron: https://vervoerregio.nl/pagina/20170321 ... werken-sam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Welnee, beetje discussie houdt zo'n forum aan de praat, en daarnaast is het natuurlijk heerlijk om eens gelijk te krijgen. Merk overigens op, dat het voor de toe- of afname van het kapitaal niet uitmaakt wie de spullen in eigendom heeft. De keuze voor de huidige verdeling geeft wel helder inzicht in de (exploitatie)kosten, en maakt het mogelijk de exploitatie over te dragen aan een andere partij.Durashift schreef:Vanwege de reacties ben ik maar ff op onderzoek uitgegaan (had ik natuurlijk vooraf moeten doen)
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Vanaf nu telt de Noord-Zuidlijn ook weer mee als het gaat om boetes en bonussen:
https://www.ovpro.nl/metro/2019/06/03/b ... -zuidlijn/
https://www.ovpro.nl/metro/2019/06/03/b ... -zuidlijn/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Als je benieuwd bent hoe de enkele bel klinkt: 3:17 hoor je het. Weer heel wat anders dan de Combino. Het doet me vooral denken aan Frankrijk en Spanje. Grappig. :)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Interessant hieruit:Frank93 schreef:Vanaf nu telt de Noord-Zuidlijn ook weer mee als het gaat om boetes en bonussen:
https://www.ovpro.nl/metro/2019/06/03/b ... -zuidlijn/
Dit lag toch alleen aan het te lange blok Europaplein-Zuid? Dat er pas uit Europaplein vertrokken mag worden als Zuid vrij is, volgens het safe-haven-principe? Of denk ik nu te simpelHoewel er eigenlijk gevraagd was om 12 metro’s per uur tijdens de spits, rijdt de vervoerder er nu slecht 10. Dit komt omdat het S&C-systeem de hogere frequentie nog niet toelaat. Na de zomer start GVB met het testen van de extra twee metro’s per uur.
Ik doe ook maar wat
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Wellicht een lange kering op Zuid? Daar is immers een spoor vrij gekomen nu lijn 51 niet meer naar Amstelveen gaat. Moet er alleen wel een extra wissel geplaatst worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Voor de aansluitingen van het streekvervoer (op Zuid, maar vooral op Noord) zou het beter zijn wanneer de NZ-lijn overdag 12x/uur en 's avonds 8x/uur rijdt. Dan kan een buslijn met een kwartiersdienst altijd goed aansluiten, maar bijv. ook met 6x/uur in de spits.
Nu moet EBS op sommige Waterland-lijnen noodgedwongen een 5x/uur frequentie rijden om op Noord op de NZ-lijn aan te kunnen sluiten.
Nu moet EBS op sommige Waterland-lijnen noodgedwongen een 5x/uur frequentie rijden om op Noord op de NZ-lijn aan te kunnen sluiten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Hoe zie je dat allemaal voor je?dennistd schreef:Wellicht een lange kering op Zuid? Daar is immers een spoor vrij gekomen nu lijn 51 niet meer naar Amstelveen gaat. Moet er alleen wel een extra wissel geplaatst worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Als je op een luchtfoto kijkt zie je dat als je een rechte lijn tekent vanaf het oude perronspoor van lijn 51 je precies uit komt op het spoor van de 52 richting Noord. Hiervoor moet er alleen een verbinding tussen deze twee sporen gemaakt worden, en het perron moet verlengd worden. De wissels richting RAI/Overamstel en richting het keerspoor zouden verwijderd kunnen worden om het qua beveiliging wat eenvoudiger te maken.
Het enige nadeel is dat als de 52 keert op de middelste twee sporen, je telkens een ander perron moet hebben als reiziger.
Het enige nadeel is dat als de 52 keert op de middelste twee sporen, je telkens een ander perron moet hebben als reiziger.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten